Böcker som har påverkat mig av Robert Louis Stevenson

Tidskriften British Weekly gjorde 1887 en rundfråga till ett antal kända brittiska författare, bland dem William Gladstone, John Ruskin, H. Rider Haggard och Robert Louis Stevenson. Frågan var vilka böcker ...

Av: Robert Louis Stevenson | 21 april, 2013
Kulturreportage

Drömmen om autopoeten

Drömmen om den självskrivande poesimaskinen, autopoeten har länge varit en dröm för många poeter och konstnärer. Med dagens teknik kan den drömmen bli sann. Johannes Heldén & Håkan Jonsons digitala ...

Av: Mathias Jansson | 20 maj, 2014
Essäer om konst

"Fotografi är min kärlek och musiken min passion."

"Fotografi är min kärlek och musiken min passion." Ett samtal med Ralph Gibson. Text & foto: Carl Abrahamsson Att vara fotografisk poet med total integritet och dessutom framgångsrik på en krävande konstmarknad ...

Av: Carl Abrahamsson | 19 oktober, 2006
Konstens porträtt

Väntan som finns

Det som finns finns i väntan rör oss och blir till. Väntan på vad? På vem? Du är ett ensamt korn som faller och faller. .. Träden i oktober flammar och fäller sina ...

Av: Bo Gustavsson | 27 juni, 2010
Utopiska geografier

Dataspel som konst



ImageI USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl säga att det också finns många som är tveksamma till den definitionen och som inte vill släppa in dataspelen i finrummet.

För att övertyga skeptikerna har det under de senaste åren publicerats böcker som Nic Kellmans "Video Game Art" (2006) och nu senaste Josh Jenisch "The Art of the Videogame" (2008). I böckerna försöker Kellman och Jenisch att övertyga oss om att dataspel är konst genom att visa på det konstnärliga i dataspelens grafik.

Att betrakta dataspelens grafik som konst är nu en återvändsgränd. Dataspelsgrafik är inte konst utan snarare design, den är knuten till funktionen i spelet. Visst, den är ofta snygg, estetisk och "konstnärlig", men lyfter man ut grafiken och placerar det i ett museum för samtidskonst blir det bara skrattretande. I dagens konstbegrepp är den bildvärld som finns representerad i de flesta dataspel konservativ och intetsägande. Bildmaterialet hör snarare hemma i samma fack som fantasy art eller annan konst som av mer illustrativ karaktär.

Istället måste man betrakta dataspelet som en helhet, där grafik, ljud, film, berättelse och interaktivitet utgör ett unikt koncept, en helt ny konstform. Nu räcker det inte med att det är snygg grafik, bra spelupplevelse eller musik för att det ska bli konst. Spelet måste också säga något som har konstnärliga kvalitéer, dvs egenskaper som påverkar oss som spelare och får oss att reflektera över olika saker på ett nytt sätt. Det är kanske inte i första hand de stora kommersiella titlarna man ska ägna sin tid åt för att hitta dem egenskaperna. Lika lite som man kan hitta dem in massproducerade actionfilmer från Hollywood. Däremot skulle de flesta av oss betrakta filmer av Ingmar Bergman, Stanley Kubrick och kanske till och med Quentin Tarantino som konstnärliga.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

ImageUtanför den kommersiella dataspelströmmen finns det flera exempel på spel som uppfyller de konstnärliga kraven. "Escape from Woomera" är till exempel ett simuleringsspel där du kan prova på att vara flykting instängd i ett flyktingläger i Australien. Spelet har visats på olika konstmuseum och då betraktats som ett konstverk. Det svenska independentspelet "Rorscach" ett samarbete mellan speldesignern Jens Andersson och konstnären Ida Rödén har också visats på konstmuseum. Nu räcker det inte ens med att ett dataspel har konstnärliga kvalitéer för att det ska betraktas som konst, det behövs dessutom någon som kritiskt undersöker varför det är konst.

I en artikel i Esqurie från 2006 skriver Chuck Klosterman att den främsta orsaken till att dataspel inte slår igenom som en accepterad konstform är att det saknas spelkritiker. Det finns visserligen massor med människor som skriver spelrecensioner, men Klosterman anser att det snarare är frågan om konsumentupplysningar än riktig kritik. Jag är böjd att hålla med, vi måste få fler riktiga spelkritiker och dessutom måste dataspelen kravla sig upp från nöjessidorna och in på kultursidorna innan de kan bli en accepterad konstform.

Det finns många exempel på dataspel som har konstnärliga intentioner och skulle kunna betraktas en konstform om man bara i högre grad började analysera och skriva om dem som en konstform. Inom samtidskonsten används begreppet Game Art, för konstverk som är inspirerade av dataspel, men många av Game Art-verken som visats i utställningssammanhang och då betraktas som konst, har ursprungligen inte gjorts för att vara konstverk utan är snarare exempel på serious games eller independent games. Så visst kan man betrakta dataspel som en konstform, i alla fall en del av dem.

Mathias Jansson

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Vi måste utvecklas tillsammans för att mänskligheten skall leva vidare. Intervju med Anders…

2009 började han med stand up comedy efter att ha stått på kabaré-scen redan under förskoletiden och därefter spelat teater, spelat i band, spelat mer teater och spelat i fler ...

Av: Anna Nyman | Reportage om scenkonst | 31 juli, 2013

Surya or the Sun God, Konark Foto Raveesh Vyas

Surya. En kvinna i solen och hennes skugga

Ett förlag i Bombay har givit ut indiska legender, sagor och mytologi i tunna häften med enkla bilder och lättillgänglig engelsk text. Jag fann denna berättelse bland annat, till hälften ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 24 mars, 2017

Søren Kierkegaard 200 år den 5 maj 2013

Det är 200 år sedan Søren Kierkegaard föddes den 5 maj 1813 och hans verk är i hög grad aktuella idag. Idéerna, konflikterna och existensmöjligheterna som framträder i hans skrifter ...

Av: Ingmar Simonsson | Agora - filosofiska essäer | 05 maj, 2013

En dikt av Stevenson i översättning av Erik Carlquist

 Till R.L.Stevensons korrespondenter under hans tid på Samoa hörde skotten S.R.Crockett (1859-1914), som övergivit prästbanan för att bli romanförfattare. Denna dikt, tillägnad Stevensons landsman, är skriven i "Villa Vailima", Stevensons hem ...

Av: Robert Louis Stevenson | Kulturreportage | 24 april, 2013

  Niklas Aurgrunn

Niklas Aurgrunn - material till en oskrivbar roman

Tror att skrivandet för mig var terapi redan från början och trots utflykter i ett otal genrer genom åren har det nog förblivit så - om jag vet vad det ...

Av: Niklas Aurgrunn | Utopiska geografier | 16 maj, 2016

Tillhör inte psyket de humanistiska disciplinerna?

Vad är adekvat? Hjärna eller omgivning? Troligtvis en kombination av bådadera! För drygt tjugo år sedan började jag förstå att hjärnan var upphovet till allt vi kände och tänkte och att ...

Av: Jonas Lindman | Gästkrönikör | 11 november, 2014

Filosofisk realisme

Innledning   Opp gjennom menneskenes liv og historie har så vel Sokrates (470 f. Kr.f. – 399 f.Kr.f.) selv som de filosofiske forestillinger en antar springer ut fra Sokrates, blitt tydet, beskrevet ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 28 mars, 2014

Baksmällan

Så där ja. Då är valfesten över för den här gången, och valvakan har övergått i politisk baksmälla. Det blev också som jag befarat. Oskuldens tid är över. Nu tänker jag ...

Av: Ulf Persson | Gästkrönikör | 23 september, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts