Oavhängigt perfektionens hegemoni – Progglådan del 4

”Man ska vara försiktig med vad man önskar sig för plötsligt kanske man får det”, skriver Kulturens Peter Sjöblom i sin recension av ”Progglådan”; 38 timmar med svensk progg, fördelade ...

Av: Peter Sjöblom | 21 maj, 2013
Essäer om musik

Eliot och de vise männens färd

I mitten av 1920-talet befann T S Eliot  i en kris som var både personlig, kreativ och kulturell. Hans äktenskap knakade i fogarna men det skulle dröja ända till 1932 innan ...

Av: Bo Gustavsson | 25 december, 2011
Essäer om religionen

Den latente anarkistens dröm

Mannen går längst gatorna i storstadens djungel. Ibland stannar han till vid ett skyltfönster utan att titta. Hans ansikte reflekterar ångest och stress. Hans hjärna, limiterad utav andra ...

Av: Fernando de Arteaga | 14 juni, 2010
Utopiska geografier

Verdier har en tvetydig eksistens. Et ontologisk perspektiv på verdibegrepet.

Aksiologiske diskurser har mange ulike aspekt og dimensjoner, likevel er det ikke slik at hvert eneste verdiaspekt og hver eneste verdidimensjon er bundet opp til verdier qua verdier. En kan ...

Av: Thor Olav Olsen | 22 februari, 2011
Agora - filosofiska essäer

Sveriges Patti Smith tillbaka med ny platta



alt2008 debuterade hon med "Stina och Kärleken". Sveriges Patti Smith skrev Dagens Nyheter.
Nu är uppföljaren här: "Stina" kort och gott.
- Nu väntar jag bara att få komma ut och spela för publiken. Det är ju det allt handlar om till sist, mötet, säger hon.

Det är inget vanligt liv Stina Berge har levt - och lever. Rymde hemifrån som 13-åring, drogmissbruk stora delar av livet, skivdebut runt 50 och hittade stora kärleken året efter - på en korsordskurs.

- Jag är lite sen i min utveckling kanske, men det känns som jag har hela världen kvar att upptäcka, säger hon.
Vem är artisten Stina Berge?
- Jag är en kvinna som levt med ord och musik hela mitt liv. Men jag kom inte ut ur garderoben med egna sånger förrän 2008. En kamikazesatsning i dagens musikvärld som till min förvåning gick fantastiskt bra. Inte för att jag sålt en massa plattor, det har jag inte, utan för att jag hittat en publik, säger hon.

Stina Berge började sin karriär på 80-talet som trummis i bandet Pink Champagne (med bland annat Kajsa Grytt).
- Vi var unga och arga och hade jävligt mycket att säga. Men nu har jag nånting att berätta istället, säger hon.

Är texten viktig för dig?
- För mig börjar allt med texten. Jag kommer ju både ur en stark svensk vistradition där texterna har en central roll och ur svenska punkrörelsens 80-tal där attityd var minst lika viktigt som text. De artister jag själv lyssnar på måste ha något att berätta, vara sig själva och bjuda på det. Det finns miljontals artister som kan låta som någon annan men en handfull som kan låta som just sig själva, säger hon.

Hur känns det inför nya skivan?
- Jag är fruktansvärt stolt och ganska nervös. Jag levde i en illusion att bara jag fick ur mig "Stina och Kärleken" så kunde jag dra mig tillbaka och vara nöjd. Men nya sånger möglade fram. Den första skivan var så mycket ackumulerad energi, den kändes som om den knutna näven kom upp ur fickan. Låtarna hade kommit till under ganska lång tid. Den nya skivan är gjord i ett flöde. Den konstnärliga processen följer livets flod och jag hoppas sångerna ska beröra och röra och förmedla en massa hopp, säger hon.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur träffades du och din man egentligen?
- En sommardag tog jag bilen till Sörmland för att lära mig att göra korsord.
Jag hade fått kontakt med korsordens storvesir Hans Christian Nygårdh och skulle bli hans lärling. För att citera en vän sa det "pling i himmelen" och ett drygt år senare gifte vi oss.

Återstår att se om det blir samma lycka med album nummer två.
Albumet "Stina" släpps 27 oktober.

Johan Svensson

Ur arkivet

view_module reorder
Goethe Farbkreis

Kungen av Kalifornien

Romanen är en parasitär form, en hybridexistens som Frankensteins monster, skriver Kristoffer Leandoer. Visst har den lånat ihop till sin form och gestalt av saga, fabel och skröna, men memoaren ...

Av: Kristoffer Leandoer | Essäer om litteratur & böcker | 23 september, 2017

Also sprach Martin Heidegger

Under 1950-talet genomkorsas Martin Heideggers filosofi av det som den tyske tänkaren kallade Kehre, en vändpunkt. Den mest betydande i hans filosofi blir då konsten. I ”Sein und Zeit” (1927) ...

Av: Guido Zeccola | Agora - filosofiska essäer | 24 maj, 2012

Tomas Tranströmer. Foto: Andrei Romanenko Wikipedia

”Och trasten blåste på de dödas ben med sin sång”

Tomas Tranströmer har gått ur tiden. Mitt hjärta sörjer en av världens mest betydande poeter. När en poet dör blir världen fattigare. Hur många verkliga poeter kan mänskligheten visa under ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 27 mars, 2015

Hänt i skvättet 11

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 09 december, 2013

Frågan är inte varför utan varför inte

Jag hade förberett mig på att hänge mig åt panopticism, Benthams design och utvecklingen av antagligen den av Foucaults sociala teorier som alltid fascinerat mig mest. Många av Er är ...

Av: Linda Bönström | Essäer | 06 april, 2010

från utställningen

Alice i Underlandet 150 år

Ivo Holmqvist om Alice i underlandet, Lewis Carroll, Martin Gardner och annat Fin de siècles prouderie (och lite senare).

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 13 juli, 2015

Clara Peeters - A still life with carp in a ceramic colander

Några tankar om pekböcker

Pekböcker riktar sig i övervägande del till barn. Små barn. De innehåller enkla bilder på exempelvis husdjur, så som katter och hundar, och så andra djur, så som kor och ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 31 december, 2015

Peter Breum, tre digter om min jødiske arv.

Peter Breum; jeg har ikke noget særligt CV bag mig at præsentere. Men jeg fødtes i 1976, og har brugt det meste af min tid siden på at rejse ud ...

Av: Peter Breum | Utopiska geografier | 02 juli, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.