Att trivas i lidandet - Lidandet som njutning

Det kan finnas en förrädisk skönhet och bisarr njutning i själsligt lidande. Att förlora sig i egen plåga. Själsligt lidande kan generellt utvecklas till en bekväm ankarplats där inget får störa ...

Av: Benny Holmberg | 07 september, 2009
Essäer om religionen

Att återföda jaget i konsten. Om Pablo Picasso

Fostret var livlöst, lades åt sidan som dödfött. Don Salvador, Pablos farbror blåste cigarrök i näsborrarna på den nyfödde. Picasso vaknade till sin första verklighet. En ingång till existensen, iögonfallande ...

Av: Benny Holmberg | 23 september, 2012
Övriga porträtt

De jämtska -vin-namnen. En betydelsefull ortnamnstyp och dess öden och äventyr i tradition…

Hägra, Härke, Höla, Knytta, Knöva, Kövra, Rista, Skickja, Ösa, Rätan, Grytan, Rödön, Silje och Välje är namn på orter i gamla betydande jämtbygder. Vad de på urnordisk tid betydde är ...

Av: Håkan Roos | 02 december, 2014
Essäer om samhället

Kulturens stängda dörrar. Om fri entréreformen och folkets tillgång till kultur

  Genom museets entré springer två barn in. En flicka i blont, lockigt hår håller sin lillebror i handen. Visar honom alla leksaker i museibutiken. Skrattar. Föräldrarna kommer in bakom dem ...

Av: Frida Oskarsson | 25 januari, 2011
Kulturreportage

Miguel Cervantes 1547 1616

Shakespeares och Cervantes budskap till vår tid



Den 23 april 2016 är det 400 år sedan två av världslitteraturens främsta författare dog. Denna dag 1616 avled William Shakespeare i Stratford-upon-Avon och Miguel de Cervantes i Madrid. Vid tiden för Cervantes död hade den gregorianska kalendern införts i Spanien. Senare på 1700-talet gjorde även engelsmännen det. Men då Shakespeare dog den 23 april 1616 gällde fortfarande den julianska kalendern. Shakespeare och Cervantes kände inte till varandras författarskap, ändå finns där flera beröringspunkter mellan dem.

Den 23 april för 400 år sedan dog Cervantes och Shakespeare


Det innebär att lyssna till den inre röst som nått klarsyn och som handlar utifrån denna insikt. Men det är mycket svårt.

Annons:

Cervantes centrala verk är Don Quijote medan Shakespeare dramatiska höjdpunkt utgörs av de fyra dramerna Hamlet, Macbeth, Othello och Kung Lear. Tematiken i dessa pjäser kretsar kring konflikten mellan sken och verklighet och det kan också sägas utgör temat i Don Quijote. Den pjäs där denna konflikt ställs på sin spets är Kung Lear som för övrigt just nu spelas på Uppsala stadsteater med Marie Göranzon i huvudrollen.

Att kunna skilja mellan sken och verklighet är viktigt såväl ur politisk som moralisk och existentiell synvinkel. Det gäller idag lika mycket som på Shakespeares och Cervantes tid. Kopplad till denna konflikt hör förmågan att nå klarsyn och handla rätt i en turbulent värld. Var ska man lägga sin lojalitet och vart ska man rikta sin strävan efter kärlek och fred? Det är frågor som dramatiseras i Kung Lear och Don Quijote. Det är också frågor som dagens människor ställs inför med tanke på vår oroliga omvärld med krig, terrorism och flyktingströmmar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I en berömd scen i Don Quijote tar hjälten upp kampen mot väderkvarnar i tron att det är jättar. Att slåss mot väderkvarnar har blivit ett talesätt för att leva i illusioner. Även kung Lear bedras av sin brist på klarsyn då han delar upp sin kungarike. Han kan inte skilja mellan äkta trohet och falsk trohet och följden blir krig och kaos. På det psykologiska planet leder det till Lears galenskap. I filmen Ran ger Akira Kurosawa en mästerlig tolkning av Shakespeares drama utifrån den japanska historien på medeltiden då Japan slets itu av klanstrider.

Don Quijote är en komedi om de absurda följderna av ett förvirrat sinne. Cervantes hade bittra erfarenheter av att låta sig förvirras av krigisk ära när han fick sitta fem år i ottomanernas fängelse i Alger. Shakespeare levde under en orolig tid då spänningarna mellan katoliker och protestanter ökade i England. Jakob I överlevde en katolsk komplott men kom i konflikt med parlamentet. Samtidigt blev puritanerna allt mer högljudda i det engelska samhället, vilket så småningom ledde till inbördeskrig.

Kung Lear är den stora tragedin om faran att inte kunna genomskåda sken och bedrägeri. Lears älsklingsdotter Cordelia vägrar visa honom hycklad kärlek och hon blir därför förskjuten av sin vredgade far. De båda äldre döttrarna drar sig inte för att hyckla kärlek för att få dela på makten och riket. Lears oförmåga att se sanningen orsakar död och förödelse. Det som räddar världen är klarsyn och rätt handlande. Att känna igen dottern som inte hycklar utan säger sanningen är en viktig lärdom för dagens politiker. Det är att kunna se verkligheten sådan den är och handla därefter. Det som står på spel är ett demokratiskt och rättvist samhälle för alla eller inskränkningar av demokratiska rättigheter och eftergifter för mörka krafter i samtiden. Det finns högerpopulistiska partier i flera europeiska länder och även här i Sverige. De vill ha all makt och hela riket.

Det som gör Kung Lear till en tragedi är instängdhet i jaget och jagets begär. Det som gör Don Quijote till en komedi är instängdhet i romantiska ideal. Lear drivs till galenskap medan Don Quijote återfår sina sinnens fulla bruk. Ska vi följa Shakespeares eller Cervantes vision. Det är det avgörande valet i alla tider. Problemet är att världen inte är så enkel utan att varje val är tvetydigt eftersom människors natur och handlingar är tvetydiga.

Kung Lear och Don Quijote utgör två sidor av oss själva. Varje samhälle formas av den eviga konflikten mellan sken och verklighet, lögn och sanning. Idag den 23 april tänker vi därför på två av världslitteraturens stora författare som i sin a verk lär oss vad som krävs för att skilja mellan sken och verklighet. Det handlar om inget mindre än vår överlevnad som individer och art på denna planet. Vi lever i en apokalyptisk tid och då gäller det att tänka och handla rationellt. Kung Lear i oss går åt ett håll medan Don Quijote i oss vandrar åt motsatt håll. Men där går även en tredje i oss. Alltid går där en tredje vid vår sida. Egentligen är det just detta som är Shakespeares och Cervantes budskap till vår tid. Följ den tredje i oss!

Det innebär att lyssna till den inre röst som nått klarsyn och som handlar utifrån denna insikt. Men det är mycket svårt, vilket inte minst EU:s hantering av flyktingkrisen och terrorismen visat. Flyktingkrisen och terrorhotet är vår tids stora test för förmågan att skilja mellan sken och verklighet, lögn och sanning. Det är vår ödesfråga.

Bo Gustavsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Dali Atomicus av Philippe Halsman Foto Wikipedia

Miljoners miljarder bilder…

Adjektivet ”ikonisk” som knappt ens är försvenskat sprider sig med löpeldens hastighet. Nu senast är hundra fotografier som tidskriften Time samlat ”ikoniska”, dvs. alltigenom välkända. Bilder virvlar runt oss varje ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 24 november, 2016

Om Röda korsets arbetsförhållanden och språkförbistringen i Första världskrigets Ryssland

Kärt barn har många namn. Sankt Petersburg, Petrograd, Leningrad, och nu Sankt Petersburg igen… St. Petersburg är en vacker stad med breda gator, öppna platser. I skymningsljuset mot broarnas blånande ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer | 29 juli, 2014

Bildning – ingen sport?

  Biblia et stanze av Veronique Traditio.TEMA BILDNING  Tema Bildning Hur förhåller sig bildningen till specialiseringen? Den allmänna bildningen är själva begreppets huvudsats; det är författaren och skriftställaren Leif V Erixells utgångspunkt. Det ...

Av: Leif V Erixell | Essäer om samhället | 10 april, 2008

Hon fångar djurens blickar

Hare – bearbetad litografi på frigolit av Riitta Tjörneryd Blicken mellan djur och människa, som kanske har spelat en avgörande roll i det mänskliga samhällets utveckling, och som alla människor i ...

Av: Niels Hebert | Konstens porträtt | 24 mars, 2008

Litteraturen som politiskt redskap - Intervju med Susanna Alakoski

Det är många som blivit otroligt berörda av de två romaner – Svinalängorna och Håpas du trifs bra i fengelset – som Susanna Alakoski hittills hunnit skriva. Det är böcker ...

Av: Jessica Johansson | Litteraturens porträtt | 02 november, 2011

Tidig turism i Norrbotten

Den tidiga turismen i Norrbotten var männens angelägenhet och vedermödornas och de storslagna vyernas värld. Grunden fanns i geologernas, botanikernas, och kartografernas erfarenheter. De var inte på jakt efter marknader ...

Av: Niels Hebert | Reportage om politik & samhälle | 04 december, 2007

Slå i glasen och låt oss lustiga vara

Jag har haft mina uppgörelser med julen. Jag har barrikaderat mig, dragit ur telefonjacket, hyrt en stuga i ödemarken, sjukskrivit mig efter att frivilligt smittat ner mig med vinterkräksjuka. Jag har ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 06 december, 2011

Hämndens rus

“One day the last portrait of Rembrandt and the last bar of Mozart will have ceased to be — though possibly a colored canvas and a sheet of notes will ...

Av: Anton Stigermark | Essäer | 13 juni, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.