Uggla Foto: Pixabay

Hötorgskonst och äpplen



Ska essän, som är poesins prosaiske syskon, vara för de välmående lätt uttråkade och ge kittlingar och halsbrytande perspektiv? Eller för den som har det svårt?



Utan japanskt grönt té som bygger upp min dag, som kaffet bygger upp andras, är det som om min dag faller sönder.

Hur ofta har jag tänkt det om andra vanor som jag med ett knorrande uppgivit? Blir nöjena mindre med åren på samma sätt som kroppen skrumpnar och krymper medan öronen och näsan växer?

Men golvet av gula löv som solen fernissar på morgonen som om dagen och jag och min hund just fått syn på dem – det finns. Att på morgonen som Robinson gå genom Solna skog i vetskapen att detta inte är en obebodd ö!

Tillvaron är förnuftigt ordnad. Efter det måste vi rätta oss. Men ”även om mänsklig visdom är dårskap för vår Herre, betyder det inte att mänsklig dårskap skulle vara visdom för vår Herre.” (Viktor Rydberg)

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Tillvaron är förnuftigt ordnad. Efter det måste vi rätta oss. Men ”även om mänsklig visdom är dårskap för vår Herre, betyder det inte att mänsklig dårskap skulle vara visdom för vår Herre.” (Viktor Rydberg)

Filosofins och poesins inledning är dock förundran.

Jörn Donner berättar i Mammuten, att han har rest hela sitt liv. Saknar han inte förmågan att se i vardagen? Naturveten­skapligt, med en blick på stjärnorna och världsförloppet, är vi alla kacka. – Men att detta kacka finns, har en själ, kan bli brottsling eller helgon, bli både brottsling och helgon. På en bakgård där rosorna sover. I den syriska öknen på natten där stjärnorna vänt sig bort. Där man bara ser ryggen på himlen. Men det är inte slut. De döda är ofantligt många och de levande blott en handfull. Denna handfull gäller det.

Ska vi utvandra till Proxima B, 4, 2 ljusår bort? Men vi är skapta för att leva här. Jag önskar att några av de första amöborna fick komma hit och se hur det har gått. Skönheten, och wc indragen i alla lägenheter. Jorden snurrar runt sin axel med en hastighet som passar oss, och djur, växter, öknar, grönska, berg, byar; en sol som är oss skräddarsydd, oss och allt levande. Vi kan se skillnaden på ett levande träd och ett dött. Vi vet vad ande är. Vi lever på en oas i en iskall rymd. – Detta är poesi. Poesi är något mer än förundran. Den är temperamentet och erfarenheten gjord till konst. Den är inte dogmatisk.

Ska essän, som är poesins prosaiske syskon, vara för de välmående lätt uttråkade och ge kittlingar och halsbrytande perspektiv? Eller för den som har det svårt? Den som inte har tak över huvudet? Poesin ska inte vara för något; den ska vara.

Hötorgskonstens chimärer, sirensången, rappa­kaljan, pingströrelsen, blå dunster från fantasins kakelugnsglöd…var inte så säker. Det är något vi behöver. Det är en vägg som står i vägen. En dag ska den rasa, och vi ser tingen enkelt som för första gången, som Cézannes äpplen.

– Men visst, vi behöver även en stor blick, en distansering till oss själva. Men inte sätta oss över tillgivenhetens vägar.

Det man i sina bästa stunder håller av, och i sina sämsta stunder får stöd av, måste man också – även torrt, sakligt – kunna svara för. Inte låta sig förbluffas. Inte av egna misärer. Du har att lära. 

Proust i Contre Saint-Beuve: ”Det finns inom mig en ung man vars inre skarpa öra uppfattar den svåråtkomliga harmonin, onåbar för andra, mellan två skilda intryck och idéer…Denne unge man, och ingen annan, skall skriva mina böcker.” Baudelaire, Emerson. Det fanns med i detta moment – ”större än kärleken”, kallade jag det – som jag först fann i poesin, och hos prosaister som Sven Delblanc.

Råkade igår på P1 höra en uppläsning av Tomas Tranströmers Ansikte mot ansikte, och uppfattade då stegvis dikten inifrån. Hur rent han lägger bilderna efter varandra. Språket är kristallklart om man kan tänka sig samtidigt sammetsmjukt. Den lästes med en oaffekterad kvinnoröst; genomskinligt, sakligt. Långsamt, med små tempoväxlingar och betoningar. – Gåtan är, som i haikus, tillräcklig. Inte västerländskt sönderplockande. Intellektet lägger sig inte i dikten; den är ett stycke mänsklig natur. (”Tre stenar på stranden, och dikten är färdig.”)

Så finns den symbolistiska traditionen från Baudelaires korrespon­denser. I allmänhet skriver Tranströmer i den. Korrespondenser och oupptäckta samband mellan till synes främmande ting och företeelser, vilka yppar de lagar som finns i världen, är centrala även för Emerson och Proust. Detta mytologiska-metaforiska – det västerländska – behöver inte stå i motsättning till det avmytologiserade som är närvaro, världen som tillräcklig. Barnets och den vises blick.

Det sägs att ljuden en morgon i den brasilianska djungeln är som på en rockkonsert. Det finns en motsvarighet i Sverige. En vårmorgon i mörkret vid Hjällstaviken började ljuden från rördromar och steglitsor och kärrhökar redan minuterna innan mörkrets slöja drogs undan tingen. En nattens åska sönderdelad i skärvor av glittrande sång. – Och där stod jag – häpen – med en termos i ryggsäcken. Det var jag som fick uppleva det. En annan gång är det du.

Se, och finnas till. Sitt i båten. Vila på årorna.

”Avec cette naïve confiance que tout poète a en lui-même.” (Dumas) Och detsamma gäller läsaren. Inför en dikt fråga sig: Är det här något för mig? Vad känner jag igen? Vad kan jag lära?

Idag förmiddag har jag läst en bok som sen en tid stått i bokhyllan: Gro Dahles Hundra tusen timmar. Det finns en den moderna poesins grammatik. Men det är också en fråga om ögat. Jan Hoff gjorde ett experiment genom att på måfå slå upp i en roman och sätta fingret på ett stycke som han sedan uppdelar i kortare rader. En dikt.

Dokumentär om den bipolära konsertpianisten Ann-Sofi Fröier. Hon kunde helt gå upp i det hon älskade, musiken, och i övrigt föra sina dagar bångstyrigt och bråkigt, förtappat med glimten i ögat. Det var när hon fick en diagnos hon kunde medicinera så att topparna och vågdalarna blev mindre branta och djupa.

Allt beror på tonfallet. Vilket anslag hon hade, Fröier! Där låg hennes styrka. Men hon saknade konsekvens fick hon som ung veta av en tysk dirigent. Hon var aforistiker. – En essäist och aforistiker komplet­terar sig genom konsekvens.

Vem väntar på oss tills vår tid hinner fatt oss? Vänta på mig, säger Friden. Jag finns. Är.

Igår blev jag insnöad i stan med alla kommunikationer brutna och fick utstå den ofrivilliga väntans påfrestningar. Vi är bort­skämda. Till slut hemma – Vasavägen igensnöad, tunga drivor i träden, allt upplyst av båglamporna En djup ekofri tystnad. Jag, Uffe och Meckarn. ”Jorden är människans hem.” (Erik Blomberg)

Text Gunnar Lundin
Bild Uggla. Foto: Pixabay

UTGÅVA 2019:01

”Missfärgade glasrutor”, installation Franciscuskapellet i Nyköping, juni 2018 Foto: Maria Rosenlöf

Att bli fullständigt uppslukad av det li…

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads konstnär, Ida Rödén.

Av: Ida Rödén
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Omslag, detalj. Bilden är roterad 90 grader motsols.

En Landnamabok

BOK | Gunnar Lundin har läst Michael Economous senaste diktbok Christos/Ötzi.

Av: Gunnar Lundin
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Omslag, detalj

Att vara Anna i Världen

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Anna i Lund, en samling dikter av Anna Rydstedt som tidigare enbart publicerats i studenttidningen Lundagård.

Av: Bo Bjelvehammar
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Marie Bashkirtseff, I studion (1881), detalj.

Skrivandet som samtalspartner

Elin Parkman Smirnova ger en läsning av konstnären Marie Bashkirtseffs dagbok.

Av: Elin Parkman Smirnova
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Bokomslag ”Internet bakom taggtråden”, detalj.

Ryska mästerverk

BOK | Varlam Sjalamov, 1900-talsförfattare och Liza Alexandrova-Zorina, rysk nutida journalist, så olika men ändå med beröringspunkter. Båda aktuella med svenska utgivningar.

Av: Thomas Wihlman
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

Vem äger rätten att tala om att åldras?

BOK | Thomas Wihlman har läst Hanne Kjöllers senaste bok.

Av: Thomas Wihlman
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

En prisad roman

BOK | Sebastian Andersson har läst Johanna Frids kritikerrosade debutroman Nora eller Brinn Oslo brinn.

Av: Sebastian Andersson
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

Mormorordning, hägringsöar

BOK | Millan Jonsson har läst Kalle Hedström Gustafssons diktbok ”Mormorordning, hägringsöar”.

Av: Millan Jonsson
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Bild: Porträtt av författaren (beskuret). Foto: Matti Koli

Hej Vilt

BOK | Theodor Hildeman Togner om Mimmi Corneliussons romandebut ”Hej Vilt” som utkom 2018 på Lesbisk Pocket.

Av: Theodor Hildeman Togner
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Detalj ur omslag

Berget är livets moder

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Paolo Cognettis ”De åtta bergen”, en bok om att utforska världen och att utforska varandra.

Av: Bo Bjelvehammar
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Bild: Hebriana Alainentalo

Några tankar om musiken

Denna text är en stark bearbetning av en gammal essä jag skrev för nu ca 10 år sedan. Det är den första delen av en artikelserie om musiken. Jag ville...

Av: Guido Zeccola
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Koltrast. Foto:Pixabay

En koltrasts sång och hemfärd

Människorna rör sig oroligt på jorden, var för sig eller tillsammans. I krig såväl som i fred ser de sig upptagna av problem de själva skapat. Där borta kämpade också...

Av: Robert Halvarsson
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Båt. Foto: Pixel2013/Pixabay.

Om poeten Lars Fredin

BOK | Den store svenske poeten Lars Fredin (1919-1988) är på nytt aktuell. Eftersom vi fortfarande är några som minns, och läser, honom. Särskilt samlingen Båtöga, men också resten. Lars Fredin medgav...

Av: Carsten Palmer Schale
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Detalj från omslaget

Poetisk besvärjelse över ett medvetande

BOK | Lidbeck hittar ord i naturen som i sitt eget minne då hennes arv tar sig ända ut i haven och hämtar och vandrar via släktled genom skogarna hem till det...

Av: Benny Holmberg
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Kaos. Foto: Aitoff/Pixabay

Utdrag ur Overkill

”Med hjälp av GPS fann dom mig. På taket till centralbyggnaden. Dom säger att jag frös. Jag stod vid kanten till evigheten i bara kalsonger och nattskjorta.”

Av: Ulf Olsson
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Bar-Sur-Aube

Bachelard och den poetiska föreställning…

”Det finns ingen poesi som föregår det poetiska verbets gärning. Det finns ingen verklighet som föregår den litterära bilden.” – Rummets poetik (1957)

Av: Mattias Lundmark
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Porträtt, Adonis. Foto: Mariusz Kubik (Wikimedia commons), redigerad version.

Adonis och den alkemiska förbindelsen me…

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet.

Av: Sigrid Kahle
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Överhögdal inlandsbanan Foto: Wikimedia commons

Resor på Inlandsbanan

Tommy Enström om att resa, skriva och minnas.

Av: Tommy Enström
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Uggla Foto: Pixabay

Hötorgskonst och äpplen

Ska essän, som är poesins prosaiske syskon, vara för de välmående lätt uttråkade och ge kittlingar och halsbrytande perspektiv? Eller för den som har det svårt?

Av: Gunnar Lundin
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Dag Almerheim, Nio sparade spår

Se upp! Tänk dig för

Jag vill nyansera vardagstanken och befria den från sin ofta förutsägbara elektromagnetiska kompass, för att visa att vi kan ta oss till ställen som vi inte visste fanns. Det är...

Av: Dag Almerheim
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Människor i samtal. Foto: Pixabay

Den kulturkritiska essän som litterär fo…

Såväl samtal som essäer handlar om åtminstone någon form av utbyte. De är redskap för medvetenhet. Utbyte har att göra med förmågan att ge och att ta emot. Att lyssna...

Av: Carsten Palmer Schale
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Månadens lyrik

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:03

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads lyrik, av Helga Krook.

Av: Helga Krook
Månadens lyrik | 06 mars, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:02

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik, dikter av Jyrki Souminen.

Av: Jyrki Suominen
Månadens lyrik | 06 februari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:01

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Dikter av Cecilia Persson, i urval av Per Nilsson.

Av: Cecilia Persson
Månadens lyrik | 10 januari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (1900-1905).

Månadens lyrik | 2018:11-12

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik med Göran af Gröning, Michael Economou, Peter Harström.

Av: Super User
Månadens lyrik | 07 december, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik | 2018:08

Redaktionen presenterar stolt månadens urval av lyrik med Hans-Evert Renerius, Marie Gavois, Tina Persson, Jyrki Suominen.

Av: Super User
Månadens lyrik | 31 augusti, 2018

Detalj ur illustration av Alekfucksia Braunisch Cosmos.

Månadens lyrik | 2018:07

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik av Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson.

Av: Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson
Månadens lyrik | 03 augusti, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik | 2018:05

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik med Jila Mossaed, Jyrki Suominen, Per Nilsson.

Av: Redaktionen
Månadens lyrik | 01 juni, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik | 2018:04

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bengt Berg, Inge-Bert Täljedal, Tina K Persson och Robert Halvarsson.

Av: Super User
Månadens lyrik | 04 Maj, 2018

Dikt

Månadens lyrik | 2018:03

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen.

Av: Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen
Månadens lyrik | 29 mars, 2018

TEST

Månadens lyrik | 2018:02

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Poesi av Michael Economou, Guido Zeccola, Alekfucksia Braunisch Cosmos och Per Nilsson.

Av: redaktionen
Månadens lyrik | 02 mars, 2018

TEST

Månadens lyrik | 2018:01

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik.

Av: Per Nilsson
Månadens lyrik | 26 januari, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.