Upplevelser i Kappadokien del 2

Kappadokien är beläget mitt på den anatoliska halvön, Asiens utpost mot Europa. Namnet på regionen Kappadokien sägs härleda från persiskan och betyder ”de vackra hästarnas land”. Jag kan riktigt se ...

Av: Lilian O. Montmar, Mats Olofsson | 19 december, 2013
Resereportage

Surya or the Sun God, Konark Foto Raveesh Vyas

Surya. En kvinna i solen och hennes skugga

Ett förlag i Bombay har givit ut indiska legender, sagor och mytologi i tunna häften med enkla bilder och lättillgänglig engelsk text. Jag fann denna berättelse bland annat, till hälften ...

Av: Annakarin Svedberg | 24 mars, 2017
Essäer om religionen

Det är inte en riktig post!!!

  Nu är äldsta Postryttaren läst som jag har tillgänglig i sadeln [stapeln i förvaringsmöbeln], tidigare har jag även anmält flera andra hejdlösa årgångar. Den har tett sig ganska lik under ...

Av: Stefan Hammarén | 03 mars, 2011
Stefan Hammarén

En av flera våffelstugor nära Idrefjäll, längs längdspåren...

Fjällanläggningar, Grönklitt, Idre, Ramundberget

Här en snabbpresentation av några vintersportorter söder om Jämtlandsfjällen (Säfsen, Hovfjället, Långberget, Sälen, Grövelsjön m.fl. må ursäkta men kanske kommer att beskrivas senare): Orsa grönklitt (33 mil med bil från ...

Av: Björn Gustavsson | 17 april, 2017
Resereportage

Pacifister i det virtuella kriget



Image
I maj 2003 beslöt sig det amerikanska försvaret för att bege sig in på dataspelsindustrins territorium. Stridsklädda soldater ur specialstyrkan invaderade E3 (Electronic Entertainment Expo) understöd av svarta Black Hawk helikoptrar som cirkulerade runt byggnaden

E3 som arrangeras varje år i Los Angeles är en av de ledande mässorna där dataspelsindustrin har möjlighet att visar upp sina senaste nyheter och satsningar.  Invasionen av E3 var nu bara ett reklamjippo för att lansera det nya spelet America's Army, ett nätbaserat krigsspel producerad att det amerikanska försvaret och som dessutom var helt gratis att spela. Spelet var ett resultat av en helt ny strategi för att omforma det amerikanska försvaret och skapa ett mer effektivt och högteknologiskt försvar.

Dataspel som America´s Army och Full Spectrum Warrior, det senare också ett simuleringsspel som har använts för att träna amerikanska soldater, har gjort att gränsen mellan det virtuella kriget och det verkliga kriget har suddats ut. Begreppet "joystick war" är en träffande beskrivning på det framtida cyberkriget. Amerikanska soldater kan sitta på en bas i USA med en joystick och en TV-skärm och fjärrstyra förarlösa flygplan i t ex Afghanistan, som användas för rekognosering eller för att släppa bomber mot utvalda mål.

Att det ens finns något som heter dataspel är nu till stor del det amerikanska försvarets förtjänst. De första prototyperna till vad som kan kallas en dator togs i första hand fram för militära syften, för att räkna ut kanonkulornas banor. Under Kalla Kriget satsades stora summor för att utveckla datorer och simuleringsprogram för att kunna förutse och bevaka fiendens rörelser.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Tanken var nu inte att de stadsanställda skulle använda datorerna som kostade miljontals kronor på den tiden, för att skapa spel för nöjes skulle och spela dem på arbetstid, men det var precis vad som hände. De första spelen utvecklades vi olika universitet och statliga institutioner, helt enkelt för det var där det fanns datorer. Det dröjde till slutet av 60-talet innan datorer hade blivit så billiga att tillverka att det fanns kommersiella möjligheter att sälja datorer men också dataspel till en större publik. 

Dataspelsindustrin föddes i en orolig tid, kapprustningen mellan USA och Sovjet och hotet om ett närstående kärnvapenkrig kom också att prägla den gryende datapelsindustrins utveckling. Att en av de första stora spelsuccérna var Space Invaders, ett spel där det gällde att skjuta ner utomjordiska monster innan de landade på jorden, var kanske inte så konstigt. Inspiration från många spel hämtades också från militären. Att skjuta ner saker eller olika former av simulatorer från tanks till stridsflygplan var ett vanligt spelkoncept då som nu.

Det som skedde i början av 90-talet var att det kom en ny sorts spel som utspelades sig i första person, där man inte längre styrde en person på skärmen utan själv var huvudperson och rörde sig i ett 3D landskap. Titlar som Doom, Unreal, Quake och Half-Life la grunden för det som kommit att kallas First Person Shooter-genren. Samtidigt förbättrades grafiken avsevärt och blev fotorealistisk, det blev möjligt att spela mot andra över nätet och den artificiella intelligensen hos fienden i spelet förbättrades. Sammantaget gjorde det att dataspelen framstod som en perfekt simulering och träningsform för framtida militärer. En hel generation unga hade vuxit upp med spelen och lärt sig grundläggande militärkunskaper och strategier,  så halva utbildningen var i princip färdig, det vara iallafall tanken till att amerikanska försvaret gick in i dataspelsindustrin med det egenproducerade spelet America´s Army.

Här skulle unga människor kunna utveckla sina talanger och intressen för strid och i slutändan bli riktiga soldater. Någon direkt rusning av unga spelare till armén blev det nu inte, människor hade tydligen fortfarande förmågan att se skillnaden på fiktivt och verkligt krig. Att döda fiender och själv riskera att bli dödad är en sak i ett dataspel, men något helt annat i verkligheten, där man bara har ett liv och där begreppet Game Over verkligen betyder att spelet definitivt är över.

Det är nu inte bara militären som knackat på dataspelarnas dörr utan även de som företräder den motsatta sidan, nämligen pacifisterna och krigsmotståndarna. Det finns en hel del exempel på konstnärer som antingen är verksamma inuti dataspel, skapar egna dataspel eller använder sig av dataspelens estetik för att framföra ett fredligt budskap.

Efter den 11 september 2001 har världen blivit en oroligare plats. Något som också har kommit att spegla sig i samtidskonsten. När Whitney Biennalen arrangerade 2004 fanns det bland de utställda konstverken ett verk som stack ut, inte i först hand för sitt antikrigsbudskap utan att det bestod av en ny funktion till krigsspelet Counterstrike. Konstnärerna Anne-Marie Schleiner, Joan Leandre, Brody Condon hade skapat "Velvet-Strike" som gjorde det möjligt för spelarna att spraya graffiti i spelet med antikrigsbudskap. I stället för att springa omkring och skjuta på andra spelare kunde spelaren välja att infiltrera spelet och smyga omkring och sprida fredsbudskap på väggar och andra ytor. Konstnärerna presenterades sitt verk som en protest mot Bush-administration och deras krig på mot terrorn.

Det har i kölvattnet till 11 september skapat en hel genre med vanliga dataspel med antikrigstema. Det är idag ganska enkelt att skapa egna spel, antingen genom olika spelverktyg till befintliga spel, eller att använda program som Flash och Shockwave. Newsgaming är t ex en grupp som skapat spelet "September 12th", som utspelar sig i en stad i mellanöstern. Som spelare kan du skjuta missiler mot de terrorister som smyger omkring i staden, men varje detonation medför att hus raseras och civila dödas, vilket i sin tur leder till att ännu fler av stadens innevånare förvandlas till terrorister. "September 12th" är ett spel som du inte kan vinna, utan dina angrepp startar bara en eskalerande våldsspiral. Spelet har visats i samband med olika konstutställningar och ingår t ex i utställningen Game Art som är producerad av Mejan Labs och som under hösten visas på Kulturens Hus i Luleå.

Den amerikanska konstnären Joseph DeLappe brukar logga in i spelet America's Army under sitt alias "dead-in-iraq", men istället för att strida väljer han att lägga ner vapnet och börjar skriva in namnen på alla de tusentals amerikanska soldater som dött i Irakkriget. Denna performance började DeLappe med i mars 2006 och hittills har han matat in drygt 4000 namn.

DeLappe har också iscensatt Ghandis saltmarch till Dandi som var en Satyagraha, dvs en antilvåldsmanifestation mot det brittiska imperiet och deras skatt på salt. Den 12 mars 2008 började DeLappe den 386 kilometer långa vandringen i den virtuella världen "Second Life". Rättare sagt så gick hans avatar som lånat drag från Ghandi i Second Life där också anhängare kunde sluta upp, något som även hände i den historiska vandringen. Konstnären själv gick på ett löpband som fanns på ett galleri i New York, och för varje steg han tog på löpbandet tog hans avatar ett steg i Second Life. Gränsen mellan den virtuella och den verkliga verkligheten suddades ut, och den historiska antivåldsmarschen återuppfördes både i den verkliga och den virtuella världen samtidigt.

En annan konstnär som också utforskar gränsen mellan fantasi och verklighet är Eddo Stern som är uppvuxen i Israel, men nu bosatt i USA. Hans videokonstverk "Sheik Attack" (2000) är en 17 minuter lång machinima, dvs en film gjord inuti ett dataspel, och handlar om Israels historia sammanställd av videoklipp från dataspel som Age of Empires, SimCity och olika krigsspel. På samma sätt har Stern i videon "Vietnam romance" från 2003 klippt ihop scener från olika krigsspel med Vietnamntema.

I verket "Fort Paladin" har Stern byggt en vit riddarborg, men där vindbryggan brukar vara finns en liten skärm och framför skärmen ett tangentbord som styrs av en robot. På skärmen pågår spelet "America's Army" som skulpturen har blivit programmerad att spela alldeles själv.  En frågeställning som Stern videokonstverk sätter fingret på är den mediala rapporteringen av krig. Kan man i framtiden avgöra vad som är inspelat i verkligheten och vad som bara är datagenererade krigsscener. I dagens filmer är en stor del av miljöer etc skapade i en dator vilket är nästan omöjligt att se. Vad säger att vi framtiden kan avgöra vad som är ett krigsreportage från verkliga ett krig och vad som är filmat i ett dataspel?

Som tidigare påpekats så liknar dagens krig allt mer ett dataspel och tvärtom. Den irakiska konstnären Wafaa Bilals verk "Domestic Tension" har tagit fasta på detta faktum. Under en månad bodde Bilal på Chicago Flatfile Gallery, där han befann sig under konstant bevakning och beskjutning från besökarna. Från galleriets hemsida kunde nämligen vem som helst styra ett paintballgevär, precis som i ett dataspel, och avlossa skott mot Bilal.

Tror du det fanns någon som ville skjuta på en värnlös irakier? Under den månad som performancen varade avlossades över 65.000 skott! Hemsidan hade över 80 miljoner besökare och 2000 kommentarer lämnades i gästboken allt från rasistiska tillmälen till uppmuntrande tillrop. Bilals konstverk får en att fundera på hur skapa linjerna är idag mellan verklighet och fantasi? Var går gränsen mellan att skjuta en virtuell fiende i ett dataspel, till att skjuta paintball via en hemsida på en riktig människa, till att skjuta iväg en missil mot en riktig stad med riktiga människor i ett annat land från ett dataspelsliknande kontrollrum?

Kanske kommer du ihåg filmen WarGames från 1983 där en ung pojke lyckas hacka sig in i militärens huvuddator och i tron att han hittat ett nytt spännande dataspel, som egentligen är militärens kommandocentral för kärnvapen, spelar han mot datorn och håller därmed på att utlösa det tredje världskriget. Konceptet känns idag väldigt aktuell när gränsen mellan avancerade krigsspel och militärens cyberkrigare blir allt mer otydlig. Man kan precis som i en av filmens WarGames klassiska repliker ställa sig frågan: "Is it a game, or is it real?"

Mathias Jansson

Länkar:
Wafaa Bilal: http://www.wafaabilal.com/
Eddo Stern: http://www.eddostern.com/
Joseph DeLappe: http://www.unr.edu/art/delappe.html
Newsgaming: http://www.newsgaming.com/

Ur arkivet

view_module reorder

Amanda Hellbergs ”Maja Grå” deckare – en skräckfylld framgångssaga i fyra delar

Det är inne med goth, skräck, övergivna hus och mystiska vita damer. Vill man vara ironisk kan man säga att detta har varit inne sedan Brontës och Wilkie Collins dagar (tänk ...

Av: Belinda Graham | Övriga porträtt | 08 oktober, 2013

Menneske søker mening Fra metafysikk til etikk

Det gis flere ulike begrep om rasjonalitet, og en vanlig måte å  avgrense begrepet, er med referanse til teoretisk og praktisk rasjonalitet, på den ene side, og teknisk/teknologisk rasjonalitet, på ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 februari, 2010

Metaforen i poesi och psykoterapi

Att förklara händelser i livet precis som de var kan te sig omöjligt. Språket kan endast snudda vid våra upplevelser, men aldrig riktigt befinna sig i dem. Metaforen har dock ...

Av: Mattias Segerlund | Essäer om litteratur & böcker | 06 mars, 2012

Manarola delle Cinque Terre

Resa till Cinque Terre-byarna

Cinque terres romantiska små kustbyar, juli månad 2017: bilism är numera förbjuden, men gator och gränder är istället så igenproppade av turister att jag knappt tar mig fram. I kuststäderna ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 18 augusti, 2017

Postemmakrönika 8 Maskrosbarnet

Gick likt ett av livsfrö inlevelsehärdad som den säregna maskrosen vilken som fröat av sig från växtplats på höghustaket tillbaka till landet bredvid vildrosen och tusenårsalmen emellan, sa här ändå ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 03 juni, 2010

Nordiska musikdagarna

Karin Hellqvist, Anna Lindal och Lene Grenager spelar Bandroom 5 av Öyvind Torvund. Medverkade gjorde också Håkon Stene basgitarr och Anders Förisdal gitarr. Nordiska musikdagarna i Norrköping "Vafför ...

Av: Sophie Malmros | Kulturreportage | 18 september, 2007

Beredning av kaffe i en enkel restaurang i Gondar, Etiopien. Foto Tarja Salmi-Jacobson

Kaffe, gudarnas dryck från Etiopien

Det berättas att en etiopisk vallpojke på 900-talet skulle ha upptäckt att när hans getter åt kaffebuskens bär och blad blev de alltid pigga samma kväll. Kaldi, som pojken hette ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Kulturreportage | 12 april, 2016

Några ord om Hanna Hallgren av Hanna Hallgren

VECKANS PORTRÄTT   Några ord om Hanna Hallgren av Hanna Hallgren    Hanna Hallgren. Bild: Marit Östberg Jag bor i Hägersten och skriver mest hela dagarna på diverse skönlitterära, vetenskapliga och essäistiska texter. Jag är ...

Av: Hanna Hallgren | Litteraturens porträtt | 28 september, 2006

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.