Broschyr (beskuren). Foto: MSB

Är orange orons färg?



Aldrig så bra som nu. Ekonomin går som tåget, arbetslösheten sjunker, herrlandslaget har spelat (bättre än väntat) VM och sommaren är här. Men läget är orange – som krig, kris eller usel pension. Ett snabbt anfall eller ett långt förfall, kort eller lång smärta. Summan av eländet skiftar.



Länge gällde IKEA-katalogen för att vara Sveriges mest spridda och lästa publikation. Åtminstone var det så det globalsmåländska möbelföretaget ville ha det, företaget som sades ha möblerat folkhemmet och ommöblerat vårt sätt att tänka heminredning och business.

Nu blåser förändringens vindar. En annan publikation har klättrat upp på tronen som Sveriges mest lästa. Det är en orange broschyr med riksvapnet Tre Kronor och som under våren skickades ”till alla hushåll i Sverige på uppdrag av Regeringen.” Längst ner i ena hörnet finns en uppmaning i versaler: ”SPARA BROSCHYREN”. Titeln är lika tydlig som omöjlig att värja sig mot ”Om kriget eller krisen kommer.”

Att den orange broschyren damp ner i brevlådan under den ljusaste av årstider kan säga vara en paradox. Aldrig har en majmånad varit varmare än i år, sällan har ekonomin gått så starkt och arbetslösheten sjunkit så snabbt. Dessutom har herrlandslaget i fotboll tagit sig till VM efter 12 långa år (utan kung Zlatan).

Så varför kommer dessa dystra tankar, prepping och krisberedskap just nu? Hur hänger allt ihop? Tittar man lite närmare på broschyren finner man en ofrånkomlig likhet med en annan rikstäckande publikation som brukar fylla många av oss med oro – pensionskuvertet. Båda med samma färg: orange. Eller brandgult som man också säger. Färgen som signalerar att det är dags att rycka ut. Att det brinner eller kommer att brinna. Nu eller snart. Att faran lurar bakom hörnet och att sirenerna snart ska ljuda.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Så - vad har oron för färg? Melankolin är blå, passionen är röd och svartsjukan följer sitt mörka väsen. Så kan oron rent av sägas vara orange?

Men - vänta nu. Vi lever ju i den bästa av världar som Pangloss en gång uttalade det i Candide. Vi har aldrig haft det så bra som nu, såväl här hemma som globalt, som Hans Rosling brukade utmåla under en av sina många finurliga och faktadigra föredrag och böcker, nu senast i Factfulness.

Aldrig så bra som nu. Ekonomin går som tåget, arbetslösheten sjunker, herrlandslaget har spelat (bättre än väntat) VM och sommaren är här.

Men läget är orange – som krig, kris eller usel pension. Ett snabbt anfall eller ett långt förfall, kort eller lång smärta. Summan av eländet skiftar.

Genom löpsedlar har man på senare tid översköljts med varningar för den usla pensionen, en oro som kan mildras om man bara köper sin kvällstidning, hörsammar pensionsexperternas tips och tricks för att undvika avgrunden. Alltså: det lönar sig att arbeta länge, ha hög inkomst och inte vara sjukskriven eller deltidsarbeta. För sjuk och fattig är ingen höjdare, varken nu eller i framtiden. Ett tydligt budskap.

I den orange broschyren finns också tydliga budskap och rubriker. ”Var vaksam mot falsk information”, ”Vid terrorattentat”, ”Sveriges försvar”, ”Tips för din hemberedskap”, ”Om Sverige angrips krävs motståndskraft”, ”Höjd beredskap”, ”Varningssystem” och ”Beredskapslarm och flyglarm”.

När blev det så här? När förvandlades det hoppfulla solljuset till orange oro? När blev hoppet till rädsla? När började horisonten målas i dystra och dystopiska färger?

Kanske började det under tidigt 90-tal, tiden då den svenska modellen föll samman och utländska ekonomer pekade finger åt oss? Göran Persson åkte till USA och berättade om hur förnedrad han kände sig inför hånflinande finansvalpar på Wall Street. Tiden då Henning Mankell skrev ”Mördare utan ansikte”. Romanen blev inledningen på en makalös internationell succé, inte bara för honom utan för hela den svenska krimgenre, berättelser som lade grunden till den hopplöst hårda och glåmiga genren Scandinavian Noir?

Det talades om den svenska oron, om att Mankell hade fått korn på den, en känsla som sedan fortplantade sig hos Larsson, Läckberg och Lapidus, för att nämna några. Oron som sedermera blev Bron som förenade Saga Norén med namnen Lars Norén.

Världen vidgades och krympte, på en och samma gång. EU-integration, globalisering och digitalisering. Oron letade sig in i vardagsrummet, via boksidor, dataskärmar och widescreen-tv. Hackers, bloggers och influencers fick oss att inse att någon annan alltid lurade på oss eller

bara hade övertaget. Någon som var farlig och skadlig. Eller bara starkare, snyggare och smartare. Någon som kunde skada, sänka och stjäla det vi hade.

Mitt i allt detta framträder ett politiskt landskap som krackelerar, där vision blir till vanmakt, framtidstro till framtidsoro. Två block som tävlar i att visa att de tar oron på allvar och att de kan manövrera rätt i förhållande till den nya kraften i svensk politik. Den orange oron - framtidens färg?

Text Erik Cardelus


UTGÅVA 2018:09-10

Detalj ur ”I Bråvalla bokskog”, omslag.

Intressant läsning om bokälskare och bok…

BOK | I en nyutkommen vacker bok botaniserar den lärde Norrköpingsbibliotekarien Ola Gustafsson bland östgötska boksamlingar som han håller i gott förvar på en nerlagd flygflottilj.

Av: Ivo Holmqvist
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

The Sound of Music på Intiman 2018. Foto: Belinda Graham

Film är bäst på teater

SCENKONST | Broarna i Madison County, Så som i himmelen, Ghost och The Sound of Music lockar teaterbesökare. Belinda Graham ger en genomgång av fyra föreställningar som nu spelas på svenska teaterscener.

Av: Belinda Graham
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Harlan Ellison från en läsning på D.V. Foto: Pip R Lagenta

Harlan Ellison 1934-2018: Pina och plåga…

”Som en modern Balzac kartlade han oförtröttligt livet i amerikanska storstäder, i Los Angeles, Detroit, Las Vegas, New York… Och nästan alltid sönderfallet bakom fasaderna.” Ivo Holmqvist minns författaren Harlan...

Av: Ivo Holmqvist
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Foto: artikelförfattaren

De svarta änglarna

Om dem som kommer flygande när vi som mest behöver dem. En kort betraktelse kring något ont som förde med sig något gott.

Av: Super User
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Otar Imerlishvili. Foto: Rimma Markova.

Otar Imerlishvili, glädjens konstnär frå…

KONST | ”Otar Imerishvilis bildvärld är fylld av små detaljer som man kan fördjupa sig länge i, som hos Sven Nordqvist, men här ofta i ett stadslandskap. Dock viktigast av allt innehåll...

Av: Irina Persson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Pressbild. Foto: Patriez van der Wens

It´s a Tragedy

SCENKONST | Anna Bergqvist har sett POSTE RESTANTES senaste production It’s a Tragedy, en föreställning som till stor del bygger på överraskningsmomenten.

Av: Anna Bergqvist
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Svamp. Foto: Benny Holmberg

Likhetens estetik

Att söka den ultimata likheten i det absolut konforma, som en flyende chimär där ständigt nya olikheter uppträder och andra likheters centrum menar sig äga auktoriserat ärende

Av: Benny Holmberg
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Broschyr (beskuren). Foto: MSB

Är orange orons färg?

Aldrig så bra som nu. Ekonomin går som tåget, arbetslösheten sjunker, herrlandslaget har spelat (bättre än väntat) VM och sommaren är här. Men läget är orange – som krig, kris...

Av: Erik Cardelus
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Pressbild: Draw the line. Illustration: Malin Biller.

Draw the line

BOK | Marja Beckman har läst serieantologin Draw the line.

Av: Marja Beckman
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Detalj från omslag

En bräcklig figur i marginalen

BOK | I Bo Bjelvehammars sökande efter ursprung och bevekelsegrunder för Emil Kléens poesi framträder poetens hembygd med det öppna skånska Ringsjölandskapets odlade marker, träddungar och vatten som avgörande markörer och inspirationskällor...

Av: Benny Holmberg
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Judith Owen. Foto: Press

Att upptäcka, på nytt

MUSIK | ”Judith Owen är både påhittig och fantasifull i närmandet av andras material, hon har dessutom en röst med stor närvaro, med intensitet och framförandet andas en själfull passion.”

Av: Bo Bjelvehammar
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Ur sviten ”Rörelser”. Foto: Mats Caldeborg

Om det blå och en fågel på hjul med stöd…

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens konstnär Mats Caldeborg. Med utgångspunkt i en det "blå": en fågel, en skulptur ur sviten "rörelser", ger Caldeborg en litterär och bildmässig reflektion över världen...

Av: Mats Caldeborg
2018:09-10 | 12 oktober, 2018

Porträtt av författaren. Foto: Gunnar Lundin

Samhälle och poesi

Patrick Modianos sätt att minnas, Henry David Thoreaus sätt att leva i naturen har anknytning till poesin. Och poesi har en etisk sida som gör den till en del av...

Av: Gunnar Lundin
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Detalj från omslaget

En sång till den som fortfarande pundar

BOK | Recension av Jyrki Suominens debut, diktsamlingen En sång för den som fortfarande pundar, åtföljd av tre dikter.

Av: Per Nilsson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Foto: Privat

Målande prosa

Två korta målande prosatexter av Per Teofilusson

Av: Per Teofilusson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Tango. Foto: pinthemapproject/Pixabay.

När det rådde dansförbud i Finland

Rolf Karlman ger en kort reflektion över det besynnerliga beslutet att förbjuda människor från att dansa.

Av: Rolf Karlman
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Foto: Privat

En essä om ondskan som företeelse och i …

Carsten Palmer Schale fortsätter sin odyssé in i ondskans domäner. Läs del 2 av 4. Missa inte heller del 1 i Tidningen kulturens utgåva 2018 nr 8.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Foto: Okänd

Andra människors minnen

En novell om historien i tillblivande, individens och kollektivets berättelser. Om de nära relationerna mellan tid, kroppar, och känslor.

Av: Monika Orski
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Foto: Okänd

Tro och vetande, klassisk konflikt i mod…

Om medvetandets natur, förhållandet mellan vetenskap och religion, mellan fakta och värderingar, upplysningens rationalitet kontra myter och berättelser och tradition kontra nödvändigheten av nya insikter och en uppdatering av traditionell...

Av: Patrik Stigsson
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Romantisk renässansträdgård! Foto: Graham

Norrvikens trädgårdar

Rudolf Abelin letade med ljus och lykta efter en ny plats för att förverkliga sina paradisiska trädgårdsvisioner, och han lockades till norra Skåne och trakterna kring Båstad av vännerna Ellen...

Av: Belinda Graham
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Illustration: Fredrik Jonsson

Fredagsbönen | 2018-10-12

Äntligen fredag, din skänk från ovan när solen din har gått i nedan! Kräng på dig mysoverallen och slå upp GT:n, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Detalj från omslaget

Att utrota sina egna

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Lena Einhorns Geniet från Breslau och ser en bok som på ett mästerligt sätt skildrar ett lands förvandling, olyckliga strategiska beslut och oförmåga att tänka i...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Höstvatten. Foto: Bengt Berg

Utdrag ur: Jag går där jag gick

Bokens titel, Jag går där jag gick, är ett hommage till den finske diktaren Pentti Saarikoski, som döpte en av sina tidiga diktsamlingar till Jag går där jag går. Men...

Av: Bengt Berg
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

26th Street, hörnet till Mahabandoola Rd, Yangon.

En vördad oas mitt i Yangons (Rangoon) m…

Följ med Tarja Sami-Jacobson till Rangoon, Myanmar, på en fotografisk bildessä. Läs historien om den judiska församlingen och synagogan i staden, deras historia, nutid och framtid.

Av: Tarja Salmi-Jacobson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

© Corbis. All Rights Reserved. Credit © Hulton-Deutsch Collection/CORBIS

Spanska inbördeskriget som litterärt mot…

Erik Cardelus sonderar de senaste fem årens litterära produktioner efter motiv från Spanska inbördeskriget och finner att ämnet: både konkret och metaforiskt, är i allra högsta grad levande.

Av: Erik Cardelus
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.