Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

Patrick Modiano: Minnets kvarter



Patrick ModianoI Carol Reeds klassiska filmatisering av Graham Greenes roman The Third Man spelar Orson Welles en av de båda huvudrollerna, den demoniske svarta börs-hajen Harry Lime - Anton Karas efterhängsna melodislinga på cittra kom genast att kallas The Harry Lime-theme och har så förblivit. Den andre är hans vän Holly Martins (den utmärkte Joseph Cotten) fast vänskapen utsätts för allt fler påfrestningar ju längre fram i filmen vi kommer. Han förälskar sig i Harry Limes flickvän (den sorgset vackra italienskan Alida Valli), fast det har han inget för. Holly Martins skriver billiga vilda-västern böcker, i en sådan massfabrikation att han kanske är mera bokfabrikör än författare.

I en av filmens roligare episoder uppstår förvecklingar av kulturell art. Den engelske ordföranden i den lokala litteraturcirkeln i den zon av Wien som är ockuperad av engelsmännen uppfattar att Martins är författare men tar obetänksamt inte reda på av vad slag innan han kidnappar honom för att hålla föredrag för en stor skara andäktigt lyssnade litteraturälskare. Martins stakar sig i sitt improviserade föredrag och gör slutgiltigt bort sig när han får svåra frågor om T. S. Eliot och andra litteraturens sofistikerade stormän, och vad han anser om den –ism som råkar vara inne för dagen.

En bror eller i varje fall släkting till Holly Martins är huvudperson i Patrick Modianos Minnets kvarter (i den franska originaltiteln är kvarteret försvunnet och förlorat: Quartier perdu). Översättningen av Anne-Marie Edéus kom i Norstedts Panter-serie 1986, två år efter originalet, och kommer väl i nytryck snart nu när så mycket annat av honom ges ut på nytt inför prisutdelningen den tionde december. Det är en kort roman på 150 sidor som bara tar någon timme att läsa. Om man ska dyka ner i Modianos författarskap är det här en bra början (hans debutroman Place de l´étoile är däremot påfrestande i sin svårartade name-dropping som mest verkar vara falskt franskt djupsinne, men han var ju heller inte gammal när den skrevs).

Berättaren Ambrose Guise är en framgångsrik författare till dussindeckare som bor i England sedan tjugo år tillbaka men som är parisare och innan han brådstörtat tog sig över Engelska kanalen hette något helt annat, Jean Dekker. Boken börjar med att en förlagsman från Tokyo sammanträffar med honom på ett hotell i Paris för att få en underskrift på översättningskontrakt och annan marknadsföring. De båda diskuterar vad Jarvis-serien av Guise är för något. Japanen påstår att det inte är litteratur, det är någonting annat: ”Det är ingenting att skämmas över, monsieur Guise. Ni följer i Peter Cheneys och Ian Flemings fotspår.” Och Gusie/Dekker håller med.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Modianos roman om honom är däremot litteratur, visserligen med ingredienser som skulle kunna platsa i en kioskdeckare. Historien relateras under ideliga tillbakablickar och växlingar mellan då och nu av en knappt fyrtioårig man som går i spåren på den han en gång var, en ung man på väg att bli författare och med en krets av äldre män som hjälper honom och yngre kvinnor som han förälskar sig i. Två av dem kommer han sedan att återse när han är på sitt tillfälliga besök i Paris, i berättelsens nuplan. Ett mord som skedde tjugo år tidigare finns också med, berättaren låter oss få läsa polisrapporter från den gången, och vi får reda på vem som var mördaren på några korta och skickliga slutrader i denna spaning efter en tid som flytt.

Den tunna intrigtråden av kriminalitet – det finns en hel del skumma figurer, kriminella element och knark i bakgrunden – betyder mycket mindre än exemplen på hur minnet kan fungera. Framför allt är miljöskildringen av Paris alldeles lysande, med mängder av precisa platsangivelser och med melankoliska skymningsdagrar av  l´heure bleu längs Seines kajer. Man kan kanske tycka att det finns andra franskråkiga författare som minst lika mycket hade förtjänat ett Nobelpris: i det förgångna den oerhört produktive och alltid lika suveräne Georges Simenon (han förekom länge i diskussionerna om prisfähiga kandidater och jag råkar veta att en akademiledamot som var en författare av mera allvarligt syftade romaner den gången läste honom flitigt), och bland de levande Michel Tournier som spänner över vidare fält än Patrick Modiano, det ser man redan av hans romaner Fredag och Älvakungen. Men visst är det bra att Svenska akademien den här gången valt en ovanligt läsbar och riktigt njutbar författare.

Ivo Holmqvist

 

Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.