Eskilstunakolonister på gungfly i Västerbottens väglösa land

TEMA VÄSTERBOTTEN ”Om inga åtgärder vidtas kommer Sveriges befolkning snart att bestå av barn, kvinnor och åldringar samt av svaga och oföretagsamma personer och i värsta fall av främlingar.” – ...

Av: Lilian O. Montmar | 18 februari, 2008
Porträtt om politik & samhälle

Om samtidskonsten

Den moderna konstens äventyr är slut. Samtidskonsten är bara samtida med sig själv. Den transcenderar inte sig själv, vare sig i riktning mot det förgångna eller mot framtiden. Dess enda ...

Av: Jean Baudrillard | 04 april, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Börft Records - kulturbärare i periferin

Ungefär samtidigt som syntpopen, emblematiskt representerad av Human Leagues platta ”Dare” och Depeche Modes debut, slog sina kommersiella lovar kring den skivköpande publiken, utvecklades en mindre för allmänheten mindre iögonenfallande ...

Av: Peter Sjöblom | 23 september, 2013
Essäer om musik

”Att dyrka Jesus är som att dyrka Hitler” – humanisterna och konsten att…

En intressant debatt utvecklades nyligen på SvD Brännpunkt, i samband med utgivningen av Per Ewerts och Mats Selanders nya bok Gud och hans kritiker: en antologi om nyateismen (Credoakademin). 20/3 ...

Av: Rickard Berghorn | 07 april, 2012
Essäer om religionen

I begynnelsen var Ordet



Vi omges av ord. Alltid och överallt. Vi säger dem, vi hör dem och vi läser dem. 
Och glad blir jag när jag tänker på allt som snart kommer att hända på Bok & Bibliotek i Göteborg under de fyra mässdagarna i september 2015.

Enligt Boken om Bokmässan av Ulf Roosvald (2009) var det Bertil Falck som tillsammans med Conny Jacobsson och litteraturkritikern Gunnel Enby startade den första bokmässan i Göteborg. Året var 1985. Stockholm hade försökt arrangera bokmässor i Sollentuna och Älvsjö men hur det nu kom sig blev det Göteborg som med framgång drog i gång det hela. Dorotea Bromberg i bokförlaget Bromberg var med från början och aktiv i det förlag som startades med fadern Adam Bromberg. De gav ut Isaac Bashevis Singer och hade från början förstått storheten i hans författarskap. Det var de som bjudit Singer till Sverige till den allra första bokmässan i Göteborg. Jag var inte där det första året men jag hade lyckan att träffa Singer och hans fru på Israels ambassad i Stockholm i samband med besöket i Sverige. År 1978 hade han fått Nobelpriset i litteratur.

Bengt Göransson, den tidigare kulturministern, var med det första året och har sedan dess varit tillbaka många gånger som föreläsare och moderator vid estradsamtalen. Han är utmärkt som talare och skribent och suverän på att hitta originella ingångar och alluderingar. Han börjar ofta med något ovanligt som en gång med en fabel av Rysslands store 1800-talssatiriker Ivan Krylov.
Bokmässan, som snart fick heta Bok & Bibliotek, har sedan fortsatt mot allt högre publiksiffror. Många författare och andra har tyckt att den blivit alltmer lik "Fåfängans marknad", för att travestera Bunyan, en plats där man snarare visar upp sig än bryr sig om böcker. För mig har det hela tiden varit tillräckligt många bokälskare bland besökarna för att lyfta mässan till en hög intellektuell nivå. Ett år var de största bokförlagen i Sverige inte med. Det märktes inte så mycket som de hade tänkt, eftersom deras egna författare var inbjudna och då måste de ändå själva vara med och eskortera dem.

Som skrivande kulturjournalist var pressrummet centrum för mig. Där träffade jag hjälpsam personal, skrivande kolleger och fann ro att läsa tidningar och tidskrifter med en kopp te inom räckhåll. Där är annorlunda i dag. Journalisternas arbetssituation är en annan, mycket på grund av den ständigt förändrade tekniken.

Det brukade vara ganska stillsamt på mässgolvet tidigt på torsdagsmorgonen, d v s den första mässdagen. Då blev jag en gång vittne till ett vänskapsfullt möte mellan två litterära giganter. Alf Henrikson var på väg åt ett håll, men ändrade sig plötsligt och vände om. Då stötte han på sin vän, den kinesiske författaren Hwang Tsu-yü (1912-2005). De båda föll i varandras armar, förtjusta över det oväntade mötet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Vi var två tidiga mässbesökare som råkade bli vittne till detta och den andra sa: "Det är just sådant här som är det fina med bokmässan." Bokförlaget Legenda gav år 1948 ut Hwangs bok Det blommande granatäppelträdet. Jag är lycklig ägare till ett exemplar från 1986 som är en utvidgad version från originalet. Den engelska titeln lyder The Blossoming Pomegranate Tree. Den mångkunnige Alf Henrikson översatte boken med medverkan av Stig Henrikson och Björn Nilsson. Som tonåring hade jag lyckan att höra Hwang Tsu-Yü tala i en föreläsningsserie i Föreningshuset i Grimsås, ett stationssamhälle nära den by där jag är född. (Föreningshuset är ett ställe för bio, dans och uthyrning för bröllop och begravning). Till minne av Alf Henrikson (1905-95), lärd och rolig som få, grundades Alf Henrikson-sällskapet, som ger ut ett medlemsbrev att lära sig av och fröjda sig åt. Min far var aktiv i föreläsningsföreningen i Grimsås och vår familj var flitiga besökare på föreläsningarna.

Allmänheten får tillträde till bokmässan efter torsdagen och halva fredagen. Det är underbart att se de långa köerna som ringlar sig utanför portarna. Så mycken information, så många samtal i montrarna och så mycket som är gratis för inträdesbiljetten! Köper folk många böcker? Ja, särskilt om man får chansen till författarens dedikation i sitt exemplar.

Författarna har förstås blivit många under årens lopp och jag väljer några favoriter. Astrid Lindgren (1907-2002) fick en gång frågan om hur en bok för barn ska vara. "Den ska vara bra". Och så efter en konstpaus: "Och det märker man!" Varje gång hon framträdde berördes man av hennes pregnanta sätt att uttrycka sig. Orädd, rolig, kvick!

Margaret Drabble gjorde vid sina två besök 2002 och 2004 starkt intryck på mig. Bland alla hennes böcker vill jag lyfta fram en tidig skildring av ett område i London som var - om inte slum - så i alla fall ganska nedgånget. Där skriver hon om en kvinna som flyttar dit och hur kvarteret genom henne undan för undan blir ett bättre ställe bo på. Jag intervjuade Drabble i ett rum i anknytning till pressrummet som man då nådde från Mässans gata. Efteråt visade jag henne hur man kunde undvika trängseln inne i mässhallarna och gå ut på gatan för att ta sig till stora ingången. När jag gick där bredvid henne i den milda höstsolen med en svag bris fläktande i håret tänkte jag: "Detta är lycka!"

Tage Danielsson och Hasse Alfredsson var ett radarpar, "Hasse och Tage". De kommer inte att bli bortglömda. På mässan framträdde Hasse Alfredsson för inte så länge sedan på scenen i en av de största mässhallarna inför en jublande publik. Det är möjligt att han hade några anteckningar nedskrivna men det märktes inte. Publikens skratt och jubel lyfte hans framträdande till oanade höjder. Han har alltid varit som roligast när han framträder till synes utan manus. Det var en härlig känsla att vara med om detta. Att förefalla omedelbar och direkt när man i grunden är väl förberedd gäller alla offentliga framträdanden. På den tiden, då jag var gymnasist i Lund, framfördes studentspexet Djingis Khan. Alfredssons texter där kommer att leva lika länge som det klassiska spexet "Uarda".

Bland viktiga böcker måste jag nämna Inanna. Skymningens drottning ( 2001 Atlantis klassikerserie), översatt och kommenterad från sumeriska av Lennart Warring, Tullinge och Tania Kantola. Illustrationerna är av Nicos Terzis. Inanna var gudinna i det forntida Sumer vid floderna Eufrat och Tigris. (Kom i håg: Eufrat är närmast Europa.) Uruk var den största staden under perioden 4000 till 2000 före vår tideräkning. Bilden på omslaget till boken är märklig. Den visar en relief av en naken kvinna med vingar som står med sina tretåiga fötter på två liggande lejon. Två höga ugglor flankerar henne. Föremålen i hennes båda händer ser ut som racketar för bollspel. Liknande platta slagträn finns avbildade i scener från antiken. Warring gjorde en medryckande presentation av diktverket på B &B. Vid presentationen i Stockholm blev det diskussion om i vilka sammanhang eposet Inanna borde läsas. Lärarna i religionskunskap ansåg att verket hör ihop med deras ämne men jag invände. Diktverket hör hemma i litteraturens värld, som alltid haft religiösa förtecken, och därför bör det läsas som ett sådant. Protester från lärarna!

Svenska kyrkan medverkar varje år med en stor monter. Det händer så mycket där att jag skulle kunna stanna hela dagen. Jag har alltid känt att den montern är som en välkomnande famn. Man lyssnar till föredrag, ser filminslag, deltar i diskussioner och botaniserar bland tidskrifter och böcker.

Fotoutställningar finns på många ställen, särskilt på övervåningen. Där är också det stora torget med plats på scen för talare och sittplatser för många. Desmond Tutu (f 1931) från Sydafrika framträdde 2007. En sådan utstrålning den mannen har! Biografin "Rättvisans rebell" av John Allen är översatt av Maria Store (Libris 2007). Tutu var ärkebiskop i Kapstaden 1986 - 96. Han tilldelades Nobels fredspris år 1984.

Många lärare kommer till mässan som ett led i sin fortbildning. Det är bra om både rektorer och lärare följs åt för mässbesök. Det är så mycket lättare att hålla kvar sin entusiasm när man delar den med sina arbetskamrater varje dag. Utbudet på pedagogiska seminarier är förnämligt.
Barn - och ungdomsavdelningen har blivit allt större och viktigare. Undan för undan har den utökats med många olika aktiviteter. Den borde fått ett särskilt avsnitt av mig här, inte bara för nyttan och fortbildningen utan för att man helt enkelt blir glad där.

Och glad blir jag när jag tänker på allt som snart kommer att hända på Bok & Bibliotek i Göteborg under de fyra mässdagarna i september 2015.

Birgitta Milits

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Bild: Guido Zeccola

Ambivalenta tillstånd

Jag vill fortsätta att bjuda in till mitt poetiska universum där vi kan mötas och utforska det fragmentariska och ambivalenta inom poesins bildspråk och detta i en väv av egen ...

Av: göran af gröning | Utopiska geografier | 31 juli, 2015

"Det stora brottet i konsten"

Efter läst två nyutkomna monografier om konstnärsgrupperna "Übermorgen.com" och "Eva och Franco Mattes" kan jag inte låta bli att tänka på Anna Odells uppmärksammade konstprojekt. Konstfackstudenten Anna Odell som iscensatte ...

Av: Mathias Jansson | Kulturreportage | 06 oktober, 2009

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 8

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 19 juli, 2013

Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

”Jag är en del av prekariatet”.

Musikern Jaquline Ronneklew, 28 (Birds Will Sing for You), beskriver sig själv som en ”artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis”. Ursprungligen från Norrland, bor och verkar hon numera i ...

Av: Anna Nyman | Scenkonstens porträtt | 23 april, 2015

Sceniska rum – Kyrkorummet som scen. Del 1

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Liv Kristin Holmberg | Reportage om scenkonst | 10 februari, 2013

Möten och betraktelser i kristidernas Rethymnon 2014

Det är olidligt varmt på Kreta nu i augusti och badstranden är överfylld av människor. Jag simmar ut i den långgrunda bukten och ligger sedan och flyter runt i det ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 30 augusti, 2014

Hönö Fiskemuseum- en resa tillbaka till storfiskets tid och en inblick i en…

En halvsolig dag i början på augusti följde jag med min pappa ut till Hönö. Pappa skulle ställa ut sina tavlor på Hönö Fiskemuseum, och jag tänkte passa på att ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 28 augusti, 2014

Tre som lämnade elfenbenstornet

Publish or perish, den hotfulla frasen stötte jag på första gången för nästan femtio år sedan. Jag läste på Dartmouth College i New Hampshire, ett Ivy League-universitet med stolta traditioner ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 05 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.