Vincent van Goghs rum i Arles. Foto: Public Domain

På besök i van Goghs värld

Vincent van Goghs konst och liv slutar aldrig att fascinera människor. Irving Stones berömda biografi Han som älskade livet från 1934 filmatiserades 1956 med Kirk Douglas i huvudrollen som den ...

Av: Mathias Jansson | 05 april, 2016
Konstens porträtt

Krokodilen äter små barn, vet du

Mamman rycker tag i dotterns jackärm och mumlar något ohörbart nära hennes öra. Vad det ohörbara än innebar så har flickan tårar i ögonen när hon tittar bort med ledsen ...

Av: Jessica Johansson | 21 mars, 2012
Gästkrönikör

Hänt i skvättet 11

 

Av: Mattias Kronstrand | 09 december, 2013
Kulturen strippar

Syndafloden

Framtiden talade klarspråk; syndafloden steg oss till knäna.

Av: Bo Jörgen Sandberg | 19 januari, 2009
Utopiska geografier

Scenen sitter som en smäck



Tommy ÅbergAtt vara statist handlar i stor utsträckning om att förhålla sig till tiden. Någon ser oavbrutet otåligt på klockan och undrar varför det aldrig händer någonting. Varför man ska vara på inspelningsplatsen i timmar innan ens teknikerna kommit och börjat rigga ljus - och kameratekniken. En annan ser på klockan och undrar varför han är omgiven av tjugo okända människor som sitter i ett fönsterlöst, kvavt rum och tuggar småkakor och bara väntar på att bli uppbjuden av en statistansvarig för att gå in på inspelningsplatsen och delta i en scen där han så småningom i åtta fall av tio blir bortklippt, bortzoomad. Varför? Bara för att gå den där mållösa vandringen som man vet att man måste göra om, gång på gång utan att begripa varför? Ständigt övervakad och bedömd av någon man inte vet om det är en statistansvarig eller en regiassistent eller en regissör eller en inspelningsledare. Ibland utan att ens veta var kameran finns, bara höra ropen som skalla: ”Tystnad, Tagning, Varsågod, Tack. En gång till, En gång till! Nästan Perfekt, En gång till!” Och det känns på en gång lugnt och lite bedrövligt när kameran är på så kallat betryggande avstånd.

Så blir det oväntat något slags möte i en scen, något som kanske kan kallas spel. Ett uttryck föds i alla fall som känns autentiskt, ja mer än verkligt och du har gått utöver dig själv och det du trodde var möjligt av dig här och nu. Scenen sitter som en smäck. ”Lysande!” hör du regissören nöjd utropa. Ja, fast det var på en annan plats än där du var, när du kände dig mer än verklig en sekund tidigare. Det gällde några skådespelare, några som var där kameran var. Det visste du, men det är betydelselöst, just nu.

Vänliga flickor som rättat till yllehalsduken i värmen och borstat av snön eller mjällen på din krage, ler o h säger att det gick bra och att peruken sitter väldigt fint på flinten och att det finns kaffe och kakor en trappa ner i källaren, i det fönsterlösa rummet. Du ler tillbaka med dina frågor oformulerade och du söker dig ner till de andra i det där rummet där kanske nya möten väntar. Där man skulle kunna tänka de där tankarna man annars kanske aldrig ger sig tid att tänka, eller läsa den där boken man alltid har med mig.

Boken som blir liggande i väskan medan man pratar och pratar.

Tommy Åberg

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin 13

Håkan Eklund OM BENJAMIN Benjamin är en serie skapad och ritad av kulturella mångsysslaren Håkan Eklund. Det handlar om en-rutingar och serien används ofta av skaparen för att belysa dumma företeelser i allas ...

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 12 november, 2011

Barry Lyndon Foto China Crisis ccbysa30

stanley kubrick i helformat

Under året 2017 presenterar Konstföreningen GL STRAND i samarbete med Deutsches Filmmuseum, Frankfurt am Main, Christiane Kubrick, Jan Harlan och The Stanley Kubrick Archive vid University of the Arts London,med stöd från ...

Av: Nataša Ďurovičová och Vladimir Oravsky | Utopiska geografier | 04 mars, 2017

Peter Breum, tre digter om min jødiske arv.

Peter Breum; jeg har ikke noget særligt CV bag mig at præsentere. Men jeg fødtes i 1976, og har brugt det meste af min tid siden på at rejse ud ...

Av: Peter Breum | Utopiska geografier | 02 juli, 2012

Ett slags möte med Pentti Saarikoski

En författare bland många, som det sällan talas om numera, och inte tidigare heller, här i Sverige, är och var det stora språkgeniet Pentti Saarikoski. En helt otrolig människa på ...

Av: Carsten Palmer Schale | Litteraturens porträtt | 16 maj, 2017

Italiens röstmångfald behöver ett öra

- I samband med 150-årsjubiléet av Italiens enande var det viktigt att kunna skapa en film som förmådde reflektera över landet, och inte minst på de problem som finns i ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 18 november, 2013

Döden och kroppen

Genom det progressiva försvinnandet av tron på själens odödlighet och genom nyfödelsen av en sorts ”paganism” som inte nödvändigtvis är kritisk mot kristendomen, kan kroppen återuppta sin plats i samhället ...

Av: Gilda Melodia | Agora - filosofiska essäer | 03 november, 2013

 Nina Ahlzén

Ur Rumänska hundar av Nina Ahlzén

Poeten och skribenten Nina Ahlzén är född och bosatt i Göteborg. Bland annat har hon publicerat tre diktsamlingar och medverkat i flera antologier, till exempel The concept of interception Masspoem Series och Svensk ...

Av: Nina Ahlzén | Utopiska geografier | 05 september, 2017

Illustration: Signe Collmo.

Dostojevskij – och gestaltandet av visionen som idé

Skrev för en kort tid sedan en essä, med tyngdpunkten på den kvinnliga författaren Zenta Maurinas bok, om kvinnornas betydelse för Dostojevskij. Dock kan perspektivet vändas till det helt motsatta ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 29 maj, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts