Nina Hemmingsson. Foto: Kaunitz-Olsson

Minimonologer som gör ett statement



BOK | Nina Hemmingsson skapar och utvecklar sin egen estetik med uttryck av ömhet och utsatthet, trots den skarpa tonen. Bengt Berg recenserar.



Köp Vad glad du är som får titta på mig hos bokus.com
Nina Hemmingsson
Vad glad du är som får titta på mig
Kaunitz-Olsson

Gunnar Lundkvist med Klas Katt och Olle Ångest är svartvit, Pirinens Socker-Conny svartvit, och många, många fler. Sara Granér, däremot, sprakar av färg och Nina Hemmingsson, som den här recensionen handlar om, hon sparsmakar på färgen liksom Liv Strömqvist gör det. Bokens titel: Vad glad du är som får titta på mig. I stället för vad glad jag blir när du … Subjekt och objekt i kurragömmalek. Ja, också det kan man fundera på, när tuggummit har tappat smaken. Men det gäller att läsa och se med öppna sinnen!

Jag kan tycka att boken äger karaktär av konstutställning, ett tema med variationer. Egentligen ska man blädderbegrunda väldigt långsamt, sporadiskt, då och ibland, inte slukläsa. Ja, lite som att strosa runt i ett nästan folktomt galleri – under coronans skugga.

Apropå den trista omständigheten, pandemin alltså, så är ju flera uppslag i boken som dagsaktuella kommentarer: ”HAR SÅ HIMLA MÅNGA ARMAR VARAV JAG HÅLLER AV DIG MED EXAKT NOLL STYCKEN. FY FAN!” Och: ”JAG STÅR NÄRA, LUKTAR GOTT OCH TÄNKER.”

Utryckta blad ur skissblock med rundade hörn. En estetik som vi som betraktare vänjer oss vid och växer in i. Tuschpennetexter och kritbilder som är framkomna ur en kreativ leda, kan det tyckas, men där är jag långt ifrån säker på min sak, som inte är någon sak att vara säker på.

Stöd Tidningen Kulturen

Tidningen Kulturen är gratis att läsa, men inte att producera...

Stöd oss med en femtiolapp i månaden!

Klicka här:
Bidra till Kulturen
Betalas via PayPal.

Men jag tror att bilderna bygger väldigt mycket på en intuitiv känsla, som färgar det färdiga resultatet. Nina Hemmingsson, och flera av hennes ritande författarkollegor, skapar och utvecklar sin egen estetik och serverar skärvor från den kanske krossade spegel av vårt samhälle av idag och igår. Det är spännande att se vart det hela tar vägen.

Det är frusna situationer som gestaltas och förmedlas i en eller ett par repliker. Eller minimonologer som gör ett statement. Rakt ut i vädret, liksom. Take it or leave it verkar vara den hemmingssonska hållningen.

Här finns uttryck av ömhet och utsatthet, trots den skarpa tonen. Man kan både tappa hakan och tugga på. Livet pågår i direktsändning utanför bilden, men det är jag/du som har huvudrollen i mitt/ditt eget liv – på gott och inte.

Och på det osynliga plakatet kan vi läsa: Vi behöver nog varann, trots allt!

Text Bengt Berg


Tidningen Kulturen vill återupprätta den kulturkritiska essän som litterär form. Det för att visa på konst och humanioras betydelse i denna mörka tid. Förenklade analyser av vår samtid finns det gott om, men i TK vill vi fördjupa debatten och visa på den komplexitet som speglar vår samtid.

Tidningen Kulturen är gratis att läsa, men inte att producera...

Stöd oss med en femtiolapp i månaden!

Klicka här:
Bidra till Kulturen
Betalas via PayPal.

Kulturens KRITIK

Detalj ur omslag

Resa genom den allestädes symboliskt närvarande katastrofen

BOK | Erling Öhrnell läser "Den osynliga staden", Bo Gustavssons senaste diktsamling om Krakow, om religiösa traditioner och alla städers inneboende utopi, den som ständigt rivs och byggs på nytt.

Av: Erling Öhrnell
Kulturens kritik | 23 september, 2020

Detalj ur omslag

Om drömmar som krossas

BOK | ”Alla har vi drömmar. Utan dem, vare sig de är stora eller små, har vi ingen drivkraft i det vi gör. Många drömmar slår aldrig in, men vi värnar om...

Av: Lisbeth Ekelöf
Kulturens kritik | 23 september, 2020

Göran Greider. Foto: Ordfront. (Beskuren)

En ömsint och respektfull skildring

BOK | William Csergö läser Göran Greiders ”Hon vars hjärta var som mitt”, en dokumentärfiktiv roman om relationen mellan författaren Dan Andersson och studentskan Märta Larsson.

Av: William Csergö
Kulturens kritik | 14 september, 2020

Dimitri Plax

Vad ska jag göra för att du ska komma tillbaka?

BOK | "Ett smärtskri som nått sitt syfte." Elena Dahl läser Dmitri Plax bok om sorgen efter sonen Peters tragiska bortgång.

Av: Elena Dahl
Kulturens kritik | 14 september, 2020

Ludwig Devrient och E. T. A. Hoffmann, omslag till

Förtrollad och förvirrad

BOK | En ny E. T. A. Hoffmann-antologi ger Jesper Bäcklin en snabb glimt in i det outgrundliga.

Av: Jesper Bäcklin
Kulturens kritik | 06 september, 2020

Patrick Modiano. Foto: JF Robert.

Minnet och glömskan som förenliga med varandra

BOK | Anna Bergqvist läser om minnets relativa osäkerhet i ”Ur den djupaste glömska” av Patrick Modiano.

Av: Anna Bergqvist
Kulturens kritik | 26 augusti, 2020

Mer kritik

Kulturens lyrik

Skrot Fotograf: Karl Andersson

Ellipser

Månadens lyrik, Sebastian Andersson debuterar med det korta diktverket Ellipser. Verket har tidigare visats i annan form på Galleri Inkognito i Umeå.

Av: Sebastian Andersson
Kulturens lyrik | 21 december, 2019

voieferréehorizonvisuelcarton. Foto: Timothy Perkins

Månadens lyrik | 2019:07

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Marie Silkeberg.

Av: Marie Silkeberg
Kulturens lyrik | 01 juli, 2019

Odilon Redon, Fallen angel looking at cloud. Detalj.

Månadens lyrik | 2019:06

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Ann Jäderlund.

Av: Ann Jäderlund
Kulturens lyrik | 03 juni, 2019

Mer lyrik

Kulturens prosa

Charlie Chaplin i

Chaplin i Iran

"Jag lärde känna en iransk kvinna med judisk bakgrund för vad som nära nog var exakt ett decennium sen, vi hamnade i samspråk och trivdes i varandras sällskap under en...

Av: Robert Halvarsson
Kulturens prosa | 27 april, 2020

Foto: Myriam Zilles

Konkav och konvex

"Det är någonting alldeles särskilt det där med att min farfar var grosshandlare i renar och gjorde affärer med samerna under norrsken och midnattssol."

Av: Per Teofilusson
Kulturens prosa | 27 september, 2019

Mer prosa
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.