Vilse i en paradox – om kreativitetens baksida

Jag är tonsättare. Just nu har jag en paralyserande och skoningslös skrivkramp. Kreativitet är en naturkraft, och som alla naturkrafter har den en inneboende potential att orsaka stor förödelse. Vad ...

Av: Oliver Bowers | 06 november, 2012
Musikens porträtt

sista_kväll erotik

Jag står långt från dig världna blom, finns inget jag mer hade än doftat mig knarkad på dig, din lekamen gör mig blind i bästa, ser dig vackra för allt ...

Av: Stefan Hammarén | 14 november, 2012
Stefan Hammarén

Om intellektet

Innledning Artikkelen min er om relasjonen mellom det menneskelige intellektet og formålsbaserte virksomheter. Inngangsporten min er slik. I alminnelig forstand står ‘intellekt’ for ‘setet for tankevirksomhet, som er forutsetning og betingelser ...

Av: Thor Olav Olsen | 24 april, 2014
Agora - filosofiska essäer

Emmakrönika VII - Den där sjöblomman trots allt, hjälpte inte mycket mer

Din insjö där det växte gredelina näckrosor som tidvis delvis påminde om sankt paulinor, en art som i vas inte vissnar så fort, ville jag sådana plocka åt dig ...

Av: Stefan Hammarén | 03 december, 2008
Stefan Hammarén

Kid Harpoons nya klanger och idéer



altKid Harpoon började sin karriär som sjövild folksångare med bohemisk stil och konstig frisyr. Nu har han gjort ett radikalt stilbyte, något som fick de gamla fansen att anklaga honom för att sälja sig. Debuten, Once, kom precis ut och han spås att bli nästa stjärnskott.

Men Tom Hull, som han egentligen heter, gjorde inte sitt stilbyte bara för att nå en större publik.

- Det tog lång tid från skivkontrakt till färdig skiva. Under den tiden fick jag nya influenser och jag utvecklades från mina folkmusikrötter, berättar Hull och fortsätter:

- Artister brukar utvecklas snabbare tidigt i sin karriär. Det som inspirerar mig är att upptäcka nya klanger och idéer snarare än att hålla fast vid ett visst sound.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hull arbetar hårt på att skriva nya låtar och har ett hundratal bakom sig.

- Bob Dylan har sagt att man ska skriva tio låtar i veckan och slänga nio. Det är ett bra sätt att jobba på. Låtidéerna blir inte för värdefulla, antagligen funkar de eller inte. Man ska kunna skriva färdigt låten och spela in den på en dag. Detaljer kan man justera senare.

- Anledningen till att Beatles var så fantastiska under sju var just att de arbetade hårt. En vän har jobbat med Paul McCartney och har berättat att McCartney är oerhört effektiv i studion. Han ägnar inte för mycket tid åt varje idé utan går vidare hela tiden.

Once består av många olika stilar. Singeln Steeling Cars är klockren pop och det förekommer även inslag av kabaré och folkmusik.

- Skivan kan ses som en palett med stilar som jag vill utforska framöver, det finns ingen röd tråd genom den, berättar Hull och fortsätter:

- När jag började hade jag ingen strävan efter att bli en singer/songwriter. Sedan fick jag skivkontrakt och det var det jag plötsligt blev. Jag vill utforska låtskrivandet och olika musikstilar hela tiden. 

Precis som Bob Dylan och The Clash fick utstå tidigt i sin karriär har Hull anklagats för att ha sålt sig.

- Jag har sett kommentarer på You Tube om att en del föredrar min gamla stil. Men det berör mig inte särskilt mycket, berättar Tom Hull och fortsätter:

- Jag gör musiken i första hand för mig själv och det viktigaste är att musiken blir som jag vill. Om man funderar på vilken slags sånger andra förväntar sig att man ska skriva kan det bara gå utför.

- Tidigare var mina sånger anpassade för att spelas live. De hade drag av zigensk folkmusik och syftet med dem var att få ingång publiken. Eftersom det är en annan upplevelse att lyssna på musik hemma blev låtarna till skivan i en helt annorlunda stil.

Once spelades in i LA med Trevor Horn som producent, som jobbat med så skilda artister som Pet Shop Boys, Simple Minds, Yes och Belle & Sebastian. En bekant till Horn är David Hasselhoff som en dag kom förbi på lunch.

- Det var närmast en surrealistisk upplevelse. Han var trevlig men väldigt självupptagen. Han påminde mycket om tv-karaktären Alan Partridge. Och han var lika tragisk. Han trivs säkert med sitt liv men jag skulle aldrig vilja leva så.

Thomas Renhult

 

Ur arkivet

view_module reorder

Varför olika rum för konsten?

Konstverk visas ofta upp för en större publik i utställningar på museer, konsthallar eller konstgallerier. Hur påverkar utställningsrummet egentligen konstverket, har det någon betydelse var och hur det ställs ...

Av: Carsten Lindström | Essäer om konst | 20 augusti, 2010

Döden och kroppen

Genom det progressiva försvinnandet av tron på själens odödlighet och genom nyfödelsen av en sorts ”paganism” som inte nödvändigtvis är kritisk mot kristendomen, kan kroppen återuppta sin plats i samhället ...

Av: Gilda Melodia | Agora - filosofiska essäer | 03 november, 2013

Björn Gustavsson

I huvudet på Björn Gustavsson

En hyperkrönika av B. Gustavsson som reste och upptäckte i somras.

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 17 september, 2015

Låt inte poesin skrämma dig

Jag tycker att poesi har ett oförtjänt rykte som en svår och otillgänglig form av litteratur. Därför har jag länge försökt sprida budskapet att det är helt okej att inte ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 27 september, 2012

Omöjliga Intervjuer- Tidsvargens skelettmusik Johan von Fritz antar Aleister Crowley, en del…

  De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Johann von Fritz | Kulturreportage | 07 mars, 2013

52. Ingrid

Kön växte bakom henne. Framför stod en liten flicka med stora bruna ögon, bara stod. ”Jamen hur ska du ha det. Ska du ha den eller inte?” Mjölkpaketet hade redan rullat ner ...

Av: Ingrind | Lund har allt utom vatten | 21 december, 2012

Om rasjonalister, materialister og utilitarister

Innledning Vår tid er tuftet på rasjonalisme, materialisme og utilitarisme. I denne sammenheng står ‘rasjonalisme’, ‘materialisme’ og ‘utilitarisme’ for følgende synspunkt. For det første, hva angår beskrivelsen av mennesket som fornuftig(‘rasjonalismen’) ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 september, 2013

Pierre Rosanvallon, att rekonstruera demokratins ursprung

När man i Sverige talar om politisk teori avses för det mesta den huvudsakligen anglosaxiska tradition som fick en renässans i och med "A Theory of Justice", John Rawls epokgörande ...

Av: Anders Burman | Porträtt om politik & samhälle | 19 mars, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.