Jonas Wessel. Embryots iakttagelser

Far har imponerande ärr efter cykelolyckan, som skedde i alléns dystra dunkel. I fallet sprack en luktflaska av kristall och man meddelar om tidssjukdomar via telefon från Marrakech. Far avfärdar det som efemära fenomen och förgyller ...

Av: Jonas Wessel | 16 december, 2013
Utopiska geografier

Människan i rummet. Den komplexa bilden Roy Anderssons filmspråk

I ett grådaskigt kök sitter en orörlig människa vid ett bord oavvänt närvarande, stirrande rakt fram, fastnaglad i egen livslogik. Självbildens yttre hos denna människa, som här så småningom exponeras ...

Av: Benny Holmberg | 21 september, 2014
Filmens porträtt

Julrimmandets dag

Härmed utnämner jag, Vladimir Oravsky, 23 december till julrimmandets dag. Yes meine Damen und Herren, i dag, söndagen den 23 december är julrimmandets dag, enkom för att i dag hyllar Marie Lundström ...

Av: Vladimir Oravsky | 23 december, 2012
Gästkrönikör

Sekvens ur Viking Eggelings Diagonalsymfonin.

En bildsymfoni på diagonalen

Jag tror det var 1997 eller möjligen året efter som jag hade stämt möte med filmforskaren Gösta Werner på Fylkingen, där det samma kväll skulle visas några av Hans Richters ...

Av: Ulf Stenberg | 28 februari, 2016
Essäer om film

Kid Harpoons nya klanger och idéer



altKid Harpoon började sin karriär som sjövild folksångare med bohemisk stil och konstig frisyr. Nu har han gjort ett radikalt stilbyte, något som fick de gamla fansen att anklaga honom för att sälja sig. Debuten, Once, kom precis ut och han spås att bli nästa stjärnskott.

Men Tom Hull, som han egentligen heter, gjorde inte sitt stilbyte bara för att nå en större publik.

- Det tog lång tid från skivkontrakt till färdig skiva. Under den tiden fick jag nya influenser och jag utvecklades från mina folkmusikrötter, berättar Hull och fortsätter:

- Artister brukar utvecklas snabbare tidigt i sin karriär. Det som inspirerar mig är att upptäcka nya klanger och idéer snarare än att hålla fast vid ett visst sound.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hull arbetar hårt på att skriva nya låtar och har ett hundratal bakom sig.

- Bob Dylan har sagt att man ska skriva tio låtar i veckan och slänga nio. Det är ett bra sätt att jobba på. Låtidéerna blir inte för värdefulla, antagligen funkar de eller inte. Man ska kunna skriva färdigt låten och spela in den på en dag. Detaljer kan man justera senare.

- Anledningen till att Beatles var så fantastiska under sju var just att de arbetade hårt. En vän har jobbat med Paul McCartney och har berättat att McCartney är oerhört effektiv i studion. Han ägnar inte för mycket tid åt varje idé utan går vidare hela tiden.

Once består av många olika stilar. Singeln Steeling Cars är klockren pop och det förekommer även inslag av kabaré och folkmusik.

- Skivan kan ses som en palett med stilar som jag vill utforska framöver, det finns ingen röd tråd genom den, berättar Hull och fortsätter:

- När jag började hade jag ingen strävan efter att bli en singer/songwriter. Sedan fick jag skivkontrakt och det var det jag plötsligt blev. Jag vill utforska låtskrivandet och olika musikstilar hela tiden. 

Precis som Bob Dylan och The Clash fick utstå tidigt i sin karriär har Hull anklagats för att ha sålt sig.

- Jag har sett kommentarer på You Tube om att en del föredrar min gamla stil. Men det berör mig inte särskilt mycket, berättar Tom Hull och fortsätter:

- Jag gör musiken i första hand för mig själv och det viktigaste är att musiken blir som jag vill. Om man funderar på vilken slags sånger andra förväntar sig att man ska skriva kan det bara gå utför.

- Tidigare var mina sånger anpassade för att spelas live. De hade drag av zigensk folkmusik och syftet med dem var att få ingång publiken. Eftersom det är en annan upplevelse att lyssna på musik hemma blev låtarna till skivan i en helt annorlunda stil.

Once spelades in i LA med Trevor Horn som producent, som jobbat med så skilda artister som Pet Shop Boys, Simple Minds, Yes och Belle & Sebastian. En bekant till Horn är David Hasselhoff som en dag kom förbi på lunch.

- Det var närmast en surrealistisk upplevelse. Han var trevlig men väldigt självupptagen. Han påminde mycket om tv-karaktären Alan Partridge. Och han var lika tragisk. Han trivs säkert med sitt liv men jag skulle aldrig vilja leva så.

Thomas Renhult

 

Ur arkivet

view_module reorder

The Lost Generation. En förlorad generation som återfanns i Paris

När Sylvia Beach, en litteraturintresserad prästdotter från New Jersey, slog upp dörrarna till Shakespeare and Company år 1919 anade hon inte att den anspråkslösa lilla boklådan ganska snart skulle bli ...

Av: Elisabeth Brännström | Essäer om litteratur & böcker | 24 mars, 2013

Prins Eugen – Ett levande konstnärskap

Det allmänna fenomenet svenskt monumentalmåleri blir partikulärt genom en orientering av prins Eugens konstnärliga praktik. Likt många andra svenska konstnärer kring förra sekelskiftet var prins Eugen en konstnär som ägnade ...

Av: Allan Persson | Konstens porträtt | 22 januari, 2013

Claus Beck-Nielsen - En identitet

Den nionde oktober år 2010 begravde den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck-Nielsen sig själv. Närmare bestämt var det hans identitet som begravdes och det skedde under värdiga former och ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om samhället | 29 oktober, 2010

En katarisk vind över världen

För 800 år sedan, närmare bestämt den 22 juli 1209, inleddes det påvliga och kungliga korståget mot katarerna. Maria Magdalena-kyrkan i Béziers i Sydfrankrike brändes ned. Enligt legenden lär en ...

Av: Percival | Essäer om religionen | 20 juli, 2009

Jag vill göra mitt hjärta till en revolt ibland de puderrosa idealen

Nu är det över. Nu måste det få vara slut. Bara tanken av vår humanitära likgiltighet idag är bröstkorgsbristande smärtsam. Tanken av att jag lever i en generation där var ...

Av: Julia Thoresson Berkquist | Gästkrönikör | 24 april, 2012

En arbetslägenhet i Stockholm

En arbetslägenhet i Stockholm Varför ser man aldrig dig i en mjukt stoppad möbel i tv? Är du bitter? - Jag har undrat med vilken saklig motivering Dagens Nyheter, Expressen, Kulturradion och så ...

Av: Peter Lucas Erixon | Utopiska geografier | 25 september, 2007

Psykotexten. Del 2. Drömmen om ett ting

"Krigskonst är att förgås med blommorna, litteratur är att odla odödliga blommor. Och odödliga blommor är konstgjorda blommor" Yukio Mishima Sidorna som följer upphittades vid ett rivningsarbete i ett för länge ...

Av: Johann von Fritz | Essäer | 15 augusti, 2013

Vuoksa-sjön nära Kexholm  Foto; ccbysa30

Karelska korsvägar

När Finland blev självständigt drogs riksgränsen vid Systerbäck. Karelska näset förblev finskt. Åren innan revolutionen i Ryssland hade Näset varit en plats där Ryssland, Finland och Sverige hade kommit varandra ...

Av: Rolf Karlman | Kulturreportage | 18 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.