Vikten av vänlighet i Auschwitz

I. Låt barnen komma till mig Wolf meddelar genom barriären av skrik att ungens huvud är synligt. Jag öppnar åter ögonen och försöker fokusera. Min kropp må vara i Block 10 ...

Av: Jonas Wessel | 11 Maj, 2013
Kulturreportage

Robin Valtiala

En diktsvit av Robin Valtiala

Robin Valtiala (f. 1967) är en finlandssvensk författare som bor i Helsingfors. Han skriver både dikter och prosa. De två första böckerna han gav ut var Bakfönster (Boklaget, 1991) och ...

Av: Robin Valtiala | 27 augusti, 2017
Utopiska geografier

Agape og Eros

Liv, fortelling og melodrama Å ha et liv å leve er å leve i fortelling. Fortellinger har forteller, som er den som har en historie å fortelle. Historier har hendelsesforløp, og ...

Av: Thor Olav Olsen | 27 oktober, 2014
Agora - filosofiska essäer

Hegels dubbelansikte

Ingen filosof, med det möjliga undantaget av Wittgenstein, är så svår att närma sig som Hegel. Det har inte bara att göra med att hans idéer är både orginella och ...

Av: Anton Stigermark | 21 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Foto: Guido Zeccola

Svenska jordgubbar



Så var det då åter dags för den årliga jakten på falska jordgubbar. Jordgubbar från fjärran land som olagligt säljs som svenska på den svenska marknaden. Se upp så du inte blir lurad. 

en fix idé


De falska gubbar kränker vår unika svenska jordgubbstradition. Se där! Vi tycks i alla fall ha någon tradition kvar i vårt sekulariserade land. Och som misstankarna om att tiggeriet på våra gator och torg är organiserat förmodar vi även att försäljningen av utländska jordgubbar ompackade till svenska är organiserad. Jordgubbsverkets växtkontrollenhet har växtvärk, och intresset från allmänheten är stort. Massmedialt.

Annons:

De falska gubbarna kränker vår unika svenska jordgubbstradition. Se där! Vi tycks i alla fall ha någon tradition kvar i vårt sekulariserade land. Och som misstankarna om att tiggeriet på våra gator och torg är organiserat förmodar vi även att försäljningen av utländska jordgubbar ompackade till svenska är organiserad. Jordgubbsverkets växtkontrollenhet har växtvärk, och intresset från allmänheten är stort. Massmedialt.

Varför är det då så viktigt att det är just svenska jordgubbar vi stoppar i oss? Och hur vet vi att våra nationsgubbar skiljer sig i kvalité jämfört med dem utomnordiska? Det verkar väl snarare vara en fix idé som slagit rot i våra hjärnor för att där lite nationsfähigt göda vår redan etablerade föreställning om att våra svenska bär är mindre vattniga, och därför också bättre, godare och självklart dyrare.

Det senare ett självbedrägligt bevis på att det verkligen måste vara av svensk kvalité. Smakar det svenskt så kostar det svenskt, tycks vi resonera. Hellre plågas lite än att njuta stort. Fast nu börjar det ju faktiskt spridas att även de svenska är lika vattniga som dess billigare konkurrenter. Hur ska vi hålla den jämlikhetsdebatten trovärdig? En utredning kanske.

Om "svenska" jordgubbar packas om lite här och där utgör väl det ingen fara som godtyckligt kan förknippas med ett förment "jordgubbsfusk". Vad får myndigheter att tro att vi som konsumenter har rätt att inte bli lurade? Alla misstankar om falska jordgubbar, och jakten att upptäcka dem (som om det vore ett brott), är väl snarare ett uttryck för en ganska vanlig myndighetsmyt: att vi skulle vara utsatta för någon oförrätt. Den här gången snarare efterrätt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Blandade jordgubbar är en privat smaksak som varken förföriskt eller sakligt bör blandas samman med vår förmenta utsatthet. Och vad man vill betala för dem är likaså kundens ensak. Således har det inget att göra med vare sig fusk, ompaketering eller från vilket land gubbarna kommer. Vår fria vilja styr. Precis som den gör när vi blandar oss samman med allt annat vi önskar.

Kära medborgare ät nu så många blandande jordgubbar som ni bara kan till både midsommar och resten av säsongen. Och tänk på att vi lever i ett mångkulturellt samhälle där alla blandningar och all mångfald bara stimulerar, utvecklar och berikar våra sinnen. Även våra smaksinnen. Varför ska inte också de få möjlighet att väckas till liv och frestas av de välfyllda askarna med de där riktigt härligt blandade jordgubbarna?!

Således finns det inget "jordgubbsfusk", eller någon risk att upptäcka "segregerade gubbar" i kartongen utan bara jordgubbar. Så enkelt är det. Allt annat är en fruktlös konstruktion som inte har ett dyft att göra med vare sig våra bär eller våra smaksinnen.

Känner sig ingen manad att anmäla "Jordgubbsverket" för diskriminering för inblandning i jordgubbsblandarnas grundläggande fri- och rättigheter?

Thomas Silfving

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Hänt i skvättet 8

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 18 november, 2013

Teosofin, religionerna och den fria tanken

Religiös dogmatik och religionen som hjälp i livskriser. Var går gränsen? Anteckningar och associationer En vacker sommar på 90-talet satte jag mig på balkongen med fötterna bland petuniorna för att läsa Hemliga ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 12 februari, 2013

Tarja Salmi-Jacobson

Tarja Salmi-Jacobson. Tre dikter

Tarja Salmi-Jacobson, författare, skribent och fotograf skrev dikter när hon var i Dubai

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Utopiska geografier | 15 februari, 2016

Vårt egentliga ansiktsuttryck är fördolt

HETERONYMENS DRÖM Efter tid av vakna drömmar som är den sovandes verklighet har jag glömt berättelserna men anar att de inte glömmer mig. Som en Victor Eremita klär jag mig på ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 21 september, 2017

Från penselhår till pixelporr – en essä om pornografi i konsten

Hur många unga pojkar slet inte ut sin joystick på 80-talet i dunkla pojkrum framför en flimrande TV-skärm? Det var inte bara plattformsspel och shoot-em-up spel som visades på skärmarna ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 december, 2012

Veckan från hyllan. Vecka 10 -2013

Efter att ha varit bortrest i två veckor undrar jag efter hemkomsten vad som har hänt under min bortavaro. Som vanligt visar det sig att det har inte hänt något ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 02 mars, 2013

Barab Bo Odar om dunkelhet och expressionism

I den tyske filmskaparen Barab Bo Odars senaste film "The Silence" målas det upp ett idylliskt landskap (i hög grad tack vare Nikolaus Summerers fotografi) med villor i vilka skuggor ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 09 januari, 2011

Lyra fångar relationen mellan författare och läsare

Man skulle givetvis kunna hålla sig för god för att använda slitna uttryck som ”många bollar i luften”. Men det tänker jag inte vara. När det gäller Lyra Ekström Lindbäck ...

Av: Jonas Lundgren | Litteraturens porträtt | 12 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.