”Monism” – en tredje utväg

Inför en aktualisering av Viktor Rydbergs Bibelns lära om Kristus fick jag från professor Birthe Sjöberg mig till livs följande citat från Rydbergs Medeltidens magi från 1865: ”Vår tid är en ...

Av: Erland Lagerroth | 16 juli, 2012
Agora - filosofiska essäer

Synden

Innledning Temaet for denne epistelen er dobbelttroen og dobbelttroende folk. Mitt synspunkt er at dobbeltroende folk er langt hardere ute å kjøre enn den en oppfatter som fundamentalist. I det sistnevnte ...

Av: Thor Olav Olsen | 22 december, 2014
Agora - filosofiska essäer

Hjältemodets upplösning och förruttnelse. Krigets anlete

Superbia, högmodet är alla synders moder sägs det. Vilket mått av primärnarcissism vi är nödgade att ha för att bära upp vår sviktande, osäkra och oklara självbild är växlande. Mellan ...

Av: Oliver Parland | 30 december, 2013
Essäer

Sol Invictus i Rom. Terme di Caracalla. Foto: Wikipedia

Den obesegrade solen

Är julhögtiden något som har med Kalle Anka att göra eller är den någonting annat? Är julafton Jesus födelsedag eller har den kristna religionen tagit på sig äran och ansvaret ...

Av: Guido Zeccola | 20 december, 2017
Essäer om religionen

Tidlösa grimaser



Skulptur av Franz Xavier MesserschmidtFranz Xavier Messerschmidt är känd som en av 1700-talets ledande skulptörer, men vem var han egentligen? Tidningen Kulturens Bertil Falk porträtterar en något flyktig skulptör.

Vid Christie's auktion januari 2005 i New York köpte Louvren i hård konkurrens med Metropolitan Museum och Getty Museum ett blyhuvud av österrikaren Franz Xavier Messerschmidt för 4,3 miljoner dollar. I likhet med Emanuel Swedenborg, August Strindberg, Ernst Josefsson och Carl Fredrik Hill genomgick den österrikiske skulptören Franz Xavier Messerschmidt en metamorfos i livet, som förändrade inriktningen på hans arbete. Efter att ha passerat genom detta vändkors levde han i föreställningen att han var besatt av proportionernas ande. Han kom därefter att utföra drygt 60 grimaserande byster.

Jag såg 13 av dessa skulpturer - huvuden i bly och alabaster - för första gången år 1987 på Institute of Contemporary Art i London. Jag var totalt oförberedd och förtrollad. Det som slog mig var det tidlösa som präglade dessa skallar. Jag kunde inte sätta in dem i något konsthistoriskt sammanhang. Var de utförda häromdagen eller för hundratals år sedan.

Andrew Graham-Dixon slog huvudet på spiken när han skrev följande i The Independent: "Om man inte har datumen i Messerschmidts liv klara för sig, skulle en intelligent gissning placera honom bland det tidiga 1900-talets expressionister - hans byster, knutna i ymniga variationer av skrik, grimaser och andra ansiktskonvulsioner, tycks höra hemma i sällskap med målningar av Munch, Kokoschka och Kirchner." Och det var just de centraleuropeiska expressionisterna som vid sekelskiftet för hundra år sedan tog honom till sig. Men datumen i Messerschmidts visar att han själv levde åren 1736-1783. Vändpunkten i hans liv kom 1771.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

För det mesta behandlas Messerschmidt utryckt ur det konsthistoriska sammanhanget. Konstkännare, kritiker och utställare har ägnat sig åt verken från de sista tolv åren av hans liv utan att ta hänsyn till att han faktiskt var en framstående skulptör redan före den kris som ändrade inriktningen på hans konst.

216 cm hög staty av kejsar Franz I från 1766 Ursprungligen utförde han verk i barockartad och nyklassicistisk stil. Han hade en stark ställning vid hovet i Wien, där han gjorde skulpturer av kejsarna Franz Josef I och Joseph II liksom av Maria Isabella von Parma och Gerard van Swietens. Om man ställer hans staty i övernaturlig storlek av kejsar Franz Josef vid sidan om de sena bysterna i mindre format, tycks man stå inför verk av två olika skulptörer. 

En enda gång blev Messerschmidt intervjuad. Det skedde 1781, då Friedrich Nicolai sökte upp honom. Messerschmidt berättade då att han var besatt av proportionernas ande. Nicolai: "Eftersom han var en handlingskraftig människa, samlade han sitt mod för att övervinna denna förmodat illvillige ande. Han bestämde sig för att penetrera proportionerna på djupet, så att han slutligen fick övertaget över honom ... han nöp sig själv, grimaserade framför spegeln och ansåg sig vittne till de förvånande effekter hans makt hade över anden. Han trivdes med sitt system och bestämde sig för att fixera det genom att notera dessa grimaserande proportioner och låta resultatet gå vidare till kommande släkten."

Det var med andra ord denna privata exorcism som under en tolvårsperiod ledde till skapandet av dessa skulpturer, som alltså är självporträtt. De flesta är flintskalliga och helt avskalade sådana tidsbestämningar som klädsel, peruker och annat utgör samtidigt som stilen varken kan kallas barock eller neoklassicism. Några har hår, men man kan inte heller av frisyren dra några bestämda slutsatser som placerar dem i en viss epok.

Det finns emellertid en brygga som förbinder de båda skulptörerna på vardera sidan om år 1771. Hantverkskunnandet! Redan vid tolv års ålder inleddes den unge Franz Xaviers utbildning till skulptör. Hans handledare var två onklar. Messerschmidt tillägnade sig alltså mycket tidigt det hantverkskunnande, som gjorde honom till en av de ledande skulptörerna i Österrike. Denna skicklighet gick allt annat än förlorad när han trädde in i psykosen. Tvärtom är just handlaget själva förutsättningen för att han skulle kunna skapa de märkliga bysterna. Det enda klart förnimbara sambandet mellan de både skulptörerna är således tekniken, yrkesskickligheten, förmågan att forma ansikten i bly och alabaster, den gemensamma förutsättningen för skulptören i hans båda inkarnationer.

Skulptörens olika huvuden i blyI samband med ett besök i Bukarest i början av 1990-talet passade jag på att ta hemvägen via Wien just för att under ett par dagars tid ägna mig åt jakt på Messerschmidt. Mitt intryck efter att på plats ha sett hans verk från båda perioderna blev att förståelsen för hans konst skulle vinna på om hans magnifika barockgestalter med peruker och hårpiskor ställdes ut vid sidan om de avskalade bysterna. Nu brukar huvudena vandra runt i världen på olika utställningar medan de tidigare verken får stanna hemma i Wien.

Vid sidan om tendensen att isolera psykostidens grimaserande skallar från konstnärens tidigare verk finns det en annan tendens som förföljt Messerschmidts byster sedan den dag tio år efter hans död som de för första gången ställdes ut på ett hospital i Wien. Någon passade då på att förse de namnlösa bysterna med titlar som "Den bekymrade", "En som fått förstoppning", etc. Detta är missvisande. Messerschmidts skallar skulle må bra av att slippa dessa påklistrade efterrationaliseringar.

En egenartad konstnär som Messerschmidt har naturligtvis blivit föremål för synpunkter. Psykoanalytikern Ernst Kris fastslog 1932 att Messerschmidt led av en schizofren psykos med paranoia. Han såg förvrängda manliga och kvinnliga könsorgan i grimaserna och tolkade detta som anala fantasier, förträngd homosexualitet och schizoida tendenser. Andra har menat att Messerschmidt snarare var blyförgiftad. Han arbetade ju i bly.

och alabaster från perioden efter 1771Messerschmidt tillhör den där gudabenådade gruppen konstnärer som är nyskapande i ett eller annat avseende. Hans huvuden kan upplevas som tidlösa djupdykningar i de mänskliga avgrundernas hemligaste skrymslen. Det tycks vara ur dem som han hämtar upp atavistiska urformer och låter dem komma till tals i mimens form.

Bertil Falk

 

Ur arkivet

view_module reorder
Erik B. Gustavsson,

Jag mötte en målare

Jag träffade Erik B. Gustavsson (1913-2005) vid en utställning i en stockholmsförort; han närmade sig de åttio, men mannen som klev in i lokalen var ungdomligt flott ekiperad, på ett ...

Av: Gunnar Lundin | Konstens porträtt | 27 september, 2010

Poesi i poetik och praktik

Det råder oftast en förvirring kring begreppet poetik och det blir i det dagliga användandet till en brokig blandning av metodik, estetik, poetik därtill uppblandat med en politisk hållning. Sammantaget ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 21 december, 2016

Materia och ande – den stora gåtan

Vi håller oss med många antiteser. En sådan är människa och natur. Motsättningen kan förefalla självklar, men det är den inte. Människan är en del av naturen, och naturen har ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 24 april, 2014

Baserat på ett sant rykte

Platsannons Ett väl sammansvetsat kollektiv söker en sammansvuren: Osjälvständighet, självupptagenhet, oduglighet och förmågan att vända kappan efter vinden värdesätts extra. Vi skiljer inte agnarna från vetet, ej heller rövslickeri från lojalitet och civilkurage ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 12 oktober, 2013

Gerhard Leberecht von Blücher

Krig och fred i Belgien

I samband med det tyska överfallet på Danmark och Norge stävade en nästan ny kryssare, uppkallad efter just Blücher, in mot Oslo natten till den 9 april 1940. Ombord ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om samhället | 23 oktober, 2015

Allt är trafikens fel

Trafiken påverkar mig. Sedan tre år tillbaka har jag som Eksjöbo lärt mig att köra fortare men jag har blivit ögontjänare på kuppen. Min hastighet växlar numera beroende på antalet ...

Av: Isabella Clevenhag Sörängen | Gästkrönikör | 27 mars, 2012

Toleransens dilemma del 1 av 2

Ohyggligheterna i Syrien. Ockupationen på Västbanken. Förtrycket i många muslimska länder. Galna kristna, som sätter eld på Koranen. Kongo Kinshasa. Guds befrielsearmé i Centralafrika. Muhammedkarikatyrerna. De fruktansvärda övergreppen på kvinnor ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 08 oktober, 2012

Israelisk musik från många kulturer

Israelisk musik från många kulturer Israels 6 miljoner invånare omfattar 100 nationaliteter. Uppgiften kommer från cd-häftet till The Rough Guide To The Music Of Israel. Förvånande? Kan det stämma? Det beror ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om musik | 03 maj, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.