Dansmusikens marknadsekonomi

Roland TB-303 (TB av transistor bass) är ett instrument som numera är legendariskt bland elektroniska musiker. TB-303 var tänkt att skapa basslingor till gitarrister som saknade basist. Det floppade och ...

Av: Robert Halvarsson | 16 januari, 2012
Essäer

Våldet i det gamla testamentet. Caravaggio. Giuditta e Oloferne

Religionens återkomst

Den omtalade ”religionens återkomst” både förbryllar och skrämmer många. Med rätta också därför att den religion som återkommer är en religion av arkaisk modell. Primitiv, våldsam, radikal och vidskeplig. En ...

Av: Johan Lindahl | 26 Maj, 2017
Essäer om religionen

Sofonisba Anguissola “Lucia, Minerva and Europa Anguissola Playing Chess” (1555)

Schack matt i konsten

Vid havet sitter riddaren och spelar schack med döden. Ingmar Bergmans klassiska scen i filmen “Det sjunde inseglet” från 1957 är ikonisk. Scenen med två kombattanter försjunkna i en hjärnornas ...

Av: Mathias Jansson | 26 oktober, 2017
Essäer om konst

Å ha et globalt liv å leve, Del II

Innledning I Del II fortsetter jeg diskursen med å trekke opp skillet mellom materiell kultur og immateriell kultur. Rent tentativt skal det sies så mye at det immaterielle er om hva ...

Av: Thor Olav Olsen | 19 oktober, 2013
Agora - filosofiska essäer

Pussy Riot på svensk mark



Putin will teach you how to love the motherlandFör några veckor sedan kom Masha Gessens bok Ord kan krossa betong: Berättelsen om Pussy Riot (2014) ut på svenska. Nu i maj invigdes Uppsala nya kulturhus Köttinspektionen med utställningen Action in Art! där Pussy Riot medlemmen Lusine Djanyan deltog och i sommar kommer Havremagasinet i Boden att visa en stor utställning med rysk protestkonst som spänner från 70-talets “Sots Art” till Pussy Riot. Det blir alltså en hel del Pussy Riot på den svenska konstscenen i år. Men vad är det då som gör Pussy Riot så unikt?

Pussy Riot fick sitt internationella genombrott i början av 2012 då det feministiska konstnärskollektivet framförde sin punkbön mot Putin i Kristus Frälsarens katedral i Moskva. Ett uppträdande som gjorde att tre av medlemmarna häktades och efter en parodiartad rättegång fälldes Nadezjda Tolokonnikova och Maria Alyokhina till två års fängelse för huliganism och för att ha kränkt kyrkobesökarnas religiösa känslor. Pussy Riot var sedan tidigare kända utanför Ryssland för sina protestaktioner men i och med rättegången och den enorma mediabevakningen fick även den breda allmänheten lära känna Pussy Riot.

Nadezjda Tolokonnikova som är gruppens huvudperson studerade på den filosofiska institutionen i Moskva när hon lärde känna andra likasinnade och bildade konstnärskollektivet Vojna. Vojna utförde en del uppmärksammade konstprojekt och aktioner för att protestera mot den ryska politiken och dess centralgestalt Putin. I Ett knull till arvingen Björnungens ära hade sex par (däribland en höggravid Nadezjda och hennes man) sex med varandra på Biologiska museet för att ”hylla” Medvedev som efterträdde Putin 2008. Namnet Medvedes betyder nämligen björn. I Förnedringen av en snut i hans eget hem utgav sig gruppen för att vara elever från ett läroverk som gick in på polisstationerna och bytte ut Putins porträtt till ett av Medvedev. Att filma gruppens performance och sprida dem på nätet blev en viktig del av Vojnas aktioner och när gruppen splittrades 2009 var det erfarenheter som Nadezjda tog med sig.

Hösten 2011 blev Nadezjda inbjuden av oppositionsrörelsen för att hålla ett tal och utnyttjade tiden för att ge de församlade en grundkurs i feministisk konst, en rörelse som aldrig fått något fotfäste i Ryssland. I brist på riktiga ryska förebilder introducerade Nadezjda det fiktiva feministiska punkbandet Pisia Riot. Men varför skulle Pisia Riot bara vara en fiktion? Snart hade Pussy Riot bildats och de började uppträda på offentliga platser som tunnelbanestationer och i affärer iklädda sina karaktäristiska färggranna rånarluvor och klänningar och skrålande sina politiska sånger. Snart hade både Moskvaborna och den hemliga polisen fått upp ögonen för gruppen. När de framförde sin punkbön i katedralen i Moskva såg myndigheterna äntligen en chans att fängsla gruppen under förevändingen att de hade kränk religionen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Putin will teach you how to love the motherland

Det dröjde inte länge efter att medlemmarna släppts från fängelset förrän de återupptog sina politiska aktioner. Under OS i Sotji framförde Pussy Riot en ny Putinkritisk låt och blev då piskade av en grupp kosacker. Kosackerna är sedan länge kända för att bland annat attackera konstutställningar utan att myndigheterna lägger sig i och det är också orsaken till att utställningen på Havremagasinet fått namnet Pussy Riot and the Cossacks.

Pussy Riots aktionskonst har sina rötter i den ryska protestkonsten som uppstod i 70-talets Sovjetunionen. Det hela började med en händelse som fått namnet Bulldozer-utställningen. En grupp konstnärer visade sina verk på en offentlig plats i Moskvas förorter då KGB, poliser och bulldozers plötsligt dök upp för att förstöra utställningen. Både journalister och konstnärer misshandlades av polisen under ingripandet. Händelsen ledde till ett nytt sätt att se på protestkonsten i Ryssland. Det var inte själva konstverken som var viktiga utan istället blev det konfrontationen med makten. Det var själva aktionen som man använde som sätt för att uttrycka sina åsikter istället för ett konstverk. Efter Sovjetunionens fall såg det under några år ljusare ut för konsten, yttrandefriheten och demokratin i Ryssland men de senaste åren har det under Putins maktvälde blivit allt mer ogästvänligt för människor med avvikande åsikter. Pussy Riot är bara ett exempel bland många där konstnärer och kuratorer förföljts av makten. Utställningen på Havremagasinet är kurerad av Andrei Erofeev som blev känd efter att han kurerade utställningen Förbjuden konst år 2007 på Sacharovcentret. Precis som i fallet med Pussy Riot blev Erofeev anklagad för att ha kränkt de ortodoxt troendes religiösa känslor.

Pussy Riot är för Ryssland vad Ai Weiwei är för Kinas regim nämligen en tumme i ögat. Med sin konst kritiserar de makten och lyckas skapa internationell uppmärksamhet. De sätter fingret på frågor om yttrandefrihet och demokratifrågor och får i media mycket större utrymme med sin protestkonst än vad den vanliga oppositionen lyckas med. Att Putin ogillar och fruktar Pussy Riot kan man förstå. Medlemmarna är unga starka kvinnor som inte låter sig kuvas och som med sina fräcka och roliga texter häcklar makten och skapar uppmärksamhet långt utanför Rysslands gränser. Den typen av konst får vilken auktoritär makthavare som helst att darra.

 

Mathias Jansson

 



Ur arkivet

view_module reorder

"If you're going to San Francisco..."

"If you're going to San Francisco..." Text & foto: Carl Abrahamsson Golden Gate-bron må vara San Franciscos största turistattraktion. Men det evenemang som är San Franciscos största turisthändelse är inte fullt så ...

Av: Carl Abrahamsson | Bildreportage | 30 juni, 2011

Anders Paulrud, världens gladaste citron

Anders Paulrud, foto: J H Engström Ett porträtt av den nyligen bortgångne store svenske författaren Anders Paulrud.Januarigrått, tunga steg på moddiga trottoarer och råfrusen in i märgen och så döden ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 11 januari, 2008

Marilyn, det förevigade barnet, en hummingbird

”Marilyn lever!” jublade texten i Liljevalchs utställningskatalog år 2002. Det var 40 år efter Marilyns död. Nu har det gått 50 år sedan den platinablonda Hollywoodstjärnan hittades livlös i sitt ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | Essäer om film | 04 augusti, 2012

Vladimir Oravskys sommarföljetong Dagmar Daggmask Del 1

Liksom de andra daggmaskarna i Katharinas och Aleksandras trädgård har även daggmasken Dagmar varit mest intresserad av sig själv och sitt arbete. Fast, och det är lika bra att demaskera ...

Av: vladimir oravsky | Utopiska geografier | 01 juli, 2014

Teckentecknaren Thea Ekström

Sedan urminnes tider har människan kommunicerat och uttryckt sig med bilder, tecken och symboler. Dessa bilder eller tecken hade ofta en magisk och religiös innebörd. Exempel är grottmålningar, hällristningar och ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 17 april, 2013

Oddnejm. Kan man stärkas av vilsenhet?

Jag hittar ibland klokhet i det tokigaste jag skriver. När jag vågar släppa loss är jag Bacchus på karneval, en dansande penna som sjunger opera från Kilimanjaro, ett öga rött ...

Av: Oddnejm | Utopiska geografier | 30 december, 2013

Meta – filosofiske refleksjoner om erfaring

Innledning Artikkelen min er om hva for funksjonelle roller erfaring spiller i menneskelivet. Hovedsynspunktet mitt er at erfaring står for mye annet enn de begrep om erfaring som en opererer med ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 14 november, 2013

En intervju med performanceartisten AK von Malmborg

Efter en vad som kan liknas vid en uppenbarelse när en nära anhörig hade gått bort bestämde sig sångerskan, låtskrivaren och performanceartisten AK von Malmborg att börja sjunga på svenska ...

Av: Thomas Renhult | Musikens porträtt | 23 december, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.