Intervju med Kerstin Aronsson, förläggare på Styxx Fantasy

Styxx Förlag är ett imprint under Kabusa Böcker helt hängivet åt utgivning av genrerna fantasy, skräck och science fiction. Då samtliga tre genrer är mycket populära i Sverige idag, både ...

Av: Jessika Ahlström | 29 mars, 2012
Övriga porträtt

Främmande till oss själva

Något jag tänkt mycket på det senaste är att främlingsförgängligheten tycks öka. Jag kom ganska nyligen hem från en resa till Rumänien där jag chokades över människosynen. Man har ju ...

Av: Emma Holmén | 31 juli, 2012
Gästkrönikör

Författarens vardag och litteraturens överlevnad

”Nej, för all del, käre unge man, tänk ej på att ge ut från trycket Edra dikter. Ni skulle endast bli utskrattad, så omogna äro de i alla afseenden – ...

Av: Stefan Whilde | 01 januari, 2015
Stefan Whilde

Nils Edén - demokratins statsminister,

Bok: Nils Edén. Demokratins statsminister. Sverker Oredsson. Ekerlids Förlag 2017. s 456.

Av: Hans-Evert Renérius | 29 oktober, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Tid som filter – Intervju med Jakob Anckarsvärd



Gult omgärdadKonstnären Jakob Anckarsvärd är för närvarande aktuell med utställningen ”Interiorem Exterioris” på Galerie Helena vid Strandvägen i Stockholm (13/4 – 4/5). Hans senaste målningar och videoverk talar till betraktaren med ett stillsamt estetiskt språk, där färgnyanser och tidsschatteringar vittnar om en minutiös arbetsprocess. ”Med min konst vill jag få människor att stanna upp och släppa tillvarons oväsentligheter, och känna något större. Något oändligt, sublimt, eller evigt. Om jag för en stund kan få åskådaren att pausa vardagslivet har jag lyckats. Min konst tjänar till att ge en upplevelse och visa något annat”, säger Anckarsvärd.

Och med pågående utställningar i Storbritannien och USA, är det bråda dagar för konstnären som tidigare ställt ut i Istanbul, New York, Budapest, Glasgow, Norge, Finland och Danmark.

Interiorem Exterioris. Låter som en intressant motsägelse. Berätta vilka konstnärliga idéer som ryms i detta begrepp tillika utställningstitel.

– Medan mina verk växte fram så tog jag fasta på hur det ibland var svårt att bestämma om formerna i bilderna rörde sig inåt eller utåt. Är målningen ett fönster eller ett objekt? Jag har alltid uppskattat bilder med rörelse. Med det menar jag hur betraktaren blir aktiverad av bilden. Blicken inbjuds att orientera sig och ibland får man en känsla av att det faktiskt rör sig i den uppenbart statiska bilden. Jag hoppas att mina verk är av det slag som man kan titta på en längre tid och upptäcka nya saker i, eller kontemplera litet framför.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Litteraturvetaren Mieke Bal har skrivit om konst som gör tid till sin sak. När du pratar om rörelsen i dina verk som aktiverar betraktarens blick, denna process som förstärker en tidsaspekt, kommer jag att tänka på hennes text Sticky Images. Vad innebär temporalitet för din konst?

Jakob Anckarsvärd– Jag ser inte alls tid som en garant för konstens kvalitet. Men samtidigt hoppas jag att min process och den tid jag spenderat på målningarna skall resonera i betraktaren så att denne ger verken viss tid. Jag upplever själv att verken vinner på att man tar en stund och studerar dem. De flesta av verken har tagit över ett år att färdigställa. Jag har arbetat i tunna lager, det vill säga oljefärg utspädd med terpentin, vatten, linolja mm. (Jo, vissa av oljefärgerna har manipulerats så att de kan blandas med vatten eller olja.) För några år sedan gjorde jag skulpturer som fordrade långa processer. Ett var ett bord som jag vid varje dag i ateljén sågade itu och sedan limmade ihop. Jag kom att uppskatta rutinen och saktfärdigheten i det hela, och har låtit det bli en del av min arbetsprocess, samt att inte skynda fram verk utan låta dem mogna och växa fram med tid. Jag tror att man kan se och uppleva tid i vissa verk och att den blir påtaglig eller kanske inkapslad.

Jag antar att målandet är en form av paus för dig också, eskapism kanske? Har jag fel?

­­

– Ibland känner jag att mitt liv går för fort, jag har för mycket som jag vill göra och att jag inte hinner med att vila eller återhämta mig. Måleriet blir inte en paus, då jag känner att det finns så mycket jag vill beskriva, uttrycka och undersöka. Under studietiden jobbade jag från tidig morgon till ibland långt inpå natten. Nu har jag inte den ”lyxen”, men när jag kommer till ateljén så fokuserar jag bättre och försöker arbeta målmedvetet, även om det krävs en hel del tid att studera de egna verken och till att göra research kring dem. Eskapismen finns nog med som ett mål i vad jag vill åstadkomma istället. Att den färdiga bilden skall kunna erbjuda en väg bort, eller möjligen in.

Om processen bakom dina verk får mig att tänka på Bal, får resultaten mig att tänka på Mark Rothko. Är vi inne på abstrakt metafysik med dina verk?

Utsvävad svart– Ja, det finns definitivt en sådan aspekt. De senaste åren har jag arbetat en hel del icke-föreställande, och en av ingångarna till detta var Piet Mondrian. Ärligt talat så studerade jag hans stil för att jag hade svårt att inse hans ”storhet”. Ganska snart hittade jag kvaliteter och harmonier som jag valde att filtrera genom min egen estetik och i mitt förhållningssätt till att göra konst. Rothko är en konstnär som jag tidigt kom att beundra och fastän jag inte medvetet har närmat mig hans bildvärld, så kan jag inte annat än hålla med om att hans stämningar och uttryck är nära mitt eget. Jag får ibland höra att mina verk upplevs som sakrala, och då blir jag glad, då kanske jag har gett någon en upplevelse, bortom det alldagliga.

Berätta något om videoverken.
­

– Under min studietid vid konsthögskolan i Glasgow och litet innan hade jag börjat med video, men sedan tog det några år innan jag ville tillbaka till det mediet. Tidigare använde jag det som dokumentation eller för att illustrera en idé. När jag i somras fick lust att arbeta med rörliga bilder igen ville jag göra det inom mina pågående konstnärliga undersökningar. Hur kunde jag översätta de abstrakta, ibland monokroma bilder jag arbetade med i ateljén till video? Litet som Warhol ville jag att kameran skulle vara passiv och bara registrera något som jag uppfattade som vackert, suggestivt eller subtilt. Det händer inte så mycket i videorna, och det går inte snabbt, men de fångar en känsla, en nyans och något tidlöst. Det är min utgångspunkt i alla fall. Och detsamma kan nog sägas för mina målningar vare sig de är förställande eller inte.

Röd fragilUtveckla gärna influenserna från psykologin/psykiatrin och hur detta kan kopplas till den du är idag både som person och konstnär.

– Under studieåren visste jag att jag ville få in psykologiska teman i min konst. Jag visste bara inte riktigt hur. Ämnet psykologi intresserar och intresserade mig väldigt mycket, jag läste 40p i Lund och jobbade inom psykiatrin i ca 5 år efter examen från GSA samt under sommarferierna. Nu känner jag inte att jag behöver lägga in det i min process utan att det ändå finns med genom strömningar och eventuellt i måleriets känslighet, men det är inte längre något uttalat.

Psykologin, är mer en aspekt som är närvarande men inte uttalad… men det kan nog handla om känslighet i måleriet som språk, och duken som kommunikationsplattform, eller existentiellt uttryck…

 

Intervjuare: Allan Persson

 

Ur arkivet

view_module reorder
Henri Michaux

Michaux och tullaren

I början av åttiotalet, närmare bestämt i maj 1984, gjorde jag en bilresa till Paris med galleristen Astley Nyhlen och hans son Anders för att hämta några målningar och grafiska ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om konst | 23 april, 2017

Fritz Bauer

Fritz Bauer eller Auschwitz inför rätta

Vi känner alla till Eichmannrättegången i Jerusalem 1961, inte minst genom Hannah Arendts bok Den banala ondskan. Mindre känt är dock vem mänskligheten har att tacka för att denne folkmordsorganisatör kunde spåras upp och gripas ...

Av: Margareta Zetterström | Essäer om politiken | 05 mars, 2017

Klart till Drabbning 1937 Åke Söderblom hjälper Thor Modéen upp ur vattnet

Thor Modéen + Åke Söderblom = succé

“Deras bästa stunder tillsammans hör till den svenska filmens lyckligaste” - Filmprofessor Leif Furhammar i Filmen i Sverige (1998).

Av: Belinda Graham | Essäer om film | 07 november, 2016

Miró: The Smile of the Flamboyant Wing

Det våras hos Björn Gustavsson

En ny kulturkrönika av Björn Gustavsson.

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 18 mars, 2017

Skvättet 3

                                     

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 14 oktober, 2013

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | Utopiska geografier | 26 januari, 2007

Gabriella Olsson. Foto: Anna Langseth

Är det skamlöst att tigga?

Är tiggarna ”skamlösa” och ”moraliskt lägre stående”?

Av: Gabriella Olsson | Gästkrönikör | 03 mars, 2015

Om ekomaten

Jag har alltid tyckt att man borde lagstifta om att alla kommunala eller statliga matserveringar såsom skolor, fängelser och äldreboenden ska servera ekologiska och närproducerade råvaror. Per portionen skulle priset ...

Av: Emma Holmén | Gästkrönikör | 08 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.