En promenad på Lower Manhattan i New York City del 3

Vi befinner oss på New Yorks födelseplats där allting en gång började. Det var på södra Manhattan som holländarna grundade sin koloni ”Nieuw Amsterdam” i första delen av 1600-talet, efter ...

Av: Lilian O. Montmar | 31 januari, 2012
Resereportage

Den Gudomliga komedin Del 3

En purgatorivandring  När vi nu lämnar det första stadiet på vandringen genom "de tre rikena" har vi lämnat det statiska "trattlandskapet" bakom oss. Dante med sin Mästare och ledsagare Vergilius har ...

Av: Hans-Evert Renérius | 26 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Nya danska böcker

Nya danska böcker Globala och lokala stormar i poesi och prosa under hösten i Danmark. Den danska bokhösten, som började redan i somras, var rik på litterära upplevelser. Thomas Nydahl ger tips på enskilda ...

Av: Thomas Nydahl | 23 november, 2006
Essäer om litteratur & böcker

Kjell Rynefors och världar utan blommor

Att skriva noveller var knappast den viktigaste delen av den alltför tidigt bortgångne fyrbarnspappan Kjell Rynefors liv. Kjell Rynefors (1948-1986) omkom när han förgäves försökte rädda sina två minsta barn ...

Av: Bertil Falk | 04 juli, 2013
Litteraturens porträtt

När en minister blir konstnär



altVad händer då? Jo, en makalös förvandling sker som jag upptäcker på Hosokawas första retrospektiva utställning, Längst med floden, i Paris.

Morihiro Hosokawa - Japans före detta premiärminister - företräder en ansedd samurajfamilj som grundades för över sjuhundra år sedan. Deras kollektion av rustningar, kalligrafier, teceremoniobjekt, porslin, skulpturer, målningar och antika japanska böcker, visas på ett av Japans vackraste slott i Kumamoto som tillhört familjen Hosokawa i åhundraden. Morihiro är uppväxt bland estetiska och vackra saker; hans farfar umgicks med lärda och regerande från hela världen. Själv gjorde han en brilliant politisk karriär.

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

altMen, sextio år gammal, bestämde han sig för att dra sig tillbaka och ägna sig åt kalligrafi och keramik. Sina anfäder trogen, anammar han "zenfilosofin": att odla sin trädgård. Detta har han bokstavligen genomfört genom att dra sig undan det hektiska politiska livet och flytta ut till landet, till en villa vid havet, i Yugawara, söder om Tokyo. Där "odlar han sin trädgård" med blommor och grönsaker men framförallt genom att skapa otidsenligt vacker keramik. Yrket lärde han sig enligt den traditionella skolan. Sedan lät han bygga en ateljé och en ugn på sin fina tomt där han numera bor och arbetar i lugn och ro.

Raku är en japansk bränningsmetod som använts sedan 1500-talet. Enligt keramikern är "det en utmaning, att med hjälp av naturens fyra element jord, eld, luft och vatten, kunna delta i processen från början till slut". Det är ingen slump att tecknet för raku står för lycka, glädje och njutning.

Hosokawas Rakuskålar - med intensiv och djup svart färgnuans - och de stora rödaktiga vaserna, samt de buddhor han har skapat, är utställda lite var stans i detta vackra palats i centrala Paris. Mitsukoshi-Etoile ligger ett stenkast från Triumfbågen och har en gång varit Les Parfums Lanvins huvudkontor innan det köptes upp av japanerna 1989. Byggnaden används nu som ett japanskt kulturcentrum med regelbundna utställningar av japanska moderna konstnärer som redan är kända i Japan men ännu inte har visats i Europa.

altJag är som svenska dragen till den japanska, renskalade och enkla estetiken. Den påminner om vår, om ännu mera raffinerad. Teceremonin är en tidskrävande ritual som det tar år att lära sig tillfullo. Konstnärens terum - med sina små skålar, teburkar I bambu med liten bambuslev att ta upp det malda gröna teet med, tekannan och varmvattenkannan - är rekonstruerat i ett av utsällningsrummen. Hans stora vaser dekoreras med färska blommor och kvistar under visningens gång enligt ikebana - den japanska blomsteruppsättningens - regler. Ikebana passar också bra in i det svenska hemmet: det behövs ofta enbart en blomma och några kvistar för att göra en uppsättning enligt konstens alla regler: utmärkt i vårt karga klimat där importerade blommor kostar en slant och inte alltid är lätta att få tag på. För att buketten inte ska se ut som påskris, rekommenderar jag en kurs. Det är både intressant, lärorikt och meditativt.

Tavlor gjorda i lack med få och enkla motiv som ett körsbär eller en knopp har Hosokawa delikat ramat in i silkestyg och trä. Hans kalligrafier är upphängda på målade silkestyger med enkla kvistar som fästen. Inget är tyvärr till salu i denna retrospektivutställning.

Jag går ut därifrån med lätta steg, funderandes på att inte otåligt driva mig själv någon annanstans, inte framåt, inte bakåt. Att vara i nuet, det innevarande ögonblicket. "När jag dricker te, så dricker jag te" är det buddhistiska ordspråket som följer mig ut på Paris gator i vårsolen.

Så, trots att jag inte fick köpa något, går jag inte därifrån tomhänt utan rikare till sinnes än när jag gick dit och kanske en smula mera meditativ.

Anne Edelstam, text och bilder

 

Ur arkivet

view_module reorder

Angeren

Innledning I begynnelsen var nektelsen, og så lenge mennesket tviholdt på den, gikk livet på tomgang. Livets ordløse farer skygget for at et nøkternt blikk på omstendighetene kunne oppstå: Mennesket levde ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 november, 2014

Debatt och Samtal om rasism på Peace & Love festival 2012

Rasismen som inte kom tillbaka utan som alltid funnits – ”Hur bygger vi ett samhälle där vi kan leva tillsammans?” Förutsättningarna för samtalet om rasism och främlingsfientlighet i Sverige är inte ...

Av: Linda Bönström | Kulturreportage | 11 juli, 2012

Ngugi Wa Thiong'o. Foto: Daniel Anderson

Kenyansk författare i helt porträtt

Kenyanska författaren Ngugi Wa Thiong'o ges nu ut i ny svensk upplaga på Modernista. De tre romanerna ”Floden mellan bergen”, ”Om icke vetekornet” och ”Djävulen på korset” skildrar alla den ...

Av: Simon Olofsson | Essäer om litteratur & böcker | 29 oktober, 2014

Mitt i Köpenhamn

1984 beger sig familjen Nordström inklusive en cigarrökande farmor tappert till Köpenhamn medelst orange Volkswagen buss av numera klassiskt retrosnitt. Målet var en retrospektiv av Picasso på Louisiana samt ...

Av: Jesper Nordström | Gästkrönikör | 03 september, 2016

Litterära avgudar och charterturism

Litterära avgudar och charterturism Allt är inte guld som glimmar? Steven Ekholm skriver om den lönlösa jakten efter litterära reliker i bland annat Prousts Combray. Ett märkligt fenomen, även om det ...

Av: Steven Ekholm | Essäer om litteratur & böcker | 09 februari, 2011

Ett ashram i Indien

Det kan tyckas konstigt i vårt religionskarga land att jag inte upplevde den andliga kulturen i Aurobindo Ashram som påträngande eller tvångsmässig. Snarare som värmande, lyftande och djupt inspirerande. Sweet Mother En ...

Av: Annakarin Svedberg | Resereportage | 02 maj, 2013

Antonin Artaud. En återtagning av ljuset som mörkret häktar

  "Former för en avgörande förtvivlan, Mötesplats för åtskiljanden, Mötesplats för förnimmelse av mitt kött, Övergiven av min kropp, Övergiven av alla tänkbara känslor inom människan. Jag kan bara jämföra den med det tillstånd i vilket ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 17 mars, 2017

Att cykla i Palermo

Det finns byråer som säljer äventyrsresor. Du går in i djungeln eller i öknen, under de högsta vattenfallen i världen eller i de djupaste grottorna. Du gör forsränning i oframkomliga ...

Av: Nadia Scapoli | Resereportage | 01 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.