Är höga klackar och chica fransyskor förenliga med den gröna vägen?

Det var en av frågorna jag ställde mig under denna miljövänliga vår vi har haft i Paris, med utställningar, konferenser och mässor. Miljöfrågorna verkar ha blivit trendiga i Frankrike. Att ...

Av: Anne Edelstam | 12 juni, 2009
Reportage om politik & samhälle

Martha Nussbaum Foto: Wikipedia

I kolonialismens kölvatten

Cecilia Johansson Martinelle har läst Lovisa Bergdahls avhandling om relationen mellan religion, demokrati och utbildning i dagens västerländska, liberala samhällen.

Av: Cecilia Johansson Martinelle | 10 november, 2015
Agora - filosofiska essäer

Victorias extraordinära gentlemän

Den tid som inspirerar det mesta med steampunken är en blandning av 1800-talet och 1900-talet, där den tekniska utvecklingen tar en lite annorlunda väg än i den vanliga världen. I ...

Av: Alexander Sanchez | 08 juni, 2011
Essäer

Dikter av Sofia Ahmad

Jag skämsJag skäms för mig självNär jag tittar på digJag skäms för min enorma kärlekDen jag känner för digFör jag hörde att kärlekenDen smular sönder bergJämnar de med markenMen min ...

Av: Sofia Ahmad | 27 september, 2010
Utopiska geografier

Syntax error som skön konst



Max Capacity, NES Circuit Bending - The Mutant Virus 1, animated gif, 2011Blir du rasande arg och vill kasta ut hela skiten och vråla #&! ord om tekniken när du får en blåskärm på datorn eller när det uppstår ett fel i ditt spel så att du aldrig når slutet på nivån? I vår vardag är vi allt mer beroende av tekniken och fel, errors, frysningar och ”404 page not found”-meddelanden kan göra oss helt galna av stress. Det finns dock en grupp människor som älskar när tekniken bryter samman och det är glitchkonstnärer. Och vad är en glitch kan man fråga sig? “En glitch är ett programvaru- eller maskinvarurelaterat problem som oavsiktligt uppträder i elektroniska system”, enligt ett populärt digitalt referensverk. 

Teknik som fungerar väl märker man inte av. Den flyter på som en ström utan hinder men om strömmen hindras uppstår alla möjliga problem som översvämningar, forsar och virvlar. När det gäller fel på hårdvaran så är det ofta när grafikkortet fallerar som konstiga och ibland estetiska effekter uppstår på skärmen. När det gäller programvara uppstår felen, helt enkelt pga. av brister i programmeringen eller att användaren gör något som programmet inte förväntar sig och resultatet blir ofta ologiska och absurda händelser på skärmen. I värsta fall hänger sig datorn och går ner i en djup självmordsloop.

Det har arrangerats en del rena glitchutställningar de senaste åren. Under GLITCH festival på RUA RED i Dublin pågår en utställningen mellan 24 maj och 13 juli och en annan pågående utställning är ”Glitch Moment/ums” på Furtherfield Gallery i London mellan 8 juni och 28 juli. Ett glitchkonstverk kan ta sig många olika uttryck och hittas på alla möjliga plattformar från gamla spelkonsoler till Kindle läsplattor, för där det finns teknik kan som bekant allt gå fel. Det finns nu två sätt att skapa glitchkonst, det ena är helt enkelt att invänta att naturliga fel som finns inbyggda i systemen dyker upp och det andra är att provocera fram felen genom att manipulera tekniken på olika sätt.

När konstnärsgruppen JODI skapade Max Payne Cheats Only, 2005, använde de sig av fusk och olika former av modifikationer för att förändra spelet Max Payne så att det började bete sig konstigt på olika sätt. Det kunde röra sig om att personer i spelen gick in i väggar och fastnade eller hamnade i loopar och upprepade samma rörelsemönster i det oändliga. Händelserna filmades och dokumenterades och blev konstverket. Att använda sig av dataspel för att skapa glitchkonst är ganska vanligt men det finns även många andra sätt. Glitchkonstnären Max Capicity använder sig av äldre tekniker som datorer eller konsoler från 80-talet som han manipulerar för att få fram olika estetiska effekter på skärmen. Ett annat sätt att skapa glitchkonst är att konvertera mediafiler mellan olika format så att det blir avsiktliga fel i konverteringen. Man kan t.ex. öppna en bild i programmet anteckningar och ändra i filens kod för att sedan spara den och öppna den i ett bildbehandlingsprogram. Animerade giffar, videofilmer eller annat rörligt medium är också tacksamt material för glitchkonstnärer att arbeta med.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jodi, Max Payne Cheats Only, 2005De effekter som glitchkonstnärerna eftersträvar påminner på många sätt om ett virus som förstör och korrupterar informationen på din hårddisk. Både glitchen och viruset blottar systemens svagheter och ger en inblick bakom den perfekta ytan. Bakom bilden på din skärm finns en kod, nollor och ettor samt avancerad teknik. Man kan jämföra glitchen med filosofiska och religiösa inriktningar som gnosticismen eller hinduismen där man tror att det bakom verkligheten som vi upplever finns en högre verklighet, den sanna verkligheten som man bara kan uppleva genom olika andliga övningar och insikter.

På samma sätt är vår digitala verklighet bara ett gränssnitt för att vi lättare ska kunna navigera och visuellt förstå den digitala informationen. Den verkliga digitala verkligheten består som bekant bara av nollor och ettor. Det är precis som när Neo i filmen Matrix ser korridoren han går i som en grön struktur byggd av nollor och ettor. Kanske kommer du även ihåg en scen i Matrix där det förekommer en glitch? Det är när Neo ser samma katt passera förbi en dörr två gånger i rad. Déjà vu säger Neo, men det är istället ett tecken på att någon manipulerat systemet och i den sprickan som uppstått blottas verkligheten bakom. Den perfekta illusionen bryts när systemen manipuleras och vi blir medvetna om att det finns något bakom det vi ser. Det är inte speciellt förvånande att det är just ett datavirus man använder i Matrix för att besegra den virtuella värld som håller mänskligheten som slavar.

Glitchkonsten har även en estetisk dimension för sällan har väl fel varit så vackra. Stora suddiga pixlar, ränder och andra grafiska störningar i olika färger bildar abstrakta mönster och bilder på skärmen. Själva störningen, det tillfälliga kaoset i glitchen, kan upplevas som en befrielse från dagens digitala bildvärld. Precis som när konstnärer använder sig av pixelgrafik, med stora synliga pixlar från datorgrafikens barndom, så kan man se glitchkonsten som en motreaktion mot dagens grafik som eftersträvar en perfekt hyperrealism. För finns det något tråkigare än den perfekta bilden? Den blir av någon anledning väldigt platt, ytlig, död och stel.

Inom konsten har man länge vetat att en liten störning ökar det estetiska uttrycket. Det gyllene snittet sägs vara det gudomliga måttet men Gud har inget exakt nummer. Det är inte en 1/2 eller en 1/4 av förhållandet i bilden som det gyllene snittet visar utan talet är närmare 2/3. Gyllene snittet är i grunden ett irrationellt tal, dvs. ett tal som i decimalform har en oändlig följd av decimaler (1/3 är t.ex. 0,333333…). Det är lite märkligt att det som vi anser vara mest estetiskt i en bild inte är det som kan delas i mitten utan i tredjedelar. Kanske är det den lilla störningen som gör bilden levande och intressant? Att det ibland går åt helvete och blir misstag i den digitala världen kan i vissa fall resultera i nya intressantare konstverk. Så nästa gång din dator kraschar se det som en performance eller ett konstverk, så känns det kanske lite bättre.

 

Mathias Jansson

 

 



 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Håller Vilhelm Moberg på att bli ett varumärke?

Håller Vilhelm Moberg på att bli en bortglömd författare? I hans rika författarskap har de stora romanerna allt mer kommit att dominera. Inte minst utvandrarsviten riskerar idag att bli ett ...

Av: Mikael Löwegren | Essäer om litteratur & böcker | 03 november, 2011

”Ögat med vilket jag ser Gud är samma öga med vilket Gud ser…

Bangalore – 8,5 miljoner invånare; snudd på hela Sveriges befolkning koncentrerad i ett stadsområde. Bangalore är en av Asiens snabbast växande städer och utgör basen för Indiens IT-teknologi, varefter staden ...

Av: Pontus Bergmark | Essäer om religionen | 12 december, 2011

Lizzie Lundberg och den naivistiska konsten

I Sverige började man efter sekelskiftet 1900 uppskatta konst som tidigare missförståtts och föraktats, den naivistiska och den naiva. Den svenska naivismen uppstod närmast som en reaktion mot modernismen och ...

Av: Lena Månsson | Kulturreportage | 30 augusti, 2017

change itself Genesis Breyer P-Orridge film Carl Abrahamsson

Att förstå livet och att förändras, två konstnärsporträtt

Jag har svårt att tänka mig att det finns mer produktiva filmare och regissörer än Carl Abrahamsson. I synnerhet i ljuset av att han också sysslar med mycket annat inom ...

Av: Thomas Wihlman | Essäer om film | 23 september, 2016

Veckan från hyllan. Vecka 18-2013

Veckans pseudohändelse var utan tvekan publiceringen av årets ranking från Näringslivet. En intresseorganisation spider varje år en önskelista, son ängsliga kommunpolitiker i hela landet oavsett partifärg försöker helt hysteriskt uppfylla. Det ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 27 april, 2013

Augustinus

En essä om Augustinus med avstamp i Peter Browns Augustine of Hippo (1967), av Marcus Myrbäck.

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 01 Maj, 2017

Psykotexten, del 3

Innan jag somnar har det åtskilliga gånger drabbat mig. Klotblixtar lägger sig som en mullrande hinna och börjar viska minnen; ofta när vi besökte honom på rummet i den slutna avdelningen ...

Av: Johann von Fritz | Essäer | 16 oktober, 2013

Tone Brorsson avd. 54

Tone Brorsson är 23 år gammal. Född och uppvuxen i småländska Växjö, tyvärr utan att ha anammat de karaktäristiska r:en, som jag tycker har en viss charm. Efter gymnasiet flyttade ...

Av: Tone Brorsson | Utopiska geografier | 04 juli, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.