Lindellhallen. Lage Lindell. Formspråk.

Inom arkitektur talar man om en stereotom känsla som åsyftar volymen, en distanslöshet, en öppenhet. Den må vara subjektiv, alla tolkar vi rum olika, men den är också bestämmande för det ...

Av: Allan Persson | 01 februari, 2012
Essäer om konst

Ulf Johan Härd, ur Samlade tankar från en hyfsad småstad

Ulf Johan Härd – Att skriva är för mig ett sätt att måla med ord. Jag växlar mellan måleriet och skrivandet. Mitt skrivande liksom mitt måleri baseras på en inre ...

Av: Ulf Johan Härd | 04 februari, 2013
Utopiska geografier

Som en spark i arslet på varenda kotte!

  Vad är det som får folk att betala hundratals kronor, ibland mer, för en bit plast från band som knappt kan spela, än mindre sjunga, och som i låtskrivandet praktiskt ...

Av: Peter Sjöblom | 17 april, 2013
Essäer om musik

På väg mot musiken. Del II. Vår akustiska natur

Det bibliska uttrycket ”i begynnelsen var ordet” är inte en produkt av ”civilisationen” utan är ett av de mest arkaiska begreppen i mänsklighetens historia. Det finns urbefolkningar i bland annat ...

Av: Guido Zeccola | 04 december, 2012
Essäer om musik

Sveriges Patti Smith tillbaka med ny platta



alt2008 debuterade hon med "Stina och Kärleken". Sveriges Patti Smith skrev Dagens Nyheter.
Nu är uppföljaren här: "Stina" kort och gott.
- Nu väntar jag bara att få komma ut och spela för publiken. Det är ju det allt handlar om till sist, mötet, säger hon.

Det är inget vanligt liv Stina Berge har levt - och lever. Rymde hemifrån som 13-åring, drogmissbruk stora delar av livet, skivdebut runt 50 och hittade stora kärleken året efter - på en korsordskurs.

- Jag är lite sen i min utveckling kanske, men det känns som jag har hela världen kvar att upptäcka, säger hon.
Vem är artisten Stina Berge?
- Jag är en kvinna som levt med ord och musik hela mitt liv. Men jag kom inte ut ur garderoben med egna sånger förrän 2008. En kamikazesatsning i dagens musikvärld som till min förvåning gick fantastiskt bra. Inte för att jag sålt en massa plattor, det har jag inte, utan för att jag hittat en publik, säger hon.

Stina Berge började sin karriär på 80-talet som trummis i bandet Pink Champagne (med bland annat Kajsa Grytt).
- Vi var unga och arga och hade jävligt mycket att säga. Men nu har jag nånting att berätta istället, säger hon.

Är texten viktig för dig?
- För mig börjar allt med texten. Jag kommer ju både ur en stark svensk vistradition där texterna har en central roll och ur svenska punkrörelsens 80-tal där attityd var minst lika viktigt som text. De artister jag själv lyssnar på måste ha något att berätta, vara sig själva och bjuda på det. Det finns miljontals artister som kan låta som någon annan men en handfull som kan låta som just sig själva, säger hon.

Hur känns det inför nya skivan?
- Jag är fruktansvärt stolt och ganska nervös. Jag levde i en illusion att bara jag fick ur mig "Stina och Kärleken" så kunde jag dra mig tillbaka och vara nöjd. Men nya sånger möglade fram. Den första skivan var så mycket ackumulerad energi, den kändes som om den knutna näven kom upp ur fickan. Låtarna hade kommit till under ganska lång tid. Den nya skivan är gjord i ett flöde. Den konstnärliga processen följer livets flod och jag hoppas sångerna ska beröra och röra och förmedla en massa hopp, säger hon.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur träffades du och din man egentligen?
- En sommardag tog jag bilen till Sörmland för att lära mig att göra korsord.
Jag hade fått kontakt med korsordens storvesir Hans Christian Nygårdh och skulle bli hans lärling. För att citera en vän sa det "pling i himmelen" och ett drygt år senare gifte vi oss.

Återstår att se om det blir samma lycka med album nummer två.
Albumet "Stina" släpps 27 oktober.

Johan Svensson

Ur arkivet

view_module reorder

Fackföreningsrörelsens renässans och kollektiv kapitalbildning

Under 2008 upplevde Sverige och världen en omfattande ekonomisk regression. Den ekonomiska krisens förlopp är synnerligen snabbt och hindras inte av några landsgränser. I de flesta länder ställer finansmarknaden och ...

Av: Patrik Wikström | Gästkrönikör | 25 februari, 2009

Oravsky gjorde det med Dubcek

Jag började skriva i samarbete med andra kreativa författare eftersom min svenska inte var god nog. Det var på den arkaiska tiden när redaktionerna brydde sig om petitesserna som grammatik ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 30 juni, 2016

Bild Hebriana Alainentalo

Trollkarlen

Dikt av Percival i pingstens tid

Av: Percival | Utopiska geografier | 12 maj, 2016

Hayati Kafe. Foto: Martin Adolfsson (detalj)

Stockholm Jazzfestival 2015: Hayati Kafe hyllar Frank Sinatra och Putte Wickman

Ett samtal med sångaren Hayati Kafe om turktoppen, svensktoppen, storbandsjazz, Frank Sinatra, den amerikanska sångboken och språket ladino.

Av: Leif Carlsson | Musikens porträtt | 07 oktober, 2015

Stefan Whilde. Foto: Jane Hansson

Det ska vara gott att leva, annars kan det kvitta

Vi tog tåget från sönderbyggda staden Malmö till hamnbyn Ystad för att leka, frossa och vila. Resan kan vi förstås utan och innan sedan länge eftersom vi har en sommarstuga ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 juli, 2016

Omöjliga Intervjuer- Tidsvargens skelettmusik Johan von Fritz antar Aleister Crowley, en del…

  De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Johann von Fritz | Kulturreportage | 07 mars, 2013

Fåfängans pris: kejsar Valens och de hungriga germanska ulvarna

I juni 2013 utkommer på Arktos förlag Lars Holger Holm och Kenneth Maximilian Geneser med en bok kort och gott kallad Gotisk. Det rör sig om en uppföljare till deras ...

Av: Lars Holger Holm | Essäer | 20 maj, 2013

Mysteriet med de två Franciskusmålningarna

Spelar det egentligen någon roll om det är en framstående konstnär som har målat en tavla eller om någon annan gjort det, om kopian är så väl utförd att man ...

Av: Birgitta Milits | Kulturreportage | 02 februari, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.