J. M. G. Le Clézio, Hunger i Nobelklass

Jean-Marie Gustave Le Clézio. Foto: Jacques SassierNobelpristagaren J. M. G. Le Clézio är en mycket produktiv författare. Senaste romanen publicerades den andra oktober av Gallimard: Ritournelle de la faim (ungefär: ...

Av: Daniel Pedersen | 13 oktober, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Rum för konst

Runt om i Sverige står en mängd lokaler tomma av olika anledningar. En konststudent såg möjligheten och skapade Tomma rum, en grupp och ett projekt som under sommarmånaderna bistår ...

Av: Irina Lazarescu | 28 september, 2010
Konstens porträtt

Dansmusikens marknadsekonomi

Roland TB-303 (TB av transistor bass) är ett instrument som numera är legendariskt bland elektroniska musiker. TB-303 var tänkt att skapa basslingor till gitarrister som saknade basist. Det floppade och ...

Av: Robert Halvarsson | 16 januari, 2012
Essäer

Om flyktingar och alkoholism. Intervju med Jarek Szoda

Under den polska filmfestivalen har jag haft det stora nöjet att möta den polske regissören Jarek Szoda som tillsammans med Boleslaw Pawica har gjort ”Handlarz cudów”, på svenska ”Mirakelhandlaren”, som ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 08 november, 2011
Filmens porträtt

Mycket slit och frihet



I ett färgrikt höstsoligt Norrköping med Arbetets museum, det så kallade ”Strykjärnet”, i bakgrunden träffade Per-Inge Planefors filmskaparna alldeles före premiärenRubrikorden ”mycket slit och frihet” härrör från Kristoffer Ramstrands kommentar efter premiärvisningen av filmen Vardagsrevolutionen. Tillsammans med Jeanette Söderwall har han nu fört detta mer än ett år långa dokumentärfilmprojekt till ”dopet” i samband med festivalen Flimmer. Norrköping har just hållit sin 14:e festival för film som pågått den 5-14 oktober.

Arbetets museum, det så kallade och för Norrköping så karakteristiska ”Strykjärnet”, som silhuett blev en passande fond för festivalen och inte minst för filmen Vardagsrevolution. För det handlar om arbete. Och där sätter filmen fantasin i rörelse. Hur ser vi på arbetet? När en av de personer som fångats på filmen utropar ”jävla jobbet” så väljer Jeanette Söderwall och Kristoffer Ramstrand att klippa bort känsloförstärkaren/svordomen ”jävla”, kvar står jobbet, men med lika trött ton. Sammanhanget är en jakthelg, snart är det måndag och dags att fasväxla. Sådana utrop är väl inte helt ovanliga samtidigt som vi är glada över att ha jobb och kunna tjäna vårt uppehälle och en frihet som kan köpas. Några timmar senare såg jag Resolution om en drogrehabiliteringsidémed jag vet inte hur många ”fucking” så nog hade känsloförstärkaren kunnat få vara kvar.

Jag ska genast säga att filmen har många kvaliteter och det är också lätt att tycka om filmen. En skör skönhet och symboliska närbilder kännetecknar bildflödet. I ett samtal med en filmentusiast senare på festivalen hittade vi några ledord som vi sammanfattade i respektfull skildring. Där har Jeanette Söderwall och Kristoffer Ramstrand en styrka. De närmar sig familjen, vuxna och barn, djur, natur och arbetet på gården med ömhet och eftertänksamt lyssnande.

Och då kommer också förstås frågan om filmens puls. Kanske ändå aningen låg. Inte minst inledningen som Kristoffer Ramstrand själv har funderingar på att ”snabba upp”.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Bakgrunden till berättelsen är ett kollektiv i stan’ som flyttar ut i spenaten. Efter ett halvår funkar inte det kollektiv som var så bra i stan’. Vad hände? Filmens familj ”köpte ut” de som drog, tillbaka till stan’, och satsar nu helt på att leva i sin egen vardagsrevolution.

Filmskaparna är, i resonemanget efter visningen, inne på att göra en uppföljning. Och det är ett viktigt projekt. När de lekande barnen ska köra moppe och hantera hormoner, vilka vägar kommer de vardagsrevolutionerna att ta.

Festivalen äger rum i industrilandskapet i Norrköping. På en bänk ute i solen kommer jag av en tillfällighet i samspråk med en pensionerad snickare (inte filmfestivalbesökare). Han berättade om bostäder i Norrköping på 60-talet. Åtta lager korkmattor, ruttna brädgolv och rejäla råttor samt utedass – så beskrev han dåtidens stad före miljonprogrammet. Är det antikapitalistiska alternativet kommandoekonomi?

Mycket slit och frihet, kanske är det just i den kombinationen som förändringar är möjliga. Ett är säkert, frihet är inte lika med lättja. Kanske kan det ibland, till och med, vara så att arbetet är en lek också. Alltså vardagsrevolutioner kan börja med att någon eller några väljer att förändra sitt sätt att betrakta eget eller andras arbete eller både andras och eget samtidigt.

Per-Inge Planefors, text och bild

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
L'amour fou av Hebriana Alainentalo

Den konstnärliga identiteten

Konsten är ett mångfacetterat forum av uttryck där konstnärer exponerar sina identiteter dels genom att överföra sina projiceringar och intentioner i konstverket till exempel i bilden, skulpturen eller installationen, dels ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 12 maj, 2015

Benjamin 22

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 14 januari, 2012

Funderingar kring teodicéproblemet

Teodicéproblemet, det vill säga frågan om hur förekomsten av en allsmäktig och god Gud kan vara förenlig med ondskan i världen har i alla tider plågat troende, som har svårt ...

Av: Bertil Falk | Essäer om religionen | 27 november, 2012

Färdigbokad och sommarfin Where the action is, Göteborg, 28 juni 2011

Sitter och lyssnar på den avancerade funktionen Where the action is-lista på Spotify. Tankarna flyger iväg till en tid när jag stod vid en liten bänk i skivaffären i min ...

Av: Lena Lidén | Kulturreportage | 08 juli, 2011

Erotiskkrönika 03 Tantra

heller icke är en mer den lövknekts som vissnat annat för annat, eller sprungit dolt bort i ovädret ej blekt om, kvar tillför dina kinders hindrade kyss, väderhärdad med tiden ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 05 augusti, 2010

Anne Edelstam när hon inte är sjuk

En släng av influensa

Resan började precis som önskat. Jag hade tio dagar på mig att enbart rå om mig själv, göra det jobb jag utsett att hinna med, träffa familj och vänner på ...

Av: Anne Edelstam | Gästkrönikör | 02 mars, 2015

Är du konstnär så har du inget val. Om Klas Östergren

Var ska man börja? Klas Östergrens författarskap är stort och vittförgrenat från debuten som tjugoåring med "Attila" till den mörka mytberättelsen "Orkanpartyt" om en faders gränslösa kärlek till sin mördade ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 21 september, 2010

Seamus Heaney 1939-2013

Irländarna är ett läsande folk som vet att uppskatta sina författare. Man kan möta fyra av dem på konstverk i mer än dubbel storlek i en bokhandel i centrala Dublin ...

Av: Ivo Holmqvist | Övriga porträtt | 31 augusti, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.