Foto: Belinda Graham
  • 2018:06
  • Publicerad:

Fars lilla tös



SCENKONST | ”Fars lilla tös” är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av ”Fars lille påg”. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som man känner av de klassiska vingslagen, som sig bör under ett jubileumsår då Fredriksdal firar 100 år, är detta helt klart en ultramodern pjäs, en komedi för #metoo eran skriver Belinda Graham.



Regi: Anders Aldgård
Titel: Fars lilla tös
Medverkande: Eva Rydberg, Birgitta Rydberg, Anders "Ankan" Johansson, Mia Poppe, Anna Norberg, Robert Rydberg, Kalle Rydberg, Fredrik Dolk, samt ensemble med 6 dansare.
Manus: Sven Melander och Mikael Neumann
Aktuellt: Både teaterchefen Eva Rydberg och Fredriksdal jubilerar! Eva har varit teaterchef för Fredriksdalsteatern i 25 år och artist i 60 år. Fredriksdal fyller i år 100 år. Det firas med klassisk, men uppdaterad fars, som den tidigare teaterchefen Nils Poppe spelade på Fredriksdalsteatern under titeln Fars lille påg 1975 och 1985.
Plats: Fredriksdalsteatern, Helsingborg
Spelas: Hela sommaren, t.o.m. den 19 augusti.
Fars lilla tös
Fredriksdalsteatern, Helsingborg

Hon kom som ett yrväder en soldränkt juniafton, med en fjäderboa (inte ett Höganäskrus) runt halsen! Birgitta Rydberg, i rollen som Amanda Propp från Tomelilla, är bland det absolut roligaste man kan se på en scen i Sommar-Sverige. Amanda Propp är som en längre och frispråkigare och mer högklackad version av Pippi Långstrump --- en frimodig, föräldralös och rödhårig flicka med skinn (och fräknar) på näsan, en flicka som inte bryr sig så mycket om vad andra tycker och tänker. 

När Pippi är på kalas äter hon hela tårtan och dricker all saft. När Amanda är på kalas (objuden och förklädd till rosenbuske) slukar hon alla smörgåsar och dricker upp allt vin. Sedan är hon sugen på efterrätt! Finns det marängsviss?? Eller en liten "goding"?

Intrigen i pjäsen Fars lilla tös är att Amanda Propp är på jakt efter sin kappsäck med guldpengar. Eller rättare sagt: ett arv efter en far hon aldrig träffat. Fadern är dock inte någon suspekt politiskt inkorrekt kung över en Söderhavsö, utan en högst respektabel, albeit virrig, professor, som glömt att han firar ett-årig bröllopsdag (finurligt tolkad av Anders Ankan Johansson). Han hade inte räknat med att en dotter från det förra äktenskapet skulle dyka upp som obeställd present på bröllopsdagen, samtidigt med svärföräldrarna (underbara Eva Rydberg och Fredrik Dolk) och han gör allt för att den förtjusande frun (en charmig Mia Poppe) ska få fira dagen i lugn och ro ... 

Men Amanda Propp är som en naturkraft, eller snarare en naturkatastrof, som inte går att styra ... Och när professorns bäste vän, en advokat vid namn Ville (en korrekt och prydlig Kalle Rydberg) försöker hjälpa till med några små vita lögner blir det snart värre. Mycket värre.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En hemlighetsfull succéförfattarinna i femme fatale tappning (skönsjungande Anna Norberg) får de flesta av männen att tappa huvudet - utom den lugne betjänten Herman (en välbalanserad Kalle Rydberg) - han har bara ögon för det rödhåriga yrvädret Amanda Propp. Som går på knock-out hela pjäsen igenom!

”Fars lilla tös” är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av ”Fars lille påg”. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som man känner av de klassiska vingslagen, som sig bör under ett jubileumsår då Fredriksdal firar 100 år, är detta helt klart en ultramodern pjäs, en komedi för #metoo eran. Det är så mycket roligare att se en tjej stöta på ett manligt hembiträde, som hon kallar för godbit, än att se ännu en herre klappa ännu ett kvinnligt hembiträde på rumpan. 

Precis allt i den nya ”Fars lilla tös” fungerar! Som ett komiskt klickande urverk, som tickar på, medan man väntar på att bomben ska brisera under den slutgiltiga peripetin. Den uppdaterade versionen har flera utökade kvinnliga roller, som Eva Rydbergs roll, som hon förvaltar ypperligt. Nytillagda skämt omfattar allt från vad man blir glad för att få i julklapp till vad man har i Eslöv att göra (man åker fel!). Rydbergs rollkaraktär är inte längre en hunsad hustru, utan en dam med en hel rävlya bakom örat – och drömmar om att bli en scenprimadonna!

Den vackra författarinnan är rik, sexig och självsäker – och hon säger rakt ut att hon inte behöver någon som försörjer henne. Hon har ju skrivit 1920-talets motsvarighet till ”50 Shades of Grey” och kan rulla sig i pengar, om hon så skulle önska.

Nya och uppdaterade mansroller är både roliga och sympatiska. Den välvillige och vänlige professorn. Advokaten som spelar världsvan och tuff, men som innerst inne verkar gulligt osäker, speciellt när han konfronteras med den hemlighetsfulla författarinnan. Och givetvis det manliga hembiträdet, eller betjänten, som tar varje hot om uppsägning med samma orubbliga lugn. När Amanda Propp säger att han får sköta hemmet, medan hon gör karriär på Broadway, då är han lika lugn som alltid. Att sköta hemmet är ju vad han är bäst på.

”Fars lilla tös” har ett antal par som ska paras ihop, stilsäkrare än djuren som skulle ombord på Noaks ark, massor av smarta one-liners och vansinnig situationskomik, men grunden i komedin är ändå en tragedi – och de allra bästa komedierna har en mörk klangbotten.

”Fars lilla tös” och föregångaren ”Fars lille påg” handlar om ett barn som växer upp på fosterhem och som vuxen letar efter sina föräldrar, när det vuxna barnet kommer uppklädd i sjömanskostym för att gå på maskerad (en komisk poäng i handlingen), kan detta lika gärna symbolisera att barnet inuti huvudpersonen fortfarande är på jakt efter mening och mål och sammanhang. Varför blev jag övergiven?

Nils Poppe, som gjorde ”Fars lille påg” till en sådan stor succé, lade in några självbiografiska saker och verkliga namn i den svenska uppsättningen, när pjäsen översattes från tyskan. Nils Poppe växte själv upp på fosterhem. Att vara rolig var en överlevnadsstrategi. Alla älskar att skratta, alla älskar clowner, eller hur?

Samma dualitet finns hos Chaplin, den tragikomiska clownen, och Nils Poppe blev många gånger kallad för Sveriges Chaplin (även av utländsk press), som genast såg likheterna och Poppes individuella, unika storhet.

I den här jubileumsföreställningen på ett 100-års jubilerande Fredriksdal finns så många hyllningar till teatern och till klassisk teater- och film historia. Som när Birgitta Rydberg kommer in i Chaplin-hatt och gör ett klassiskt Chaplin-Poppe nummer på blandad engelsk-skånska. Eller när hon kommer in i ljuslockig peruk och blandat herr-och-dam-mode och ser ut som en korsning av Harpo Marx och Marlene Dietrich, och tillsammans med en färgsprakande ensemble gör en underbar hyllning till de danska Bakken revyerna.

Eller slutligen när Birgitta Rydberg och Eva Rydberg kommer in och bara äger på scenen, som två närsynta, fast mycket yppiga, bofinken Knut och gör den roligaste sketch som man kan drömma om!

1920-talets mode och design, med kläder, smink, hårstilar och fantasifulla huvudbonader, som alla återfötts och tolkats i pjäsen, är en fröjd för ögat. Den begåvade trion Görel Engstrand, Karin Ericsson och Birgit Mårtensson har skapat illusionen av ett frigjort och levnadsglatt 1920-tal som man gärna besöker.

De flesta sommarteatrar riktar in sig på att roa, men ”Fars lilla tös” ger också besökaren mycket att tänka på. Dessutom fungerar hela anrättningen också som musikal, inte bara som komedi, och man går från föreställningen nynnande på de låtar man just hört. 1920-talets amerikanska låtskatt, som försetts med svenska texter, är full av glittrande örhängen.

En nybliven tonåring och hennes lillasyster vill ha hjälp med en ”selfie” vid Nils Poppe statyn. Han har Chaplin-hatt på sig och sträcker ut ena foten som för att lekfullt sätta krokben. Tonåringens idol är Nils Poppe. Därför är de på Fredriksdal. 

Vem vet, i framtiden kanske folk kommer att ta selfies vid en staty av Birgitta Rydberg? Återväxten verkar i alla fall säkrad inför de nästa 100 åren på Fredriksdal. Både i publiken och på scenen!

Text Belinda Graham

UTGÅVA 2018:06

Edesta barnhem, 1903, vykort. Fotograf okänd

Tack och hej

Jag hade sjutton punkter på min lista. Jag ansågs inte ha läst på. Jag tog upp tiden. Men jag tog mitt uppdrag på allvar och insisterade. Mycket var sådant som...

Av: Per-Henrik Bartholdsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Nobelpristagaren, Ted Ström

Bob Dylan - Inte så olik clownen Jac

Bob Dylan är svårfångad. Ofta skiftar han skepnad utan att vara kappvändare. Nobelpriset i litteratur ändrade inte på detta. Dylan uppskattade priset men tog det med ro och talade vid...

Av: Anders Tidström
2018:06 | 05 juli, 2018

Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening

SU-EN: brutal skönhet, naturens och krop…

MÅNADENS KONSTNÄR | SU-EN. Min filosofiske vän Per Nilsson har bjudit in mig till Tidningen Kulturen för en presentation av mig och mitt konstnärskap.

Av: SU-EN
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik

Tidningen Kulturens redaktion presenterar stolt MÅNADENS LYRIK.

Av: Tidningen Kulturen
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Att söka tillhörighet

BOK | Att konstatera är att det finns flera historiska sanningar, det beror på vem som skriver och formulerar orden. Det är som att lyssna till linden, dess tystnad, viskningar och småpratande...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:06 | 10 juli, 2018

Foto: Artikelförfattaren

Reflektioner efter Bologna Children´s Bo…

BOK | Björn Augustsson minns barnbokmässan i Bologna 2018. Han reflekterar över läsande, över barnboken och seriemagasin. Vilka tar ansvaret för barnens läsande idag?

Av: Björn Augustsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Belinda Graham

Fars lilla tös

SCENKONST | ”Fars lilla tös” är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av ”Fars lille påg”. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som...

Av: Belinda Graham
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto fr förlaget

"Kärlek är lagen, kärlek styrd av v…

BOK | ”Människan, när hon agerar utan anknytning till resultatet av sina handlingar, börjar uppfylla sin sanna vilja och blir Gud. Kort sagt, bara genom viljeakten, befriad från dubbelhet och "lust av...

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

Marina Abramović, The Artist is Present, 2010

Att manipulera genom symbios

Varför är det här konst? Konstnären Marina Abramović ställde frågan i samband med framförandet av verket ”The artist is Present” på MoMa 2010. Ett verk där 1600 personer stått länge...

Av: Karl-Gustav Köhler
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Europa mot judarna 1880–1945

BOK | ”Vanlig mänsklig småaktighet kombinerad med rovdrift och ett sökande efter syndabockar var alltså, enligt Aly, tre av de mest avgörande mekanismerna som låg bakom den framtida förödelsen och mordet på...

Av: Elisabeth Brännström
2018:06 | 06 juli, 2018

Antoni Piotrowski (1853-1924): Smierc Wandy (Vandas död).

”Vi har vandrat i främmande länder”. Dvo…

Den tjeckiske tonsättaren Antonín Dvořák (1841-1904) blev redan under sin livstid internationellt berömd för framför allt sin instrumentalmusik. Som många andra tonsättare hyste han livet igenom en olycklig kärlek till...

Av: Henry Larsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Artikelförfattaren

Sonja Åkesson och förortens romantik

Carsten Palmer Schale reflekterar över Sonja Åkessons poesi.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:06 | 06 juli, 2018

TEST

Poesin betraktad utifrån en obetraktad f…

Med denna essä söker jag delvis en poetisk form utifrån en ordnad princip av fragment, delvis det formlöst fragmentariska i en poesi under ständig rörelse. Båda verksamma i ett världsligt...

Av: Göran af Gröning
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Diktens ledtrådar

BOK | Jag blir alltid förtjust när jag läser Katarina Frostenson. Det blir jag även när jag läser Sju Grenar. Skandalerna kring henne intresserar mig inte.

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-07-06

Äntligen fredag, ditt vidunderliga Keith Richards-riff när du behöver det! Korka upp din iskalla findricka och luta dig bakåt, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Bo Högrelius, Kinasamling.

I stormens öga: Revolutionens epicentrum

”Han tog av sig glasögonen, torkade dem hastigt med en mjuk duk, satte på sig dom igen, öppnade en låda längst ned i skrivbordet tog en näve och släppte ut...

Av: Benny Holmberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Bild: AnnaKarin Svedberg

Sanning eller lögn i Indien

Annakarin Svedberg minns sina möten med den Indiska premiäministern Indira Gandhi.

Av: Annakarin Svedberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.