Artikelförfattaren
  • 2018:06
  • Publicerad:

Sonja Åkesson och förortens romantik



Carsten Palmer Schale reflekterar över Sonja Åkessons poesi.



Förort. Ordet eller begreppet har inte alltid betytt samma sak, och gör det kanske, helt och hållet, inte idag heller. Jag växte till exempel själv upp i en förort. En medelklassförort i Göteborg. Den var, och är fortfarande, Göteborgs rikaste stadsdelsområde (Älvsborg, inklusive dess gräddhyllor i Långedrag och Saltholmen). Förort kan också betyda ”sovstad”, utanför de egentliga kommungränserna (med andra ord kan en sådan förort, vanligen en burgen villaförort, helt eller delvis ligga i eller rentav vara en annan kommun).

Förort luktar idag emellertid lite illa, och förknippas ofta med ”arbetslösa invandrare” och ”sociala problem”. Få kan, tror man, kan tala ren svenska i den moderna förorten. Förorten är något dåligt. ”Samtidigt omges ofta förorten, paradoxalt nog, av ett visst romantiskt skimmer (våld, etnisk mångfald, knark)”. Stureplan och Förorten möts på både ett farligt och romantiskt sätt i Jens Lapidus ”Snabba cash”.

På amerikanska kan vi tala om både villaförort och problemställe med ”white & black trash”. Oates rör sig i båda, eller på gränsen, Bukowski mest bland trasproletariatet. Som Burgess i sin barndoms (katolska) Manchester. Idag, här i Sverige, avser ”förorterna” - framförallt på TV och i skymningspressen – likafullt storstädernas ”invandrargetton”. Inte så konstigt därför att både Jonas Hassan Khemiri och Johannes Anyuru värjt sig mot sådana etiketter.

Jag gör detsamma, och har svårt att enkelt knyta an till förortens poesi som en form av poesi (eller litteratur, konst). Och detta med Rinkeby, Bergsjön, Rosengård. Det är både sant och osant. Men man måste i så fall minnas den enorma spännvidd och heterogenitet som präglar människorna där: nationellt, etniskt, språkligt, religiöst, kulturellt eller när det kommer till yrke och utbildning, livserfarenheter, åldrar. Sedan har vi ju också Susanna Alakoski, Åsa Linderborg, rap-artisterna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En bra representant för den förortspoesi jag själv läser är annars Sonja Åkesson. Särskilt när hon skriver om sitt liv i Halmstad, i ”Hästens öga” (1977). Läs den! Läs förresten också Sonja Åkessons och Bengt Martins brevbok (1975), Bengt Martins Sonjabiografi, Bengt Martins förord till Sonjas samlade dikter och läs för tusan Bengt Martin (som avled 2010).

Sonja Åkesson 1968. Foto: Arne Jönsson/Scanpix
Sonja Åkesson 1968. Foto: Arne Jönsson/Scanpix

Hon har inspirerat minst en halv generation radikala kvinnor och män. Hon var blond, labil, mjuk, varm, vänfast, missbrukare, psykiskt sjuk, långsint och briljant.Sonja Åkesson var en mycket språkmedveten humanist och feminist, som debuterade 1957 och satte punkt 1977. Hon har inspirerat minst en halv generation radikala kvinnor och män. Hon var blond, labil, mjuk, varm, vänfast, missbrukare, psykiskt sjuk, långsint och briljant. Ingen i Sverige, som jag känner till, skriver som Sonja skev. Hennes närmaste kollega – som jag ser det – är den likaledes utomordentliga poeten, dramatikern och kulturella mångsysslaren Kristina Lugn (som naturligtvis är en stor beundrare av Sonja Åkesson).

I Hästens öga (1977) finns en rad intressanta diagnoser av vad jag uppfattar som svenskt förortsliv. Det handlar ofta om klasskillnader. Men också om ensamhet, psykisk bräcklighet, tablett- och alkoholmissbruk. Och vardaglighet. Åkessons språk är omisskännligt och drivet på det sätt som ofta tonsätts. Många av hennes ”slagdängor” cirkulerar också. Hon skulle idag, om det inte vore för blygseln, förmodligen vara en av våra större estradpoeter.

Fyra av mina favoriter ur Hästens öga – hämtade ur hennes samlade dikter (1986), s. 445 ff – delges här den intresserad läsaren (alla under samlingsrubriken ”Halmstadsvit”). Jag vill dock påpeka att jag av utrymmesskäl strukit många rader och strofer (dikterna är ofta långa), men att jag då naturligtvis angivit detta med (…).

(På Halmstads åkrar, s. 452)

Horisonten är snävare än man kan tro
här på Halmstads åkrar.
Som i alla andra Sveriges städer
är förorterna gråvita grågula gråbruna
         grågråa.

I de finare kvarteren
utanför radhusstallen
hänger rosenamplarna i givakt
över oklanderliga gräsmattor
över oklanderliga rabatter.

(…)

(Till påsk, s. 454)

Lillgrabben löser barnkorsord.
Mamma läser frökatalogen.
(Huset vibrerar av storbrorsans stereo)
(…)
Till påsk åker pojkarna till pappa.
Till påsk ska mamma måla skafferiet.
(...)
Eller jag behöver bara vända mig om;
tråkbetongbaracker, posten, kemtvätten,
tobaksaffärn, pensionärshemmet
där gubbarna smygsuper i syrenbuskskuggan
och tanterna försiktigt kikar fram
             bakom nylongardinsnibben.

(Två kärlekspek till floden Nissan, s. 461)

Torsken glimmar på Nissans strand.
Morgon står i brand.
Alkisen med sin Tinto
gör mig upprymd
ger mig smärta
Nissan i mitt hjärta.

(I rökrummet, s. 469)

Margit med sin mage.
Sören med sin skilsmässa.
Aina med sina skorpor.
Bittan med sin abort.

Roffe som gör sig viktig.
Gudrun som nagelgnager.
Ingbritt som alltid stickar.
Erik som aldrig sover.
(…)

Den precisa stil, och elegans, som här kommer till uttryck, anser jag manar till omläsning och begrundan.

Text Carsten Palmer Schale

UTGÅVA 2018:06

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik

Tidningen Kulturens redaktion presenterar stolt MÅNADENS LYRIK.

Av: Tidningen Kulturen
2018:06 | 06 juli, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-07-06

Äntligen fredag, ditt vidunderliga Keith Richards-riff när du behöver det! Korka upp din iskalla findricka och luta dig bakåt, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto fr förlaget

"Kärlek är lagen, kärlek styrd av v…

BOK | ”Människan, när hon agerar utan anknytning till resultatet av sina handlingar, börjar uppfylla sin sanna vilja och blir Gud. Kort sagt, bara genom viljeakten, befriad från dubbelhet och "lust av...

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

Bild: AnnaKarin Svedberg

Sanning eller lögn i Indien

Annakarin Svedberg minns sina möten med den Indiska premiäministern Indira Gandhi.

Av: Annakarin Svedberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Diktens ledtrådar

BOK | Jag blir alltid förtjust när jag läser Katarina Frostenson. Det blir jag även när jag läser Sju Grenar. Skandalerna kring henne intresserar mig inte.

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Belinda Graham

Fars lilla tös

SCENKONST | ”Fars lilla tös” är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av ”Fars lille påg”. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som...

Av: Belinda Graham
2018:06 | 06 juli, 2018

Marina Abramović, The Artist is Present, 2010

Att manipulera genom symbios

Varför är det här konst? Konstnären Marina Abramović ställde frågan i samband med framförandet av verket ”The artist is Present” på MoMa 2010. Ett verk där 1600 personer stått länge...

Av: Karl-Gustav Köhler
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Artikelförfattaren

Reflektioner efter Bologna Children´s Bo…

BOK | Björn Augustsson minns barnbokmässan i Bologna 2018. Han reflekterar över läsande, över barnboken och seriemagasin. Vilka tar ansvaret för barnens läsande idag?

Av: Björn Augustsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Artikelförfattaren

Sonja Åkesson och förortens romantik

Carsten Palmer Schale reflekterar över Sonja Åkessons poesi.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:06 | 06 juli, 2018

Nobelpristagaren, Ted Ström

Bob Dylan - Inte så olik clownen Jac

Bob Dylan är svårfångad. Ofta skiftar han skepnad utan att vara kappvändare. Nobelpriset i litteratur ändrade inte på detta. Dylan uppskattade priset men tog det med ro och talade vid...

Av: Anders Tidström
2018:06 | 05 juli, 2018

Foto: Bo Högrelius, Kinasamling.

I stormens öga: Revolutionens epicentrum

”Han tog av sig glasögonen, torkade dem hastigt med en mjuk duk, satte på sig dom igen, öppnade en låda längst ned i skrivbordet tog en näve och släppte ut...

Av: Benny Holmberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening

SU-EN: brutal skönhet, naturens och krop…

MÅNADENS KONSTNÄR | SU-EN. Min filosofiske vän Per Nilsson har bjudit in mig till Tidningen Kulturen för en presentation av mig och mitt konstnärskap.

Av: SU-EN
2018:06 | 06 juli, 2018

TEST

Poesin betraktad utifrån en obetraktad f…

Med denna essä söker jag delvis en poetisk form utifrån en ordnad princip av fragment, delvis det formlöst fragmentariska i en poesi under ständig rörelse. Båda verksamma i ett världsligt...

Av: Göran af Gröning
2018:06 | 06 juli, 2018

Edesta barnhem, 1903, vykort. Fotograf okänd

Tack och hej

Jag hade sjutton punkter på min lista. Jag ansågs inte ha läst på. Jag tog upp tiden. Men jag tog mitt uppdrag på allvar och insisterade. Mycket var sådant som...

Av: Per-Henrik Bartholdsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Antoni Piotrowski (1853-1924): Smierc Wandy (Vandas död).

”Vi har vandrat i främmande länder”. Dvo…

Den tjeckiske tonsättaren Antonín Dvořák (1841-1904) blev redan under sin livstid internationellt berömd för framför allt sin instrumentalmusik. Som många andra tonsättare hyste han livet igenom en olycklig kärlek till...

Av: Henry Larsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Europa mot judarna 1880–1945

BOK | ”Vanlig mänsklig småaktighet kombinerad med rovdrift och ett sökande efter syndabockar var alltså, enligt Aly, tre av de mest avgörande mekanismerna som låg bakom den framtida förödelsen och mordet på...

Av: Elisabeth Brännström
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Att söka tillhörighet

BOK | Att konstatera är att det finns flera historiska sanningar, det beror på vem som skriver och formulerar orden. Det är som att lyssna till linden, dess tystnad, viskningar och småpratande...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:06 | 10 juli, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.