Om wienerbrödets dag och andra orättvisor

Den 22 november är utnämnd till wienerbrödets dag. Därmed borde wienerbrödet nöja sig med sin placering i den svenska kalenderhistoriken, skulle man kunna tycka. Och det är också möjligt att det ...

Av: Vladimir Oravsky | 24 oktober, 2017
Gästkrönikör

Jonas Wessel. Professorn

Professorn      De kallar mig ”Professorn”, eftersom jag inte kan le Och läser om azurrymdens vita dvärgar, om Titius-Bodes lag Jag har min bestämda plats här på Tudorpuben Längst in i hörnet, under faunens ludna ...

Av: Jonas Wessel | 10 februari, 2014
Utopiska geografier

Cristian Mungius monstruösa misär

Den rumänske Cristian Mungius film ”Fyra månader, tre veckor, två dagar” har varit en vinnare under 2007. Inte bara Guldpalmen i Cannes utan även Stockholms Filmfestivals Bronshäst och många andra ...

Av: Carl Abrahamsson | 18 december, 2007
Litteraturens porträtt

André Maurois – Anteckningar om ett historiskt liv

André Maurois citerar Disraeli: ”Or perfect sympathy, or perfect solitude”. Vänskap går djupare än åsikter. Och i vänskapen – också som motsägelse, protest – får åsikterna konturögdhet. Emerson och likafuntade får gärna ...

Av: Gunnar Lundin | 26 augusti, 2013
Litteraturens porträtt

Liljevalchs vårsalong 2012: ”Vem skulle ana…?”



 Liljevalchs konsthall, by night. Konsthallen på kvällen. Foto: David Magnusson  Liljevalchs årliga jurybedömda utställning är i full gång. Vårsalongen drar till sig etablerade och aspirerande konstnärer runt om i landet och många är de som söker varje år. Till årets upplaga antogs 130 – och en av dem är Yohanna Nordh, ung låtskrivare från Ängelholm, som här berättar om sitt verk From a Heart to Another och intrycken från förhandsvisningen och vernissagen.

Vem skulle kunna ana att den över 100-åriga leksakshunden en dag skulle vakna till liv igen och få huvudrollen i en film som visas på Liljevalchs i Stockholm? I december 2011 fick jag det glädjande beskedet att jag hade blivit antagen till Liljevalchs vårsalong 2012. Mitt bidrag From a Heart to Another – en stop motion film som jag även gjort musik till – och jag skulle till Stockholm i januari!

Första gången jag fick syn på den 100-åriga leksakshunden, stod den på ett golv i ett hörn. Hundens sorgsna min och slitna kropp utstrålade en känsla av övergivenhet. Den tillgivna leksaken bar på en historia och jag visste direkt vad jag skulle göra för att väcka den gamla veteranen till liv igen. Med en lånad systemkamera och hunden under armen gick jag hem för att göra en stop motion film. I filmen gör hunden en kärleksförklaring till sin käresta som han längtar efter. Jag sjunger från hundens perspektiv och anpassar min röst för att lättare leva mig in i situationen.

Musiken växte fram i takt med filmen och avspeglar berättelsens nostalgiska stämning. Jag experimenterade oerhört mycket med min röst och insåg att jag ville variera och leka med den för att blåsa liv i hunden. I varje detalj ville jag väcka en nyfikenhet då jag inte räds att framhäva det triviala i sin enkelhet eftersom det är där den äkta skönheten sitter. Ty det vi åtrår, är det vi ser varje dag. När jag skapar vill jag frambringa en kontrast av allvarsamhet och lekfullhet, där man i den melankoliska undertonen kan finna en portion humor inbakad.

Filmen är gjord från något gammalt, något lånat och något sparat. Intresset för filmskapande är relativt nytt för mig och uppstod för cirka ett år sedan. Jag njuter av att kunna kombinera de flesta av mina kreativa sidor i mina filmer, där bild, form, färg, textil, rörelse, ord och musik samspelar. Kärnan av dessa sammanflätande uttryck har jag försökt införliva i filmen. Inspiration är inget som jag söker efter utan den kommer till mig självmant. Därefter låter jag fantasin flöda och skaparkraften leka sig fram.

Eftersom jag inte hade några förhoppningar alls om att bli utvald blev det givetvis en överväldigad känsla av tacksamhet när jag väl fick beskedet. Det är i högsta grad en bekräftelse, och jag tror att Liljevalchsjuryn, bestående av Annika von Hausswolff, Ernst Billgren, Peter Johansson samt Liljevalchs juryordförande Mårten Castenfors, fastnade för filmens enkelhet och lekfullhet.

Ur ”From a heart to another”, 2011. Foto: Yohanna NordhPå torsdagens förhandsvisning strömmade jag, tillsammans med andra människor in på Liljevalchs där musik, mat, dryck och mingel välkomnade oss. Liljevalchs chef Mårten Castenfors höll tal och Ö-kören sjöng in våren. Först gick jag runt och betraktade andras konstverk men sen blev jag nervös och otålig och var tvungen att leta upp mitt eget verk – för att försäkra mig om att det faktiskt var där och att detta var på riktigt. Även om jag letade efter det, blev jag förvånad över att plötsligt se min film visas där offentligt bland folkskarorna som flanerade genom salongen. Filmen visas på en 42 tums skärm med två hörlurar som hänger på väggen där man kan lyssna på musiken.

Det var mycket spännande att se de andra konstnärerna, deras verk och få juryns sammanfattande tankar och en uppfattning om hur de gjort sitt urval. Inne i konsthallen kunde man beskåda tavlor, teckningar, skulpturer och i år var det ovanligt mycket broderier som juryn uttryckte det. Någon ställde ut ett rum där interiören bestod av papper (en soffa, en lampa, en TV, ett kök – allt gjort av papper). Det fanns även två dräkter (som en baddräkt med luva) gjorda av nespressokapslar med påklistrade Swarowski-kristaller, som var monterade på två skyltdockor. Någon annan hade gjort en dräkt av plastteskedar som också var monterade på en skyltdocka. Det var stor variation på konstverken. Det bästa enligt mig var givetvis det absolut enklaste. Det var en vanlig docka (samma storlek som ett spädbarn) med blont kortkrulligt hår, där ena ögat var öppet och det andra halvöppet (en riktig leksak som barnen verkligen lekt mycket med) och på dockans mage stod det med blå fet text: BARBIE. Jag tyckte att det verket var pricken över i:et.

Bredvid min film visades en aningen grotesk och inte så barnvänlig stop motion film. Det blev ganska lustigt att på avstånd se på min ”snälla” film och sedan föra blicken över på den andra blodiga och väldsamma skärmen. Det blev verkligen en kontrast, vilket är något som jag uppskattar. Jag strosade runt i salongerna ett par timmar och avrundade kvällen någorlunda tidigt med en trött kropp men ett glatt hjärta. 

Då dörrarna slogs upp för allmänheten på vernissagedagen (läs fredagen den 27 januari) var det en lång kö utanför. Det serverades korv i kylan i väntan på att komma in. För mig var denna dag ännu viktigare än gårdagen eftersom det var nu som jag skulle möta den riktiga publiken – inte bara konstnärer från gårdagen som också ställde ut. Och det blev fantastiskt. Jag hade inga förväntningar innan jag kom upp till Stockholm mer än en önskan att få minst ett leende hos alla som tittade på filmen. Även denna dag hölls det ett invigningstal av Castenfors som presenterade två av jurymedlemmarna Annika von Hausswolff och Peter Johansson (Ernst Billgren kunde inte delta denna dag). Vårsalongen invigdes med att vi gjorde raketen och en fanfar utfördes.

Jag smög omkring som en katt i salongen under tiden som jag betraktade andras reaktioner på filmen. Det som var så underbart var att den breda åldergruppen (allt från barn till äldre) reagerade på samma sätt – med ett leende. Ett starkt minne och en speciell känsla jag sent kommer att glömma var när jag satte mig på bänken för att själv uppleva min film på plats, samtidigt som en liten flicka också tog ett par hörlurar och satte sig bredvid mig och vände sig mot mig och log. Det var obeskrivligt och det bubblade av glädje i hela mig.

Jag kände att det var lägligt att ta kontakt med juryn och tacka dem för att de valt ut mig till denna minnesvärda tillställning. De uppskattade det lika mycket som jag och jag fick till och med den gula tulpanen som Peter Johansson fått av Castenfors minuterna innan, för att han suttit i juryn detta år. Jag avslutade mitt besök på Liljevalchs för denna gång genom att en sista gång gå bort till min film och se ett gäng ungdomar i 25-årsåldern sitta och le stort. Min önskan var därmed uppfylld och jag lämnade salongen upprymd och nöjd med att ha deltagit på Liljevalchs anrika vårsalong.

Yohanna Nordh

Liljevalchs vårsalong 2012 pågår mellan 27 januari - 25 mars

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Konsthallen En kort betraktelse

Under tidigare århundraden var den kyrkliga miljön helig, inte bara uppfattad som religiös plats för tillbedjan och begrundan, utan även som en vördad plats bortom det smutsiga och karga vardagslivet ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Essäer om konst | 06 september, 2011

Breven till en död vän

Ur en ny bok av Cecilia Persson

Av: Cecilia Persson | Utopiska geografier | 07 november, 2017

An Empirically Based Answer to the Question “Does God Exist”? Involving Russell’s Paradox

Spirit of Truth, Enlighten and Guide our ResearchO Mary Conceived without Sin, Pray for us who have Recourse to Thee*   Abstract A recent alternative cosmological geometry transfers astronomical empirical evidence from the ...

Av: Piero Benazzo | Agora - filosofiska essäer | 31 oktober, 2013

Erotisk krönika av Karin Eng

Karin Eng, en fri kvinna och skribent, har inspirerats av bland andra Catherine Millet, Channa Bankier och Rut Hillarp. Karin menar att olika kvinnor söker, uttrycker och beskriver sexualitet på ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 05 april, 2012

Reformvänlig munk söker nunna för äktenskap

Det var i Eisleben det hände: Det är knappt man kan urskilja kyrktornen på St. Andreakyrkan. Dimman ligger tät. Ändå var det här som det började. I en sömning småstad ...

Av: Mathias Jansson | Resereportage | 08 november, 2011

Sofi Lerström Foto Sören Vilks

Björn Gustavsson intervjuar Sofi Lerström

Drottningholmsteatern upplevde under Gustav III:s regering sin verkliga storhetstid. När Gustav III år 1777 fått överta slottet efter sin mor såg han till att det spelades massor av teater och ...

Av: Tidningen Kulturen | Musikens porträtt | 03 september, 2016

Utsikt ner över Gamla stan och med havet i bakgrunden

Björn Gustavsson reser till Tallin

Vill du uppleva ett närbeläget men ändå annorlunda och rätt oexploaterat resmål – och samtidigt få gott om tid för avkoppling? Res med färjan Stockholm—Tallin; antingen i form av en ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 12 april, 2017

zombies jul och novelletten

Om ifall nog jag det inte gjort mest tvivelaktig kometkarriär som ärkeförfattare och absolut lyxskald hänt, fortsatt måste nu nog anses därmed höra till de anständiga männen i samhälletten, hade ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 22 december, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.