Jonas Wessel. Embryots iakttagelser

Far har imponerande ärr efter cykelolyckan, som skedde i alléns dystra dunkel. I fallet sprack en luktflaska av kristall och man meddelar om tidssjukdomar via telefon från Marrakech. Far avfärdar det som efemära fenomen och förgyller ...

Av: Jonas Wessel | 16 december, 2013
Utopiska geografier

Människan i rummet. Den komplexa bilden Roy Anderssons filmspråk

I ett grådaskigt kök sitter en orörlig människa vid ett bord oavvänt närvarande, stirrande rakt fram, fastnaglad i egen livslogik. Självbildens yttre hos denna människa, som här så småningom exponeras ...

Av: Benny Holmberg | 21 september, 2014
Filmens porträtt

Julrimmandets dag

Härmed utnämner jag, Vladimir Oravsky, 23 december till julrimmandets dag. Yes meine Damen und Herren, i dag, söndagen den 23 december är julrimmandets dag, enkom för att i dag hyllar Marie Lundström ...

Av: Vladimir Oravsky | 23 december, 2012
Gästkrönikör

Sekvens ur Viking Eggelings Diagonalsymfonin.

En bildsymfoni på diagonalen

Jag tror det var 1997 eller möjligen året efter som jag hade stämt möte med filmforskaren Gösta Werner på Fylkingen, där det samma kväll skulle visas några av Hans Richters ...

Av: Ulf Stenberg | 28 februari, 2016
Essäer om film

Lars Huldén foto CC BY SA 3.0

Lars Huldén – in memoriam



Hedersmannen, skalden och österbottningen Lars Huldén har lämnat det jordiska, drygt 90 år gammal. Förutom egna dikter, språkvetenskapliga och litterära verk, översatte han och sonen Mats det finska nationaleposet Kalevala till underbar svenska. Hans sista bok blev Läsning för vandrare och andra. 


Lars Huldéns författarskap (som inleddes med Dräpa näcken, 1958) omfattar förutom ytterligare drygt 35 diktsamlingar också Shakespeareöversättningar, en nyöversättning av Kalevala (tillsammans med sonen Mats), teaterstycken, litteratur- och språkvetenskapliga (runt Bellman och Runeberg) verk vid sidan av specialintresset – Österbottens svenska folkmåls böjningar plus mycket annat av både akademisk och jordnära karaktär.

Lars Huldén var en lärd man med den goda egenskapen att inte briljera med sin kunskap. Han har alltid varit en lågmäld humanist, en timid agitator i frågor som engagerar honom och inte minst som en varm humorist. Även när han sysselsätter sig med allvarliga frågor finns glimten där, som solkatten i vattenpussen på asfalterad byväg.

Lars Huldéns författarskap (som inleddes med Dräpa näcken, 1958) omfattar förutom ytterligare drygt 35 diktsamlingar också Shakespeareöversättningar, en nyöversättning av Kalevala (tillsammans med sonen Mats), teaterstycken, litteratur- och språkvetenskapliga (runt Bellman och Runeberg) verk vid sidan av specialintresset – Österbottens svenska folkmåls böjningar plus mycket annat av både akademisk och jordnära karaktär.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

När nu Lars Huldén vid 90 års ålder låter oss läsare ta del av hans mogna och trösterika tankar som gärna infinner sig på en kyrkogård, där gravstenarnas namn sammanfattar liv efter liv i rad på rad, gör han det i ett fiktivt underifrånperspektiv. Det är ur mullen som orden kommer till oss som finns kvar:
"Om du min älskade kommer hit till min grav skall du veta: Stoftet som vilar däri värker av längtan till dig."
En märklig omständighet är att dessa epitafier är skrivna för mer än 40 år sedan, då skalden vare sig nått krönet på sin livsvandring eller på sin skaldebana. När han nu repriserar Läsning för vandrare känns det som om han ville säga: Vad var det jag sa! Märkvärdigare än så här är det inte att vara död och begraven. Men också: Livet är mödan värt: "Har man störtat från regnbågen / så har man varit på regnbågen."

En avdelning i boken handlar om att glömma: glömskor i allmänhet, i privatlivet, i samhället och i de akademiska studierna.

30 haikudikter är av senare datum, 2015. Det handlar bland annat om livet på hemmet, där

Rollatorerna
möts i korridorerna
lastade med liv.

På kyrkogården i Ekshärad i värmländska Klarälvdalen finns vackra handsmidda minnesmärken över de döda. Men det är inte gravkors utan symboliska livsträd. Det låter vackert om metallöven där vinden ligger på, ett stilla klirr över nejden.

Lars Huldén umgås gärna med vinden i sina dikter, när han vandrar längs skogsstigen:

Konvaljen blommar,
dagen är tjugotredje maj.
Allt är som det ska.

Och ändå: allt är inte som det borde vara i Finland. Läsning för vandrare avslutas med några råd, som grundar sig på det aktuella läget i republiken: "Fem orsaker att fly från Finland". Det handlar om det humanistiska resursslöseri som förorsakas av ekonomismens spelregler. Vattnet, ja, själva luften har blivit investeringsobjekt. Hoppfullt är det inte när textens sista mening lyder: "Men vart ska vi ta vägen?"

Om det s.k. rationella skogsbruket har Huldén en hel del att påminna om:"Bristen på skogsstigar blir alltmera kännbar i samhället. / Ett samhälle utan stigar är ett samhälle utan människor."

Innan vi föddes fanns vi inte. Så var det dags för vår stund på jorden. Sen var vi borta på nytt... Men vinden finns kvar, suset genom björkdungen en sommarkväll och de där rösterna som hörs från andra sidan sjön.

Vandringen fortsätter, med och utan oss. Lars Huldéns dikter finns kvar, som vilostenar utmed vägen.

Så är det, minns Lars med stor värme och saknad, men hans dikter finns kvar, som denna:

Du återser mig –
i regnet som fuktar ditt hår
i gräset som spirar om våren
i löv som singlar om hösten
i flingor som dalar.

Bengt Berg

Ur arkivet

view_module reorder

The Lost Generation. En förlorad generation som återfanns i Paris

När Sylvia Beach, en litteraturintresserad prästdotter från New Jersey, slog upp dörrarna till Shakespeare and Company år 1919 anade hon inte att den anspråkslösa lilla boklådan ganska snart skulle bli ...

Av: Elisabeth Brännström | Essäer om litteratur & böcker | 24 mars, 2013

Prins Eugen – Ett levande konstnärskap

Det allmänna fenomenet svenskt monumentalmåleri blir partikulärt genom en orientering av prins Eugens konstnärliga praktik. Likt många andra svenska konstnärer kring förra sekelskiftet var prins Eugen en konstnär som ägnade ...

Av: Allan Persson | Konstens porträtt | 22 januari, 2013

Claus Beck-Nielsen - En identitet

Den nionde oktober år 2010 begravde den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck-Nielsen sig själv. Närmare bestämt var det hans identitet som begravdes och det skedde under värdiga former och ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om samhället | 29 oktober, 2010

En katarisk vind över världen

För 800 år sedan, närmare bestämt den 22 juli 1209, inleddes det påvliga och kungliga korståget mot katarerna. Maria Magdalena-kyrkan i Béziers i Sydfrankrike brändes ned. Enligt legenden lär en ...

Av: Percival | Essäer om religionen | 20 juli, 2009

Jag vill göra mitt hjärta till en revolt ibland de puderrosa idealen

Nu är det över. Nu måste det få vara slut. Bara tanken av vår humanitära likgiltighet idag är bröstkorgsbristande smärtsam. Tanken av att jag lever i en generation där var ...

Av: Julia Thoresson Berkquist | Gästkrönikör | 24 april, 2012

En arbetslägenhet i Stockholm

En arbetslägenhet i Stockholm Varför ser man aldrig dig i en mjukt stoppad möbel i tv? Är du bitter? - Jag har undrat med vilken saklig motivering Dagens Nyheter, Expressen, Kulturradion och så ...

Av: Peter Lucas Erixon | Utopiska geografier | 25 september, 2007

Psykotexten. Del 2. Drömmen om ett ting

"Krigskonst är att förgås med blommorna, litteratur är att odla odödliga blommor. Och odödliga blommor är konstgjorda blommor" Yukio Mishima Sidorna som följer upphittades vid ett rivningsarbete i ett för länge ...

Av: Johann von Fritz | Essäer | 15 augusti, 2013

Vuoksa-sjön nära Kexholm  Foto; ccbysa30

Karelska korsvägar

När Finland blev självständigt drogs riksgränsen vid Systerbäck. Karelska näset förblev finskt. Åren innan revolutionen i Ryssland hade Näset varit en plats där Ryssland, Finland och Sverige hade kommit varandra ...

Av: Rolf Karlman | Kulturreportage | 18 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts