Cezar Florin Huştiu. Dikter

 Jag heter Cezar Florin Huştiu och kommer från Rumänien; är bosatt i Sverige sedan 2007; jag har bland annat varit verksam som tolk. Jar varit publicerad i antologin Ord på pränt ...

Av: Cezar Florin Huştiu | 20 Maj, 2013
Utopiska geografier

Marilyn, det förevigade barnet, en hummingbird

”Marilyn lever!” jublade texten i Liljevalchs utställningskatalog år 2002. Det var 40 år efter Marilyns död. Nu har det gått 50 år sedan den platinablonda Hollywoodstjärnan hittades livlös i sitt ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | 04 augusti, 2012
Essäer om film

Walking on Manchester

I Manchester regnar det alltid och vinden blåser oavbrutet, men britterna kallar det vänligt för “bris”. Det är en mörk och kaotisk stad, där det gamla olyckligt tränger sig med ...

Av: Nadia Scapoli | 23 januari, 2014
Resereportage

Bild: Hebriana Alainentalo

17 dikter av Carsten Palmer Schale

Splittrande självpresentation

Av: Carster Palmer Schale | 13 juni, 2016
Utopiska geografier

Christopher Baker, Murmur Study

Twitter – ett ständigt flöde av konst



Det konstanta flödet av statusuppdateringar och tweets kan tyckas meningslöst. Men faktum är att det blir ett tacksamt material att använda i kritiken av vår samtid. 
An Xiao, The Artist is Kinda Present. Foto: James Wagner

An Xiao, The Artist is Kinda Present. Foto: James Wagner

Twitter påminner om tankeexperimentet där man låter ett oändligt antal apor skriva på skrivmaskin. Någon gång kommer de att lyckas skriva något lysande och håller de på tillräckligt länge kommer de genom slumpens försorg även att skriva Shakespeares samlade verk.
Christopher Baker, Murmur Study

Christopher Baker, Murmur Study

”I compose most of my tweets with care, as if they were aphorisms“, lär författaren Joyce Carol Oates ha sagt om sitt eget twittrande. Twitter är en tjänst som ger skribenten 140 tecken på sig att formulera något kärnfullt och slagkraftigt. Men de flesta som twittrar är inte lika omsorgsfulla när de formulerar sig som Carol Oates. Twitter fylls, precis som många andra sociala tjänster, av människors ”ovanor” att prata om triviala saker, skryta, dela länkar och sprida rykten till sina medmänniskor. Twitter påminner om tankeexperimentet där man låter ett oändligt antal apor skriva på skrivmaskin. Någon gång kommer de att lyckas skriva något lysande och håller de på tillräckligt länge kommer de genom slumpens försorg även att skriva Shakespeares samlade verk.

Ett par studenter från University of Plymouth gjorde faktiskt ett praktiskt försök på Paignton Zoo. Sex apor fick tillgång till en dator och under den månad projektet pågick lyckades aporna producera ett antal sidor som till största delen bestod av bokstaven ’s’ innan de förstörde datorn. Projektet ansågs som misslyckat utan att man ens reflekterade över att tangentbordet kanske hakade upp sig på bokstaven ’s’ hela tiden. Så aporna blev kanske så frustrerade över att de inte ens lyckades skriva titeln ”Shakespeares samlade verk” att de slog sönder datorn i raseri?

Tankeexperimentet med Shakespeare och aporna har inspirerat konstnärsduon JODI till verket SK8MONKEYS on Twitter. På ett par skateboards monterade konstnärerna trådlösa tangentbord. När besökaren lånade en skateboard och åkte runt på den i konsthallen så skickades fötternas tangentbordsnedtryckningar till ett Twitterkonto. De slumpmässiga tangentbordsnedtryckningarna blev till en strid ström av tweets. De flesta blev ett obegripligt nonsens, men om ett oändligt antal människor skulle ha åkt på dessa skateboards i en evighet så skulle de kanske har lyckats skriva Shakespeares samlade verk på Twitter.

Att samla vissa fraser eller uttryck från Twitter och sedan överföra dem till nya material eller nya sammanhang är ett vanligt arbetssätt hos konstnärer som arbetar med Twitter. Twitter uppdateras varje sekund med nya tweets och denna strida ström av information har den holländska designstudion Moniker utnyttjat i verket alltheminutes.com som skapades i samband med en utställning på van Abbe museum i Eindhoven. Verket är en Twitterklocka som består av en hemsida som publicerar ett urval av tweets som nämner samma klockslag som när du besöker sidan. Surfar du in på sidan klockan 14:12 så får du upp tweets från olika personer där man skriver att klockan är 14:12 och min telefon har inte ringt eller klockan är 14:12 och jag har inte ätit något. För varje minut på dygnet finns det tweets som speglar vad människor gör och tänker under dygnets alla minuter.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ett annat sätt att arbeta är att fånga upp en hashtag, det vill säga ett nyckelord i flödet. Konstnären Zach Gage skapade ett Twitterkonto som varje dag kl 6.30pm söker igenom andra twitterkonton efter frasen ”best day ever” och publicerade sedan dessa tweet på kontot @mybestdayever. Kontot fungerar som en motvikt till allt det som kan kännas mörkt och svårt i livet. @mybestdayever ger läsaren en positiv energikick fylld av lycka från stora och små händelser i livet. Sedan kan man inte låta bli att fundera över om användningen av uttrycket ”best day ever” i många fall används som en klyscha, snarare än något som verkligen speglar en livsavgörande händelse i personens liv.

Det finns alltid en risk att vissa uttryck och fraser på Twitter blir klichéer och mest används för att imponera och skryta för andra människor. En fras som ligger i riskområdet är ”Working on my novel ” som används för att delge omvärlden att man är en intellektuell person som arbetar med en roman. Konstnären Cory Arcangel publicerade 2014 boken Working on my novel. Boken innehåll ett hundratal twitterinlägg som handlar om människor som arbetar med sin roman. Arcangels bok blir en meta-roman som handlar om personer som skriver romaner och konstnären själv blir författare genom att reproducera andras författardrömmar i bokform.

Skärmen är visserligen det nya pappret och böcker gammelmedia, men varför inte gå mot strömmen och i old-style skriva ut tweets på riktigt papper? Murmur Study och Installation1 är två projekt som skriver ut tweets på papper. Murmur Study av Christopher Baker består av 30 skrivare som söker igenom Twitter efter tweets som innehåller känslomässiga uttryck som argh, meh, grrrr, oooo, eww, och hmph. Under utställningen faller ett konstant vattenfall av papper ner på golvet. Men miljövän var lugn, pappret används i framtida konstprojekt eller återanvänds på annat sätt.

När konstgalleriet i Milwaukee 2009 gjorde en utställning skapade man Twitterkontot @Installation1, och alla inlägg som följarna till kontot skrev under dagen skrevs i slutet av dagen ut och samlades i en hög i galleriet. Utskrifterna limmades sedan ihop till en boll. Båda verken ger en visuell bild och synliggör den mängd av text som varje dag produceras på nätet. De gör det också möjligt för människor att vara delaktiga, aktivt eller passivt, i en konstutställning utan att behöva besöka den. Man behöver bara Twittra för att bli en del av konsten.

Till cykelloppet Tour de France 2009 skapade välgörenhetsorganisationen Livestrong Twitterkontot @chalkbot dit man kunde skicka meddelanden på 40 tecken om hopp och inspiration. Dessa meddelanden skrevs sedan ut på vägarna där cykelloppet gick. Med hjälp av en chalkbot, det vill säga en specialbyggd vägskrivare som drogs efter en bil sprayades texten på asfalten. Under projektets gång fick man in 100.000 meddelanden som prydde vägarna längs Tour de France. Efter att ett meddelande hade skrivits ut på vägen fotograferades det och en länk med bilden, och GPS-koordinaterna var texten var placerad, mailades sedan till personen som skickat in bidraget.

Hard Drivin’ är ett annat exempel där man kan påverka konsten på distans. Projektet skapades av Ivan Twohig, Benjamin Gaulon och Brian Solon och har lånat sin titel från ett populärt racingspel skapat av Atari 1989. Hard Drivin’ var ett av de första racingspelen med 3D-grafik. I den nya versionen placerade man ut ett antal radiostyrda bilar i en fyrkantig låda i galleriet. Själva vägen och landskapet var uppbyggt av ett nätverk av polygoner som utgör det skelett man använde för att skapa den tidiga 3D-grafiken i dataspel. Genom att skicka olika kommandon via tweets kunde besökarna styra bilarna i galleriet. Hard Drivin’ är egentligen ett omvänt dataspel eftersom bilarna är verkliga, de är inte grafiska element på en skärm, medan spelaren inte är någon fysisk person som är närvarande framför spelet, utan snarare en digital kod som skickats över nätet.

Frågan om det verkliga och det virtuella mötet med konsten ställs på sin spets i verket The Artist is Kinda Present av konstnären An Xiao. 2010 gjorde performancekonstnären Marina Abramovich det uppmärksammade verket The Artist Is Present på MoMA i New York. Människor köade i dagar för att få chansen att sitta öga mot öga med konstnären. Abramovich är i verket närvarande både som konstnär och konstverk på samma gång och ger besökaren en unik möjlighet att uppleva konsten på ett personligt, fysiskt och intimt plan. Även om Abramovich är närvarande så går det inte att kommunicera med henne utan hon sitter bara tyst och iakttar besökaren. Konstnären An Xiao gjorde en ny tolkning av verket, där hon sitter i galleriet framför sin dator. Besökaren kan sätta sig mitt emot konstnären och vara närvarande med konstnären genom att SMSa eller twittra med henne. Även om konstnären sitter fysiskt mitt emot besökaren är hennes närvaro bara virtuell. Man kan få kontakt med konstnären via nätet och hennes svar dyker sedan upp på en skärm bredvid besökaren. An Xiaos verk undersöker hur sociala medier som Twitter påverkar och förändrar vårt sätt att umgås. Vi kan vara närvarande vid familjens middagsbord som fysiska personer, men mentalt surfar vi iväg på våra telefoner och umgås virtuellt med andra människor. Vi kanske inte känner eller knappt hälsar på våra grannar i trappuppgången men har hundratals vänner från hela världen på Facebook.

The Artist is Kinda Present och många andra Twitter-konstverk fångar på många sätt upp hur de sociala medierna håller på att förändra vår värld. De är därför helt naturligt att konstnärer använder sociala medier för att berätta om vår samtid. För det är här i statusuppdateringar och tweets som den allt större delen av det mänskliga tankeutbytet och de sociala nätverken och gemenskapen skapas. 

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

En moralisk historia

Mandy Rice-Davies har avlidit sjuttio år gammal efter att länge ha kämpat mot cancern, meddelar BBC. Om omständigheterna hade varit annorlunda, påstår någon som kände henne, hade hon kunnat bli ...

Av: Ivo Holmqvist | Övriga porträtt | 29 december, 2014

Det är läsaren som ger poeten ett ansikte

Eugenio De Signoribus är en av Italiens främsta poeter. Han föddes i Marche, en region i Italien i vilken än Giacomo Leopardi föddes. Han har givit ut flera diktsamlingar: Case ...

Av: guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 21 december, 2009

Urkult 2011 med fantastisk musik och eldshow

Någonstans mellan Bräcke och Ragunda dånar ett tåg fram. Nåja, dånar, är kanske att ta i – det gamla veterantåget körs i bekväma 90 kilometer i timmen, och det tar ...

Av: Mikael Audell, Sunna Nordgren | Allmänna reportage | 09 augusti, 2011

Mimesis ett (icke)begrepp hos Heidegger?

Martin Heideggers filosofiska tänkande är en destruktion av den västerländska filosofins egen historia, ett tänkande som vänder sig tillbaka mot filosofins ursprung och på nytt ställer sig inför de frågor ...

Av: Henrik Örnlind | Agora - filosofiska essäer | 21 juli, 2013

Årskrönika av Crister Enander

Det blir bara ytligare. Det blir mindre betydande. Halten sjunker i snabb takt och det som kan kallas för bestående förvandlas alltmer till något mossigt och absurt antikvariskt. Men var ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 24 december, 2011

Franz Kafka. Foto: Wikipedia

Tre dikter av Franz Kafka

Erik Carlquist föreslår tre dikter av Franz Kafka tagna från brev han skrev.

Av: Erik Carlquist | Gästkrönikör | 11 augusti, 2015

Tino Sehgal - immaterialitetens konst

Tino Sehgal, Louise Höjer, Richard Julin. Foto: Jesper Nordström Tino Sehgal ställer ut konstruerade situationer som skiljer sig från performances genom att de inte får dokumenteras på något sätt - varken med ...

Av: Charlotte Norlin | Konstens porträtt | 18 mars, 2008

Gustav Klimt del 2 Världen i kvinnlig skepnad

Franz Joseph I av Österrike-Ungern gav arkitekterna Gottfried Semper och Carl von Hasenauer i uppdrag att bygga och gestalta Burgtheater, men herrarna hade olika ingångar till och syn på det ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 31 mars, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.