Rapport från en dagbok

ZodiacoSven Hessler föddes i Sverige den 10 maj 1835. Han anlände till Amerika den 16 juni 1855. Bosatte sig i Stillwater. Hessler är en av de stora pionjärerna i området ...

Av: Hans-Evert Renérius | 24 september, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Radikalt uppbrott

"Bestäm dig och gör sedan vad du beslutat" replikerar författaren när jag beklagar min egen oförmåga att avsluta saker och ting. Så efter en timmes sökande efter aktuella noteringar sitter ...

Av: Linda Bönström | 04 april, 2011
Essäer om litteratur & böcker

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 9   Övertro och optimism? Skeptisk pessimism? Ibland går diametrala positioner faktiskt att kombinera. Extra bra går det naturligtvis om man har teoretisk-magiska överbyggnader i bakfickan då man agerar i livet ...

Av: Carl Abrahamsson | 22 april, 2011
Carl Abrahamsson

Byt ut betongen mot ett hårigt mansbröst

Varför ser all graffiti likadan ut och varför blir så många gråtarga över konst på gatan? Det är två av frågorna som väcks under Urban Arts Manifestation som i slutet ...

Av: Sofie Valfridsson | 13 juni, 2009
Kulturreportage

Från egyptisk gudom till LOL-katt – katten i konsten



I mitt Facebook flöde återkommer de hela tiden. Dessa gulliga, roliga och knasiga katter som i videoklipp efter videoklipp gömmer sig i kartonger, brottar ner småbarn, gör spektakulära volter i luften och åker på robotdammsugare. De forntida egyptierna, dessa kattälskande människor, som ansåg att katten vara så helig att den hade en egen gudom, skulle förmodligen älskat att leva i internetkattens tidsålder. För när vi i framtiden summerar internets betydelse och inverkan på mänskligheten är jag säker på att kattvideos kommer att vara en av de saker som man lyfter fram. ’LOLcats’, ’Grumpy katt’, ’Nyan katt’ och ’Keyboard katt’ kommer att vara begrepp som man hittar i uppslagsverken bredvid den forntida egyptiska kattguden Bastet.

Katten har följt mänskligheten från forntida civilisationer till dagens digitala värld och har naturligtvis satt sina avtryck även i konsthistorien. Katten i konsthistorien verkar för det mest smyga omkring i bakgrunden eller ha för ovana att dyka upp och förstöra motivet. På Édouard Manets målning av Olympia (1863), som visar en naken vit kvinna utsträckt på en schäslong med en svart tjänarinna med en bukett blommor i bakgrunden, har en svart katt precis hoppat upp i målningens högra hörn. Det är som om Manet hade arrangerat den perfekta bilden men så precis när han ska avbilda motivet så hoppar en katt in i bilden utan att konstnären märker det. Under 1500- och 1600-talet var det modernt att måla matstilleben som bestod av arrangemang av frukt, bröd, kött och fisk. Då verkar det som om att det kunde ha varit extra besvärligt att ha en katt i sin ateljé. På Frans Snyders stilleben från 1620 ser vi hur en katt smugit sig in i motivet för att försöka dra med sig en höna från bordets dignande läckerheter. Samma problem har Pierre Vincent, för i hans stilleben från 1790 ertappas en katt med en skogsfågel i munnen. Stilleben med fisk verkar av naturliga orsaker haft en speciell lockelse på katter. I den holländska 1600-tals målaren Clara Peeters stilleben av karp i ett keramiksåll har en katt hoppat upp på bordet och slagit klorna i en fisk på bordet.

Clara Peeters - Stilleben tidigt 1600-tal

Den holländska 1600-talsmålaren Jan Steen avbildade vanliga människor i glädje och fest. I en del av hans målningar hittar man också en katt i bilden. Att katten dyker upp i Steens målningar beror på att det var ett vanligt husdjur under den här tiden som människor skaffade av praktiska skäl. Katter höll nämligen efter möss och råttor som kunde ställa till stor skada på mat och egendom. Man hittar därför katter både i interiörer från bondgårdar till sängkammaren hos överklassen. Katten blev med tiden också ett kärt sällskapsdjur och då som nu var det populärt att avbilda barn med katter. Judith Leyster målade redan 1629 två busiga barn som håller i en kattunge. Några hundra år senare gör Pierre Bonnard en målning med en liten flicka med röda rosetter som sitter och klappar en katt vid matbordet. Katter och barn verkar vara ett universellt motiv i konsthistorien. Även när Paul Gauguin var i Tahiti lyckades han hitta en flicka med en katt. I målningen Kvinna med två barn (1901) ser vi nämligen en flicka som bär en katt i famnen. Konstnären Balthaus har också gjort sig känd för att måla av barn och katter. I en serie målningar av Balthaus ser vi en ung kvinna som sitter i olika konstiga positioner, många med erotiska undertoner och Lolitavarning. Flickan hette Thérèse Blanchard och var granne till konstnären i Paris. Thérèse hade en katt som oftast lyckas komma med i bakgrunden av målningarna. Även om katten förekommer på många ställen i konsthistorien så dyker den ofta upp i periferin eller som något passivt som man kelar med medan man blir avporträtterad.

När katten dyker upp i samtidskonsten är det egentligen via populärkulturen och via virala kattvideos. När det runt om i världen börjar arrangeras filmfestivaler med internet kattvideos då vet man att kattvideos är ett stort fenomen. Walker Art Center i Minneapolis arrangerade 2012 en festival med kattvideos och 2014 arrangerades Stockholm Internet Cat Video Festival. En av de konstnärer som tidigt intresserade sig för trenden med kattvideos var Cory Arcangel som i verket Drei Klavierstuke har återskapat Arnold Schönbergs atonala verk op. 11 Drei Klavierstücke från 1909. Arcangel gjorde tre videoverk, ett för varje piano i musikverket, genom att klippa ihop kattvideos från bland annat YouTube med katter som spelar piano. Arcangel var nu inte först med att skapa kattvideos utan Chris Markers video Chat écoutant la musique från 1990 är en föregångare. Det är en video på tre minuter som visar en katt som ligger och sover på ett piano medan pianomusik spelas i bakgrunden.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 0100101110101101.org  Catt  2010I populärkulturen intar Keyboard Cat en särställning när det gäller pianospelande katter. Videon skapades 2009 och visar amerikanen Charlie Schmidts katt "Fatso", som spelar på en elektrisk synth. Videon fick snabbt stor spridning i sociala medier och har även fått genomslag i kultur och media. När det gäller kattens popularitet på nätet så är ordet ”rolig” ett nyckelord. Det är till stor del roliga kattklipp som produceras och sprids. Även i konsthistorien kan man hitta roliga kattmotiv. Förutom redan nämnda stilleben med katter som hoppar upp på bordet för att smaka på fisk eller stjäla med sig en fågel så är Abraham Teniers målning Frisörsalong med apor och katter från 1600-talet ett bra exempel. Målningen visar en frisörsalong där katter blir klippta och rakade av apor och skulle idag likaväl som att hänga på ett konstmuseum kunna spridas på nätet i samma kategorier av kattbilder som man hittar på hemsidan fatcatart.ru. Fat Cat Art är en hemsida som består av kända konstverk ur konsthistorien där man photoshoppat in en tjock katt i famnen på till exempel Mona Lisa eller i Gustav Klimts målning Kyssen.

Tyvärr verkar det inte vara många som tar katten på allvar i dagens konst. Att katten är en skicklig jägare och släkt med respektingivande kattdjur som lejon och tigrar verkar ingen komma ihåg. De forntida egyptierna skulle förmodligen efter att sett ett par kattvideoklipp på nätet blivit bestörta över hur vi föringat deras kattgudom till en LOLCat, det vill säga en katt som alla skrattar åt. Jag brukar säga att om Jeff Koons har gjort konst av något så är det med största sannolikhet att betrakta som kitsch. Eftersom Koons skapat den färggranna skulpturen Cat on a Clothesline (1994) som visar en söt kattunge som hänger i en blå strumpa på ett klädsträck mellan två stora blommor så kan man nog fastställa att katten är har blivit kitsch i konsten. Turnerpristagaren David Shrigleys skulptur med en uppstoppad katt som håller i en skylt med texten ”jag är död” från 2007 och konstnärsgruppen 0100101110101101.org skulptur Catt från 2010 är talande exempel på hur katten behandlas i samtidskonsten. Skulpturen Catt ställdes ut som ett äkta verk av Maurice Cattelan, men var egentligen en förfalskning där förlagan var en av alla de LOLCat som finns på nätet. Catt består av en fågelbur där en katt sitter inspärrad medan den gula kanariefågeln sitter ovanpå buren. På internet kan man hitta samma motiv med olika satiriska texter ”Epic fail”. I båda verken kan man inte låta bli att le åt det humoristiska och det roliga i kattmotivet. Den uppstoppade katten som bär omkring med en skylt som förkunnar att han är död och katten som själv blir fångad i fågelburen när den försökte fånga kanariefågeln. Naturligtvis älskar vi alla dessa bilder och klipp av roliga katter på nätet men vi har också svårt att ta katter på allvar. De blir underhållning, en slit och släng vara som dyker upp i våra sociala flöden för att roa oss. Kanske är det också förklaringen till att det i mitt Facebookflöde ständigt dyker upp uppmaningar från vänner och olika organisationer att ta hand om alla de hemlösa och övergivna katter som finns i vårt samhälle.

 

Mathias Jansson

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Helvete och annan mörk samtidskonst

Utställningen “Helvete” på Liljevalchs Konsthall är ännu en i raden av utställningar som under det senaste året har utforskat mörkret i konsten. Tidigare i år har bland annat “Nordic Darkness” ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 23 oktober, 2011

Elvis Graceland - i Danmark

Danmark har fått sitt eget Graceland. På en åker vid södra infarten till staden Randers på Jylland, knappt 15 mil söder om Fredrikshavn, har en kopia av Elvis Presleys legendariska ...

Av: Johan Werkmäster | Kulturreportage | 19 Maj, 2011

Då ondskan finner sin form och tar gestalt

Tag allt vad mörker finns i gravOch allt vad kval i livOch bilda dig ett namn däravOch det åt honom giv… (J.L. Runeberg)   Det finns hos oss alla ett vällovligt behov att ...

Av: Oliver Parland | Agora - filosofiska essäer | 17 augusti, 2011

S:t Knuts Torg, Malmö. Värpinge, Lund. (Till Kristin L)

Jag önskar att jag kunde inleda den här dikten med en rad så fylld till brädden med ljus att den antänds redan från början och börjar brinna från pol till pol, ingenting skall ...

Av: Kristian Lundberg | Utopiska geografier | 16 augusti, 2010

Ett brev från Kapstaden

Igår  avslutades Book Fair Cape Town som pågick i fyra dagar. Jag spenderade flera timmar där söndag, måndag och tisdag. Lokalen är ungefär som bokmässan i Göteborg, fast något mindre ...

Av: Gustav Broms | Gästkrönikör | 21 juni, 2009

Varje litterär översättning är unik

Bengt Samuelson och kejsar Tiberius i Villa San Michele, Capri.Crister Enander intervjuar Bengt Samuelson som har översatt flera ryska författare till svenska Den följande intervjun med översättaren Bengt Samuelson har skett ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 04 september, 2008

Skönt för de döda att slippa lyssna

Magnus William-Olsson är en fin människa. Han är säkerligen aldrig trampat på en igelkott. Han skriver tunna böcker. Orden vägs på en nogsamt kalibrerad våg och väljs med omsorg. Han skriver högstämda ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 28 februari, 2008

JK Rowling

Hogwarts är inte någon idyll i det nya Harry Potter äventyret

Harry Potter and the Cursed Child. Vill du se den nya Harry Potter pjäsen och ha bra biljetter, så kostar det ungefär 55 - 70 pund per biljett och kväll ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 16 oktober, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.