Göran Palm. Foto Johan Ljungström Sverigesradio

”I detta måttligt glädjerika land…”

När fjärde och sista delen av Göran Palms ”Sverige – en vintersaga” kom för elva år sedan recenserades den i Sydsvenskan av Lasse Söderberg som tog till samma versmått, blankversen ...

Av: Ivo Holmqvist | 12 augusti, 2016
Essäer om litteratur & böcker

17. Asad

Älskade syster. Jag önskar att jag kunde ta en dag i taget. Att jag kunde vakna och tacka gud för att jag har fått ännu en dag i frihet. Men ...

Av: Asad | 06 april, 2012
Lund har allt utom vatten

Sceniska rum. Kunst og religion del 2

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Liv Kristin Holmberg | 12 april, 2013
Reportage om scenkonst

Katten är död och levande samtidigt

“What happens if you put a cat in the microwave?” Ja, vad händer om du gör det, tänker jag. Svar: Ingenting. Så länge du inte sätter på microvågsugnen. Men vad händer ...

Av: Helena Lie | 06 maj, 2013
Reportage om scenkonst

De kvinnliga konstnärernas revansch



Eva BonnierKarin Larsson. Eva Bonnier. Julia Beck. Samtliga aktuella i sommar med nya utställningar och nya böcker som kommit ut om dem. Egentligen är det fel att säga att de kvinnliga konstnärerna gör comeback – för de som är “inne” och “heta” nu var det mer eller mindre även under sin livstid och de har egentligen aldrig varit “borta” – vilket man måste vara för att göra comeback.

Karin Larsson – hemmets ängel  

Någon som återigen är i fokus i sommar är Karin Larsson. Under sin livstid känd heminredare tack vare att hennes inredning ofta stod i fokus i maken Carl Larssons bilder. Man kan jämföra henne med den danska konstnären Marie Kröyer, även hon en briljant inredare (stugan som hon inredde under förhållandet med Hugo Alfvén kan fortfarande beskådas) – men P.S. Kröyer var intresserad av att måla hav, strand och fiskargubbar utomhus och hennes andre man Hugo Alfvén var intresserad av att skriva musik.

Karin Larsson lanserades nu senast i svenska P1 programmet Stil som Sveriges förste hippie – hon slängde korsetten, levde gröna vågen-liv i Sundborn, odlade ekologiskt hemma och sydde bekväma kläder till sig och barnen. I och för sig var det sådant som varenda bondmora gjort även innan Karin Larsson flyttade till landet, men för att det ska gillas måste det tydligen göras av folk som flyttat ut från storstan och dokumenteras av en kändis. Och kändare än Carl Larsson blir man knappast – glöm alla stora konstnärspriser, verkligt älskad är man när man finns på pepparkaksburkar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Albert Bonniers förlag ger ut boken Karin! Karin! Karin! Min Engel! som innehåller brevväxlingen mellan Karin och Carl Larsson i urval och med kommentarer av Per I. Gedin. En rolig och intressant brevväxling mellan två konstnärer som var – och  faktiskt är – Sveriges “it-couple” . I sommar är Karin Larsson dessutom aktuell i två utställningar: “De mina” mellan 25 maj - 11 augusti i konsthallen Kvarnen i Sundborn och “Home sweet home –möblerade berättelser” mellan 27 juni - 15 september på Liljevalchs i Stockholm.

Julia Beck, River Landscape with Water Lilies

Att dra till Paris som konstnär

1988 lyfte Liljevalchs konstutställning “De drogo till Paris” fram kvinnliga konstnärer i ljuset. De flesta valde mellan konsten och familjen. Karin Larsson valde familjen och slutade måla. Några få som Julia Beck och Jenny Nyström blev yrkeskonstnärer som försörjde sig på sin konst. Jenny Nyström var en av de få som framgångsrikt kombinerade arbete med familjeliv.

I sommar är två av de kändaste kvinnliga konstnärerna aktuella med fina utställningar – och i nya böcker. Prins Eugens Waldemarsudde belyser Eva Bonniers livsverk och Sven Harrys konstmuseum visar en mindre version av Zornmuseets Julia Beck-utställning.

Eva Bonnier de luxe

Författaren och konsthistorikern Görel Cavalli-Björkman (som tidigare skrivit bland annat om Carl Larsson) har skrivit en gedigen och lyxig tjock bok om Eva Bonnier – utgiven på Albert Bonniers förlag. En familj som är kända för sina ord – och där Eva Bonnier blev den enda riktigt kända bildskaparen. På omslaget till boken finns det uttrycksfulla självporträttet från Paris, våren 1886. Den tillhör Bonniers porträttsamling och kan ses live på utställningen på Prins Eugens Waldemarsudde. Eva Bonnier är känd som en fin kolorist som framför allt målade porträtt av intellektuella vänner och porträtten visar på god iakttagelseförmåga.

Julia Beck, NäckrosorEva Bonnier beskrivs av sina samtida som intelligent och sparsam – trots att hon egentligen var rik. Hon var en tid tillsammans med Per Hasselberg, känd skulptör, och efter hans död adopterade hon hans utomäktenskapliga dotter. Cavalli-Björkman ägnar en stor del av boken åt detta – och även epilogen. För hur gick det sedan för den femtonåriga adopterade flickan efter att Eva Bonnier så tragiskt gått bort? Var det självmord eller var det en olyckshändelse att hon ramlade ut genom ett hotellfönster?

Cavalli-Björkman tror inte på självmordsteorin. Eva Bonnier var för plikttrogen och hade för många åtaganden för att plötsligt bestämma sig för att begå självmord – utan att ens skriva ett avskedsbrev. Dessutom skulle hon och adoptivdottern snart åka på en efterlängtad Parisresa. Släktingarna som tog hand om adoptivdottern kom inte lika bra överens med henne som Eva hade gjort – de två hade mer varit som kompisar än som barn och förälder – och till sist blev barnet 18 år och rik på arvet efter Eva, och gifte sig med en lycksökare (enligt Bonnierfamiljen i alla fall) och bröt helt och hållet med familjen Bonnier.

Bokbindarens dotter som tog Paris med storm

Julia Beck kommer även hon från bokbranschen – hon var bokbindardotter. Hon stannade kvar i Paris där hon allt eftersom tiden gick blev mer och mer fransk i sitt sätt att vara och tänka. Man skulle lika gärna kunna räkna henne till franska konstnärer som till svenska. De som kände henne hävdar att hon var snabb i tanken och rapp i repliken. Precis som en fransyska.

Julia Becks självporträtt där hon har en hatt med en plym på sig visar en bestämd 30-årig tjej som inte vill eller ens försöker göra sig till eller göra sig vacke

Carl och Karin Larssons Sundborn.Hennes liv är inte alls så väldokumenterat som Eva Bonniers liv, men man vet att hon var bra på att måla utomhus, uthärdade alla typer av väder och att hon var influerad av impressionismen när hon målade näckrosor. Näckrosorna från Normandie (Nenuphars) såldes för 800 000 kronor på Buskowskis 2009 – och innehar än idag rekordet för en Julia Beckmålning. Boken om Julia Beck är skriven av Kåa Wennberg och har kommit ut på bokförlaget Axplock.

 Jenny Nyström och Julia Beck är idag de kvinnliga konstnärer som är dyrast och som anses vara “bäst” och mest lönsamma att samla på. Men har man inte råd med detta kan man alltid investera i någon av de fina böckerna med deras målningar i – och en burk pepparkakor till.

Belinda Graham

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Martin Heidegger med hustru – ett filosofiskt problem?

Min personliga uppfattning är att filosofi, filosofiska system, ej endast skapas bak hjärnglobers djupa källarvalv, intellektuellt, systematiskt, utan att en hustru, en älskare/älskarinna, en motståndare, en god vän, lika ofta ...

Av: Bo I. Cavefors | Agora - filosofiska essäer | 12 september, 2013

The God of Carnage med SEST

SEST - The Stockholm English Speaking Theatre är en teatergrupp som spelar bara på engelska. Regissören Samuele Caldognetto och skådespelarna Cheryl Murphy, Kristina Leon och Ingela Lundh driver gruppen sedan flera ...

Av: Guido Zeccola | Reportage om scenkonst | 23 februari, 2013

Det finns utvägar (bara man inte ställer sig i mitten)

Jag gjorde ett besök eller rättare sagt skulle man kunna säga en inläggning på en psykiatrisk klinik nu i julhelgen. Jag mådde inte vidare bra, då jag inte längre kände ...

Av: Jonas Lindman | Gästkrönikör | 30 december, 2014

Fragment av surrogatpyret IX

Dörrn öppnades långsamt, å en kväljande dunst av överhettad å döendedesperat lågbudgetvällevnad vällde ut när en rejält tilltagen tant klädd i va fan de nu va, nåt bjärt bjäfs som ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 27 november, 2007

Walt Whitman. Tre Dikter i översättning av Erik Carlquist

Man kan fråga vad Walt Whitmans dikt Jag sitter och ser ut  handlar om. Vill han säga att det är poeten själv som har givit upp inför världens ondska, eller vänder ...

Av: Walt Whitman | Kulturreportage | 29 maj, 2014

De fyra stegen

Den 9 maj 2011 gick jag hem genom Finngatan i Lund. Jag säger "genom" därför att grönskan var sådan, att man kunde uppleva gatan som en tunnel. Det blev jag ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2011

Dikter om Ordet av Else-Britt Kjellqvist

Min första diktsamling Lögnen har ögon kom 1981 på Bonniers. Därefter följde på andra förlag: Jordmannen, 1987; Faller handens skugga, 1988 och Ditt ansikte bland öarna, 1994. Genom åren har ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | Utopiska geografier | 21 november, 2011

Unterwegs zur Musik. Om Anton Webern

Anton Webern var den mest radikala bland Schönbergs lärjungar och en portalfigur för alla musikpionjärer under andra hälften av nittonhundratalet. Teoretiker av en integral serialism och framför allt, grundaren av ett ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 01 juli, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.