Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

”The Lovers” (2001) North Tyneside UK. av Sneha Solank

Svartsjuka, otrohet och brustna hjärtan i konsten



De står nära varandra, sammankopplade som en enhet, omgivna av ett rött varmt sken. Mellan de två älskande växlas romantiska strofer av poesi. Men kärleken är bedräglig, ett virus smittar den ena av dem och långsamt bryts minnet ner, beteendet förändras, missförstånd och konflikter uppstår. Förhållandet mellan dem rasar. 
Alla vet hur ett brustet hjärta känns. Som om något har gått sönder inom en och världen känns splittrad och fragmentarisk precis som en krossad spegel.
Pierre Subleyras  "Packsadeln" (1732)

Pierre Subleyras "Packsadeln" (1732)

The Lovers (2001) heter Sneha Solanks installation som består av två datorer som är sammankopplade i ett nätverk. En av dem är infekterad med ett datavirus som smittar den andra datorn, genom att överföra viruset gömt i filer med romantisk poesi. Viruset orsakar skador i operativsystemet så att datorn börjar bete sig märkligt. Man kan överföra denna datoranalogi till människor. För även om kärleken till en början verkar vara rosenröd smyger det sig ibland in ett virus i förhållandet som fyller det med svartsjuka, svek och otrohet som leder till konflikter och brustna hjärtan.  

Inget nytt fenomen

Otrohet och brustna hjärtan är i konsten inget nytt fenomen. Bland alla motiv om otrohet finns det en märklig och underhållande berättelse som sticker ut. Den franska 1700-tals konstnären Pierre Subleyras har skildrat berättelsen i verket Packsadeln (1732). Ursprunget till målningen är ett poem av den franska författaren Jean de La Fontaine, som handlar om en konstnär som misstänker att hans fru är otrogen och därför målar en åsna ovanför fruns sköte för att skydda hennes kyskhet. Mannens vän som också är konstnär upptäcker målningen av åsnan och kopierar den innan han har sex med hans fru. Efteråt målar han tillbaka åsnan men lägger till en packsadel på bilden. När den äkta mannen ser målningen upptäcker han förändringen och inser att han blivit bedragen. Subleyras har skildrat det hela ganska explicit i sin målning. På bilden ser vi mannen som står på knä med pensel och palett framför sin frus blottade sköte och målar åsnan på hennes nakna hud.  

Upptäckten av otrohet  

Den bedragna är ett återkommande inslag i litteraturen, teatern och konsten. Ofta finns det komiska undertoner, som i den tyska 1700-tals konstnären Christian Wilhelm Ernst Dietrich målning Överraskningen eller upptäckten av otrohet. På bilden ser vi hur en dam och en herre ligger och kramas i buskarna då ett helt sällskap plötsligt dyker upp. Den unge mannen i svarta kläder på marken som sträcker ut sin hand hör uppenbarligen ihop med den svartklädda damen som nyss dykt upp bakom buskarna. Frun har nu fått hjälp med att upptäcka mannens äktenskapsbrott genom en liten putto som med en fackla i handen ha lett henne fram till platsen där brottet begåtts. Bredvid mannen på marken och den andra kvinnan står å andra sidan Cupido, med en pil i handen och ett oskyldigt leende på läpparna. Det hela verkar vara frågan om en klassisk ”honeypot” iscensatt av gudarna. Cupido har ”råkat” göra mannen vansinnigt förälskad i kvinnan, och han har fallit för frestelsen, medan putton å andra sidan har tagit med sig fru och hennes sällskap på en liten promenad i parken där han bara ”råkat” leda henne rakt in i mannens kärleksnäste. Betraktaren kan bara skratta åt deras snöpliga situation.

Kan sätta djupa spår

De flesta fall av otrohet lämnar nu inte ett komiskt skimmer över sig utan skapar istället djupa sår hos de drabbade och anhöriga. Konstnären Louise Bourgeois hade en pappa som var otrogen, vilket tog hennes mamma hårt och som även satta djupa spår hos Louise. För Bourgeois har pappans otrohet varit en viktig inspirationskälla och återkommande tema i hennes konstnärskap. I verket Cell XXV (The View of the World of the Jealous Wife) (2001) ser vi en rund stålbur där en klänning hänger från taket och på golvet ligger två jättestora ägg. Det är ett verk som speglar instängdhet, ensamhet och avskildhet från den övriga världen. Känslan av att bli övergiven och förskjuten från någon man älskar och svartsjukan som gnager i själen.    

Diego on My Mind

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Frida Kahlo och Diego Rivera är ett annat konstnärspar som hade ett stormigt förhållande som innehöll mycket passion men även många konflikter. Efter att ha tillbringat några år i USA beslöt sig paret 1935 för att flytta hem till Mexico. Slitningarna i äktenskapet blev inte bättre av att Rivera strax efter hemflytten var otrogen med Fridas yngre syster Christina. Det var förstås ett hårt slag för Frida. Trots sveket hade Kahlo svårt att släppa Diego eftersom de på många sätt var så sammanflätade, både känslomässigt och yrkesmässigt. I målningen Diego on my mind (1943) har Frida målat av sig själv och i sin panna tecknat ett porträtt av Diego. Frida har inte bara Diego i sina tankar utan rent konkret målat hans ansikte på pannan. Det är väl det som är det svåra med kärleken, att den etsar sig fast i våra minnen och fyller våra sinnen med starka känslor som vi inte bara kan skaka av oss och gå vidare ifrån.

Brustet och krossat

En mer samtida konstnär som har behandlat brustna hjärtan är den tyska konstnärinnan Astrid Klein som 2010 gjorde en utställning på ett galleri i Berlin med titeln Broken Hearts. I utställningen ställde konstnären ut två skulpturer, Broken Heart I och Broken Heart II, som bestod av två avlånga spegellådor på ben. På den ena skulpturen hade speglarna blivit krossade med en hammare och på den andra var det fullt med kulhål längs sidorna. Alla vet hur ett brustet hjärta känns. Som om något har gått sönder inom en och världen känns splittrad och fragmentarisk precis som en krossad spegel. Det är det som Klein vill gestalta i sina spegelskulpturer.

Uppbrottsmejl

Inga uppbrott är lätta men att bli dumpad genom ett kort SMS eller genom ett mail brukar anses som det värsta som kan hända en. Det senare hände den franska konstnären Sophie Calle vars pojkvän avslutade uppbrottsmejlet med raden: “I would have liked things to have turned out differently. Take care of yourself.” Eftersom Calle är konstnär beslöt hon sig för att undersöka vad texten egentligen innebar, och använda resultatet när hon ställde ut i den franska paviljongen i 2007 års upplaga av Venedigbiennalen. Hon skickade därför mailet till 107 kvinnor med olika yrkesbakgrund, från psykolog till advokat, och bad dem tolka innebörden. Deras svar blev sedan till en utställning i olika medier där frasen upprepades och tolkningarna presenterades. Egentligen är det en ganska förnuftig reaktion att låta andra tolka ett sådant här budskap på ett objektivt sätt. Det är inte alltid man kan förlita sig på sina egna känslor och omdömen i uppbrottets hetta.  Man kanske förebrår sig själv för det inträffade och i onödan lägger alltför stor skuld på sig själv.

Perfect Lovers

Man brukar säga att nyförälskade är synkroniserade som klockor eftersom de gör allt likadant. I Gonzalez-Torres verk Untitled (Perfect Lovers) (1991) hänger två exakt likadana klockor bredvid varandra på väggen. Klockorna är från början synkroniserade och tickar hemtrevligt ikapp som två turturduvor, men en avvikelse i urverket gör att den ena klockan börjar sakta efter och den andra dra ifrån. Frågan är nu om man kan nöja sig med denna defekt i ett förhållande? Finns det en tolerans hos de älskande när den ena personer börjar gå åt ett annat håll eller kommer det att leda till en brytning? Dagens skilsmässostatistik ger en fingervisning om att många äktenskap verkar tar slut när de båda parterna befinner sig i olika tidszoner. Gonzalez-Torres menar att det behöver inte vara så, utan att man kan se det som två berättelser och att man måste lära sig att uppskatta och ha förståelse för den andres väg i livet.

Museum of Broken Relationships

För alla med brustna hjärtan framstår förstås Alla hjärtans dag som en riktig pina. Det är då man ser alla de andra förälskade paren som vandrar omkring med drömmande blickar, svävande på små fluffiga rosa moln inneslutna i sina egna små kärleksvärldar. En tröst kan då vara att besöka Museum of Broken Relationships, som lämpligt öppnade på Alla hjärtans dag 2013 på Boulder Museum of Contemporary Art i USA. Museet som är ett kringresande museum startades 2006 av Olinka Vistica och Drazen Grubisic i Zagreb, Kroatien. Konstnärerna upptäckte att de hade kvar en del föremål från sina tidigare förhållanden, som gulliga nallebjörnar, kärleksbrev och andra artefakter som inte längre symboliserade de varma känslor som de än gång hade gjort. De beslöt sig därför för att skapa ett museum för sina och andras föremål som symboliserade krossade förhållanden. I museet visas dessa föremål som konstverk med en berättelse om brusten kärlek knuten till varje verk. Risken är väl stor att det är ett museum som i längden kommer att svämmas över med föremål. För brustna hjärtan och ratade kärleksbetygelser finns det gott om i världen.

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.