Performing Concordia
  • 2018:07
  • Publicerad:

Månadens konstnär



Månadens konstnär |
EmmaLina Ericson



GRÄV DÄR DU… SPRINGER?

Jag springer ifrån en destruktiv relation. Jag springer med barnvagnen för att ungen ska somna. Jag jagar reda på ett nytt hem. Jag springer i skogen för att finna lugn. Jag springer på behandlingar och får rådet att sluta springa. Jag springer alltjämt efter jobb, stressar över ekonomin som inte går ihop. Jag springer efter idealet av mig själv som förälder. Jag springer efter världens härligaste treåring. Och jag sackar långt efter bilden av mig själv som konstnär. Konstnärer far många gånger runt som ofrivilliga företagare i prekariatets osäkra landskap. Det kan vara redigt tufft. Vid nattning däckar jag utmattad och drömmer surrealistiska drömmar om att få stå still. Stå still och gräva.

Jag gräver där jag står och där det känns, går som Ronja Rövardotter och aktar mig för elden. Vaskar, vecklar ut och dissekerar, spinner trådar och väver trasigheter samman till nya helheter. Jag följer processen som för mig utåt och uppåt, för att slutligen landa i en vidare allmänmänsklig formulering. Det är med ett tidskrävande dialektiskt tillvägagångssätt som jag formar min konst. Det är min metod. Jag tycker om den, njuter av den. Men jag får den inte att funka nu – inte när jag springer.

Men jag släpar envist med mig spaden – vill inte lägga ner den, kan inte lägga ner den. Lyckas skvätta upp lite yt-damm här och var – dammsuger upp det mesta med jordresterna runt mina terapeutiska balkongodlingar. Jag har dock varit på liknande platser förut, envist kämpat och tack vare arbetet med konsten tagit mig vidare. När jag nu hyr jag ut ateljén i andra hand och intalar mig att den usla ekonomin och pausen från konsten snart kommer att upphöra söker jag efter lösningar och blickar tillbaka på några tidigare arbeten. Kan där finnas ledtrådar om hur jag tar mig vidare?

Concordia, omslagsbild
Concordia, omslagsbild

CONCORDIA

Dissociation beskriver det psykologiska tillstånd där en individ i någon grad avskärmar sig från sina upplevelser. Ordet kommer från det latinska "dissociare", att dissociera betyder "att upplösa det som varit sammanhållet”. I min konst arbetar jag i motsatt riktning, sammanför oenigheter.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Effekterna av en långvarig påfrestning och en förlust hann ikapp och jag föll isär. I sökandet efter ett sätt att hålla bitarna samman förde mina tidigare arbeten mig till upptäckten av gamla polyfona körverk. Där fann jag en ny sorts helhet – sättet som de olika fristående melodierna vävs samman till en nästan omöjlig och ofattbart mäktig enhet gav en hoppfullare form åt splittringen jag upplevde.

Jag gav mig på att gestalta den inre kampen, skvalpade bland simultan upplösning och sammanhållning. Jag komponerade ett stycke musik, skrev, sjöng in, redigerade och skapade mitt första polyfona ljudverk. Verket som gjordes till Sveriges Radios magasin för ljudkonst, SRC, levererades med tillhörande omslagsbild. Jag fick betalt, sen stängdes SRC ner, av upphovsrättsliga skäl. Verket hann aldrig publiceras, typiskt. (För att inte tala om vilken ljudkonstskatt som gick i graven med SRC.)

Snart kom dock förfrågningar om att framföra Concordia för publik. Jag tackade ja och började fundera över hur det skulle göras. Som deprimerad, brottandes med generellt ångestsyndrom eller PTSD känner en ofta vanmakt, blir egocentrisk och kan ha svårt att ta in omvärlden – jag lät detta leda mig.

Förblindade åhörare får sig en perceptionsspolning vid framförandet av Concordia på ROPA – rum för konst, Stockholm 2009
Förblindade åhörare får sig en perceptionsspolning vid framförandet av Concordia på ROPA – rum för konst, Stockholm 2009

Ljudklipp, Concordia

I Still Have an Other-Ache, installationsvy Studio 44, Stockholm 2014
I Still Have an Other-Ache, installationsvy Studio 44, Stockholm 2014

I STILL HAVE AN OTHER-ACHE

Det tog nästan 10 år innan jag lyckades formulera mig kring att förlora en närstående, i mitt fall en förälder, genom självmord. Att förlora någon nära är fruktansvärt. Att förlora någon genom självmord är… komplext. Tabubeläggningen kring självmord kan försvåra sorgearbetet som många gånger också blandas med och förvärras av skuldkänslor. Där finns så många frågor som aldrig kan besvaras. Att formulera sig kring förlust, sorg och självmord är svårt. Och bokstavligen livsviktigt. I Sverige drabbas årligen tiotusentals människor av svår sorg efter att en nära anhörig tagit sitt liv. Dessa personer löper, enligt både svensk och internationell forskning, i sin tur förhöjd risk att utveckla kriminellt beteende, fysisk och psykisk ohälsa.

Jag plöjde litteratur, forskningsrapporter och statistik. Försökte förstå. Försökte lägga av. Försökte hitta något annat. Misslyckades. Slutade slutligen försöka och bara gjorde – tack vare en hastig inbjudan. Jag dök ner i strömmar av berättelser om erfarenheter, fångade hjärtskärande redogörelser, stående fraser och disparata känslosammelsurium av smärta, lättnad, ilska, styrka och klokheter som jag fann på anhörig-bloggar och stödforum. Parallellt komponerade jag musik, skrev, sjöng och arbetade med den rumsliga gestaltningen av verket, dygnet runt de tre sista veckorna – sen ställdes det ut.

I Still Have an Other-Ache (2014) innefattar en quadrofonisk ljudloop bestående av en polyfon röstkomposition och ett kluster potentiellt kolliderande gungor placerade i de fyra högtalarnas sweet-spot.

.
I Still Have an Other-Ache, Studio 44, Stockholm 2014
I Still Have an Other-Ache, installationsvyer från: Sense of Loss på Studio 44, Stockholm 2014, Living Archive Stockholm Edition: Dada, Polis, ccap/c.off, Stockholm 2014, Survival Kit Festival, Verkligheten, Umeå 2014
I Still Have an Other-Ache, Studio 44, Stockholm 2014

LJUDKLIPP, I STILL HAVE AN OTHER-ACHE

Konstnär Aldis Ellertsdottir Hoff som ovärderlig assistent, jag och kiddon installerar FLOCK på A.I.R Gallery, New York 2016
Konstnär Aldis Ellertsdottir Hoff som ovärderlig assistent, jag och kiddon installerar FLOCK på A.I.R Gallery, New York 2016

FLOCK

Röstkompositionen kretsar i en uppåtvind sökandes hopp, mod och förtröstan. Den rumsliga gestaltningen är primärt tillgänglig på avstånd. Verket finns även i en fasad-version där fågelflocken breder ut sig över en yta på ca 9 x 12 meter.

Tack vare ett rejält resestipendium och en ovärderlig assistent lyckades jag och kiddon ta oss till New York där FLOCK ställdes ut februari 2016.

Vernissagebesökare tar del av FLOCK, A.I.R Gallery, New York, 2016
Vernissagebesökare tar del av FLOCK, A.I.R Gallery, New York, 2016
Bild 9: Vernissagebesökare tar del av FLOCK, SUPERMARKET international art fair, Stockholm, 2016
Bild 9: Vernissagebesökare tar del av FLOCK, SUPERMARKET international art fair, Stockholm, 2016

LJUDKLIPP, FLOCK

No P(l)ay, IMAGO MUNDI, THE SWEDISH EDITION (2015)
No P(l)ay, IMAGO MUNDI, THE SWEDISH EDITION (2015)

Hur hinner en gräva och göra konst parallellt med småbarnsårens sömn- och tidsbrist, föräldraansvarets utbredelse och ekonomins totala haveri? Och hur gör en sen för att hitta och komma tillbaka igen? Är det möjligt att översätta och använda de konstnärliga arbetsmetoderna för att få ihop till synes oförenliga bitar i livspusslet? I konsten har jag ju lyckats, smärtsamma erfarenheter, aparta tankar och disparata meningar har formats till sköna symfoniska helheter. Och jag vill gräva här, mitt i livskaoset bland havererade relationer och undflyende fäder, ekonomiska rävsaxar och politiska monster, chansen en får med barn att läka sin egen barndoms sår och det fantastiska med att lära känna världen på nytt genom sitt barns ögon.

”JAG VILL GRÄVA EN GROP!” Hojtar ungen som frustrerad och spadlös rusar in i knät på mig där jag sitter inne i semesterstugans hetta och gömmer mig för att skriva. Det är gruset i trädgården som lockar, jorden, det påstådda vattnet och den mytiska elden som sägs finnas där djupt under oss. Treåringen vill undersöka, konstruera och förstå saker, språket, världen – den där hungriga upptäckarglädjen, leken, föreställnings- och inlevelseförmågan, det magiska tänkandet – det som jag, och många konstnärer med mig, försöker hålla vid liv och använda oss av i vårt arbete.

- Här, ta min spade.
- Vi kanske kan gräva tillsammans?

 

Information
Emma-Lina Ericson, f 1979 i Norrköping, bosatt i Stockholm
Konstnär www.emmalinaericson.se
Konstpedagog www.tivolikulturskola.se
Grafisk design & Illustration www.elkeillustration.com
Web Content Production www.nacka.se/uppleva--gora/kultur-och-museer/konst2/
Text EmmaLina Ericson

UTGÅVA 2018:07

Performing Concordia

Månadens konstnär

Månadens konstnär | EmmaLina Ericson

Av: EmmaLina Ericson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Foto: Belinda Graham

Falsterbo Horse Show

SCENKONST | Lika mycket "Show" som "Horse" - och lika mycket kultur som sport!

Av: Belinda Graham
2018:07 | 03 augusti, 2018

Foto: Artikelförfattaren

Karolinernas öden i en skev spegel

BOK | Elena Dahl har läst Alexej Ivanovs romansvit Tobol och ser hur historiska fakta löper gatlopp genom intrigen.

Av: Elena Dahl
2018:07 | 03 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Välkomna och please come in

BOK | Elisabeth Brännström har läst Birgit Häggkvist senaste bok och ser ”ett relevant inlägg i debatten om engelskans inflytande över det svenska språket.”

Av: Elisabeth Brännström
2018:07 | 03 augusti, 2018

Sveaborgs fästning. Foto: Förvaltningsnämnden för Sveaborg/Suomen Ilmakiva Oy.

Sveaborg – minns traumat från 1918

Det är inte många huvudstäder givet att ha en nästan intakt 1700-talsfästning inom räckhåll. Mycket har Sveaborg sett och trots att den aldrig har stormats gömmer den de mest tragiska...

Av: Rolf Karlman
2018:07 | 02 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Vem är Emmanuel Macron? – Några nedslag …

BOK | Elisabeth Tegelberg har läst en av de mest lästa böcker som har skrivits om Emmanuel Macron på franska: Emmanuel Macron, un jeune homme si parfait. Le vrai visage du nouveau...

Av: Elisabeth Tegelberg
2018:07 | 02 augusti, 2018

Staden Qazvin.

Iranska kvinnors dolda frihet

Under 2014 arresterades över 3,5 miljoner kvinnor i Iran därför att det fanns något att anmärka på deras obligatoriska slöjor. Sedan revolutionsåret 1979 infördes i landets konstitution att alla kvinnor...

Av: Tarja Salmi-Jacobson
2018:07 | 02 augusti, 2018

Äldre par på söndagspromenad. Foto: Pixabay/Susanne Pälmer

Sagan om det Oranga kuvertet, eller kons…

BOK | Det är en skam att så många gamla måste tillbringa sina sista år i fattigdom, detta i ett rikt land som Sverige där stora delar av befolkningen har kunnat se...

Av: Benny Holmberg
2018:07 | 07 augusti, 2018

Erik Domellöf, 2018

Fredagsbönen | 2018-08-03

Äntligen fredag, din välkylda Pommac i solen! Ner i trädgårdsstolen och upp med mungiporna, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Tova Gerge. Foto: Moa Schulman, Bonniers

Sex, våld och litteratur

BOK | En intervju av Guido Zeccola med konstnären och författaren Tova Gerge; om romanen Pojken som utkommer på Albert Bonniers förlag 14/8.

Av: Guido Zeccola
2018:07 | 02 augusti, 2018

Novemberplöjning, olja på duk (1914). Tillhör Jönköpings läns museum.

Det gamla möter det nya: en resa i Ester…

KONST | ”Jag lever i två världar. Ester Almqvist och konstlivet 1890-1934”

Av: Michael Economou
2018:07 | 03 augusti, 2018

Detalj från bokomslag till Friedrich Nietzche: Samlade skrifter, del 8; Sena skrifter. Symposion

Nietzsche går

Den kulturkritik, direkt och indirekt, som redan från början funnits hos Nietzsche, i Tragedins födelse, med det blasfemiska ”dionysiska”, och i Otidsenliga betraktelser, med den viktiga essän Schopenhauer som uppfostrare...

Av: Gunnar Lundin
2018:07 | 02 augusti, 2018

Saint Patrick, katolsk kyrka i Columbus Ohio. Interiör absid, korsfästelsen. Foto: Nheyob

TRADITION OCH (KON)TRADI(K)TION

När vi hävdar att kyrkan verkat med förtäckta maktintressen måste vi ställa frågan: när då och var?

Av: Marcus Myrbäck
2018:07 | 02 augusti, 2018

Foto: Belinda Graham

The Birgit Nilsson Experience - Drömmen…

MUSIK | Tidningen Kulturens skribent Belinda Graham har besökt Birgit Nilsson Museum.

Av: Belinda Graham
2018:07 | 03 augusti, 2018

Dying planet

Två texter

Två texter av Ulf Olsson, författare och estradpoet.

Av: Ulf Olsson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Detalj från bokomslaget till den engelska utgåvan av ”Fallet Mersault”.

Mellan två texter

BOK | Den postkoloniala erfarenheten sitter som en tagg i den algeriska författaren Kamel Daouds texter. Tydligast märks det i succédebuten ”Fallet Mersault”, romanen som poetiskt och lekfullt både dekonstruerar och rekonstruerar...

Av: Erik Cardelus
2018:07 | 03 augusti, 2018

Foto: Privat

Kisel. Kattguld. Fools gold.

1948, i öknen mellan Albuquerque och Amarillo spelar John Huston, med sitt tuggande och tvära grin in Sierra Madres skatt, med en Humphrey Bogart med pumpande blick, till och med...

Av: Per Teofilusson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Tussan Tott och plasten i havet

BOK | Ett av våra största miljöproblem idag är våra förorenade hav. Detta belyser författaren Anki B Wennlert i sin bok Tussan Tott och plasten i havet. Det är en pedagogisk barnbok...

Av: Helena Svensson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Berlin Zoo, akrylmålning av Karin Broos. Foto: Marc Broos

Alma Löv firar 20 år med konstkalas för …

KONST | En jubileumsutställning ska förstås vara speciell och den som egensinniga Alma Löv Museum of Unexp Art – som det engelska namnet till trots ligger öster om Fryken – gjort överträffar...

Av: Nancy Westman
2018:07 | 03 augusti, 2018

Foto: Björn Gustavsson

Konstmuseer i USA

SCENKONST | I vintras besökte Björn Gustavsson en mängd konstmuseer i USA – här en sammanställning av de främsta. Först ut: New York City.”

Av: Björn Gustavsson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Foto: Privat

Självförverkligandet

Vad betyder ”självförverkligande”? Carsten Palmer Schale reflekterar här över ett begrepp som i vår tid, liksom under tidigare epoker, har haft stor betydelse för-, och inverkan på människor.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:07 | 02 augusti, 2018

Detalj ur illustration av Alekfucksia Braunisch Cosmos.

Månadens lyrik

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik av Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson.

Av: Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson
2018:07 | 03 augusti, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.