Det syns inte om man inte ser det

Synen, omsorgen, om de psykiskt sjuka i det här landet har inte direkt varit en framgångssaga men när jag i september får veta genom kvällsnyheterna på teve att fyra personer ...

Av: Linda Bönström | 19 oktober, 2011
Gästkrönikör

Mikroprosa av calle flognman

molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.

Av: Calle Flognman | 18 Maj, 2016
Utopiska geografier

Romantiken. Thekla Knös och konsten att förgylla vardagen

Romantiken är ett dimmigt begrepp som ligger nära ordet nostalgi. Ordet förknippar vi ofta med förälskelse, starka känslor, svärmeri. Det kan även ha en nedsättande klang och blir då liktydigt ...

Av: Lena Månsson | 30 augusti, 2012
Övriga porträtt

Tankar kring Marmorklipporna

Ernst Jünger gjorde sin debut som författare redan 1929 med krigsskildringen I stålstormen, och levde och verkade ända fram till 1998. Hans skrivande präglas genomgående av en distanserad hållning till ...

Av: Tobias Harding | 17 december, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Med fansen som uppdragsgivare



alexander_hacke_live.jpg
 

Med fansen som uppdragsgivare

Einstürzende Neubauten har spelat in tio album under de senaste två åren. Musikbranschen må vara i kris, men den moderna tyska musikens främsta institution efter Kraftwerk mår bättre än någonsin. För basisten och multiinstrumentalisten Alexander Hacke fungerar direktkontakten med fansen som det musikaliska bränsle som driver bandet framåt. Tidningen Kulturens Mattias Huss tog sig en pratstund med Hacke.

Det går att ana en viss utmattning hos Alexander Hacke när han berättar om bandets supporterprojekt, där medlemmarna fått betala en engångssumma till bandet med löfte om en specialutgåva av den framtida skivan. I prenumerationen ingår även diverse små bonusar i form av extralåtar och livesända webcasts av inspelningssessioner. Den tredje etappen av projektet har just avslutats i och med utgivningen av nya skivan Alles Wieder Offen.

– Vi har i princip jobbat med det här i ett sträck sedan vi började med supportermodellen 2002, säger Alexander Hacke på telefon från Berlin. Det går ihop hyfsat ekonomiskt, men vi har inte kunnat unna oss något extra. Vi har inte tagit ut någon lön till exempel. Så vi kommer att ta det väldigt lugnt med Einstürzende Neubauten framöver, innan vi ger oss på någon fjärde etapp.

Einstürzende Neubauten bildades i dåvarande Västberlin 1980 och blev med sin avantgardistiska punkattityd och förkärlek för skrot, slagborrar och egentillverkade instrument emblematiskt för den sjudande kreativiteten i staden under 1980-talet. Flera medlemsbyten och nästan 30 år senare är det ett delvis annat band vi hör, en grupp ytterst erfarna musiker som bäddar in sångaren och låtskrivaren Blixa Bargelds poetiska och associationsrika texter i dova, klangrika och, allt oftare, mycket vackra ljudlandskap.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– På tidigare skivor har vi ofta haft någon sorts tema, som på Perpetuum Mobile från 2004 när vi arbetade med elementet luft, till exempel. Sedan har varje medlem i bandet liksom bidragit med sina talanger för att försöka skapa musik som låter som Einstürzende Neubauten. Men den här gången satte vi oss bara och spelade, och resultatet lät mer som oss än någonsin tidigare. Vi försökte inte vara Neubauten, vi var Neubauten! Allt bara föll på plats, det kändes verkligen magiskt.

Hacke menar att Alles Wieder Offen mer än något annat är en skiva som ser tillbaka på och reflekterar över bandets historia. Den som lyssnat på bandet tidigare känner genast igen sig i dess säregna ljuduniversum, och även om den industriella arsenalen från förr används på ett diskretare sätt finns den hela tiden där: det är rentav märkligt hur naturligt ljudet av aluminiumstänger som träffar ett golv eller en brummande jetmotor kan smälta samman med stråksektioner och mandolin. Men så har bandet också haft en pålitlig testpublik i de betalande fansen, som kunnat följa inspelningsarbetet på webben.

– Den där resonansen har varit viktig för oss. Under våra webcasts kunde vi ganska snabbt få veta om vi var på väg i rätt riktning, för då slutade fansen chatta med varandra om choklad eller vad det nu kunde vara, minns Hacke med ett skratt. Och så fort vi började spela tråkig musik tappade de koncentrationen igen. Det blev en sorts indikator för oss.

Under de senaste två åren har bandet utöver skivan som släpps offentligt även spelat in åtta skivor av mer experimentell karaktär, som sålts genom ett separat prenumerantprojekt, samt ytterligare 15 låtar med drömmar som utgångspunkt, så kallade juveler, som bonusgåva till supportrarna.

– Vi har varit väldigt produktiva den här gången. Att inte jobba med ett skivbolag, utan istället lova prenumeranterna att man kommer att leverera något riktigt bra, ger en helt annan disciplin. Sedan känns det ju fantastiskt att vara älskad! Vi kan arbeta direkt för människor som älskar det vi gör. Det är en helt annan känsla jämfört med att sätta sig ned med skivbolagsanställda och spekulera kring vad folk kan tänkas gilla.

Alexander Hacke återkommer flera gånger till ordet solidaritet, som när jag undrar om deras affärsmodell fått genklang hos andra musiker.

– Det var någon som talade om Radiohead som har släppt en skiva för nedladdning, men jag har inte hört om någon annan som gjort samma sak som vi. Vilket är synd, jag är säker på att det vore en utmärkt modell för yngre band. Kanske inte för ett enda band, men säg ett gäng svenska, oetablerade band som kunde slå sig samman och starta en webbplats som vår. Vi har ju fördelen av att ha hållit på länge och ha rykte om oss att göra konstiga saker, så folk är intresserade av vad vi hittar på. Men om man tillämpar solidaritetstanken istället för att konkurrera så tror jag att det kan fungera. Debatten om musikindustrins kris ger han inte mycke­t för.

– Vi har gjort det här för att skapa något nytt och visa på att det finns alternativ. Vi vill inte delta i den där tradiga diskussionen om nedladdning och upphovsrätt. Då känns det viktigare att göra saker och sätta igång processer.

Einstürzende Neubauten gör onekligen saker, både tillsammans och var för sig. Blixa Bargeld är för närvarande engagerad i spridandet av ny kinesisk musik till omvärlden och håller på att starta ett skivbolag i Beijing.

– Det kinesiska bandet White besökte vår studio i somras för att spela in sitt album. Blixa lärde känna Shenggy i bandet efter att han fått syn på hennes Neubauten-tatuering i folkvimlet i Beijing. Jag har inte hunnit åka dit själv ännu, men Blixa säger att det kreativa klimatet i staden liknar det som rådde i Berlin på 1980-talet.

Alexander Hacke själv har på senare år synts på upptäcktsfärd i den turkiska musikvärlden i tysk-turkiske regissören Fatih Akins musikdokumentär Crossing the Bridge – The Sound of Istanbul, och även turnerat med det turkiska bandet Baba Zula.

– Turkiet var en fantastisk upplevelse, och det var många saker som imponerade på mig. Musiken har en så naturlig roll där, folk går verkligen ut och köper ny musik varje vecka. Sedan var solidariteten mellan musiker väldigt stark, oavsett vilken genre de spelade i. När vi gjorde filmen blev vi hela tiden rekommenderade från ett skivbolag till nästa, utan någon känsla av konkurrens, vilket var väldigt inspirerande. Dessutom älskar jag orientaliska rytmer! En del av det tog jag med mig därifrån till förra skivan Grundstück.

Hacke arbetar också med olika typer av scenuppsättningar tillsammans med sin fru Danielle De Picciotto. Den senaste var The Mountains of Madness, en audiovisuell hyllning till skräckförfattaren H.P. Lovecraft tillsammans med brittiska vaudeville-bandet The Tiger Lillies.

Mattias Huss

Ur arkivet

view_module reorder
Tommy Åberg

Denna gubbsjuka

En gång en intervju i SVT. Reportern frågar Lars Forsell hur han upplevde sitt åldrande. Han blev tyst en stund. - Man blir gubbsjuk, svarade han motvilligt, lite plågat. Den ...

Av: Tommy Åberg | Gästkrönikör | 08 december, 2017

Lars Huldén foto CC BY SA 3.0

Lars Huldén – in memoriam

Hedersmannen, skalden och österbottningen Lars Huldén har lämnat det jordiska, drygt 90 år gammal. Förutom egna dikter, språkvetenskapliga och litterära verk, översatte han och sonen Mats det finska nationaleposet Kalevala ...

Av: Bengt Berg | Litteraturens porträtt | 12 oktober, 2016

Vi köper väl en julvört då!

När blev vi så förbannade på högtider? De där som kommer och går, år efter år, som ska delas med nära och kära och bringa glädje och liv även till ...

Av: Linda Bönström | Gästkrönikör | 29 december, 2011

Feminism - befrielse eller tvångströja?

Eftertankar kring 8e mars, internationella kvinnodagenVärlden är full av tvångströjor. Är det bara att välja? Roma, du som tog vår frihet för att ge oss skydd och värn – nu, var ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer | 11 mars, 2014

Distributionssvårigheter har gjort att den officiella premiären av Green Inferno är uppskjuten.

Kannibalmyten som kolonial skrämselsaga

Hollywood återanvänder succérecept som aldrig förr. Med anledning av Eli Roths nya, ännu inte släppta kannibalfilm "Green Inferno", är det på sin plats att bena ut hur kannibaler brukar representeras ...

Av: Anders Nilsson | Essäer om film | 02 mars, 2015

Aase Berg. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Tidskriften 10TALs poesifestival 2015

Årets upplaga, den 19:e, av Stockholms Internationella Poesifestival hade temat lyrik och musik. Tidningen Kulturen gjorde några nedslag i det stora och varierade programmet. Festivalen inleddes redan den 24 november ...

Av: Thomas Wihlman | Essäer om litteratur & böcker | 07 december, 2015

En arbetslägenhet i Stockholm

En arbetslägenhet i Stockholm Varför ser man aldrig dig i en mjukt stoppad möbel i tv? Är du bitter? - Jag har undrat med vilken saklig motivering Dagens Nyheter, Expressen, Kulturradion och så ...

Av: Peter Lucas Erixon | Utopiska geografier | 25 september, 2007

Ester – Judisk drottning i Persien och hjältinna

Bibeln är världens mest lästa bok och den har kallats världshistoriens viktigaste och mest inflytelserika skrift. Men Gamla testamentet sägs ofta vara en samling böcker skrivna av män för män ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 24 oktober, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts