Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

Konstens komplott



Det transsexuella har inte längre någonting att göra med begärets illusionOm begärets illusion har  gått förlorad i den allestädes närvarande pornografin, så har inom samtidskonsten begäret efter illusionen försvunnit. I porren finns inte längre någonting kvar att begära. Efter orgien och frigörelsen av alla begär har vi därför gått över till det transsexuella, det sexuellas transparens, tecken och bilder som utplånar det sexuella begärets hemlighet och tvetydighet. Det transsexuella har inte längre någonting att göra med begärets illusion, bara med bildens hyperrealitet

Precis samma sak har skett inom konsten, som också den har förlorat begäret efter illusionen, och ersatt det med alltings upphävande på den estetiska banalitetens plan. Därigenom har den blivit transestetisk. För konsten bestod modernitetens orgie i den berusande dekonstruktionen av representationens objekt. Under den fasen var den estetiska illusionen ännu mycket mäktig, liksom begärets illusion i den sexuella domänen. Energin som genereras av den sexuella skillnaden, och som genomsyrar alla begärets gestalter, motsvaras inom konsten av energin som föds ur dissociationen från verkligheten (kubism, abstraktion, expressionism). I det ena fallet handlar det om en vilja att tränga in i begärets hemlighet, i det andra av en vilja att tränga in i objektets hemlighet. Men båda upphör i och med försvinnandet av dessa två mäktiga konfigurationer - begärets scen och illusionens scen - och ersättandet av dem med en enda transsexuell och transestetisk obscenitet - alltings obönhörliga synlighet och transparens. Egentligen så finns det inte längre någon pornografi som skulle kunna urskiljas som sådan, då pornografin virtuellt sett är överallt och pornografins väsen har överförts till alla visuella och televisuella tekniker.

alt Men kanske är det i grunden så att vi bara spelar konstens komedi, på samma sätt som andra samhällen har spelat ideologins komedi, som det italienska samhället t ex (fast det är inte ensam om det) spelar maktens komedi, som vi spelar porrens komedi i reklamens obscena användning av bilder av kvinnokroppen. Denna ständiga strip-tease, - dessa fantasier om öppna könsorgan, denna sexuella utpressning - om allt detta hade varit verkligt, hade det verkligen varit outhärdligt. Men det är alldeles för uppenbart för att vara sant. Transparensen är för bra för att vara sann. Och när det gäller konsten, så tänker man att den för ytlig för att faktiskt vara innehållslös.

Det måste ju bara finnas en hemlighet bakom den. Som i en anamorfos: det måste finnas en synvinkel utifrån betydelsen av hela denna omåttliga orgie av sex och tecken uppenbaras, men än så länge kan vi bara förhålla oss till den med ironisk likgiltighet. Finns det i porrens overklighet, i konstens tomhet, en gåtas negativa avtryck, ett invävt mysterium? Vem vet, kanske är alltsammans egentligen en ironisk form som antagits av vårt kollektiva öde? Om allt blir för uppenbart för att vara sant, så har kanske illusionen fortfarande en chans. Vad ligger egentligen på lur bakom denna falskt transparenta värld? En annan sorts intelligens eller en slutgiltig lobotomering?
Den (moderna) konsten har fått lov att spela den fördömda delen, som en sorts dramatiskt alternativ till verkligheten, genom att översätta overklighetens inbrott i verkligheten. Men vad kan konsten fortfarande betyda i en värld som redan är hyperrealistisk, cool, transparent, marknadsförd? Vad kan porren betyda i en värld som redan är pornografisk? Förutom att utgöra en sista paradoxal vink - från verkligheten, som skrattar åt sig själv i sin mest hyperrealistiska form? - från det sexuella, som skrattar åt sig självt i sin mest exhibitionistiska form, från konsten som skrattar åt sig själv och sitt eget försvinnande i sin mest konstgjorda form: ironin? I vilket fall som helst är bildernas diktatur en ironisk diktatur. Men det är inte längre den fördömda delens ironi, det är en insideraffär. Det är konstnärernas hemliga, skamliga medbrottslighet när de utnyttjar sin spefulla aura mot de förbluffade och tvivlande massorna. Ironin har också blivit en del av konstens sammansvärjning.

alt Konsten som lekte med sitt eget och sitt objekts försvinnande, det var ännu någonting stort. Men konsten som återvinner sig själv i all oändlighet genom att plundra det verkliga? Nu råkar faktiskt större delen av samtidskonsten ägna sig åt precis detta: att tillägna sig banaliteten, skräpet, medelmåttigheten som värde och som ideologi. I dessa otaliga installationer, performances, finner man bara en kompromiss med sakernas tillstånd, och samtidigt med konsthistoriens alla tidigare former. Erkännandet av bristen på originalitet, av den egna banaliteten och värdelösheten görs till ett värde i sig, ja t o m en pervers estetisk njutning. Naturligtvis så låtsas all denna medelmåttighet transcendera sig själv genom att ta steget upp till konstens andra, ironiska plan. Men den är precis lika värdelös och meningslös på detta andra plan som på det första. Upphöjningen till det estetiska planet räddar ingenting, tvärtom: det blir en medelmåttighet upphöjd till två. Konsten proklamerar sin egen värdelöshet: Jag är värdelös! Jag är värdelös! - och den är verkligen det.

Hela samtidskonstens dubbelspel ligger i just detta: proklamerandet av den egna intigheten, av betydelselösheten, meningslösheten och värdelösheten som mål, samtidigt som den redan är värdelös. Meningslösheten som mål när konsten redan är meningslös. Proklamerandet av den egna ytligheten, i termer som i sig är ytliga.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Men intigheten är en hemlig kvalitet som inte vem som helst får göra anspråk på. Betydelselösheten - den egentliga, den segerrika utmaningen mot betydelsen, dess frånvaro, konsten att få betydelsen att försvinna - är en exceptionell kvalitet hos ett fåtal sällsynta verk, som dessutom aldrig gör anspråk på den. Det finns en initiatorisk form för intigheten, på samma sätt som det finns en initiatorisk form för ingenting, eller det Ondas initiatoriska form. Och sedan så finns det insideraffärerna, intighetens förfalskare, intighetens snobbism, alla de som prostituerar Ingenting till värdet, som prostituerar det Onda till nyttiga ändamål. Man får inte låta falskmyntarna hållas. Då Intigheten når upp till ytan i tecknen, då Intet träder fram i teckensystemets kärna, det är då konstens fundamentala skeende äger rum. Den egentliga poetiska operationen består i att få Ingenting att träda fram med tecknets makt - inte banaliteten eller det reellas indifferens, utan den radikala illusionen.

De andra har bara en intighetens kommersiella strategi, som de ger en reklammässig form, varans sentimentala form, som Baudelaire sade. De gömmer sig bakom sin egen intighet och bakom konstdiskursens metastaser, som anstränger sig tjänstvilligt för att hävda deras värdelöshet som värde (också på konstmarknaden, naturligtvis). På ett sätt är deras konst sämre än ingenting, eftersom den betyder ingenting och ändå finns, och vill legitimera sin existens. Denna konstens paranoida maskopi gör att det inte längre är möjligt att fälla ett kritiskt omdöme, utan bara vänligt och med påtvingad gemytlighet ta del av intigheten. Det är konstens komplott och dess urscen, som förs vidare av alla vernissager, hängningar, utställningar, restaurationer, samlingar, donationer och spekulationer, en sammansvärjning som inte kan besegras i något känt universum, eftersom den har tagit skydd mot tänkandet bakom bildernas mystifikation.

alt Den andra sidan av detta dubbelspel består i att genom denna intighetens bluff tvinga människor, a contrario, att ge betydelse och förtroende åt samtidskonsten, under förevändningen att det ändå inte kan vara så värdelöst, att det måste ligga något dolt värde bakom det. Samtidskonsten utnyttjar denna osäkerhet, omöjligheten av ett grundat estetiskt värdeomdöme, och spekulerar på skuldkänslorna hos dem som inte förstår någonting av den, eller som inte har förstått att det inte finns någonting att förstå. Ännu en gång så är det fråga om insideraffärer. Men i slutändan kan det också tänkas att dessa människor som konsten håller på avstånd har förstått allt, eftersom de vittnar genom sin häpnad på en intuitiv förståelse: av att de är offer för ett maktmissbruk, att man döljer spelets regler för dem och att man utnyttjar dem. Med andra ord har konsten blivit en del av insideraffärernas allmäna fenomen (inte bara finansiellt, på konstmarknaden, men i själva förvaltandet av de estetiska värdena). Det här gäller inte bara konsten: politiken, ekonomin, informationsspridningen åtnjuter samma medbrottslighet och ironiska resignation från konsumenternas sida.

"Vår beundran för måleriet är följden av en lång anpassningsprocess som har ägt rum genom flera sekel, och av skäl som mycket ofta inte har någonting att göra med vare sig konsten eller anden. Måleriet har skapat sin mottagare. Det är i grunden en konventionell relation " (Gombrowicz till Dubuffet). Den enda frågan är hur en sådan maskin kan fortsätta att fungera trots kritisk illusionslöshet och kommersiell frenesi. Och om den kan det, hur länge kan denna illusionism och ockultism vara - i hundra, två hundra år? Har konsten rätt till en andra existens som aldrig tar slut - som de hemliga underrättelsetjänsternas, som man sedan länge vet inte har några hemligheter att stjäla eller utbyta, men som inte desto mindre frodas, utnyttjande den allmänna övertron om deras nyttighet, förevigande myten om sig själva?

Jean Baudrillard
I översättning av Tancredi Valeri
Ur Le Pacte de lucidité ou l'intelligence du Mal

Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.