När Kroatiens kondomer läcker

Den kroatiska nationen ligger i hjärtat av Europa, mellan det historiska Centraleuropa och Medelhavet. Nationen har i högre utsträckning än många andra länder haft kontakter med Orienten. Efter ett svårt ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 10 december, 2013
Filmens porträtt

Några huvudtankar nu som jag fyller 90

Vid det här laget – jag är på väg mot 90 år - har jag gett ut 21 böcker, och det börjar bli svårt att överskåda denna textmassa, även för ...

Av: Erland Lagerroth | 05 april, 2014
Agora - filosofiska essäer

Hegel. Sin och vår tids vittne

Georg Wilhelm Friedrich HegelÄr det dags att omvärdera historien? Hegels klassiker Andens Fenomenologi har under hösten kommit ut på svenska (Thales förlag) . Anna-Lena Renqvist begrundar skälen för denna bortklippta ...

Av: Anna-Lena Renqvist | 09 januari, 2009
Agora - filosofiska essäer

Att dela sitt liv med sig själv

I början av året bestämde jag mig för att läsa om en roman: Fredag eller den andra ön. Jag hittade boken av en slump i en andrahandsbutik och insåg att ...

Av: Daniel Svederud | 15 maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Pussy Riot på svensk mark



Putin will teach you how to love the motherlandFör några veckor sedan kom Masha Gessens bok Ord kan krossa betong: Berättelsen om Pussy Riot (2014) ut på svenska. Nu i maj invigdes Uppsala nya kulturhus Köttinspektionen med utställningen Action in Art! där Pussy Riot medlemmen Lusine Djanyan deltog och i sommar kommer Havremagasinet i Boden att visa en stor utställning med rysk protestkonst som spänner från 70-talets “Sots Art” till Pussy Riot. Det blir alltså en hel del Pussy Riot på den svenska konstscenen i år. Men vad är det då som gör Pussy Riot så unikt?

Pussy Riot fick sitt internationella genombrott i början av 2012 då det feministiska konstnärskollektivet framförde sin punkbön mot Putin i Kristus Frälsarens katedral i Moskva. Ett uppträdande som gjorde att tre av medlemmarna häktades och efter en parodiartad rättegång fälldes Nadezjda Tolokonnikova och Maria Alyokhina till två års fängelse för huliganism och för att ha kränkt kyrkobesökarnas religiösa känslor. Pussy Riot var sedan tidigare kända utanför Ryssland för sina protestaktioner men i och med rättegången och den enorma mediabevakningen fick även den breda allmänheten lära känna Pussy Riot.

Nadezjda Tolokonnikova som är gruppens huvudperson studerade på den filosofiska institutionen i Moskva när hon lärde känna andra likasinnade och bildade konstnärskollektivet Vojna. Vojna utförde en del uppmärksammade konstprojekt och aktioner för att protestera mot den ryska politiken och dess centralgestalt Putin. I Ett knull till arvingen Björnungens ära hade sex par (däribland en höggravid Nadezjda och hennes man) sex med varandra på Biologiska museet för att ”hylla” Medvedev som efterträdde Putin 2008. Namnet Medvedes betyder nämligen björn. I Förnedringen av en snut i hans eget hem utgav sig gruppen för att vara elever från ett läroverk som gick in på polisstationerna och bytte ut Putins porträtt till ett av Medvedev. Att filma gruppens performance och sprida dem på nätet blev en viktig del av Vojnas aktioner och när gruppen splittrades 2009 var det erfarenheter som Nadezjda tog med sig.

Hösten 2011 blev Nadezjda inbjuden av oppositionsrörelsen för att hålla ett tal och utnyttjade tiden för att ge de församlade en grundkurs i feministisk konst, en rörelse som aldrig fått något fotfäste i Ryssland. I brist på riktiga ryska förebilder introducerade Nadezjda det fiktiva feministiska punkbandet Pisia Riot. Men varför skulle Pisia Riot bara vara en fiktion? Snart hade Pussy Riot bildats och de började uppträda på offentliga platser som tunnelbanestationer och i affärer iklädda sina karaktäristiska färggranna rånarluvor och klänningar och skrålande sina politiska sånger. Snart hade både Moskvaborna och den hemliga polisen fått upp ögonen för gruppen. När de framförde sin punkbön i katedralen i Moskva såg myndigheterna äntligen en chans att fängsla gruppen under förevändingen att de hade kränk religionen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Putin will teach you how to love the motherland

Det dröjde inte länge efter att medlemmarna släppts från fängelset förrän de återupptog sina politiska aktioner. Under OS i Sotji framförde Pussy Riot en ny Putinkritisk låt och blev då piskade av en grupp kosacker. Kosackerna är sedan länge kända för att bland annat attackera konstutställningar utan att myndigheterna lägger sig i och det är också orsaken till att utställningen på Havremagasinet fått namnet Pussy Riot and the Cossacks.

Pussy Riots aktionskonst har sina rötter i den ryska protestkonsten som uppstod i 70-talets Sovjetunionen. Det hela började med en händelse som fått namnet Bulldozer-utställningen. En grupp konstnärer visade sina verk på en offentlig plats i Moskvas förorter då KGB, poliser och bulldozers plötsligt dök upp för att förstöra utställningen. Både journalister och konstnärer misshandlades av polisen under ingripandet. Händelsen ledde till ett nytt sätt att se på protestkonsten i Ryssland. Det var inte själva konstverken som var viktiga utan istället blev det konfrontationen med makten. Det var själva aktionen som man använde som sätt för att uttrycka sina åsikter istället för ett konstverk. Efter Sovjetunionens fall såg det under några år ljusare ut för konsten, yttrandefriheten och demokratin i Ryssland men de senaste åren har det under Putins maktvälde blivit allt mer ogästvänligt för människor med avvikande åsikter. Pussy Riot är bara ett exempel bland många där konstnärer och kuratorer förföljts av makten. Utställningen på Havremagasinet är kurerad av Andrei Erofeev som blev känd efter att han kurerade utställningen Förbjuden konst år 2007 på Sacharovcentret. Precis som i fallet med Pussy Riot blev Erofeev anklagad för att ha kränkt de ortodoxt troendes religiösa känslor.

Pussy Riot är för Ryssland vad Ai Weiwei är för Kinas regim nämligen en tumme i ögat. Med sin konst kritiserar de makten och lyckas skapa internationell uppmärksamhet. De sätter fingret på frågor om yttrandefrihet och demokratifrågor och får i media mycket större utrymme med sin protestkonst än vad den vanliga oppositionen lyckas med. Att Putin ogillar och fruktar Pussy Riot kan man förstå. Medlemmarna är unga starka kvinnor som inte låter sig kuvas och som med sina fräcka och roliga texter häcklar makten och skapar uppmärksamhet långt utanför Rysslands gränser. Den typen av konst får vilken auktoritär makthavare som helst att darra.

 

Mathias Jansson

 



Ur arkivet

view_module reorder

Homo sacer hemlös. Storstadens muselmaner

Låt det stå klart från början: de muselmaner som figurerar i underrubriken har inget gemensamt med vare sig islam eller muslimer. Muselmanerna och muslimerna är skilda storheter. Deras egna kamrater ...

Av: Ákos Szilágyi | Essäer om samhället | 20 januari, 2014

Arthur Rimbaud, Le bateau ivre

Comme je descendais des Fleuves impassibles, Je ne me sentis plus guidé par les haleurs : Des Peaux-Rouges criards les avaient pris pour cibles Les ayant cloués nus aux poteaux ...

Av: Arthur Rimbaud | Utopiska geografier | 19 juli, 2010

Med smak av Madeleinekaka i strukturellt komplex roman

År 2010 gavs den skönlitterära boken Un roman estonien, skriven av Katrina Kalda, ut i Frankrike. Med sin historia om en karaktär, August, som delvis av slumpen blir en följetongsförfattare ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 26 oktober, 2011

Vägar till förståelse eller Vad är vetenskap?

Det finns en berömd brytpunkt i Västerlandets idéhistoria, där vägen till förståelse viker av från en riktning till en annan. Det är inkvisitionens rättegång mot Galilei, där denne dömdes till ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 19 oktober, 2013

Bemäktigandet av motståndet gör en fri. Möte med den schweiziske författaren Eugène

Ce n’est pas nous qui possédons les objets, j’ai l’impression que ce sont les objets qui nous possèdent. Plötsligt står Eugène där på scenen med en skobeklädd fot och en i ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 08 december, 2012

Digitala avtryck

Den unge svenske tonsättaren Johan Svensson (f. 1983) redogör i detta porträtt av den något äldre kollegan JoakimSandgren (f. 1965)försin fascination inför denne numera i Paris baserade tonsättaren och hans musik. Via ...

Av: Johan Svensson | Musikens porträtt | 28 mars, 2013

Broken City - there is always Someone watching

Film noir in America had its glory days in the 1930:ies and 40:ies - black and white movie classics with beautiful femme fatales, flawed heroes and villains to remember. Sometimes ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 16 oktober, 2013

Ida Andersen. Foto: Privat

”Det handlar om att bryta sig ur en identitet ”

Ida Andersen är översättare, skribent med mera. Hennes essäer och intervjuer publiceras i flera tidningar och tidskrifter bland andra Tidningen Kulturen. Nu har Ida Andersen givit ut en roman: ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 30 augusti, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.