Jorden - vår himmel

I min bok Humanist bland naturvetare har jag (s 169-194) introducerat en tidigare bok av David Abram: The Spell of the Sensuous från 1996. Nu föreligger en ännu större och ...

Av: Erland Lagerroth | 07 juni, 2012
Litteraturens porträtt

Fragolina autentica

Svenska jordgubbar - en fix idé

Så var det åter dags för den årliga jakten på falska jordgubbar. I år är den dessutom skärpt. Är det inte osynliga ubåtar som olovligt turistar i vår skärgård, så ...

Av: Thomas Silfving | 11 juni, 2015
Gästkrönikör

Carina Nurmilehto, några verk

Carina Nurmilehto, 48, har skrivit poesi och prosapoesi i knappt ett år. Hon är trebarnsmor och mångårig skådespelare. Efter avlagd logopedexamen i Uppsala arbetar hon nu till vardags med funktionshindrade ...

Av: Carina Nurmilehto | 12 mars, 2012
Utopiska geografier

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 23 oktober, 2012
Filmens porträtt

Pussy Riot på svensk mark



Putin will teach you how to love the motherlandFör några veckor sedan kom Masha Gessens bok Ord kan krossa betong: Berättelsen om Pussy Riot (2014) ut på svenska. Nu i maj invigdes Uppsala nya kulturhus Köttinspektionen med utställningen Action in Art! där Pussy Riot medlemmen Lusine Djanyan deltog och i sommar kommer Havremagasinet i Boden att visa en stor utställning med rysk protestkonst som spänner från 70-talets “Sots Art” till Pussy Riot. Det blir alltså en hel del Pussy Riot på den svenska konstscenen i år. Men vad är det då som gör Pussy Riot så unikt?

Pussy Riot fick sitt internationella genombrott i början av 2012 då det feministiska konstnärskollektivet framförde sin punkbön mot Putin i Kristus Frälsarens katedral i Moskva. Ett uppträdande som gjorde att tre av medlemmarna häktades och efter en parodiartad rättegång fälldes Nadezjda Tolokonnikova och Maria Alyokhina till två års fängelse för huliganism och för att ha kränkt kyrkobesökarnas religiösa känslor. Pussy Riot var sedan tidigare kända utanför Ryssland för sina protestaktioner men i och med rättegången och den enorma mediabevakningen fick även den breda allmänheten lära känna Pussy Riot.

Nadezjda Tolokonnikova som är gruppens huvudperson studerade på den filosofiska institutionen i Moskva när hon lärde känna andra likasinnade och bildade konstnärskollektivet Vojna. Vojna utförde en del uppmärksammade konstprojekt och aktioner för att protestera mot den ryska politiken och dess centralgestalt Putin. I Ett knull till arvingen Björnungens ära hade sex par (däribland en höggravid Nadezjda och hennes man) sex med varandra på Biologiska museet för att ”hylla” Medvedev som efterträdde Putin 2008. Namnet Medvedes betyder nämligen björn. I Förnedringen av en snut i hans eget hem utgav sig gruppen för att vara elever från ett läroverk som gick in på polisstationerna och bytte ut Putins porträtt till ett av Medvedev. Att filma gruppens performance och sprida dem på nätet blev en viktig del av Vojnas aktioner och när gruppen splittrades 2009 var det erfarenheter som Nadezjda tog med sig.

Hösten 2011 blev Nadezjda inbjuden av oppositionsrörelsen för att hålla ett tal och utnyttjade tiden för att ge de församlade en grundkurs i feministisk konst, en rörelse som aldrig fått något fotfäste i Ryssland. I brist på riktiga ryska förebilder introducerade Nadezjda det fiktiva feministiska punkbandet Pisia Riot. Men varför skulle Pisia Riot bara vara en fiktion? Snart hade Pussy Riot bildats och de började uppträda på offentliga platser som tunnelbanestationer och i affärer iklädda sina karaktäristiska färggranna rånarluvor och klänningar och skrålande sina politiska sånger. Snart hade både Moskvaborna och den hemliga polisen fått upp ögonen för gruppen. När de framförde sin punkbön i katedralen i Moskva såg myndigheterna äntligen en chans att fängsla gruppen under förevändingen att de hade kränk religionen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Putin will teach you how to love the motherland

Det dröjde inte länge efter att medlemmarna släppts från fängelset förrän de återupptog sina politiska aktioner. Under OS i Sotji framförde Pussy Riot en ny Putinkritisk låt och blev då piskade av en grupp kosacker. Kosackerna är sedan länge kända för att bland annat attackera konstutställningar utan att myndigheterna lägger sig i och det är också orsaken till att utställningen på Havremagasinet fått namnet Pussy Riot and the Cossacks.

Pussy Riots aktionskonst har sina rötter i den ryska protestkonsten som uppstod i 70-talets Sovjetunionen. Det hela började med en händelse som fått namnet Bulldozer-utställningen. En grupp konstnärer visade sina verk på en offentlig plats i Moskvas förorter då KGB, poliser och bulldozers plötsligt dök upp för att förstöra utställningen. Både journalister och konstnärer misshandlades av polisen under ingripandet. Händelsen ledde till ett nytt sätt att se på protestkonsten i Ryssland. Det var inte själva konstverken som var viktiga utan istället blev det konfrontationen med makten. Det var själva aktionen som man använde som sätt för att uttrycka sina åsikter istället för ett konstverk. Efter Sovjetunionens fall såg det under några år ljusare ut för konsten, yttrandefriheten och demokratin i Ryssland men de senaste åren har det under Putins maktvälde blivit allt mer ogästvänligt för människor med avvikande åsikter. Pussy Riot är bara ett exempel bland många där konstnärer och kuratorer förföljts av makten. Utställningen på Havremagasinet är kurerad av Andrei Erofeev som blev känd efter att han kurerade utställningen Förbjuden konst år 2007 på Sacharovcentret. Precis som i fallet med Pussy Riot blev Erofeev anklagad för att ha kränkt de ortodoxt troendes religiösa känslor.

Pussy Riot är för Ryssland vad Ai Weiwei är för Kinas regim nämligen en tumme i ögat. Med sin konst kritiserar de makten och lyckas skapa internationell uppmärksamhet. De sätter fingret på frågor om yttrandefrihet och demokratifrågor och får i media mycket större utrymme med sin protestkonst än vad den vanliga oppositionen lyckas med. Att Putin ogillar och fruktar Pussy Riot kan man förstå. Medlemmarna är unga starka kvinnor som inte låter sig kuvas och som med sina fräcka och roliga texter häcklar makten och skapar uppmärksamhet långt utanför Rysslands gränser. Den typen av konst får vilken auktoritär makthavare som helst att darra.

 

Mathias Jansson

 



Ur arkivet

view_module reorder

Teckentecknaren Thea Ekström

Sedan urminnes tider har människan kommunicerat och uttryckt sig med bilder, tecken och symboler. Dessa bilder eller tecken hade ofta en magisk och religiös innebörd. Exempel är grottmålningar, hällristningar och ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 17 april, 2013

Ur 1944 av Elmo Nüganen

Filmen 1944 och Estlands befrielsekamp

”1944” heter en estnisk film av Elmo Nüganen, som visades på Svt kvällen innan Estlands nationaldag, den 24 februari. Denna nationaldag instiftades 1918, när Estland utropade sin självständighet efter att ...

Av: Enel Melberg | Essäer om film | 09 maj, 2017

Böcker. Montage Mathias Jansson

Den goda essäisten

Vad kännetecknar en god essäist? Frågan är kanske lika svår att besvara som vad kännetecknar god konst? Det hamnar till slut i en subjektiv värdering utifrån vilka intresseområden, vilken bakgrund ...

Av: Mathias Jansson | Essäer | 27 oktober, 2017

Livet som musik eller Kompositören som var en process

Denis Noble, född 1936, var professor i cardiovasculär fysiologi i Oxford från 1984 till 2004 och utvecklade den första matematiska modellen för hjärtats sätt att fungera. Efter sin pensionering var ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 18 oktober, 2011

Kerstin Strindberg - August Strindbergs och Frida Uhls dotter

August Strindbergs och Frida Uhls barnbarn Christoph Sulzbach dog på skärtorsdagen i år i Stockholm. Mamman var Kerstin Strindberg, som föddes den 26 maj 1894. Familjen bodde då hos Fridas ...

Av: Kurt Bäckström | Essäer om litteratur & böcker | 08 november, 2010

De jämlika

Han var mer fallen för det praktiska än det eteriska; sjukvård, tandvård, en soffa att sitta i. Det var behov han hade sett hos de som varit omhändertagna som barn ...

Av: Per-Henrik Bartholdsson | Gästkrönikör | 10 maj, 2013

Där vatten möter vatten  Foto Ulrika Florin

Den mångfacetterade Ulrika Florin

Tidningen Kulturen kommer framöver också att fokusera på forskning inom kulturområdet. Vår första artikel är ett möte med skulptören och filosofidoktorn Ulrika Florin.

Av: Thomas Wihlman | Konstens porträtt | 13 april, 2016

Liv Strömquist och äktenskapets baksida

Porträttet ingår i Christer Järeslätts projekt REFRICATER. Hela porträttserien visas på Hotel Tylösand 27 juni - 31 augusti. Liv Strömquist är en av senare års mest omskrivna serietecknare. Hennes rättframma ...

Av: Jimmy Wallin | Litteraturens porträtt | 30 juni, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.