"Hva hadde de å snakke om, nå da han var død?"

Nikanor Teratologen om författaren Stig  Saeterbakken som gick ur tiden den 25 januari.  Jag vet inte. Vad har vi att tala om? Vad finns att säga när sorgen skär genom hela ...

Av: Nikanor Teratologen | 30 januari, 2012
Litteraturens porträtt

Den blundande guiden

  Turkiet har alltsedan 1980-talet varit ett stigande populärt resemål för nordbor. Med Istanbul som Europas kulturhuvudstad 2010 kommer säkerligen historien om det moderna Turkiet att återberättas mer än en gång ...

Av: Åsa Carin Bharathi Larsson | 13 augusti, 2009
Resereportage

Buddha

Frihet är inte till salu

”Visst, Indien är den enda plats i världen som ännu är medveten om att något annat än materian existerar. Andra länder har helt glömt detta: Europa, Amerika och andra platser…Därför ...

Av: Annakarin Svedberg | 21 september, 2016
Kulturreportage

Jenny Berggren Keljevic

Är du i kärlek eller i lust?

Vi har väl alla någon gång kommit till den punkten i olika relationer då det antingen utvecklas eller börjar slita i kanterna på ett eller annat sätt. Ibland händer det ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 30 juni, 2017
Gästkrönikör

När tavlorna kommer till liv



 Minecraft värld baserad på The Pool of London 1906 av André DerainTänk att kunna gå in en tavla och uppleva en värld målad för hundra år sedan. Det franska uttrycket ”tableau vivant”, som betyder levande bild, har sedan romartiden varit ett sätt att bygga upp scener från till exempel kända målningar eller allegorier genom att använda kulisser och levande skådespelare. Under 1900-talet var det filmen som tog över stafettpinnen från teatervärlden. När den japanska filmregissören Akira Kurosawa skapade filmen Dreams (1990) utgick han från ett antal drömmar som han själv hade haft. I en av drömsekvenserna möter vi huvudpersonen som besöker en utställning med målningar av Vincent van Gogh. Besökaren vaknar sedan upp bredvid bron Langlois i Arles som är ett känt motiv av van Gogh. Utrustad med penslar, pannå och staffli beger han sig iväg på en vandring genom van Goghs motivvärld i jakt på konstnären själv. En vandring som slutar i motivet Vetefält med kråkor som anses vara van Goghs sista målning.

Det pågår ett annat intressant projekt där van Goghs målningar är i fokus. BreakThru Films har som ambition att skapa den första animerade långfilmen helt byggd på konst av van Gogh. Loving Vincent är arbetsnamnet på filmen som kommer att berätta historien om van Goghs tragiska liv genom karaktärerna i hans målningar. Det är tänkt att varje bildruta ska vara en oljemålning målad med samma teknik som van Gogh använde. Ett 50-tal konstnärer ska därför jobba med projektet och göra van Goghs bildvärld levande. Det låter förstås lite överambitiöst att göra oljemålningar då man med dagens digitala teknik både snabbare och billigare borde kunna skapa samma effekter i en dator.

En annan film som har lyckats väcka en tavla till liv är The Mill and the Cross från 2011 av regissören Lech Majewski. Filmen är inspirerad av Pieter Bruegel den äldres målning Processionen till Calvary (1564) (Calvary är ett annat namn på Golgata, platsen där Jesus korsfästes). Tavlan visar ett myllrande landskap med en väderkvarn högst uppe på ett berg i bakgrunden. I förgrunden till höger ser vi Golgata dit Jesus är på väg bärande på sitt kors. Målningen består av ett myller av människor som följer Jesus Golgatavandring och det finns därför många historier och karaktärer som en regissör kan plocka upp och bygga sin historia kring. I filmen får vi också möta konstnären själv som arbetar med den målning som är filmens förlaga.

Stillbild ur filmen The Mill and the Cross 2011De sista åren har det framför allt varit dataspel och 3D-animationer som man använt sig av för att återskapa konsthistoriens världar. Begränsningen med film är att betraktaren blir passiv och låst vid ett perspektiv, det vill säga den vinkel som regissören väljer att fokusera på. I ett dataspel eller en 3D-animation kan åskådaren ofta röra sig fritt och utforska bildvärlden på egen hand. De tidigare försöken att skapa interaktiva målningar bestod av ganska enkla 3D-modeller men i och med att tekniken har utvecklas så har det blivit allt enklare att förvandla en 2-dimensionell bild till en detaljrik 3D-värld som man kan gå omkring i. Luca Agnani är en av många 3D-grafiker som arbetat med detta. 2011 skapade han till exempel en animation bestående av tretton av Van Goghs målningar. Fördelen med dagens 3D-program är att de kan räkna ut rörelser, skuggor och ljus på ett trovärdigt sätt. Ett annat exempel på virtuella tavlor är Cave! Cave! Deus videt av den italienska gruppen We Are Müesli. Det är ett dataspel, eller en visuell roman som de själva säger, baserat på konstverk av den holländska 1500-tals målaren Jheronimus Bosch. Spelat vann nyligen första pris i en tävling utlyst i anknytning till Jheronimus Bosch 500 årsjubileum som äger rum 2016.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

On-line världar och dataspel som Second Life, World of Warcraft och Americas Army har under åren lockat många konstnärer att utforska och skapa konst i de virtuella världarna. De senaste åren har Minecraft seglat upp som en ny intressant plattform. Organisationen Ars Virtua har under 2014 haft ett Artist-in-Residence i Minecraft där en grupp konstnärer haft ett arbetsstipendium för att kunna arbeta med sina konstnärliga projekt i spelet. Ett av de senaste tillskotten vad gäller konst i Minecraft står Tate Gallery i London för. I projektet Tate Worlds har man bjudit in några av de främsta skaparna av Minecraftvärldar för att återuppbygga kända tavlor från Tates samlingar. Minecraft är ett dataspel som lanserades 2011 och som låter spelarna själva bygga och skapa sina egna världar med olika former av block. Det påminner på så sätt om en gigantisk legovärld. Eftersom man kan bygga i princip vad som helst i Minecraft finns det många exempel där man byggt kopior av kända byggnader som Berlins riksdagshus, Taj Majhal och Colosseum. I Tate World är det nu målningar som blir virtuella. Hittills har man släppt två världar som man kan ladda ner och installera i Minecraft. Det är Andre Derains målning The Pool of London (1906) och Christopher Nevinsons New York målning Soul of the Soulless City (1920) som finns tillgängliga. Under 2015 planerar man att släppa ytterligare sex världar eller virtuella tavlor som är gjorda i Minecraft.

Mathias Jansson

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Konstens komplott

Om begärets illusion har  gått förlorad i den allestädes närvarande pornografin, så har inom samtidskonsten begäret efter illusionen försvunnit. I porren finns inte längre någonting kvar att begära. Efter orgien ...

Av: Jean Baudrillard | Essäer om konst | 06 april, 2011

Reformvänlig munk söker nunna för äktenskap

Det var i Eisleben det hände: Det är knappt man kan urskilja kyrktornen på St. Andreakyrkan. Dimman ligger tät. Ändå var det här som det började. I en sömning småstad ...

Av: Mathias Jansson | Resereportage | 08 november, 2011

Två dikter

Två dikter av Hebriana Alainentalo

Av: Hebriana Alainentalo | Utopiska geografier | 31 oktober, 2016

Eyvind Johnson och det röda Norrland

Allmänt sett skulle man kunna säga att en gemensam strävan hos norrländska författare finns i förhållandet att de önskar bryta sig loss och frigöra sig från det provinsiella arvet. Åtminstone ...

Av: Lars-Göran Söderberg | Litteraturens porträtt | 07 april, 2009

Intervju med Anna Clementi

Anna Clementi är en mångfasetterad sångerska. Från klassisk opera till extrem experimentalism visar hon ett brett spektrum av vokala ekvilibrismer som liknar ingen annan. Anna har nyss givit ut en ny ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 12 mars, 2012

Barnmålaren Vera Nilsson

Att kvinnor i alla tider har mött motstånd i sin karriär är ett påstående som många kan hålla med om.1800-talets kvinnliga konstnärer togs inte på fullt allvar och betraktades i ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 30 augusti, 2011

Tre år i öknen – om David Lynchs Dune

”I like to make films because I like to go into another world. I like to get lost in another world. And film to me is a magical medium that ...

Av: Jonas Wessel | Essäer | 25 oktober, 2013

Överlever Nancy Botwin, överlever jag

Hur sunt är det att jämföra sitt eget liv med en amerikansk före detta hemmafru som langar gräs? Jag gör det hela tiden – använder tv-serier som terapi. I barndomen ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 23 januari, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.