Bild: AnnaKarin Svedberg
  • 2018:06
  • Publicerad:

Sanning eller lögn i Indien



Annakarin Svedberg minns sina möten med den Indiska premiäministern Indira Gandhi.



Det är några år sedan nu. 1980.

På gräsmattan utanför PM:s Indira Gandhis hem samtalade jag med en kvinna, kusin till Indira. Minnet är fragmentariskt, men tydligt.

- He has a hold on her, sa den bekymrade kusinen om Osho, (Bhagwan Rashnjee) mer eller mindre kontroversiell guru. Dyrkad och ifrågasatt. Känd för sina många dyra bilar och tillåtande syn på sex. Hans rödklädda följare syntes t o m överallt i Stockholm.

- Kan det vara sant att de masserar varandra? undrade kusinen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Långt senare fann jag Oshos egen hänvisning på nätet (Osho World 2016).

Han berättar, att Indira velat besöka hans ashram. Tre gånger meddelade hon: Jag kommer. Tre gånger avbokades besöket. Av rådgivare varnades hon att ett besök hos Rashnjee skulle äventyra hennes politiska framtid.

”They seem to have get rid of something,” sa India Gandhi till mig vid samtal om några som besökt Osho ”Get rid of ”– what? Befriats. Ett tryck, en konvention, en anpassning, en vilja att vara till lags. Den sociala rollen.

En redaktör ställer frågan till Osho: Vill du byta ut mr Desai (tidigare PM) mot Indira Gandhi?

Svar: Yes. Absolutely yes.

- Alla politiker är onda. Vad kan vi göra? Välja de minst onda.

Osho fann tydligen att IG var ovanligt lite ond. Detta trots undantagstillståndet på 70-talet och fängslandet av politiska motståndare. ”Hon är en kvinna i vår samtid, med gränslös intelligens och grace.”

Han fann henne odogmatisk, flexibel, öppen och sårbar, villig att ta emot allt nytt, villig att förstå vad som än händer i den moderna världen.

Hon sitter framför mig i sitt vardagsrum på 12 W Cr.

Kvällsbrisen fläktar i gröna tunna draperier. Vi anar en välskött gräsmatta utanför höga fönster.

Jag minns en mening:

- Det gör det inte mindre sant.

Hon är uppkrupen i sin svarta gungstol.

Jag minns däremot inte vad samtalet rörde sig om, men det hon menade var att en sanning inte blir lögn för att den inte blir trodd. Det var mycket under den tiden som inte blev trott runt Indira Gandhi. Många spred lögner. Vilka var de som envist höll sig till sanningen?

Hennes son, Sanyaj, utsattes för intensiva hatkampanjer och påståenden om hans livsföring som divergerade långt från sanningen om vem han i grund och botten var. Han var ambitiös, ärelysten, makthungrig med diktatoriska drag i sin person. Det var sant. Men det var lögn att han var en playboy, en Don Juan. Han rökte inte, drack inte, hade regelbundna vanor. Anständigt gift med Maneka. Han orsakade bekymmer hos vänner – inte genom sin livsföring, men på grund av sin diktatoriska vilja. Han lät riva i slummen och låg bakom en steriliseringskampanj gällande gifta män.

Det vi kallar sanning kan, i förlängningen, visa sig vara en förenkling.

Jag umgicks med India Gandhi.

Ofta blev jag inte trodd när jag beskrev samvaron med henne. Ibland närhet och spontanitet. Ibland irritation och missförstånd. Det hände att hon bad mig om ursäkt för att hon uttryckt sig ohövligt.

När jag blev trodd, fick jag veta att jag gjort fel. Jag ”borde ha” ställt ett antal frågor, påstått vissa saker. Detta från människor som aldrig mötte henne och visste mycket lite om mig.

Jag har kvar kopiorna av hennes brev till mig. 23 st. Originalen finns numera hos KB.

I Sverige finns heliga kossor.

Några stavas ”korrar”. Andra stavas kunskap eller förnuft. Något vi har men inte ”de andra.” Vår kunskap skall användas enligt deras (indiernas) behov”, skrev Signe Höjer (1986-1988) en gång. ”På mänsklighetens marsch mot framtiden. (!)Hon arbetade i Indien med projekt för sjukvård. Så säker på ”vår kunskap” – så säker på ”deras behov!” Så säker på att vi skall gå i främsta ledet.

Korrarna rapporterar. Till vem? Tja, öppen fråga, faktiskt. Det beror väl på mediet som förmedlar rapporten. Dagstidning, TV, radio. Någon bor i Bangkok och ”rapporterar” från stora delar av Asien.

Det gamla Indien-föraktet –Ingen kunskap i Indien? Ändå sprider sig yoga-klasserna numera överallt i västvärlden liksom intresset för mindfulness, vars rötter finns i buddhistisk meditation.

Skräp och utnyttjade änkor

När vi vistas i Indien traskar vi igenom motsägelserna. Något annat är inte möjligt, eftersom de finns överallt.

Vid mitt senaste besök i Indien, (2015) berättade min goda vän Dara (verksam inom Aurobindos ashram) från Argentina, om ”kvinnohusen”, inrättade för minderåriga änkor. De fungerade som ett slags gratis bordeller för indisk överklass. En av alltför många olustiga företeelser i ”Världens största demokrati.” Ett annat bekymmer är korruptionen. Och så har vi problemet med plastpåsar och skräp längs järnvägen. Och så …. Ja listan kan bli hur lång som helst.

En annan lista kan toppas av nyss nämnda Ashram-kultur. Den kan fortsätta med hantverkstraditioner, spinnandet, vävandet, dansen, musiken. Yoga och meditation. Filosofi. Arkitektur. Traditionell medicin. Odling för såväl skönhet som nytta. Jag minns en örtagård med blommande läkeväxter. Jag minns vistelser på ashram och tystnaden på buddhistiska retreater i Bodh Gaya.

Tillämpningen av ”kunskap och förnuft” kan mycket väl maskera maktfullkomlighet och övergrepp. Vi har förnuftet, ni har oförnuftet. Vi har kunskapen, ni har förvillelserna.

”I am here to create millions of mystics in the world.” Osho

Jag finner också en artikel där Osho, målande och engagerande, beskriver ett möte med en Mahatma (Gandhi) - ”Nationens Fader.” Fullt av skämtsamheter och ironi. Sant? På skoj?

Mötet äger rum på en av Indiens stora järnvägsstationer, där ynglingen Rasnjee (10 år gammal) tillbragt tretton timmar i väntan på ett försenat tåg där Gandhi skulle medfölja i egen vagn, dessutom.

Obetalbar är striden om sparbössan, där pengar samlas ”för de fattiga.” Rasnjee stoppar ned sina pengar i Gandhis sparbössa, som han sedan vill ta med sig för de fattiga i den egna hembyn. ”I am taking this box for the poor. There are many in my village.” Den unge Rasnjee låter, slutligen, Gandhi vinna. Av medkänsla.

”No, you are the poorest man. Your secretary does not have any intelligence, nor does your wife seem to have any love for you. ---But remember, I had come to see a Mahatma, but I saw only a businessman.”

I ett av sina första brev till mig (1976) skriver IG om Aurobindo Gosh, hans andlighet och revolutionära inställning. Aurobindo fängslades av britterna för opatriotisk verksamhet och trots mot den koloniala regeringen.

Jag har besökt platser som utvecklats i Aurobindos spår. Ett vackert och välskött ashram i Delhi, en stadsdel i Podu cherry på sydostkusten, en ”idealstad” i vardande, Auroville, (grundad av A:s partner, the Mother Mirra Alfassa) i Podus grannskap, där ett 50-tal nationer från väldens alla riktningar strävar att samsas och bygga för framtiden.

Jag minns ett av Indiras uttalande – om till mig eller i annat sammanhang minns jag däremot inte.

”De grälar alltid på oss för att vi har heliga män och för att vi mediterar.”

”She asked me how Indianization of our time could be possible as suggested by Shri Kailash Patiji. I told her that this could be properly answered by our scientists; ---- But I was more worried about the forecast of an impending danger to her person.”

“It is no danger only to my person, but to the whole country” she said.” and remarked that great weakness had crept into our intelligence. Our laws were so much complicated and had so many loopholes that no right step at right time could be taken unhindered. Everything was lost in words.”

Poeten Amrita Pritrams dagbok, 1984

Indira uttrycker också oro för att den indiska kulturen skall förlora sina andliga dimensioner med utveckling av materiellt välstånd. Hon vet att det har skett i andra länder.

Intresset för Brahman har övertagits av intresse för tillverkning av bilar.

Indien har gett oss yoga, Indien har gett oss meditation.

Djupet och tillämpningen blev dock annorlunda här i västvärlden. Vi behöver inte deras religion, bara deras metoder, menas det ofta. Alltså: bort med själen, filosofin, respekten för traditionerna. Yoga utvecklar tanken, sinnet, medvetenheten, säger indiska lärare. Det handlar alltså inte om gymnastik.

Ashramhopparnas erfarenheter ses med ett visst överseende. Som om det inte handlade om att söka tillägna sig tusentals år av arbete med den inre människan, med liv, med död.

Många tycks söka ett ”Modernt Indien” på materiell nivå med företagande och moderna sociala konstruktioner. Rätt så, håller jag med, som

emellertid också här finner den komplicerade knuten.

I have travelled across the length and width of India and I have seen no person who is a beggar, who is a thief----

I propose that we replace her old and ancient education system, her culture, for if the Indians think that all that is foreign and English is good and greater than their own, they will lose their self-esteem, their native culture and they will become what we want them, a truly dominated nation.”

Lord Macaulay´s Address to the British Parliament on 2dn Feb 1835

En plan, sålunda, som gick ut på att beröva Indien dess själ, dess djupare liv och sammanhang. Dock finns de som menar att texten är bluff.

Indira Gandhi var otvetydigt emot kastsystemet, som enligt lag var förbjudet. Hon sa till mig vid ett samtal, att bästa sättet att avskaffa kasten var äktenskap över kastgränserna, något hon själv tillämpat i sitt eget äktenskap med Feroze.

Handlar det om gud och mammon?

Eller handlar det om att gud behöver mammon för att existera?

Ovanstående text visar den koloniala maktens arrogans. Under slöjan finner vi pengar på olika nivåer. Utan ekonomi inga tempel.

I New Delhi bodde jag strax intill ett av Indiens största tempel – det har smeknamnet Birla Mandir. Birla är namnet på en av Indiens största industri-ägare och hans familj. Templet är inte helgat Birla, men gudinnan Laxmi och hennes make Narain. Det invigdes på 30-talet av Mohindas Gandhi, som en manifestation mot brittisk kolonialism. En text vid ingången välkomnar alla besökare, oavsett kast, kön, religion.

Templet är stort och innehållsrikt. Många gudar har här egna rum, som t. ex. Krishna på övervåningen, eller andra – Lord Hanuman, duktig general, Ganesha (bra för affärerna) eller gudinnor som Sarasvati och Durga i sina ”gästrum.”

Låt se: Gud existerar utan mammon, liksom hela universum finns oavsett ekonomi. Kosmos kostar ingenting. Kosmos finns. Det går inte att betala till Kosmos. Där finns ingen bank, inga konton, inga krediter.

Bredvid varje altare i templet finns en sparbössa. Den är till för att besökare skall kunna bidra med ett antal slantar. Där finns också rökelsehållare och plats för blommor. Detta ingår i besökarnas personliga tempelceremoni.

Att anden kräver pengar är vare sig nytt eller konstigt.

Allt kostar. Livet visar upp sig i materien. Så är det i Vatikanen, så är det i protestantiska kyrkor, så är det i alla slag av heliga byggnader överallt i världen. De är uppförda för att anden skall hitta hem.

Är de? De står där också för andens kontroverser. Påven med sin mössa representerar Kristus på korset. De protestantiska biskoparna visar vägen för såväl getter som får. Profeten Mohammed representerar Allahs vilja för mänskligheten. Judar upprätthåller sina traditioner, trots förföljelse och förakt. Missionen omvänder med våld och förmåner.

I Indien får alla religioner godkänt. Kyrkor, moskéer, synagogor, tempel, samsas och trängs sida vid sida längs såväl grusvägar som stadsgator.

Indien, säger ”the Mother” (Mirra Alfassa), härbärgerar den enda kultur som på allvar tror att något annat än materia existerar. Det kan medföra att folk blir nonchalanta inför just denna materia, som inte riktigt tas på allvar. Därför fattigdom, smuts och annat elände. Allt skall dock uppgå i Brahman.

Indira Gandhi ville, bl. a., rädda detta ”inre arv”, den gemensamma anden, den individuella själen.

Västerländska reformatorer tog avstånd och såg detta som vidskepelse och religiöst sammelsurium, grundat på okunnighet. Därför dolde IG – bl.a. enligt svärdottern Maneka – sin religiositet.

Människan var, från begynnelsen, väldig i storlek.

Gasformad och ”mer andlig än intellektuell.”

Detta enligt Hemliga Läran, (HP Blavatsky) den kosmiska berättelsen med koppling till Veda och Hinduism. Med utveckling och faser på några miljoner tidsrymder, uppstod en varelse rund som en boll. Denna varelse delade sig i två, blev man/kvinna och sexuell fortplantning var ett faktum.

Hur absurt detta än kan förefalla, menar jag att det är ett nyttigt tänk. Ut ur boxen bara! Stanna inte bland skuggorna.

Indien hyser, i dag, Auroville, idealstaden för mänsklighetens framtid. Grundad av the Mother, algeriskan Mirra Alfassa, som upplevde Indien som sitt andliga hemland. Auroville har regeringens beskydd.

Indien hyser också Osho, andens rebell med vitt förgrenat kunnande i andliga traditioner. Indien hyser också tempel med stela gudastatyer, marmorbleka, svartögda och smyckade med symboler mellan lotusblommor och svärd.

Det finns ett ord: hindunationalism. Ett konstigt ord. Hinduism nationalism. Nationalistisk hinduism. Vi hörde det bl a. i samband med ett statsbesök då Indiens Premiärminister, Modi, besökte Sverige våren 2018. Det skall antyda något slags indisk fascism. Men hinduismen (vediska traditioner) har utrymme för nästan allt som kan kopplas till andlighet/religion. Polyteism monoteism. Meditation, mantran, etiska förhållningssätt, familj, ritualism, visualiseringar, recitation mm.

Vivekananda närvarade 1893 vid kongressen World's Parliament of Religions i Chicago (se även Världsutställningen i Chicago), där hans bidrag fungerade som en milstolpe för att kunna se hinduismen som en modern världsreligion. Han tolkade hinduismen, inom vedanta-traditionen (se även neovedanta), som en vishetslära av universell karaktär. Samtidigt tryckte han på vikten av deltagande i hjälp- och utvecklingsarbete på ett socialt plan.

Jag tror på utveckling ur den egna roten. Hur många känner Indiens rot? På ett personligt plan måste jag erkänna: Vet inte. Men också: Roten tycks ligga djupt i den kosmiska dimensionen. Den manifesterar sig i oräkneliga traditioner.

Osho skriver:

”A great meditative energy has to be released at first. If millions of people become meditators then, slowly slowly, the structure of the energy on this earth will change.”

Han fortsätter sitt resonemang. Utvecklingen kan sträcka sig över tusentals år.

Jag säger: Avvisa inte Indien. Lyssna! Känn!

Text Annakarin Svedberg
Bild AnnaKarin Svedberg


UTGÅVA 2018:06

Detalj ur omslaget

Europa mot judarna 1880–1945

BOK | ”Vanlig mänsklig småaktighet kombinerad med rovdrift och ett sökande efter syndabockar var alltså, enligt Aly, tre av de mest avgörande mekanismerna som låg bakom den framtida förödelsen och mordet på...

Av: Elisabeth Brännström
2018:06 | 06 juli, 2018

Artikelförfattaren

Sonja Åkesson och förortens romantik

Carsten Palmer Schale reflekterar över Sonja Åkessons poesi.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Bo Högrelius, Kinasamling.

I stormens öga: Revolutionens epicentrum

”Han tog av sig glasögonen, torkade dem hastigt med en mjuk duk, satte på sig dom igen, öppnade en låda längst ned i skrivbordet tog en näve och släppte ut...

Av: Benny Holmberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Bild: AnnaKarin Svedberg

Sanning eller lögn i Indien

Annakarin Svedberg minns sina möten med den Indiska premiäministern Indira Gandhi.

Av: Annakarin Svedberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Antoni Piotrowski (1853-1924): Smierc Wandy (Vandas död).

”Vi har vandrat i främmande länder”. Dvo…

Den tjeckiske tonsättaren Antonín Dvořák (1841-1904) blev redan under sin livstid internationellt berömd för framför allt sin instrumentalmusik. Som många andra tonsättare hyste han livet igenom en olycklig kärlek till...

Av: Henry Larsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Belinda Graham

Fars lilla tös

SCENKONST | ”Fars lilla tös” är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av ”Fars lille påg”. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som...

Av: Belinda Graham
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Att söka tillhörighet

BOK | Att konstatera är att det finns flera historiska sanningar, det beror på vem som skriver och formulerar orden. Det är som att lyssna till linden, dess tystnad, viskningar och småpratande...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:06 | 10 juli, 2018

Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening

SU-EN: brutal skönhet, naturens och krop…

MÅNADENS KONSTNÄR | SU-EN. Min filosofiske vän Per Nilsson har bjudit in mig till Tidningen Kulturen för en presentation av mig och mitt konstnärskap.

Av: SU-EN
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Diktens ledtrådar

BOK | Jag blir alltid förtjust när jag läser Katarina Frostenson. Det blir jag även när jag läser Sju Grenar. Skandalerna kring henne intresserar mig inte.

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Artikelförfattaren

Reflektioner efter Bologna Children´s Bo…

BOK | Björn Augustsson minns barnbokmässan i Bologna 2018. Han reflekterar över läsande, över barnboken och seriemagasin. Vilka tar ansvaret för barnens läsande idag?

Av: Björn Augustsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Nobelpristagaren, Ted Ström

Bob Dylan - Inte så olik clownen Jac

Bob Dylan är svårfångad. Ofta skiftar han skepnad utan att vara kappvändare. Nobelpriset i litteratur ändrade inte på detta. Dylan uppskattade priset men tog det med ro och talade vid...

Av: Anders Tidström
2018:06 | 05 juli, 2018

Marina Abramović, The Artist is Present, 2010

Att manipulera genom symbios

Varför är det här konst? Konstnären Marina Abramović ställde frågan i samband med framförandet av verket ”The artist is Present” på MoMa 2010. Ett verk där 1600 personer stått länge...

Av: Karl-Gustav Köhler
2018:06 | 06 juli, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-07-06

Äntligen fredag, ditt vidunderliga Keith Richards-riff när du behöver det! Korka upp din iskalla findricka och luta dig bakåt, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:06 | 06 juli, 2018

Edesta barnhem, 1903, vykort. Fotograf okänd

Tack och hej

Jag hade sjutton punkter på min lista. Jag ansågs inte ha läst på. Jag tog upp tiden. Men jag tog mitt uppdrag på allvar och insisterade. Mycket var sådant som...

Av: Per-Henrik Bartholdsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik

Tidningen Kulturens redaktion presenterar stolt MÅNADENS LYRIK.

Av: Tidningen Kulturen
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto fr förlaget

"Kärlek är lagen, kärlek styrd av v…

BOK | ”Människan, när hon agerar utan anknytning till resultatet av sina handlingar, börjar uppfylla sin sanna vilja och blir Gud. Kort sagt, bara genom viljeakten, befriad från dubbelhet och "lust av...

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

TEST

Poesin betraktad utifrån en obetraktad f…

Med denna essä söker jag delvis en poetisk form utifrån en ordnad princip av fragment, delvis det formlöst fragmentariska i en poesi under ständig rörelse. Båda verksamma i ett världsligt...

Av: Göran af Gröning
2018:06 | 06 juli, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.