Fragment från en önation. En resa till Indonesien

Vi var ett delvis nytt och ett delvis gammalt gäng med rötter ifrån möten på Sigtunastiftelsen, som flög via Singapore till Jakarta, huvudstaden på den stora ön Java i världens ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | 29 Maj, 2014
Resereportage

Friheten och makten Upplevelser och tankar i gudarnas land. Indien.

Hur kom jag dit? -Nej nej. Stig upp! Gör inte så! En välklädd ung man har just kommit fram till kvinnan som sitter bredvid mig. Hon har kort, mörkt ...

Av: Annakarin Svedberg | 13 juli, 2011
Kulturreportage

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen Del 15

Ännu kortare berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | 17 juli, 2017
Stefan Whilde

Hopper och Baertling som konstgrepp

Oljemålningar och textiltavlor ‒ vad har de gemensamt egentligen? Ofta hamnar oljefärgen på en målarduk och är ingenting annat än oljefärg på duk. Färgade dukar som sys samman är ingenting ...

Av: Carsten Lindström | 13 april, 2012
Essäer om konst

Ambiencé – världens längsta film



 Konstnären Anders WebergVärldens längsta film kallas den även om den inte kommer att vara klar förrän år 2020. Trailern till den svenska konstnären Anders Webergs nästa projekt Ambiancé är hela 72 minuter lång, vilket bara det är en helt egen film. Den slutliga filmen kommer att vara 720 timmar eller 30 dagar om man så vill. Det är nu inte första gången Weberg skapar långa filmer och leker med siffror. Den 9:e september 2009 släppte han videoverket 090909 som är en 9 timmar, 9 minuter, 9 sekunder och 9 bildrutor lång film som visar upp en del av de platser som han besökt under 2009. I filmen hittar man material från bland annat Marrakech, Berlin och Polen mixat med material från Malmö. Allt material var filmat med mobiltelefon som sedan förstorats och processats till en 9 timmar lång ambient experimentell audiovisuell resa. Efter att filmen hade delats ut på internet raderade Weberg det enda originalet från sin egen hårddisk och sedan var det upp till internets tittare att dela den vidare och avgöra dess öde. Det flyktiga, tillfälliga och obeständiga är något som har karaktäriserat Webergs tidigare filmer.

Ambiencé blir nu ett bokslut över Webergs konstnärskap. Det är den sista film han tänker göra. En drömlik resa som sammanfattar en filmproduktion på drygt 300 filmer. Filmen kommer att skapa en biografisk minnesfilm med fragmentariska bilder från platser och händelser som konstnären besökt och filmat under årens lopp. Det blir en episk berättelse utan kronologi, en slags biografisk metafilm över Webergs konstnärskap.

Med Ambiancé kommer Weberg att lägga sig först i listan över världens längsta filmer och slå den danska konstnärsgruppen Superflex med hästlängder, rättare sagt 20 dagar. Superflex gjorde 2011 filmen Modern Times Forever. Filmen som projicerades på Stora Enso byggnaden i Helsingfors visade i komprimerad tid vad som skulle hända med byggnaden som arkitektonisk och ideologisk symbol under de närmaste tusen åren om bara tiden skulle påverka byggnaden. Nu återstår det förstås att se om Weberg lyckas med projektet. Det är ju trots allt sex år innan filmen kommer att bli klar och risken finns alltid att någon under den tiden tar upp utmaningen och gör en ännu längre film.

Stillbild från trailer till AmbiencéAtt göra långa filmer var från början en teknisk utmaning för filmbranschen. Under filmhistoriens första år gjorde de tekniska begräsningarna att man till en början bara kunde göra filmer som var under en minut. Vilket säger sig självt att det blir svårt att berätta en historia i det formatet. Istället visar de första filmerna enstaka händelser eller enkla slapstick komedier som i bröderna Lumières film Trädgårdsmästaren från 1895 som var 49 sekunder. I filmen ser vi en trädgårdsmästare som vattnar med en vattenslang. En person kliver på slangen så vattnet slutar spruta och när trädgårdsmästaren titta ner i slangen lyfts foten så vattnet sprutar rakt i ansiktet på honom. Dessa tidiga korta filmklipp är inte så olika alla de Youtubeklipp som idag sprids viralt på till exempel Facebook med gulliga husdjur och roliga situationer.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I början av 1900-talet satte man en ny filmstandard, då blev en film en reel, som bestod av en rulle med 35mm film som innehöll elva minuter film. När en film bestod av flera rullar kallade man den för en feature. 1913 gjorde regissören Enrico Guazzoni supersuccé med mastodontfilmen Quo Vadis som bestod av nio filmrullar vilket motsvarar ungefär två timmars film. Vilket i dagens filmvärld är en normalfilm. Under 1920-talet gjordes en del stumfilmer runt fem timmar som Les Misérables (1925) och Napoléon 1927 men för kommersiella filmer ligger ofta smärtgränsen för publiken runt tre timmar. De senaste åren har vi förstås sett allt fler biofilmer som tänjt på den gränsen. Peter Jacksons episka filmatiseringar av Sagan om Ringen och The Hobbit ligger runt tre timmar och Lars von Triers senaste film Nymphomaniac (2013) är runt fyra timmar. För att mjölka pengar ur biobesökarna har det också blivit vanligt att dela upp den sista filmen i två delar som Harry Potter och dödsrelikerna som annars hade blivit en film på 276 minuter.

När det gäller konstnärliga filmer så finns det egentligen ingen begräsning på längden. Syftet är inte att tjäna pengar så besökarna behöver inte sitta kvar hela filmen. Här handlar det istället om att undersöka filmmediet och i det långsamma berättandet hitta nya perspektiv på en vardag som går allt snabbare och blir allt mer stressig. När större delen av den visuella konsumtionen består av snabba bilder och filmklipp utan tid för reflektion kan det långa långsamma berättandet skapa rum för reflektion och eftertanke. Några av de mest kända långa konstfilmerna är till exempel Douglas Gordons 24 Hour Psycho (1993) där konstnären har saktat ner Alfred Hitchcocks klassiska skräckfilm Pyscho från 1960. Istället för att utspela sig under 109 minuter håller filmen på 24 timmar. Till en av pionjärerna när det gäller långa konstfilmer kan man räkna Andy Warhol som 1963 gjorde Sleep som består av en enda lång tagning av vännen John Giorno. Filmen visar hur Giorna ligger och sover i fem timmar och tjugo minuter. Sleep är alltså en realtidsdokumentär om en person som ligger och sover.  Året efter skapade Warhol filmen Empire, en svart-vit stumfilm som visar Empire State Building i New York City under åtta timmar och fem minuter, men det är förstås i sammanhanget bara en kortfilm i jämförelse med Anders Webergs planerade månadslånga filmprojekt. När Weber 2018 släpper en ny längre trailer till filmen Ambiencé så kommer den att vara 72 timmar lång. Vilket bara det kommer att slå många tidigare långfilmer.

Länk: http://www.thelongestfilm.com/

Mathias Jansson

 

Ur arkivet

view_module reorder

Det svenska flygvapnet under det kalla kriget

Under det kalla krigets tid - 1945 till 1989 - omkom 600 personer inom det svenska flygvapnet. Framförallt var det unga människor som offrade sina liv för den svenska försvarsmakten ...

Av: Hans-Evert Renérius | Reportage om politik & samhälle | 16 Maj, 2014

Håret lindas kring ögat, fångar en riktning

TEMA FINLAND Kaarina Kaikkonens bildsfärer utgörs av tveklösa bilder som angriper åskådaren med tveksamhetens språk.  Ett tungt lakan hänger i luften, tungt av vatten. Faller över munnen. Fäster med tråd.I sitt ...

Av: Matilda Södergran | Konstens porträtt | 16 juni, 2008

Shakuntala  är dotter till Vishvamitra och Menaka  och förekommer  i Mahabharata

Fyra hinduiska böner på svenska

Grekiska tragedier och komedier iscensätts då och då på svenska teatrar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört talas om att indiska sanskritskådespel satts upp hos oss ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 18 Maj, 2017

Baksmällan

Så där ja. Då är valfesten över för den här gången, och valvakan har övergått i politisk baksmälla. Det blev också som jag befarat. Oskuldens tid är över. Nu tänker jag ...

Av: Ulf Persson | Gästkrönikör | 23 september, 2010

Krönika från Maspalomas

  Åter till tyskarna, Plechanov och den unge Uljanov.Revolutionen måste, för att bli lyckad iVärldsomfattning,börja i de mest utvecklade länderna. Åter Tyskland,som förra gången valde fascismens väg, USA, somvalt krigets, Norden ...

Av: Christer B Johansson | Gästkrönikör | 29 april, 2013

Om utforskningen av våre liv

Våre personlige prosjekt og forbindtligheter er rotfestet i fortellerkategorien. Å være menneske er å ha et liv å leve og et liv å føre; og veien inn til hva det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 Maj, 2009

Melker Garay. Foto: Niclas Kindahl

Utlämnad åt ensamheten

En människa är alltid utlämnad åt ensamheten. Det upptäcker hon ibland; på vägen hem i bussen, i närbutiken, eller när hon ligger i sängen och stirrar upp i taket. Till ...

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 02 april, 2015

Jeremiah Karlsson

Akvariecaféet

En ny novell av författaren Jeremiah Karlsson

Av: Jeremiah Karlsson | Utopiska geografier | 23 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.