Alphonse Daudet på den västra sidan om södra Rhônedalen

Många av Alphonse Daudets böcker är numera ganska bortglömda utanför Frankrikes gränser. I Sverige är det väl i stort sett bara Brev från min kvarn och möjligen Tartarin från Tarascon ...

Av: Johan Werkmäster | 26 augusti, 2010
Kulturreportage

Carl Milles skulptur

Biblicism i modern film

Människans sägner är så mycket mer än bara ursprungsberättelser och övernaturliga förklaringar på världsfenomen; de erbjuder visdom, moraliska budskap och levnadsregler för dem som söker, skriver Noak Gröning som i ...

Av: Noak Gröning | 12 juni, 2015
Essäer om film

Dikten kan alltid uppväga vad andra kallar slumpen. Om Stéphane Mallarmé och Giuseppe…

 ”… […] och Ungarettimed livets kritor på dödens tavla.Dikten som är fullkomligt möjlig.”/ T. Tranströmer Efter tid av vakna drömmar som är den sovandes verklighet har jag glömt berättelserna men anar att ...

Av: Göran af Gröning | 19 december, 2013
Litteraturens porträtt

Cecilia Davidsson om Cecilia Davidsson

Cecilia Davidsson om Cecilia Davidsson Jag har alltså publicerat tre novellsamlingar, men när ska jag skriva min första roman? Hallå där, jag har faktiskt skrivit en! "Sjunken hjärna", som kom för ett ...

Av: Cecilia Davidsson | 07 december, 2006
Litteraturens porträtt

Tidlösa grimaser



Skulptur av Franz Xavier MesserschmidtFranz Xavier Messerschmidt är känd som en av 1700-talets ledande skulptörer, men vem var han egentligen? Tidningen Kulturens Bertil Falk porträtterar en något flyktig skulptör.

Vid Christie's auktion januari 2005 i New York köpte Louvren i hård konkurrens med Metropolitan Museum och Getty Museum ett blyhuvud av österrikaren Franz Xavier Messerschmidt för 4,3 miljoner dollar. I likhet med Emanuel Swedenborg, August Strindberg, Ernst Josefsson och Carl Fredrik Hill genomgick den österrikiske skulptören Franz Xavier Messerschmidt en metamorfos i livet, som förändrade inriktningen på hans arbete. Efter att ha passerat genom detta vändkors levde han i föreställningen att han var besatt av proportionernas ande. Han kom därefter att utföra drygt 60 grimaserande byster.

Jag såg 13 av dessa skulpturer - huvuden i bly och alabaster - för första gången år 1987 på Institute of Contemporary Art i London. Jag var totalt oförberedd och förtrollad. Det som slog mig var det tidlösa som präglade dessa skallar. Jag kunde inte sätta in dem i något konsthistoriskt sammanhang. Var de utförda häromdagen eller för hundratals år sedan.

Andrew Graham-Dixon slog huvudet på spiken när han skrev följande i The Independent: "Om man inte har datumen i Messerschmidts liv klara för sig, skulle en intelligent gissning placera honom bland det tidiga 1900-talets expressionister - hans byster, knutna i ymniga variationer av skrik, grimaser och andra ansiktskonvulsioner, tycks höra hemma i sällskap med målningar av Munch, Kokoschka och Kirchner." Och det var just de centraleuropeiska expressionisterna som vid sekelskiftet för hundra år sedan tog honom till sig. Men datumen i Messerschmidts visar att han själv levde åren 1736-1783. Vändpunkten i hans liv kom 1771.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

För det mesta behandlas Messerschmidt utryckt ur det konsthistoriska sammanhanget. Konstkännare, kritiker och utställare har ägnat sig åt verken från de sista tolv åren av hans liv utan att ta hänsyn till att han faktiskt var en framstående skulptör redan före den kris som ändrade inriktningen på hans konst.

216 cm hög staty av kejsar Franz I från 1766 Ursprungligen utförde han verk i barockartad och nyklassicistisk stil. Han hade en stark ställning vid hovet i Wien, där han gjorde skulpturer av kejsarna Franz Josef I och Joseph II liksom av Maria Isabella von Parma och Gerard van Swietens. Om man ställer hans staty i övernaturlig storlek av kejsar Franz Josef vid sidan om de sena bysterna i mindre format, tycks man stå inför verk av två olika skulptörer. 

En enda gång blev Messerschmidt intervjuad. Det skedde 1781, då Friedrich Nicolai sökte upp honom. Messerschmidt berättade då att han var besatt av proportionernas ande. Nicolai: "Eftersom han var en handlingskraftig människa, samlade han sitt mod för att övervinna denna förmodat illvillige ande. Han bestämde sig för att penetrera proportionerna på djupet, så att han slutligen fick övertaget över honom ... han nöp sig själv, grimaserade framför spegeln och ansåg sig vittne till de förvånande effekter hans makt hade över anden. Han trivdes med sitt system och bestämde sig för att fixera det genom att notera dessa grimaserande proportioner och låta resultatet gå vidare till kommande släkten."

Det var med andra ord denna privata exorcism som under en tolvårsperiod ledde till skapandet av dessa skulpturer, som alltså är självporträtt. De flesta är flintskalliga och helt avskalade sådana tidsbestämningar som klädsel, peruker och annat utgör samtidigt som stilen varken kan kallas barock eller neoklassicism. Några har hår, men man kan inte heller av frisyren dra några bestämda slutsatser som placerar dem i en viss epok.

Det finns emellertid en brygga som förbinder de båda skulptörerna på vardera sidan om år 1771. Hantverkskunnandet! Redan vid tolv års ålder inleddes den unge Franz Xaviers utbildning till skulptör. Hans handledare var två onklar. Messerschmidt tillägnade sig alltså mycket tidigt det hantverkskunnande, som gjorde honom till en av de ledande skulptörerna i Österrike. Denna skicklighet gick allt annat än förlorad när han trädde in i psykosen. Tvärtom är just handlaget själva förutsättningen för att han skulle kunna skapa de märkliga bysterna. Det enda klart förnimbara sambandet mellan de både skulptörerna är således tekniken, yrkesskickligheten, förmågan att forma ansikten i bly och alabaster, den gemensamma förutsättningen för skulptören i hans båda inkarnationer.

Skulptörens olika huvuden i blyI samband med ett besök i Bukarest i början av 1990-talet passade jag på att ta hemvägen via Wien just för att under ett par dagars tid ägna mig åt jakt på Messerschmidt. Mitt intryck efter att på plats ha sett hans verk från båda perioderna blev att förståelsen för hans konst skulle vinna på om hans magnifika barockgestalter med peruker och hårpiskor ställdes ut vid sidan om de avskalade bysterna. Nu brukar huvudena vandra runt i världen på olika utställningar medan de tidigare verken får stanna hemma i Wien.

Vid sidan om tendensen att isolera psykostidens grimaserande skallar från konstnärens tidigare verk finns det en annan tendens som förföljt Messerschmidts byster sedan den dag tio år efter hans död som de för första gången ställdes ut på ett hospital i Wien. Någon passade då på att förse de namnlösa bysterna med titlar som "Den bekymrade", "En som fått förstoppning", etc. Detta är missvisande. Messerschmidts skallar skulle må bra av att slippa dessa påklistrade efterrationaliseringar.

En egenartad konstnär som Messerschmidt har naturligtvis blivit föremål för synpunkter. Psykoanalytikern Ernst Kris fastslog 1932 att Messerschmidt led av en schizofren psykos med paranoia. Han såg förvrängda manliga och kvinnliga könsorgan i grimaserna och tolkade detta som anala fantasier, förträngd homosexualitet och schizoida tendenser. Andra har menat att Messerschmidt snarare var blyförgiftad. Han arbetade ju i bly.

och alabaster från perioden efter 1771Messerschmidt tillhör den där gudabenådade gruppen konstnärer som är nyskapande i ett eller annat avseende. Hans huvuden kan upplevas som tidlösa djupdykningar i de mänskliga avgrundernas hemligaste skrymslen. Det tycks vara ur dem som han hämtar upp atavistiska urformer och låter dem komma till tals i mimens form.

Bertil Falk

 

Ur arkivet

view_module reorder
Philip K Dick

De androida drömmarna av Philip K. Dick

Året är 2021 och invånarna på jorden lever i svallvågorna efter det tredje världskriget. Som en följd av kriget och människans industriella utveckling i allmänhet har jorden gjorts mer eller ...

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 24 november, 2017

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Tabubelagda ämnen utgångspunkt för Caramel

Libanesiska Nadine Labaki kom till Sverige och Stockholm filmfestival för att visa sin debutfilm Caramel. Och hon åkte hem med FIPRESCI-juryns utmärkelse för Bästa Film. Jag fick tillfälle att prata ...

Av: Jessica Drambo | Filmens porträtt | 06 mars, 2008

Festivalsommaren 2009, del 4; Skägg, monotoni och klassiker

"I was crawling through a festival way out west" Orden är Joe Strummers och är bland de sista han sjöng. En fantastisk låt, men ingen framtidsspådom. Vill du se folk som ...

Av: Rasmus Thedin | Kulturreportage | 24 augusti, 2009

Vårens trender i barnboksutgivningen

Vackra barnböcker med retrokänsla: vardagsdramatik för de yngre, övernaturliga överraskningar för de äldre. Vackra barnböcker förgyller vår och sommarläsningen och visst var allt bättre förr? Hm, nej, inte bättre, möjligen annorlunda ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 15 Maj, 2013

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | Utopiska geografier | 19 december, 2011

Aurélien Lugné-Poe Deus ex machina på Le Théâtre de l’Œuvre

En stark och uppmärksammad teaterupplevelse i Paris nyligen var framförandet av Ingmar Bergmans film ”Höstsonaten” från 1978 på  Théâtre de l’Œuvre, grundad 1893 av den unge skådespelaren Aurélien Lugné-Poe. En ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 09 april, 2014

Vem ska man tro på – val 2014

Snart är det val igen och våra etablerade partiledare syns precis överallt. Det är löften och hot, tjuvnyp och flirt. Alla är både med och mot varandra i en salig ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.