Detalj från omslaget
  • 2019:01
  • Publicerad:

Poetisk besvärjelse över ett medvetande



BOK | Lidbeck hittar ord i naturen som i sitt eget minne då hennes arv tar sig ända ut i haven och hämtar och vandrar via släktled genom skogarna hem till det närmaste nära.



Köp Ur. Dikter. hos bokus.com
Agnes Lidbeck
Ur. Dikter.
ellerströms

Agnes Lidbeck återkommer efter två romaner med en poetisk besvärjelse över ett medvetande vars nedärvda bilder är förlagda i naturens minnen med referenser som beskriver familjearv, i det långväga och det nära, med havet som skvalpar över ända hem i diskhon, med människan i skogsvansinne där rädslan för naturen med den nedärvda faran för vansinnet blir en besjälad exponering i levandegjord hantering av nedärvda släktminnen från skogarna och haven med allt som per definition besläktar:

”Själv är jag rädd för skogen
jag vet att den uppstår några gånger per generation
i sin mest atavistiska form, förtätad

På grund av min ärvda benägenhet för vansinne
är jag noggrann med att undvika
smaker som kan driva mig att plocka
harsyra, vita lingon och andra symboler för suicid”

Detta blir av Lidbeck hemtaget och landat i vardagen i den lilla nära vardagsrutinen i allt det vanligaste vanliga i sina vardagsnära tappningar.

Och.

I vardagskontextens hantering av barnen, som påklädning.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Men det vilar en anad mikroskopisk ande av fara i de smidiga formuleringarna och de alltför(?) utförliga redogörelserna där den dolda sprängkraften i de djuplodande ordsekvenserna blir alltför blottlagda i anad ängslighet. Att tankarna blir så konkreta att de 'dödar' djup och grumlar det hisnande.
Men bara som en antydd liten fara.

Överlag hanterar Agnes Lidbeck sin diktdebut med glans och överdådig elegans.

Agnes Lidbeck hittar ord i det vardagskonkreta hemmanära, såväl som i det naturligaste i naturen som vore det i sitt eget minne då hennes minnesarv tar sig ända ut i haven och vandrar via släktled genom skogen hem till det närmaste nära:

”En diskho där porslin möts som skepp
ett hav att låta handen dyka i
med såplödder upp över förtöjningen
och upp över högvattenmärket”

Agnes Lidbecks genombrott som författare kom med Finna sig, en debut som gav henne Borås Tidningens debutantpris. Efter den kom romanen Förlåten. Och nu denna diktsamling som är ett skickligt hopp från prosa till poesi.

Som i hennes ordarbete med verkligheten i sorgen efter en anhörigs bortgång:

Ӂngesten kommer om natten
när månen är gul över fälten
och vattenglaset har vält igen
/.../
Jag ställer ljuset där det inte kan välta
som du lärt mig, tänk inte mer på det”

Och i ursprunget där moderskapets dagliga vedermödor ger henne en glasklar poetisk skärpa när hon tar sig ur riskerna med det alltför konkreta i stort sett i varje närhet:

”Jag tar barnen till havet och låter dem springa
före mig i sanden
det är november och det blåser
/.../
Som om vinden inte hört
de plötsliga ljuden av salt”

Det blir bärande poetiskt med fördjupning i minnen och vardagligheter.

Det blir bra.

”Rörelsen bort var en rörelse in
jag återvände gradvis till språket
osäker på om det skulle bära mig!”

Agnes Lidbeck är född 1981 och har tidigare gett ut två romaner, Finna sig (2017) och Förlåten (2018). Med diktsamlingen Ur debuterar hon som poet.

Text Benny Holmberg


UTGÅVA 2019:01

Uggla Foto: Pixabay

Hötorgskonst och äpplen

Ska essän, som är poesins prosaiske syskon, vara för de välmående lätt uttråkade och ge kittlingar och halsbrytande perspektiv? Eller för den som har det svårt?

Av: Gunnar Lundin
2019:01 | 10 januari, 2019

Koltrast. Foto:Pixabay

En koltrasts sång och hemfärd

Människorna rör sig oroligt på jorden, var för sig eller tillsammans. I krig såväl som i fred ser de sig upptagna av problem de själva skapat. Där borta kämpade också...

Av: Robert Halvarsson
2019:01 | 10 januari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Dikter av Cecilia Persson, i urval av Per Nilsson.

Av: Cecilia Persson
2019:01 | 10 januari, 2019

Båt. Foto: Pixel2013/Pixabay.

Om poeten Lars Fredin

BOK | Den store svenske poeten Lars Fredin (1919-1988) är på nytt aktuell. Eftersom vi fortfarande är några som minns, och läser, honom. Särskilt samlingen Båtöga, men också resten. Lars Fredin medgav...

Av: Carsten Palmer Schale
2019:01 | 10 januari, 2019

Bar-Sur-Aube

Bachelard och den poetiska föreställning…

”Det finns ingen poesi som föregår det poetiska verbets gärning. Det finns ingen verklighet som föregår den litterära bilden.” – Rummets poetik (1957)

Av: Mattias Lundmark
2019:01 | 10 januari, 2019

Porträtt, Adonis. Foto: Mariusz Kubik (Wikimedia commons), redigerad version.

Adonis och den alkemiska förbindelsen me…

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet.

Av: Sigrid Kahle
2019:01 | 10 januari, 2019

Detalj från omslaget

Poetisk besvärjelse över ett medvetande

BOK | Lidbeck hittar ord i naturen som i sitt eget minne då hennes arv tar sig ända ut i haven och hämtar och vandrar via släktled genom skogarna hem till det...

Av: Benny Holmberg
2019:01 | 10 januari, 2019

Överhögdal inlandsbanan Foto: Wikimedia commons

Resor på Inlandsbanan

Tommy Enström om att resa, skriva och minnas.

Av: Tommy Enström
2019:01 | 10 januari, 2019

Kaos. Foto: Aitoff/Pixabay

Utdrag ur Overkill

”Med hjälp av GPS fann dom mig. På taket till centralbyggnaden. Dom säger att jag frös. Jag stod vid kanten till evigheten i bara kalsonger och nattskjorta.”

Av: Ulf Olsson
2019:01 | 10 januari, 2019

Människor i samtal. Foto: Pixabay

Den kulturkritiska essän som litterär fo…

Såväl samtal som essäer handlar om åtminstone någon form av utbyte. De är redskap för medvetenhet. Utbyte har att göra med förmågan att ge och att ta emot. Att lyssna...

Av: Carsten Palmer Schale
2019:01 | 10 januari, 2019

Dag Almerheim, Nio sparade spår

Se upp! Tänk dig för

Jag vill nyansera vardagstanken och befria den från sin ofta förutsägbara elektromagnetiska kompass, för att visa att vi kan ta oss till ställen som vi inte visste fanns. Det är...

Av: Dag Almerheim
2019:01 | 10 januari, 2019

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.