Göteborgs filmfestival
  • 2018:03
  • Publicerad:

Ingmar Bergman 100 år - Varifrån kommer musiken?



MUSIK | Bergmans förundran över en symfoniorkesters förmåga att verka som en organism, sammansmält och samspelt, för att förmedla musiken under dirigentens taktpinne, är äkta och oförställd. Musiken är ett mysterium som han inte kan lösa. Och hur är det med människan bakom musiken?



Ingmar Bergman 100 år - Varifrån kommer musiken?
Göteborgs Symfoniker, Frank Strobel dirigent, Laura Mikkola piano, Arnbjörg Danielsen regissör, Lene Juhl videokonstnär & rumsdesign och Kasper Stouenborg ljusdesign.
Ingmar Bergman 100 år - Varifrån kommer musiken?
Göteborgs Konserthus (under Göteborg FilmFestival)

    Om jag var tvungen att välja mellan att förlora hörseln eller synen 
    – då skulle jag behålla hörseln.     
    Jag kan inte tänka mig något värre än att min musik skulle tas ifrån mig.

                                                                                                          - Ingmar Bergman

Det är synd att inte Ingmar Bergman lever längre. Han hade verkligen uppskattat den 100-årspresent som packades upp på Göteborg Konserthus: Varifrån kommer musiken? Ett musikaliskt drömspel i Bergmans universum med livemusik av Göteborgs Symfonikerna, video och ljus under Göteborg Film Festival. 

Det här är en av höjdpunkterna under Göteborgs Film Festival och även en av höjdpunkterna under firandet av Ingmar Bergman 100 år detta år. Gissningsvis är detta det firande han själv skulle tyckt bäst om ... Att sitta omsluten av sin favoritmusik, framförd live av en skicklig orkester, och bara njuta, medan ljusverket och bilderna spelar över sidor och tak i den stora salen. Brusande hav, broderade snöflingor, Samlade verk av Strindberg tillsammans med Bergmans egna anteckningar. Mellan musikstyckena hörs ofta Ingmar Bergmans egen röst i högtalarna och hans tankar om musiken som mellansnack.

Ett mysterium som Bergman inte kan lösa

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Bergmans förundran över en symfoniorkesters förmåga att verka som en organism, sammansmält och samspelt, för att förmedla musiken under dirigentens taktpinne, är äkta och oförställd. Musiken är ett mysterium som han inte kan lösa. Och hur är det med människan bakom musiken? Bergman hävdar att den som lever med en musiker blir lurad och bedragen, för musiken är underbar, men människan som framkallar musikens underverk är tydligen helt vanlig. Albeit med en speciell talang. Hur många människor som levt med Bergman har funderat över samma sak. Att en mästerregissör inte nödvändigtvis är samma sak som en mästermänniska. Filmen var Ingmar Bergmans yrke – musiken hans passion.

Bergman drömde om att bli musiker

Den filosofiska frågan "Varifrån kommer musiken?" ställde Ingmar Bergman i sitt sommarprat 2004. Det här var en fråga som han grubblat på och fascinerats över hela livet. Det hävdas i ett mellansnack under kvällens program att Bergman i själva verket drömt om att bli musiker. Men den drömmen rann iväg mellan hans fingrar. Hans roll blev musikälskarens, inte musikutövarens. Däremot spelar musiken en stor roll i hans filmer och det är nästan omöjligt att tänka på Bergman och inte automatiskt associera till klassisk musik, Mozart, Chopin, Beethoven, Bach et cetera.

Ingmar Bergmans musikaliska 100-årspresent är ett allkonstverk som erbjuder en annorlunda ingång till den mytomspunne demonregissören och hans liv och hans konstnärskap. Det här är ett drömspel med livemusik av stor orkester, med video och ljusspel, där såväl musiker som publik omfamnas av Bergmans universum. Och den eviga frågan: varifrån kommer musiken? – förblir en gåta.

Film uppbyggd som fuga

Programmet innehåller mycket Bach. Bach var Bergmans personliga favorit. I sin nyutkomna biografi Tommy berättar Tommy Berggren om sitt möte med Bergman, då Tommy inte hunnit läsa ett manus i tid och bara kom ihåg ordet "Bach" från hela manuset.

- Vad tycker du? undrade den store Bergman.

- Bach, sa Tommy, eftersom det var det enda ord han uppfattat i manuset (innan han somnade).

Bergman blev överförtjust.

- Du har uppfattat att hela filmen är uppbyggd som en fuga! lovordade Bergman. Den tilltänkta rollen hade nu Tommy som i en liten ask. Bach spelade en stor roll i Bergmans filmer.

Bachs saraband knyter ihop eran med Bergmans mest musikaliska filmer

Det mest träffande citatet, som speglar Bergmans relation till Bach, finns i Bergmans sista film Saraband:  "Vi går hela livet och undrar över döden och det som följer eller inte följer. Och så är det så här enkelt. Genom musiken kan jag ibland få en aning. Som hos Bach."

När det gäller Bergmans filmer märks hans kärlekshistoria till den klassiska musiken tydligast från 1961 till 2003. Från Såsom i en spegel till Saraband. I Såsom i en spegel återkommer sarabanden från Bachs Cellosvit nr 2 fyra gånger. I drömscenerna i Smultronstället (där Isak drömmer att han kusin gifter sig) spelar kusinen ett preludim av Bach. Drömlika scener hos Bergman ackompanjeras för det mesta av Bachs eller Chopins musik. Sorg utrycks genom Beethovens Månskenssonaten och Chopins Nocturne i Musik i mörker.

Konsten att skolas till en bra lyssnare

Bergman blev en bättre lyssnare, en bättre musikalisk beundrare av klassisk musik, sedan han gift sig med konsertpianisten Käbi Laretei 1959. Han levde dagligen med klassisk musik och såg och upplevde den på ett annat sätt än tidigare. Han dedicerade den första filmen han gjorde under deras äktenskap till sin musikaliska fru, och under resten av Bergmans liv spelade musiken en större roll en någonsin. Både privat och professionellt; hemma och i filmens värld. Käbi Laretei säger i ett av kvällens mellansnack att Bergman var avundsjuk på hennes förhållande till musiken. Han ville själv kunna sätta sig ner vid pianot och kunna skapa på samma sätt.

Musiken binder samman helheten

Många Bergmanfilmer inleds och avslutas med samma musikstycke. Till exempel Fängelse (en kantat av Bach), Till glädje (Beethovens nionde symfoni), Sommarlek (Svansjön), Djävulens öga (en sonat av Scarlatti), Såsom i en spegel (Bachs Cellosvit nr 2), För att inte tala om alla dessa kvinnor (Bachs Svit nr 3 för orkester), Viskningar och rop (en mazurka av Chopin), Fanny och Alexander (en kvintett av Schumann) och Larmar och gör sig till (Schuberts Winterreise).

Musiken blir ett sätt för Bergman att skapa en filmisk helhet, att knyta ihop säcken på ett tillfredsställande sätt. Det gör också att filmen kan upplevas som en inspirerad hyllning till en av Bergmans musikaliska idoler. Musik inspirerade Bergman mycket och i ett av kvällens första mellansnack hävdar Bergmans kända stämma bestämt att han älskar att vara inspirerad. Man kan inte leva i ett vakuum. Man måste ta till sig saker. Och musiken var en ständigt, outsinlig källa till inspiration.

Bergman, Bach, Beethoven, Bruckner och Bartók

Programmet som presenteras på Göteborgs Konserthus innehåller mycket Bach. Bergman skulle ha varit i sjunde himlen. Tre stora B:n till är presenterade: Beethoven, Bruckner och Bartók. Som grädde på moset presenteras ett nykomponerat verk av tonsättaren Jüri Reinvere, som i många år var Bergmans förtrogne. Vackert, tidlöst modernt med en klassisk touch, och passar som hand i handsken in med resten av programmet.

Birger Malmsten och Mai Zetterling hade huvudrollerna i Bergmans film Musik i mörker. Göteborgs Symfoniker, dirigenten Frank Strobel och pianisten Laura Mikkola har huvudrollerna i detta 100-årskalas som med fördel kan kallas Musik i ljus. Kasper Stouenborg står för ljusdesign och Lene Juhl står för videokonst & rumsdesign och Arnbjörg Danielsen har regisserat hela kalaset.

Ja må musiken leva!

Program

Bach - Klaverkonsert nr 5, f-moll, Sats 2
Reinvere - Through the Lens Darkly
Bach - Fuga II .Allegro con moto ur Die Kunst der Fuge
Bach - Canon I. Allegro assai ur Die Kunst der Fuge
Bach - Klaverkonsert nr 5, f-moll, Allegro moderato
Bach - Canon II. Allegro tranquilo ur Die Kunst der Fuge
Bach - Fuge VII. Andantino ur Die Kunst der Fuge
Bartók - Elegia ur Konsert för orkester
Bach - Air ur Orkestersvit D-dur

Paus

Bach - Fuge XVI. Allegro Moderato ur Die Kunst der Fuge
Zender Der Leiermann ur Schuberts 'Winterreise', en komponerad interpretation
Bach - Affettuoso ur Brandenburgkonsert nr 5
Beethoven - Andante ur pianokonsert nr 4
Bach - Canon III. Presto non troppo ur Die Kunst der Fuge
Bruckner - Finale ur Symfoni nr 4 "Den romantiska"
Bach - Klaverkonsert nr 5, f-moll, Sats 2

Text Belinda Graham

UTGÅVA 2018:03

Göteborgs filmfestival

Ingmar Bergman 100 år - Varifrån kommer …

MUSIK | Bergmans förundran över en symfoniorkesters förmåga att verka som en organism, sammansmält och samspelt, för att förmedla musiken under dirigentens taktpinne, är äkta och oförställd. Musiken är ett mysterium som...

Av: Belinda Graham
2018:03 | 29 mars, 2018

San Francisco. Foto: Bogdan, CC0.

Stora städer

Hur planeras Sverige? Våra städer växer och utvecklingen går framåt av bara farten. Men, är det rimligt att tänka sig att vi alla skall bo i förtätade storstadskluster längs kusten...

Av: Anders Björnsson
2018:03 | 29 mars, 2018

Detalj från omslaget

Personlig berättelse från finska inbörde…

BOK | Elisabeth Brännström har läst Maria-Pia Boethius omdiskuterade roman Vitt och rött och möter en berättelse som nystar i den komplexa relationen mellan personlig erfarenhet och det som brukar kallas verkligheten.

Av: Elisabeth Brännström
2018:03 | 29 mars, 2018

Varför smarta människor fattar irratione…

BOK | Vi är tyvärr inte alls så rationella och klartänkta som vi ofta tror. Som exempel anser vi att vi är bättre, klokare och mer vederhäftiga än vad vi faktiskt är...

Av: Thomas Silfving
2018:03 | 29 mars, 2018

Mark Frygell

Skisser i urval | 2016-2018

MÅNADENS KONSTNÄR | Mark Frygell. Skisser nedtecknade och dokumenterade i hemmet, ateljén, tunnelbanan, m.m. Fotade med iPhone, 2018, Stockholm

Av: Mark Frygell
2018:03 | 29 mars, 2018

Eugène Delacroix - La Lutte de Jacob avec l'Ange (1861). Beskuren.

Väntans blick

Det är vid språkets gräns, den gräns vi söker överskrida, som vårt världsskapande på allvar tar vid. Poeten Linnea Axelsson resonerar kring att förhålla sig lyssnande i världen. Och om...

Av: Linnea Axelsson
2018:03 | 28 mars, 2018

CC0

Livsgammal

Författaren Ragnwei Axellie återbesöker på begäran boken och begreppet Livsgammal som hon lanserade redan 1981.

Av: Ragnwei Axellie
2018:03 | 28 mars, 2018

Dikt

Månadens urval av lyrik

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen.

Av: Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen
2018:03 | 29 mars, 2018

Fotograf okänd.

Att uppfostra mannen: tankar om Selma La…

Det har på hundra år gått framåt för kvinnorna i Sverige men inget har vunnits utan kamp. Enel Melberg reflekterar över Selma Lagerlöfs feministiska handling och författarskap.

Av: Enel Melberg
2018:03 | 28 mars, 2018

Florence Nightingale

Florence Nightingale och J. S. Mill

”Vem vet hur många av de originellaste tankarna från manliga författare som egentligen härrör från kvinnliga idéer, som män bara har bekräftat och utarbetat? En mycket stor andel...

Av: Stoika Hristova
2018:03 | 29 mars, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-03-30

Äntligen fredag, din räddande terapeut när du sålt smöret och tappat pengarna! Bänka dig i soffan och plocka fram findrickan, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:03 | 29 mars, 2018

TEST

När stenarna sjunger. Om Marius Schneide…

Följ med Guido Zeccola in i den esoteriska musikologen Marius Schneiders mystiska värld. Den centrala tesen hos Schneider är att vi alla delar ett gemensamt ursprung, ett ursprung som omarbetat...

Av: Guido Zeccola
2018:03 | 28 mars, 2018

Privat foto

Tre korta, kärnfulla, prosatexter

Tre korta, kärnfulla, prosatexter med doft av Norrlands inland om dramatiken i vardagen. Isolering och död behandlas som vore de avbrott och för en gång skull ovanliga slut på den...

Av: Per Teufilosson
2018:03 | 29 mars, 2018

TEST

Trombonisten

Trombonisten blåser ut den illaluktande tobakssaliven genom instrumentets ventil som en efterbörd till de blå tonerna. Ritualen vid nedläggning av trombonen på den figurskurna lådans sammetsklädda botten är minutiös. Benny...

Av: Benny Holmberg
2018:03 | 29 mars, 2018

Svansjön är en förtrollande saga, här på turné med Den ryska nationalbaletten.

Svansjön - Juvelen i kronan med Den rysk…

SCENKONST | Svansjön är tidernas mest populära, älskade och kända balettklassiker. Svansjön hade urpremiär på Bolsjojteatern i Moskva den 4 mars 1877. Men det var först vid nypremiären Svansjön på Mariinskijteatern i...

Av: Belinda Graham
2018:03 | 29 mars, 2018

Foto: Per Nilsson

Helighet

Om det blasfemiska i heligheten och det heliga i det blasfemiska talar vår berättare till androgynitetens demon Lilith/Samael. En betraktelse i påsktider av Per Nilsson.

Av: Per Nilsson
2018:03 | 30 mars, 2018

The School of Athens av Raffaello Sanzio da Urbino

Att sluta filosofera

Tänk inte så mycket brukar det heta, men vad innebär det egentligen att tänka och är det möjligen så att det finns förtjänster med att följa denna slentrianmässiga devis. Filosofi...

Av: Michael Nyhaga
2018:03 | 29 mars, 2018

TEST

Du och jag är undantag

Om att vara undantag skriver Alekfucksia†Braunisch†Cosmos. Om att ha valt att vara undantag, att endast ha tillgång till andra undantag. Undantaget, en avvikelse men väl i undantaget ter sig regelbundenheten...

Av: Alekfucksia Braunisch Cosmos
2018:03 | 29 mars, 2018

Foto: Nasa

Hedniskt

”Tantolunden är inte det enda stället bland Stockholms beundransvärda naturreservat och parker som regelbundet används för firanden av gudinnor, gudar, naturkrafter...” Läs Elena Dahl om nyhedniska riter mitt i Stockholm...

Av: Elena Dahl
2018:03 | 28 mars, 2018

Foto: Svenska litteratursällskapet i Finland

Zacharias Topelius som nyhetsrapportör

I skriften ”Finlands krönika 1860–1878” framträdde den flitige Topelius som en mångkunnig nyhetsjournalist i sin beskrivning av det finska samhället. Rolf Karlmans essä undersöker Zacharias Topelius roll som nyhetsrapportör.

Av: Rolf Karlman
2018:03 | 29 mars, 2018

Foto: Per Nilsson

Mannen utan egenskaper

Vem var Robert Musil? Den störste, menar Carsten Palmer Schale, som här slår ett slag för Mannen utan egenskaper. Verket har intagit en särställning, inte bara i Musils bibliografi utan...

Av: Carsten Palmer Schale
2018:03 | 28 mars, 2018

Pressbild, Armémuseum

Att fira Finlands 100 år på Armémuseum…

Själv skriver, Oliver Parland, förväntas jag ju som krigsbarn känna tacksamhet, och visst kan jag ju känna det OCKSÅ. Men den känslan är kluven inför det faktum att jag berövats...

Av: Oliver Parland
2018:03 | 29 mars, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.