Porträtt av Philip Roth, Wolf Gang/Flickr.
  • 2018:08
  • Publicerad:

Vägar till Philip Roth



Erik Cardelus om författaren Philip Roth som avled under våren 2018.



Det finns många olika sätt närma sig Philip Roth, den uppburne amerikanska författaren som under våren avled, vid 85 års ålder. Ett sätt är att gå via ursprunget, den miljö som såväl Roth själv som hans gestalter så ofta utgår från och så ofta återkommer till.

Hos Roth är denna plats Newark, den slitna industristaden i New Jersey, blott åtta kilometer väster om från Manhattans glittriga skyskrapor och pulserande stadsliv. Staden, som till följd av den tunga industrins flytt till låglöneländer, nästan halverade sin befolkning från 40-talet fram till idag. Staden där Whitney Houstons likkortege gled från en kylslagen vinterdag för ett halvdussin år sedan, födelseplats även för Paul Simon och Paul Auster, för att nämna några andra prominenta personer. För många är annars Newark främst en flygplats, en första anhalt på resan till det långt mer spännande New York City.

Det var i Newark som Philip Roth föddes i mars 1933, samma år som Hitler tog makten i Tyskland. Roth växte upp i en strävsam och sekulär judisk familj i ett kvarter som dominerades av judiska familjer. Letar man avtryck i hans författarskap, märks detta i att huvudpersonerna i hans romaner nästan utan undantag utgörs av judiska män, ofta sådana som mer eller mindre uttalat brottas med sin judiska identitet, mellan att leva traditionellt eller modernt, att omslutas av en självklar gemenskap eller löpa fritt, att tro eller avsäga sin tro.

En variation på dessa teman framträder i Roth sista roman, Nemesis från 2010. Handlingen utspelar sig den heta krigssommaren 1944, då en polioepidemi sveper över USA. Huvudperson är den rättrådiga och handlingskraftiga Bucky Cantor, en ung judisk man som arbetar som fritidsledare i staden och som på nära håll upplever hur polion skördar sina offer bland de judiska pojkar som han dagligen träffar i sitt arbete. Till en början står Bucky Cantor stark i övertygelsen om att förnuftet och rättvisan ska segra, trots att panik, ursinne och misstänksamhet griper omkring sig bland invånarna i staden.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det gäller att stå stark och trygg, en hållning vars giltighet sätts på prov då Bucky Cantor får möjlighet att ta sig bort från den stekheta poliohärjade staden Newark och istället arbeta på en sommarkoloni på landet. Inför beslutet drabbas Bucky av samvetskval. Ska han lämna sin plats som fritidsledare? Låta pojkarna insjunkna och dö? Ska han svika dem? Med i beslutet finns också hans fästmö som redan arbetar i svalkan på sommarkolonin, nära skog, frisk luft och vatten. Som ödesmättad fond rasar det andra världskriget, ett krig från vilket den atletiska och plikttrogne Bucky frikallats på grund av sin dåliga syn. Bucky skäms över att ha ställts utanför kriget, att inte kunna tjäna sitt land tillsammans med de andra:

Han hade aldrig kommit över skammen i att inte vara med dem, trots att det inte fanns något han kunde göra åt saken. De hade hamnat tillsammans i samma luftburna styrka, de hoppade ur flygplanen för att strida – det var det som han skulle ha velat göra, precis det som han var byggd att göra” (s.107-108).

Kampen i luften får sin parallell i poliosmittan som färdas i den kvava tryckande hettan i Newark, en osynlig men mäktig fiende och förgörande kraft. Berättelsen utvecklar sig obevekligen mot ett ödesdrama, där nätet kring Bucky dras åt.

Dygden får sin lön, lasten får sitt straff. Två tankefigurer som trasas sönder, förvrids och hånler åt den rättrådige Bucky Cantor. Att inte tänka på kung Oidipus är svårt, lika svårt som att inte sugas ner i ödesdramats tryckande virvel, den där stekheta sommaren i Newark 1944, dödsmärkt av rasande världskrig och grasserande polioepidemin.

En annan bok där Newark utgör spelplats är Zuckerman fri. Här återvänder alter egot och stjärnförfattaren Nathan Zuckerman till Newark. Det är 1970-tal och Newark befinner sig i fritt fall, efter 60-talets rasupplopp och industrinedläggningarna. Även Zuckerman känner sig eländig. Uppriven efter sin faders nyinträffade död, betraktar han uppväxtstadens kraftiga förslumning från insidan på en limousin. Skräpiga ödetomter, förspikade dörrar och fönster, elkablar som ringlar ner för husfasaderna, ett tröstlöst urbant landskap som påminner om HBO-succén The Wire. Som lugnande gest visar privatchauffören upp sin pistol när den nedstämde Zuckerman kliver ur bilen, ut på barndomens gata.

Med limousinen har Zuckerman färdats från flygplatsen, från Miami där han tagit farväl av sin karaktärsfasta fader. Vid dödsbädden har hoppet om försoning grusats: fader och son, pojke och man, de en gång så djupa innebörderna har övergått i diffus smärta. Vad hände med oss – far och jag?

Resten av Zuckermansvitens åtta böcker består av ett myller av motiv, teman och gestalter. Intressant är dock att konstatera hur Newark ständigt finns där, som spelplats, ursprung eller återkomst.

Högst når dock Roths verk i sviten The American Trilogy. Här slår ett smärtsamt skärskådande av USA läsaren med full kraft. Spelplanen är återigen Newark. I den pulitzerprisbelönade Amerikansk pastoral möter vi Seymour Levov, även kallad Swede, på grund av sitt påstått skandinaviska utseende – lång, blond, blåögd och atletisk. Med ett förflutet som firad sporthjälte, gift med en vacker och välbärgad kristen kvinna och ägare till en lokal fabrik bär Swede den amerikanska framgångssagan på sina breda axlar, men allt rasar. Det idylliska livet vrids sönder i hjärtskärande tragedi.

Som fond ställs 60-talets vänstervåg och medborgarrättsrörelse, en epok då Newark hemsöktes av våldsamma upplopp vilket fick den välanpassade delen av befolkningen att fly, en flykt som nästintill halverade befolkningen på några decennier.

I  tragedins centrum ställs Swedes bortskämda och emotionellt störda dotter Merry, som sugs ner i en virvel av politisk extremism och deltar i ett terrordåd med dödlig utgång. Dottern försvinner och lämnar sin framgångsrika familj i ovisshet och förnekelse. Värst ansatt av kval blir Swede som letar efter såväl dotter som svar på frågan varför. Varför just jag?

Precis som i Nemesis ser vi här en oförvitlig man som bryts ner, trots sina ansträngningar att stå stark och orubblig inför katastrofen. Både Seymour Levov och Bucky Cantor är dessutom atletiska, utåtriktade och framgångsrika – förkroppsliganden av The American Dream  – vilket gör fallet än mer symbolmättat och episkt laddat.

Nästa roman – Gift med en kommunist - förläggs till de mörka McCarthy-åren. Som huvudperson träder Ira Rinn fram, kommunistisk radioskådespelare och kraftkarl från Newark. En rakryggad Abraham Lincoln-liknande gestalt, full av charm, trots och livsmod, men som obönhörligen bryts ner, i tidens politiska häxjakt och förblindad av svekfull kärlek.

Sist ut i den amerikanska trilogin går huvudpersonen Coleman Silk i Skamfläcken, en grånad litteraturprofessor som rasar ner i fördärv efter att ha agerat politiskt inkorrekt på universitetet och därtill haft en affär med en trettio år yngre outbildad kvinna. Gubbsjukt och politiskt inkorrekt, javisst, men som historisk-politisk resonansbotten förekommer den snaskiga medialiseringen som uppstod kring Clintons affär med Monica Lewinsky under sent 90-tal. Nu med Me-too-kampanjen som fond, kommer nog andra mer tidsnära läsningar att göras.

En gemensam nämnare i Nemesis och Den amerikanska trilogin är män som faller. Ty människans lott är att falla, någon gång och på något sätt. Fallet speglas också i staden Newark, den en gång så stolta industristaden som rostar sönder, överges och marginaliseras.

Text Erik Cardelus

UTGÅVA 2018:08

Mätverktyg, Gedenkstätte Am Steinhof (detalj). Foto: Mats Olofsson.

Rasbiologins uppkomst och konsekvenser

Darwin använde sig av uttrycket "Survival of the fittest", som beteckning för den viktigaste drivkraften för överlevnad. Det naturliga urvalet skulle avgöra en människas överlevnad. Med Darwins skrifter påbörjades en...

Av: Lilian O. Montmar
2018:08 | 05 september, 2018

Detalj ur omslaget

Regn i gråljus

BOK | Bo Bjelvehammar om Lars Lerin och Kerstin Högstrands senaste bok ”Råskinn”.

Av: Bo Bjelvehammar
2018:08 | 31 augusti, 2018

Fiskebåt i Sydkinesiska sjön. Foto: Författaren.

Om Mo Yans litterära universum

I Mo Yans litterära universum utgör det illustrativt gestaltade våldet och den lemlästade kroppen ett tema som berättelserna kretsar kring och det som vid sidan om hans eventuella politiska intentioner...

Av: Anneliese Fältström
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Send Me Your Daughter

MUSIK | Måhända, är jag inte rätt person att skriva en anmälan på Galleriets senare EP. Jag har förvisso ett stort stort musikintresse – men mina kunskaper när det kommer till elektronisk...

Av: Sebastian Andersson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

En hårdför berättelse om kvinnors utsatt…

BOK | Kicki Sehlstedt, författare till ”Sweet Lolita” har förutom sitt skrivande erfarenhet både som journalist och kriminolog, en insikt som starkt kommer till utryck i denna hennes debutroman.

Av: Jens Wallén
2018:08 | 31 augusti, 2018

Citroen CV4, GuentherDillingen/Pixabay

Vad är modernismen?

Gunnar Lundin reflekterar över den så kallade modernismen.

Av: Gunnar Lundin
2018:08 | 31 augusti, 2018

Arthur Currie i Mons, 1918. Library and Archives Canada.

Konsten att avsluta ett krig

Den 11 november för hundra år sedan tystnade äntligen vapnen utmed första världskrigets frontlinjer. Efter fyra år i dödens närhet hade de flesta av soldaterna svårt att uppbåda någon starkare...

Av: Anders Olofsson
2018:08 | 05 september, 2018

Rosor, Pixabay/Carl Russel.

Om det som är tragiskt

I denna feuilleton reflekterar Anders Björnsson över relationerna mellan det vi brukar kalla lycka och det som är tragiskt.

Av: Anders Björnsson
2018:08 | 31 augusti, 2018

The Eye of Time Myth II: A need to survi…

MUSIK | Det här är ingen populärmusik och kommer aldrig att så vara. Musiken är monotont drabbande och svårbestämt ambient dark. Rytmerna är orgasmiska med konnotationer åt alla håll och kanter. Öster...

Av: Super User
2018:08 | 31 augusti, 2018

Vasili Grigorjevitsj Perov, porträtt av Fjodor Dostojevskij (1872)

Om nyttigheten i Dostojevskijs debut

Hur kan man som fattig vinna sitt värde i andras ögon? Genom arbete skulle många tänka, men kanske inte säga – eftersom vårt samhälle fortfarande präglas av, låt oss säga...

Av: Robert Halvarsson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Barrskog, Free-Photos/Pixabay.

Människans vanvård av Moder Jord

Mänskligheten är den första arten på jorden med den intellektuella förmågan att begränsa dess antal medvetet och leva i ett bestående, dynamiskt jämviktläge med andra former av liv. (Arne Naess)

Av: Lena Månsson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Jägarna i snö, av Pieter Bruegel de äldre, 1565.

Den övergödda samtidskulturen

Nåt random nättroll kallade mig full av ressentiment för att jag skrev en kritiskt hållen text i en annan tidning om det popkulturella fenomenet Alex & Sigges podcast. Eller kritiskt...

Av: Gunnar Strandberg
2018:08 | 31 augusti, 2018

Nobelpristagaren V. S. Naipaul talar i Dhaka, Bangladesh. Foto: Faizul Latif Chowdhury/Wikimedia

V. S. Naipaul 1932-2018

Ivo Holmqvist gör en minnesteckning över den nyligen bortgångne författaren.

Av: Ivo Holmqvist
2018:08 | 31 augusti, 2018

Sara Anstis

Månadens konstnär: Sara Anstis

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens konstnär Sara Anstis.

Av: Sara Anstis
2018:08 | 31 augusti, 2018

Eric ”Umedalen” Johansson. Foto: Antwood/Wikmedia Commons.

Mysteriet Umedalen

Rolf Karlman om släggkastaren Eric ”Umedalen” Johansson, och ett av vår tids kanske mest besynnerliga ”fusk”.

Av: Super User
2018:08 | 31 augusti, 2018

Porträtt av Philip Roth, Wolf Gang/Flickr.

Vägar till Philip Roth

Erik Cardelus om författaren Philip Roth som avled under våren 2018.

Av: Erik Cardelus
2018:08 | 31 augusti, 2018

Del av Mynoria, järnduksskulptur av Barbro Bäckström. Foto: Claes Hall

Genom järnduk och kameralins visas männi…

KONST | Nakna människokroppar i form av skulpturala reliefer, skira och motsägelsefulla, samsas med gåtfulla arkeologiska bilder i ena delen av konstgalleriet Fabriken i Bästekille. I den andra delen av den rymliga...

Av: Nancy Westman
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Privat

Ondskan som företeelse och i sig (i)

ONDSKA! Visst reagerar vi ofta spontant på det sättet när något ohyggligt inträffar. KORSFÄST! Hämnas! Inför dödsstraff! Lås in fanskapet på verklig livstid och släng bort nyckeln! Ja, det är...

Av: Carsten Palmer Schale
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Belinda Graham

Wanås Konst

KONST | Hem och längtan, samhörighet och lekfullhet, storskalighet och närhet. Detta går som en röd tråd genom de nya verken på Wanås. Den klara röda tråden går också som en röd...

Av: Belinda Graham
2018:08 | 31 augusti, 2018

Stenen. Foto: författaren.

Jag är tystnad

Den allomfattande ljudlöshetens härbärge förseglat med ordlöshetens sigill har varit min borg där mina uttalanden i tomma högtidstal har varit mitt ordlösa språk.

Av: Benny Holmberg
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Privat

Två texter

Två texter av Per Teofilusson.

Av: Per Teofilusson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Bilder från Turkmenistan

När Sovjetunionen kollapsade 1991 bildades i ett slag fem nya stater i Centralasien, en av dem Turkmenistan. Trots att landet är republik och betecknas som demokratiskt har inte mycket ändrats...

Av: Tarja Salmi-Jacobson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Marilyn Horne & Monserrat Caballé (1981).

Montserrat Caballé

Annakarin Svedberg gör en okritisk och inspirerad betraktelse kring en hyllad spansk sopran. Hur en enda Prima Donna lyfter fram flera aspekter i vår kultur.

Av: Annakarin Svedberg
2018:08 | 31 augusti, 2018

Erik Domellöf, 2018

Fredagsbönen | 2018-08-31

Äntligen fredag, din hugsvalelse i grötgrå grottekvarnsvånda! Ställ fram HB-dunken och Päronsodan på bordet, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Den arabiska apokalypsen och andra dikte…

BOK | ”Att ständigt vara hemma någon annanstans än hemma, kanske för det en närmre eviga företeelser som till exempel havet och solen. Sådant som utan några som helst tveksamheter finns överallt...

Av: Ida Thunström
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik

Redaktionen presenterar stolt månadens urval av lyrik.

Av: Super User
2018:08 | 31 augusti, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.