Detalj ur omslaget

Kärleksord förfallna i förgiftad jord



BOK | Med fullständigt hänsynslösa attacker mot ett kärleksförhållandes till en början uppburna härligheter av känslosamma storheter vilka efterhand blir nedbrutna till korrupta småaktigheter, viljelösa handfallenheter och galna uppbrott, skapar Persson en anklagelseakt som i sin träffsäkerhet når lysande höjdpunkter.



Köp När det händer har det redan skett hos bokus.com
Cecilia Persson
När det händer har det redan skett
Venaröd förlag

Diktsamlingen inleds med en uppräkning av den havererade kärleksrelationens kvarstad uttryckt i vardagens och tingens logistik och historik. En sinnrik gestaltning i osentimental ordning av den sorglustiga efterbörden till en stormande kärleksrelation nedbruten och sönderdelad i resterna av det tingliga i det vardagligt förgängliga.

”Jag skriver till dig om vem jag var:
3788 telefontimmar
575 e-postbrev
93 artiklar
4 böcker
476 matkassar
132 matlådor
34 snusstockar...”
(Uppgörelsen I)

Så fortsätter det...

Cecilia Perssons relationsskrift ”När det händer har det redan skett” är en diktsamling fylld av kärlek skriven av kärleksord förfallna i förgiftad jord. Den krassa kärleksverklighetens avigsidor gestaltas i grymma passager. Genom en uppställd ansamling av kritiska delmängder bestående av numrerade 'Uppgörelser' vars slutsatser - som trots sin djupt personliga myllas ursprung - blir allt mer allmängiltiga ju mer diktarjaget går ned och rotar och kletar i poser och preciseringarna, når Cecilia Persson ned till den brännande nerven i den havererade kärlekens yttersta förnedringen och svärta.

Dessa uppgörelsers konkretiseringar fungerar som självständiga delar av helmängden av den klassiska Kärleksuppgörelsen, vilken formar sig till en svidande och tydliggörande vidräkning med de allmängiltigaste villkoren för kärleken:

”Jag gråter för att jag förstår
varför jag vill döda min älskades
känslomässiga korruptioner
de skummande vågtopparna
som skulle fylla tomrummen
och längst därinne i mig bodde
en ofödd människa som var långt borta
/.../
Jag hoppas att jag får uppleva en gång till
hur skönt de kändes att
komma ut i
solen
utan att längta tillbaka
in i någon annans mörker”
(Uppgörelsen XIII)

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Med fullständigt hänsynslösa attacker mot ett kärleksförhållandes till en början uppburna härligheter av känslosamma storheter vilka efterhand blir nedbrutna till korrupta småaktigheter, viljelösa handfallenheter och galna uppbrott, skapar Persson en anklagelseakt som i sin träffsäkerhet når lysande höjdpunkter. I de bästa passagerna blir det bländande och visar genom sitt gestaltande alla kärleksrelationers bräckliga uppbyggnad på förgängliga småaktigheter och synnerhet den speciella relation som slår an ursprungsackordet för den här samlingen.

Kärleksrelationen i allmänhet får sitt som korrumperad tvångströja av nedbrytande känslokapitalism i sina ytterst konkreta verkningar:

”Utnyttja sitt övertag:
profitera, exploatera, missbruka
orättmätig fördel och naivt tro
att känslokapitalismen
ska genomgå en intensivbehandling
tillfriskna och bete sig mänskligt
jag slipper leva med en kronisk nedstämdhet
mina fråntagna aborträttigheter
i ett förgiftat fostervatten"
(Uppgörelsen XVII)

Diktarjagets numrerade Uppgörelser (I-XXII) fångar det klassiska i ett kärleksmöte med dess bräckliga grund som bryter samman i kaos och slutar i att man stjäl allt från varandra oavsett tidiga deklarerat värde och dignitet. Att man kastar alla storheter i smutsen, tar all heder och ära av varandra och dränker varje ömt ord, som tidigare smekt relationen, i verbal eter och kladdiga exkrementer.

”Jag körde sängen till grovsopen
och kastade ned minnen av dig i containern
bland alla andra förbrukade möbler
som folk tröttnat på
och bytt ut mot nya”
(Uppgörelsen V)

Och också att den samhälleliga liknelsen och andragandet av den sociala placeringen för kärleksrelationen håller pricksäkert hov med att:

”Medelklassen är arbetarklassens mentala skrot
och kvinnorna asfalten som
lastbilarna
kör på till och från fabrikerna”
(Uppgörelsen XI)

Man kan skratta så tårarna rinner eller gråta sig torr av sorg vilket som (eller båda), men först, och mest, gripas av infernalisk glädje över Perssons stringenta briljans när hon skär kärlekens trånga relationskulturer i utstuderade verbala bitar och vändsteker dem i betydelsestringent soya av den svartaste sorten.

Halleluja vilken skön ilska Persson blottlägger! Stundtals och bitvis en katekes en kränkt, bedragen, sorgsen, förvillad, svartsjukt akterseglad älskande, som vaknar den där morgonen när hela den sorgliga skiten är över och gårdagens mentala ångestdisk når taknocken. Men, ack så sorgligt också, så sorgligt att det behöver vara så oändligt sorgligt när den en gång så glansfullt grandiosa kärleksrelationen dör i den klassiska slutuppgörelsen av hån, förnedring och ljuv hämnd.

Och mitt i allt, och bortom sarkasmer och svidande vidräkningar finner vi diktarjagets oavbrutet svidande kärlekssorg:

”Man kan säga
till en människa ena dagen
att jag älskar dig
och nästa dag
förvägra samma människa
hela livet!”
(Uppgörelsen II)

Cecilia Persson har skapat en kärlekssorgens bibel. Hon är svidande grannlaga i sina uppgörelser som ibland blir till en räcka geniala aforismer – formulerade med utsökt stringens av hög dignitet, i sina förlängningar till en sorgset begråtande efterbörd av absolut sann kärleksorg, men mest och härligast och absolut häpnadsväckande grandiost som en oerhört skarp vidräkning med alla kärleksrelationers potentiala essenser av förgänglighet och svek. Att den totala kärleken alltid bär det totala nederlaget som en möjlighet är ett klassiskt faktum.

I allt detta av högt och lågt byggs ett stort känslomässigt och intellektuellt allvar över en förtvivlans kärlekssorg där vidgandet av insikter, öppnar upp det stora påträngande fältet av inkännande sorg och upplevd sveda i alla våra kärlekars tillkortkommanden.

Cecilia Persson f 1967 i Karlstad är författare och historiker, numera bosatt i Lund. Hon debuterade 2003 och När det händer har det redan skett är hennes åttonde bok. Hon är också verksam som skribent och litteraturkritiker.

Text Benny Holmberg


UTGÅVA 2018:04

Detalj ur omslag

Att beträda osäker mark

BOK | Ida Andersen har läst Sabinha Lagouns novellsamling "Koreografi" och möter en debut som utgår från socialrealistiska skildringar av förorten Rosengård (åtminstone som platsmarkör), men som gärna "sveper ut läsaren i...

Av: Ida Andersen
2018:04 | 07 maj, 2018

Relaxed Performance

Relaxed Performance

MUSIK | Relaxed Performance är en ny satsning av Göteborgs Symfoniker för att ytterligare tillgängliggöra klassisk musik för alla. Relaxed Performance är ett evenemmang som åtrerkommer med jämna mellanrum på Götebnorgs Konserthus...

Av: Belinda Graham
2018:04 | 07 maj, 2018

Albert Benoit (enligt texten). Foto: Jean-Pierre Dalbéra [CC BY 2.0] (detalj)

Sèraphine Louis de Senlis – en särling o…

Vad är syftet med Skönhet och Konst? Att leda oss på vägen till vårt innersta hjärta (Fritjof Schoun 1994).

Av: Lena Månsson
2018:04 | 04 maj, 2018

Studenter reciterar Florence Nightingale Pledge | Galt Museum & Archives on The Commons 1947

Lytton Strachey & en hemsk - men mäk…

Stoika Hristova avslutar här sin serie om Florence Nightingale, Vem äger ideérna, med att utveckla Lytton Stracheys kritiska bild av henne.

Av: Stoika Hristova
2018:04 | 04 maj, 2018

Detalj ur omslaget

Kärleksord förfallna i förgiftad jord

BOK | Med fullständigt hänsynslösa attacker mot ett kärleksförhållandes till en början uppburna härligheter av känslosamma storheter vilka efterhand blir nedbrutna till korrupta småaktigheter, viljelösa handfallenheter och galna uppbrott, skapar Persson en...

Av: Benny Holmberg
2018:04 | 07 maj, 2018

Victoria Rixer (detalj). Foto: Anna Ledin Wirén

Kriget, pappa – ett tillförlitligt siffe…

BOK | Parallellrecension 2/2. Thomas Wihlman har läst Victoria Rixers "Kriget, pappa - ett tillförlitligt sifferminne".

Av: Thomas Wihlman
2018:04 | 07 maj, 2018

TEST

Att skriva om döden

Guido Zeccola om sjukdom, liv, död, dans, musik, litteratur och illusionen bakom allt.

Av: Guido Zeccola
2018:04 | 04 maj, 2018

Кока Б-уа, 10 лет [Public domain], via Wikimedia Commons

Pomperipossa - en saga om förra sekelski…

“Det var en gång för många, många tusen år sen en förfärligt gammal trollpacka, som hette Pomperipossa. Det är inte precis något vackert namn, men ändå är det bra mycket...

Av: Elin Hägg
2018:04 | 04 maj, 2018

Anna Riwkin. Självporträtt som Nefertiti, ca 1930. Moderna museet. [detalj]

- Aimez-vous Anna Riwkin?

Tidningen Kulturens medarbetare, Michael Economou, belyser en av våra stora fotografer från 1900-talet, Anna Riwkin, idag i det närmaste bortglömd, men under sin levnad internationellt uppmärksammad och prisad. På mer...

Av: Michael Economou
2018:04 | 04 maj, 2018

Detalj ur omslaget

Judarnas krig - en vacker, läsvänlig och…

BOK | Ingemar Lagerström har översatt Josephus ”Judarnas krig”.

Av: Ivo Holmqvist
2018:04 | 07 maj, 2018

Cooper Hewitt, Smithsonian Design

Hammock

"Någonting var viktigt, oklart vad – och oklart vad de egentligen gjort när de inte hade uniform." Läs Inge-Bert Täljedals vackra novellett – en minnesteckning över ett skeende och en...

Av: Inge-Bert Täljedal
2018:04 | 04 maj, 2018

Fotograf okänd. Wikimedia

Slottet i Dalen

” I det där slottet fick jag lära mig att stjäla, slåss, försvara mig. Och tro mig, jag lärde mig allt så grundligt, att jag ingenting har glömt. Tyst som...

Av: Rolf Karlman
2018:04 | 04 maj, 2018

Foto: Christofer Psilander

Reflektion runt Svenska akademin och vik…

Trots Svenska Akademiens totala haveri tycks många fortfarande vara övertygade om att litteratur och bokläsning är något livsviktigt. Om inte akademien tar sig samman och fortsätter sitt angelägna arbete så...

Av: Patrik Stigsson
2018:04 | 07 maj, 2018

Foto: Privat

Jaget i dikten

Carsten Palmer Schale reflekterar runt jaget i dikten, runt det intressanta med det självbiografiska elementet, men också det allmänt mänskliga.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:04 | 04 maj, 2018

Detalj ur omslaget

Färgstark och djuplodande skildring av H…

BOK | I maj 1913 steg den unge konstnären Adolf Hitler av tåget i München. Hans mål var att skapa sig en karriär som konstnär, trots att han två gånger misslyckats med...

Av: Elisabeth Brännström
2018:04 | 07 maj, 2018

Jarboe

Intervju med Jarboe 29/3–18

Möt sångerskan, musikern, ljud- och performancekonstnären Jarboe i en epostintervju av Per Nilsson. Jarboe är mest känd för sitt arbete med gruppen Swans under 80-90 talen, men har hela tiden...

Av: Jarboe
2018:04 | 04 maj, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-05-04

Äntligen fredag, din empatiske psykolog när mörkret sluter sig kring dig! Släng dig i schäslongen och dra i dig GT:n, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:04 | 04 maj, 2018

Georgiy Jacobson,

Som en spillra, småkrypens Charlie Rivel

Tidningen Kulturens skribent Bo Bjelvehammar om några av insektsvärldens mindre gycklare.

Av: Bo Bjelvehammar
2018:04 | 04 maj, 2018

Arnold Böcklin

Öar som inte finns

”I boken The Phantom Atlas: The Greatest Myths, Lies and Blunders on Maps har författaren och kartsamlaren Edward Brooke-Hitching gått igenom gamla kartor och berättar historierna bakom många av de...

Av: Mathias Jansson
2018:04 | 04 maj, 2018

Tina K Persson

I en klyka av otid

BOK | Någon sade, ”mellan ord och ting ryms all världens filosofi”. Man skulle också kunna säga att mellan ord och tid ryms mycken poesi, inte minst Tina K Perssons senaste diktsamling...

Av: Per Nilsson
2018:04 | 07 maj, 2018

Victoria Rixer (detalj). Foto: Anna Ledin Wirén

Kriget, pappa – ett tillförlitligt siffe…

BOK | Parallellrecension 1/2. Marja Beckman har läst Victoria Rixers "Kriget, pappa - ett tillförlitligt sifferminne".

Av: Marja Beckman
2018:04 | 07 maj, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens urval av lyrik

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bengt Berg, Inge-Bert Täljedal, Tina K Persson och Robert Halvarsson.

Av: Super User
2018:04 | 04 maj, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts