Svamp. Foto: Benny Holmberg

Likhetens estetik



Att söka den ultimata likheten i det absolut konforma,
som en flyende chimär där ständigt nya olikheter uppträder
och andra likheters centrum menar sig äga auktoriserat ärende



att söka likheten

att förskjuta det olika

att rata det som inte liknar

att genom ett utförligt likhetsförfarande skapa en ansamling där de som är mest lika i kraft av att vara likadana kan umgås i en konfrotterande och konfirmerande likhet genom att i en jämförelsesamvaro vara likadana hela dagarna och i samtidig rörelse identifiera eventuella kvarvarande olikheter

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

att arbeta på djupet med en sådan likhetssortering och konsolidering där de identifierade likheterna ökar på i den bemärkta närvaron genom konsolidering och konservering av likhetsaspekterna så en i det närmaste maximal likhet uppstår

att ändå varningsflaggor kan höjas

att oväntade faror i det fördjupade likhetsarbetet kan hota denna likhet

att när likheterna når det sublimt ultimata ökar farorna genom likhetskontrasters samverkan för nya olikheters framträdande i riskfyllda olikhetsärendes gestaltning trots det övergripande identifieringsarbetet i utvinnandet av det likvärdiga

att skavanker och avvikelser här kan uppträda i de mest oväntade och förtäckta skepnader av svårupptäckta olikheter

att dessa nyupptäckta olikheter kan växa sig gedigna och betydelsefulla genom att i ett destabiliserande undergrävande nå avsevärda tal i mått och vikt i sina ärenden genom just närvaron av likhetsförfarandets bräckliga avgränsningsestetik

att dessa till en början perifera olikheter efter hand kan ta sig sådana påträngande uttryck att de inte riktigt faller i god likhetsmån hos de som visavi den innersta likheten är de som ligger närmast i likhet (de andrahandslika) och är rätt lika de som ändå är mest lika de i den innersta likheten bland de utsedda så kallade likriktarna. Att dessa (de andrahandslika) vilka står i tur som näst intill lika de mest lika med avseende på de nyupptäckta förargliga små olikheterna hos de mest lika anser att detta gestaltar ett inkorrekt likhetsförhållande som inte är komplett till sin utformning och struktur

att de som är rätt så lika (de andrahandslika) i detta skede anser att det uppstått en alarmerande likhetsproblematik hos de mest lika som upplöser den tidigare klara avgränsningen mellan dem och de mest lika och att situationen därmed tarvar en likhetsproblematisering med en förnyad och mycket djupare utredning av vad som skall tolkas och betingas som ägare av den mest genuina likheten generellt

att dessa andrahandslika med detta problematiska likhetsfaktum för ögonen inte längre anser att de som är utsedda som mest lika med någon självklarhet kan anse sig vara de som räknas som mest lika längre

problem kommer då att uppstå om de som är näst mest lika nu anser att de som är mest lika i sin identiska likhet stelnat i något man skulle kunna kalla en sorts liknöjd likhetsnorm i sin rigida form i en övermaga tro på sin egen genuina ursprungslikhet

att dessa kritiska andrahandslika därmed börjar undra varför de som är utkorade som mest lika inte tillåter minsta olikhet jämfört med sig själva bland dem som ju ändå är mest lika dem (de andrahandslika) då de som är mest lika relativt sina inre likhetskriterierer uppvisar flera olika avvikelser sins emellan

detta innebär att en likhetsproblematik utvecklas och fördjupas

att dessa grandiosa likhetsivrare - de mest lika - som för länge sedan utestängt alla olika och bara har sig själva att hantera i sin yttersta likhet inte kan hylla sig själva med samma ogrumlade glädje och stolthet längre då det kan uppstå frågor om vilka som är mest lika eftersom de som ansågs som mest lika inte längre kan anses som mest lika av deras närmaste likar (de andrahandslika)

att somliga rent av kan börja tycka att dessa - de mest lika - är ganska olika sinsemellan på vissa jämförbara likhetspunkter och att dessa olikheter inom de mest lika renderar utkrävandet av en ny rangordning i likhetsprolematiseringens ärenden

att konflikter åter kommer att uppstå kring vad som egentligen är mest likt i betydelsen vilka punkter som skall räknas vara vägledande när det gäller att peka ut och stadfästa vad som skall anses vara kriterierna för vad som är mest likt och vilka som i linje med detta skall anses vara de mest lika

risker föreligger att likhetspunkter förskjuts och att det som tidigare ansetts som det mest lika med sina likadana egenskaper relativiseras i den nya likhetskontexten och banaliseras till några löst antagna likhetsstorheter utan kontextuell stabilitet eller signifikans i det egentliga likhetstarbetet

att det kan falla sig så illa att de andrahandslika som inte är lika mycket lika som de i centrum vilka ju ändå är de mest lika (enligt det hitillsvarande likhetsestetiken) i stället upptäcker att de äger inbördes likheter betingade av sådana likheter som de som är mest lika inte har och att dessa egenskaper mycket väl kan utgöra nya och väl så relevanta riktlinjer för en ultimat likhet

att de andrahandslika som grupp nu tycker sig äga ärende att börja utkräva att just deras likhet med sig själva och varandra likadana i fortsättningen skall anses vara det allenarådande och upphöjda gällande de vägledande likheterna när det gäller att fastslå den högsta formen av likhet

de kommer då att utkräva en annan likhet

en likhetsförskjutning sker

detta kan i förlängningen orsaka grava likhetsproblem kring vad som egentligen bör innefatta den eftersträvade likheten

Ingenting kommer då längre att vara sig likt

Text Benny Holmberg

UTGÅVA 2018:09-10

Pressbild. Foto: Patriez van der Wens

It´s a Tragedy

SCENKONST | Anna Bergqvist har sett POSTE RESTANTES senaste production It’s a Tragedy, en föreställning som till stor del bygger på överraskningsmomenten.

Av: Anna Bergqvist
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Foto: Privat

En essä om ondskan som företeelse och i …

Carsten Palmer Schale fortsätter sin odyssé in i ondskans domäner. Läs del 2 av 4. Missa inte heller del 1 i Tidningen kulturens utgåva 2018 nr 8.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Höstvatten. Foto: Bengt Berg

Utdrag ur: Jag går där jag gick

Bokens titel, Jag går där jag gick, är ett hommage till den finske diktaren Pentti Saarikoski, som döpte en av sina tidiga diktsamlingar till Jag går där jag går. Men...

Av: Bengt Berg
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Foto: Okänd

Andra människors minnen

En novell om historien i tillblivande, individens och kollektivets berättelser. Om de nära relationerna mellan tid, kroppar, och känslor.

Av: Monika Orski
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Foto: Okänd

Tro och vetande, klassisk konflikt i mod…

Om medvetandets natur, förhållandet mellan vetenskap och religion, mellan fakta och värderingar, upplysningens rationalitet kontra myter och berättelser och tradition kontra nödvändigheten av nya insikter och en uppdatering av traditionell...

Av: Patrik Stigsson
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Foto: Privat

Målande prosa

Två korta målande prosatexter av Per Teofilusson

Av: Per Teofilusson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Svamp. Foto: Benny Holmberg

Likhetens estetik

Att söka den ultimata likheten i det absolut konforma, som en flyende chimär där ständigt nya olikheter uppträder och andra likheters centrum menar sig äga auktoriserat ärende

Av: Benny Holmberg
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Porträtt av författaren. Foto: Gunnar Lundin

Samhälle och poesi

Patrick Modianos sätt att minnas, Henry David Thoreaus sätt att leva i naturen har anknytning till poesin. Och poesi har en etisk sida som gör den till en del av...

Av: Gunnar Lundin
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Harlan Ellison från en läsning på D.V. Foto: Pip R Lagenta

Harlan Ellison 1934-2018: Pina och plåga…

”Som en modern Balzac kartlade han oförtröttligt livet i amerikanska storstäder, i Los Angeles, Detroit, Las Vegas, New York… Och nästan alltid sönderfallet bakom fasaderna.” Ivo Holmqvist minns författaren Harlan...

Av: Ivo Holmqvist
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

The Sound of Music på Intiman 2018. Foto: Belinda Graham

Film är bäst på teater

SCENKONST | Broarna i Madison County, Så som i himmelen, Ghost och The Sound of Music lockar teaterbesökare. Belinda Graham ger en genomgång av fyra föreställningar som nu spelas på svenska teaterscener.

Av: Belinda Graham
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

26th Street, hörnet till Mahabandoola Rd, Yangon.

En vördad oas mitt i Yangons (Rangoon) m…

Följ med Tarja Sami-Jacobson till Rangoon, Myanmar, på en fotografisk bildessä. Läs historien om den judiska församlingen och synagogan i staden, deras historia, nutid och framtid.

Av: Tarja Salmi-Jacobson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Romantisk renässansträdgård! Foto: Graham

Norrvikens trädgårdar

Rudolf Abelin letade med ljus och lykta efter en ny plats för att förverkliga sina paradisiska trädgårdsvisioner, och han lockades till norra Skåne och trakterna kring Båstad av vännerna Ellen...

Av: Belinda Graham
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Tango. Foto: pinthemapproject/Pixabay.

När det rådde dansförbud i Finland

Rolf Karlman ger en kort reflektion över det besynnerliga beslutet att förbjuda människor från att dansa.

Av: Rolf Karlman
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Broschyr (beskuren). Foto: MSB

Är orange orons färg?

Aldrig så bra som nu. Ekonomin går som tåget, arbetslösheten sjunker, herrlandslaget har spelat (bättre än väntat) VM och sommaren är här. Men läget är orange – som krig, kris...

Av: Erik Cardelus
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Judith Owen. Foto: Press

Att upptäcka, på nytt

MUSIK | ”Judith Owen är både påhittig och fantasifull i närmandet av andras material, hon har dessutom en röst med stor närvaro, med intensitet och framförandet andas en själfull passion.”

Av: Bo Bjelvehammar
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Pressbild: Draw the line. Illustration: Malin Biller.

Draw the line

BOK | Marja Beckman har läst serieantologin Draw the line.

Av: Marja Beckman
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Otar Imerlishvili. Foto: Rimma Markova.

Otar Imerlishvili, glädjens konstnär frå…

KONST | ”Otar Imerishvilis bildvärld är fylld av små detaljer som man kan fördjupa sig länge i, som hos Sven Nordqvist, men här ofta i ett stadslandskap. Dock viktigast av allt innehåll...

Av: Irina Persson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Detalj från omslag

En bräcklig figur i marginalen

BOK | I Bo Bjelvehammars sökande efter ursprung och bevekelsegrunder för Emil Kléens poesi framträder poetens hembygd med det öppna skånska Ringsjölandskapets odlade marker, träddungar och vatten som avgörande markörer och inspirationskällor...

Av: Benny Holmberg
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Ur sviten ”Rörelser”. Foto: Mats Caldeborg

Om det blå och en fågel på hjul med stöd…

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens konstnär Mats Caldeborg. Med utgångspunkt i en det "blå": en fågel, en skulptur ur sviten "rörelser", ger Caldeborg en litterär och bildmässig reflektion över världen...

Av: Mats Caldeborg
2018:09-10 | 12 oktober, 2018

© Corbis. All Rights Reserved. Credit © Hulton-Deutsch Collection/CORBIS

Spanska inbördeskriget som litterärt mot…

Erik Cardelus sonderar de senaste fem årens litterära produktioner efter motiv från Spanska inbördeskriget och finner att ämnet: både konkret och metaforiskt, är i allra högsta grad levande.

Av: Erik Cardelus
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Detalj ur ”I Bråvalla bokskog”, omslag.

Intressant läsning om bokälskare och bok…

BOK | I en nyutkommen vacker bok botaniserar den lärde Norrköpingsbibliotekarien Ola Gustafsson bland östgötska boksamlingar som han håller i gott förvar på en nerlagd flygflottilj.

Av: Ivo Holmqvist
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Illustration: Fredrik Jonsson

Fredagsbönen | 2018-10-12

Äntligen fredag, din skänk från ovan när solen din har gått i nedan! Kräng på dig mysoverallen och slå upp GT:n, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Detalj från omslaget

Att utrota sina egna

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Lena Einhorns Geniet från Breslau och ser en bok som på ett mästerligt sätt skildrar ett lands förvandling, olyckliga strategiska beslut och oförmåga att tänka i...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

Foto: artikelförfattaren

De svarta änglarna

Om dem som kommer flygande när vi som mest behöver dem. En kort betraktelse kring något ont som förde med sig något gott.

Av: Super User
2018:09-10 | 05 oktober, 2018

Detalj från omslaget

En sång till den som fortfarande pundar

BOK | Recension av Jyrki Suominens debut, diktsamlingen En sång för den som fortfarande pundar, åtföljd av tre dikter.

Av: Per Nilsson
2018:09-10 | 11 oktober, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.