Bildåtervinnaren

Joachim Schmid har gjort konst av bortkastade bilder, reklam och vykort från världens alla hörn. Just nu pågår utställningen Photoworks 1982–2007 på Bildmuseet i Umeå. En utställning som vill väcka ...

Av: Marcus Sponthon | 10 mars, 2008
Allmänna reportage

Helen Schjerfbeck – Självporträttens mästarinna

Självporträtt har förekommit sedan antiken, men det var i samband med renässansen som de kom att utgöra en självständig genre. Självporträttet är en dialog mellan konstnären och den egna spegelbilden ...

Av: Lena Månsson | 18 mars, 2012
Konstens porträtt

Porträtt av fyra kraftfulla samekvinnor

En gemensam nämnare för de fyra samekvinnor som jag avbildar är att de är speciellt aktiva i samiska frågor eller har på annat sätt förtjänat att bli omnämnda. De varseblir ...

Av: Nina Michael | 24 oktober, 2013
Essäer om samhället

Foto Hugo Kuhlin

Paris (Strupen) av Hugo Kuhlin

Denna reseskildring skrevs av mig efter att jag och en vän hade besökt Paris tillsammans. Den skrevs för att jag kände för det och för att roa mig och min ...

Av: Hugo Kuhlin | 22 april, 2017
Utopiska geografier

Miguel Cervantes 1547 1616

Shakespeares och Cervantes budskap till vår tid



Den 23 april 2016 är det 400 år sedan två av världslitteraturens främsta författare dog. Denna dag 1616 avled William Shakespeare i Stratford-upon-Avon och Miguel de Cervantes i Madrid. Vid tiden för Cervantes död hade den gregorianska kalendern införts i Spanien. Senare på 1700-talet gjorde även engelsmännen det. Men då Shakespeare dog den 23 april 1616 gällde fortfarande den julianska kalendern. Shakespeare och Cervantes kände inte till varandras författarskap, ändå finns där flera beröringspunkter mellan dem.

Den 23 april för 400 år sedan dog Cervantes och Shakespeare


Det innebär att lyssna till den inre röst som nått klarsyn och som handlar utifrån denna insikt. Men det är mycket svårt.

Annons:

Cervantes centrala verk är Don Quijote medan Shakespeare dramatiska höjdpunkt utgörs av de fyra dramerna Hamlet, Macbeth, Othello och Kung Lear. Tematiken i dessa pjäser kretsar kring konflikten mellan sken och verklighet och det kan också sägas utgör temat i Don Quijote. Den pjäs där denna konflikt ställs på sin spets är Kung Lear som för övrigt just nu spelas på Uppsala stadsteater med Marie Göranzon i huvudrollen.

Att kunna skilja mellan sken och verklighet är viktigt såväl ur politisk som moralisk och existentiell synvinkel. Det gäller idag lika mycket som på Shakespeares och Cervantes tid. Kopplad till denna konflikt hör förmågan att nå klarsyn och handla rätt i en turbulent värld. Var ska man lägga sin lojalitet och vart ska man rikta sin strävan efter kärlek och fred? Det är frågor som dramatiseras i Kung Lear och Don Quijote. Det är också frågor som dagens människor ställs inför med tanke på vår oroliga omvärld med krig, terrorism och flyktingströmmar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I en berömd scen i Don Quijote tar hjälten upp kampen mot väderkvarnar i tron att det är jättar. Att slåss mot väderkvarnar har blivit ett talesätt för att leva i illusioner. Även kung Lear bedras av sin brist på klarsyn då han delar upp sin kungarike. Han kan inte skilja mellan äkta trohet och falsk trohet och följden blir krig och kaos. På det psykologiska planet leder det till Lears galenskap. I filmen Ran ger Akira Kurosawa en mästerlig tolkning av Shakespeares drama utifrån den japanska historien på medeltiden då Japan slets itu av klanstrider.

Don Quijote är en komedi om de absurda följderna av ett förvirrat sinne. Cervantes hade bittra erfarenheter av att låta sig förvirras av krigisk ära när han fick sitta fem år i ottomanernas fängelse i Alger. Shakespeare levde under en orolig tid då spänningarna mellan katoliker och protestanter ökade i England. Jakob I överlevde en katolsk komplott men kom i konflikt med parlamentet. Samtidigt blev puritanerna allt mer högljudda i det engelska samhället, vilket så småningom ledde till inbördeskrig.

Kung Lear är den stora tragedin om faran att inte kunna genomskåda sken och bedrägeri. Lears älsklingsdotter Cordelia vägrar visa honom hycklad kärlek och hon blir därför förskjuten av sin vredgade far. De båda äldre döttrarna drar sig inte för att hyckla kärlek för att få dela på makten och riket. Lears oförmåga att se sanningen orsakar död och förödelse. Det som räddar världen är klarsyn och rätt handlande. Att känna igen dottern som inte hycklar utan säger sanningen är en viktig lärdom för dagens politiker. Det är att kunna se verkligheten sådan den är och handla därefter. Det som står på spel är ett demokratiskt och rättvist samhälle för alla eller inskränkningar av demokratiska rättigheter och eftergifter för mörka krafter i samtiden. Det finns högerpopulistiska partier i flera europeiska länder och även här i Sverige. De vill ha all makt och hela riket.

Det som gör Kung Lear till en tragedi är instängdhet i jaget och jagets begär. Det som gör Don Quijote till en komedi är instängdhet i romantiska ideal. Lear drivs till galenskap medan Don Quijote återfår sina sinnens fulla bruk. Ska vi följa Shakespeares eller Cervantes vision. Det är det avgörande valet i alla tider. Problemet är att världen inte är så enkel utan att varje val är tvetydigt eftersom människors natur och handlingar är tvetydiga.

Kung Lear och Don Quijote utgör två sidor av oss själva. Varje samhälle formas av den eviga konflikten mellan sken och verklighet, lögn och sanning. Idag den 23 april tänker vi därför på två av världslitteraturens stora författare som i sin a verk lär oss vad som krävs för att skilja mellan sken och verklighet. Det handlar om inget mindre än vår överlevnad som individer och art på denna planet. Vi lever i en apokalyptisk tid och då gäller det att tänka och handla rationellt. Kung Lear i oss går åt ett håll medan Don Quijote i oss vandrar åt motsatt håll. Men där går även en tredje i oss. Alltid går där en tredje vid vår sida. Egentligen är det just detta som är Shakespeares och Cervantes budskap till vår tid. Följ den tredje i oss!

Det innebär att lyssna till den inre röst som nått klarsyn och som handlar utifrån denna insikt. Men det är mycket svårt, vilket inte minst EU:s hantering av flyktingkrisen och terrorismen visat. Flyktingkrisen och terrorhotet är vår tids stora test för förmågan att skilja mellan sken och verklighet, lögn och sanning. Det är vår ödesfråga.

Bo Gustavsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Drömmar

Drömmar Björn Gustavsson drömmer om drömmarnas konst i litteraturen. Drömmen i den franska litteraturen Drömmar har alltsedan tidernas begynnelse varit en källa till både fascination och förbryllelse. Och numera finns ett ...

Av: Björn Gustavsson | Essäer om litteratur & böcker | 09 februari, 2007

”Johan på snippen han spelte klaver!” Bishop Hill, svenskhet på prärien III

När vi sitter på halmbalar mitt i den vackra parken i svenskbygdens Bishop Hill på prärien i Illinois USA och deltar i det traditionella firandet av Jordbruksdagarna och tillsammans med ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 21 mars, 2014

Den elisabetanska teatern enfantes terrible

London var under drottning Elisabeth I:s tid en ytterst livlig och farlig stad fullt av krogar, prostituerade och äventyrare som kom från Europas alla hörn. Det stora folknöjet, förutom att ...

Av: Sofia Kangur | Essäer | 05 oktober, 2008

Gabriella Olsson

GULDGRYTAN KÖTTFÄRS AV 500gr PÅ LIDL.

Gör som följer:

Av: Gabriella Olsson | Gästkrönikör | 29 januari, 2016

Benjamin 17

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 10 december, 2011

Susann Wilhelmsson, Lyriskafton Bild Poetens Hemsida

Det är naturen, inte läkaren, som botar

Malmöbaserade poeten Susann Wilhelmssons femte diktsamling ”Hortulus” ansluter till en uråldrig tradition och presenterar dikter som sluter sig kring gåtor och hemligheter. Boken framstår för Tidningen Kulturens recensent Michael Economou ...

Av: Michael Economou | Essäer om litteratur & böcker | 08 januari, 2017

George Steiner, Gud och Konsten

Redan den gamle filosofen Leibniz frågade sig vad som var innehåll respektive förpackning, vad som var substans respektive katekes. Varför produceras konstverk? Är det nödvändigt att skriva dikter? Vem, utöver ...

Av: Bo I Cavefors | Agora - filosofiska essäer | 13 juni, 2014

Hänt i skvättet 8

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 18 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.