Vikten av vänlighet i Auschwitz

I. Låt barnen komma till mig Wolf meddelar genom barriären av skrik att ungens huvud är synligt. Jag öppnar åter ögonen och försöker fokusera. Min kropp må vara i Block 10 ...

Av: Jonas Wessel | 11 Maj, 2013
Kulturreportage

Robin Valtiala

En diktsvit av Robin Valtiala

Robin Valtiala (f. 1967) är en finlandssvensk författare som bor i Helsingfors. Han skriver både dikter och prosa. De två första böckerna han gav ut var Bakfönster (Boklaget, 1991) och ...

Av: Robin Valtiala | 27 augusti, 2017
Utopiska geografier

Agape og Eros

Liv, fortelling og melodrama Å ha et liv å leve er å leve i fortelling. Fortellinger har forteller, som er den som har en historie å fortelle. Historier har hendelsesforløp, og ...

Av: Thor Olav Olsen | 27 oktober, 2014
Agora - filosofiska essäer

Hegels dubbelansikte

Ingen filosof, med det möjliga undantaget av Wittgenstein, är så svår att närma sig som Hegel. Det har inte bara att göra med att hans idéer är både orginella och ...

Av: Anton Stigermark | 21 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Miguel Cervantes 1547 1616

Shakespeares och Cervantes budskap till vår tid



Den 23 april 2016 är det 400 år sedan två av världslitteraturens främsta författare dog. Denna dag 1616 avled William Shakespeare i Stratford-upon-Avon och Miguel de Cervantes i Madrid. Vid tiden för Cervantes död hade den gregorianska kalendern införts i Spanien. Senare på 1700-talet gjorde även engelsmännen det. Men då Shakespeare dog den 23 april 1616 gällde fortfarande den julianska kalendern. Shakespeare och Cervantes kände inte till varandras författarskap, ändå finns där flera beröringspunkter mellan dem.

Den 23 april för 400 år sedan dog Cervantes och Shakespeare


Det innebär att lyssna till den inre röst som nått klarsyn och som handlar utifrån denna insikt. Men det är mycket svårt.

Annons:

Cervantes centrala verk är Don Quijote medan Shakespeare dramatiska höjdpunkt utgörs av de fyra dramerna Hamlet, Macbeth, Othello och Kung Lear. Tematiken i dessa pjäser kretsar kring konflikten mellan sken och verklighet och det kan också sägas utgör temat i Don Quijote. Den pjäs där denna konflikt ställs på sin spets är Kung Lear som för övrigt just nu spelas på Uppsala stadsteater med Marie Göranzon i huvudrollen.

Att kunna skilja mellan sken och verklighet är viktigt såväl ur politisk som moralisk och existentiell synvinkel. Det gäller idag lika mycket som på Shakespeares och Cervantes tid. Kopplad till denna konflikt hör förmågan att nå klarsyn och handla rätt i en turbulent värld. Var ska man lägga sin lojalitet och vart ska man rikta sin strävan efter kärlek och fred? Det är frågor som dramatiseras i Kung Lear och Don Quijote. Det är också frågor som dagens människor ställs inför med tanke på vår oroliga omvärld med krig, terrorism och flyktingströmmar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I en berömd scen i Don Quijote tar hjälten upp kampen mot väderkvarnar i tron att det är jättar. Att slåss mot väderkvarnar har blivit ett talesätt för att leva i illusioner. Även kung Lear bedras av sin brist på klarsyn då han delar upp sin kungarike. Han kan inte skilja mellan äkta trohet och falsk trohet och följden blir krig och kaos. På det psykologiska planet leder det till Lears galenskap. I filmen Ran ger Akira Kurosawa en mästerlig tolkning av Shakespeares drama utifrån den japanska historien på medeltiden då Japan slets itu av klanstrider.

Don Quijote är en komedi om de absurda följderna av ett förvirrat sinne. Cervantes hade bittra erfarenheter av att låta sig förvirras av krigisk ära när han fick sitta fem år i ottomanernas fängelse i Alger. Shakespeare levde under en orolig tid då spänningarna mellan katoliker och protestanter ökade i England. Jakob I överlevde en katolsk komplott men kom i konflikt med parlamentet. Samtidigt blev puritanerna allt mer högljudda i det engelska samhället, vilket så småningom ledde till inbördeskrig.

Kung Lear är den stora tragedin om faran att inte kunna genomskåda sken och bedrägeri. Lears älsklingsdotter Cordelia vägrar visa honom hycklad kärlek och hon blir därför förskjuten av sin vredgade far. De båda äldre döttrarna drar sig inte för att hyckla kärlek för att få dela på makten och riket. Lears oförmåga att se sanningen orsakar död och förödelse. Det som räddar världen är klarsyn och rätt handlande. Att känna igen dottern som inte hycklar utan säger sanningen är en viktig lärdom för dagens politiker. Det är att kunna se verkligheten sådan den är och handla därefter. Det som står på spel är ett demokratiskt och rättvist samhälle för alla eller inskränkningar av demokratiska rättigheter och eftergifter för mörka krafter i samtiden. Det finns högerpopulistiska partier i flera europeiska länder och även här i Sverige. De vill ha all makt och hela riket.

Det som gör Kung Lear till en tragedi är instängdhet i jaget och jagets begär. Det som gör Don Quijote till en komedi är instängdhet i romantiska ideal. Lear drivs till galenskap medan Don Quijote återfår sina sinnens fulla bruk. Ska vi följa Shakespeares eller Cervantes vision. Det är det avgörande valet i alla tider. Problemet är att världen inte är så enkel utan att varje val är tvetydigt eftersom människors natur och handlingar är tvetydiga.

Kung Lear och Don Quijote utgör två sidor av oss själva. Varje samhälle formas av den eviga konflikten mellan sken och verklighet, lögn och sanning. Idag den 23 april tänker vi därför på två av världslitteraturens stora författare som i sin a verk lär oss vad som krävs för att skilja mellan sken och verklighet. Det handlar om inget mindre än vår överlevnad som individer och art på denna planet. Vi lever i en apokalyptisk tid och då gäller det att tänka och handla rationellt. Kung Lear i oss går åt ett håll medan Don Quijote i oss vandrar åt motsatt håll. Men där går även en tredje i oss. Alltid går där en tredje vid vår sida. Egentligen är det just detta som är Shakespeares och Cervantes budskap till vår tid. Följ den tredje i oss!

Det innebär att lyssna till den inre röst som nått klarsyn och som handlar utifrån denna insikt. Men det är mycket svårt, vilket inte minst EU:s hantering av flyktingkrisen och terrorismen visat. Flyktingkrisen och terrorhotet är vår tids stora test för förmågan att skilja mellan sken och verklighet, lögn och sanning. Det är vår ödesfråga.

Bo Gustavsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Hänt i skvättet 8

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 18 november, 2013

Teosofin, religionerna och den fria tanken

Religiös dogmatik och religionen som hjälp i livskriser. Var går gränsen? Anteckningar och associationer En vacker sommar på 90-talet satte jag mig på balkongen med fötterna bland petuniorna för att läsa Hemliga ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 12 februari, 2013

Tarja Salmi-Jacobson

Tarja Salmi-Jacobson. Tre dikter

Tarja Salmi-Jacobson, författare, skribent och fotograf skrev dikter när hon var i Dubai

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Utopiska geografier | 15 februari, 2016

Vårt egentliga ansiktsuttryck är fördolt

HETERONYMENS DRÖM Efter tid av vakna drömmar som är den sovandes verklighet har jag glömt berättelserna men anar att de inte glömmer mig. Som en Victor Eremita klär jag mig på ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 21 september, 2017

Från penselhår till pixelporr – en essä om pornografi i konsten

Hur många unga pojkar slet inte ut sin joystick på 80-talet i dunkla pojkrum framför en flimrande TV-skärm? Det var inte bara plattformsspel och shoot-em-up spel som visades på skärmarna ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 december, 2012

Veckan från hyllan. Vecka 10 -2013

Efter att ha varit bortrest i två veckor undrar jag efter hemkomsten vad som har hänt under min bortavaro. Som vanligt visar det sig att det har inte hänt något ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 02 mars, 2013

Barab Bo Odar om dunkelhet och expressionism

I den tyske filmskaparen Barab Bo Odars senaste film "The Silence" målas det upp ett idylliskt landskap (i hög grad tack vare Nikolaus Summerers fotografi) med villor i vilka skuggor ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 09 januari, 2011

Lyra fångar relationen mellan författare och läsare

Man skulle givetvis kunna hålla sig för god för att använda slitna uttryck som ”många bollar i luften”. Men det tänker jag inte vara. När det gäller Lyra Ekström Lindbäck ...

Av: Jonas Lundgren | Litteraturens porträtt | 12 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.