BOK | Anders Tidström läser ”Demokratins skymning” av Anne Applebaum, som ger ”goda insikter om nutida antidemokratiska maktspel, men tippar emellanåt över i skvaller och pratighet.”

Köp Demokratins skymning hos bokus.com
Anne Applebaum
Översättare: Margareta Eklöf
Demokratins skymning
Albert Bonniers

Demokrati må ha en enorm positiv sprängkraft, men till skillnad från uppfinningar som Nobels dynamit är den varken långtidssäkrad eller producerad på enkelt recept. Den måste återerövras av var generation och tillkämpas av vart nytt land. Visserligen är då gryning och dagsljus angenämare sällskap än just skymning, men utvecklingen i Polen, England, Spanien, Schweiz och Brasilien motiverar Applebaum att varna för hotfullt mörker – det totalitära tänkandet.

"Om man försvarar demokratin – rättsstaten, fria media och konkurrensen på marknaden – får man lätt nackstyva fiender."

Såväl boktitel som författarnamn skruvar lätt upp förväntningarna. Anne Applebaum fick Pulitzerpriset 2004 för Gulag – de sovjetiska lägrens historia. Hon har ofta med östeuropeisk tvist satt fingret på nutidshistoriens allra ömmaste punkter. 2013 kom Järnridån i svensk översättning. Där analyserar hon det sovjetiska maktövertagandet i Östeuropa. Men den nya boken är annorlunda. Den är bitvis mycket personlig. Applebaum presenterar ett internationellt spektrum av inflytelserika vänner inom politik och media. Boken inleds med en stor privat fest 1999 och avslutas likaledes med en stor privat fest 2019 – vännerna är med på båda. Det vore förstås platt inget att återge om det inte var för att vännerna i så hög grad bytts ut under vägen. Somliga numera omöjliga att umgås med, medan andra som var omöjliga i går välkomnas i dag. Man frestas stämma upp Bob Dylans “The Times They Are A-Changin´”.

I Applebaums vänkrets finns, eller åtminstone fanns, toppnamn i politiken, som Boris Johnson och Viktor Orban uppblandade med mediafolk av skiftande valör, som Laura Ingraham på Fox News. En förklaring till att kretsen av makthavare är omfattande beror delvis på hennes polske make, Radosław Sikorski, med många år med ledande ministerposter i den polska regeringen. Det visar sig dock att om man försvarar demokratin – rättsstaten, fria media och konkurrensen på marknaden – får man lätt nackstyva fiender. Applebaum får erfara detta trots att hon intar en liberalt konservativ utgångspunkt i vitala samhällsfrågor. Den skarpa klyfta hon påvisar går mellan traditionellt borgerlig politik och extrem högerpopulism. Hon vill visa att det seglat upp en ny politisk motsättning att räkna med. Hon ger exempel på utvecklingen i såväl länder i väst med gammal, väl rotad demokrati som sådana i öst vilka just tagit farväl av den auktoritära makten. Hon visar med tydliga exempel att mellan antidemokratiska makthavare i Ungern och Polen och nationalister som Marine Le Pen i Frankrike eller alt right-rörelsen i USA, flödar sympati och inspiration i båda riktningar.

Vi får följa många aktuella historiska processer på båda sidor Atlanten. Kapiteltitlarna lockar lika stilfullt som bokens titel: ”Hur demagoger vinner”, ”Nostalgins framtid”, ”Störtflod av lögner”. Intrigspelet kring brexit blottläggs från de politiska nyckelfigurernas perspektiv, men även tänkandet hos de ledande amerikanska journalister som böjt sig för Trump. I Spanien synas kopplingarna mellan extremhögern i Vox och det nyväckta intresset för fascistdiktatorn Franco. I Polen får vi initierad närkontakt med flygolyckan i Smolensk 2010, då den polska presidenten och många andra prominenta polacker inom politik och kultur omkom. Då spanns snart, cyniskt och makthungrigt, teorier om en ondskefull sammansvärjning. I Ungern får vi såväl teoretiska som praktiska detaljer kring president Orbáns oskick. Finansmannen George Soros förnedras och antisemitismen blommar ut på känt manér. Det är ett brett geografiskt svep över samtida, i viss mån växelverkande, auktoritära demokratisläcknade rörelser.

"Den skarpa klyfta hon påvisar går mellan traditionellt borgerlig politik och extrem högerpopulism."En intressant upptäckt är att de nya högerextrema rörelser Applebaum möter i Östeuropa delvis tycks ta sin inspiration från totalitarismen i det förflutna, trots starkt offentligt avståndstagande från det gamla sovjetsystemet. Spöken mitt på ljusa dagen? Ett nära personligt exempel tas från samtalet med journalisten och före detta vännen Mária Schmidt: ” … han [sic] svarade på varje fråga med någon version av ´men du själv då´, en retorisk teknik som användes flitigt i Sovjetunionen, där frågor besvarades med att frågeställaren anklagades för hyckleri.”

I ett avslutande kapitel sätts den nya vågen av högerpopulism in i ett (snävt) historiskt sammanhang. Dreyfusaffärens alla hemska turer rullas upp som exempel på hur hela samhällets stab av myndigheter kan förmås bli lojala på lögnens grund. Det franska samhället polariserades och sprängdes ned på familje- och vänkretsnivå, i dag sker samma sak i bland annat Polen, Ungern, Brasilien och USA.

Applebaum skriver erfaret och med journalistiskt driv, men trots ett behändigt format på drygt 200 sidor känns innehållet väl luftigt. Det är en personlig berättelse med många privata nerslag och litterära referenser. Texten har sitt ursprung i en artikel i tidskriften The Atlantic som vävts samman med några krönikor på samma tema. Det är inte utan att kostymen verkar lite överdimensionerad (eller om det är kroppen som inte fyller ut). Boken ger goda insikter om nutida antidemokratiskt maktspel, men tippar emellanåt över i skvaller och pratighet. Men, handen på hjärtat, kanske är det mest så att en bok om demokratins skymning kvickt behöver kompletteras med en skrift om spirande dagsljus för det hotade offret, om jag ska bli riktigt nöjd. Efter natt kommer dag! Det är nödvändigt att minnas vid amerikanska val i pandemitider.

Text Anders Tidström