Benjamin 18

 

Av: Håkan Eklund | 17 december, 2011
Kulturen strippar

Queer Jihad

Queer Jihad Religionshistorikern Simon Sorgenfrei utforskar en problematik som sälla­n diskuterats i våra tidningar: homosexualitet och islam. Sedan tio år tillbaka finns det organisationer som arbetar för HBT-rättigheter inom islam.

Av: Simon Sorgenfrei | 04 augusti, 2007
Essäer om religionen

Hur mycket tjänade F. Scott Fitzgerald på The Great Gatsby?

Ungefär en halv miljon dollar från The Great Gatsby flyter varje år in på den familjefond som Zelda och Francis Scott Fitzgeralds dotter Scottie upprättade för sina fyra barn och ...

Av: Ivo Holmqvist | 14 juni, 2013
Övriga porträtt

Könsbestämda ord

Härmed anmäler jag påbudet att ordet kvinniska skall ersätta ordet människa. Möjligen är ordet kvinniska inte direkt könsneutralt, men det kommer att mildra den tyranni med vilken millionårigt manligt språkbruk ...

Av: Vladimir Oravsky | 09 november, 2013
Gästkrönikör

Patrick Modiano: Minnets kvarter



Patrick ModianoI Carol Reeds klassiska filmatisering av Graham Greenes roman The Third Man spelar Orson Welles en av de båda huvudrollerna, den demoniske svarta börs-hajen Harry Lime - Anton Karas efterhängsna melodislinga på cittra kom genast att kallas The Harry Lime-theme och har så förblivit. Den andre är hans vän Holly Martins (den utmärkte Joseph Cotten) fast vänskapen utsätts för allt fler påfrestningar ju längre fram i filmen vi kommer. Han förälskar sig i Harry Limes flickvän (den sorgset vackra italienskan Alida Valli), fast det har han inget för. Holly Martins skriver billiga vilda-västern böcker, i en sådan massfabrikation att han kanske är mera bokfabrikör än författare.

I en av filmens roligare episoder uppstår förvecklingar av kulturell art. Den engelske ordföranden i den lokala litteraturcirkeln i den zon av Wien som är ockuperad av engelsmännen uppfattar att Martins är författare men tar obetänksamt inte reda på av vad slag innan han kidnappar honom för att hålla föredrag för en stor skara andäktigt lyssnade litteraturälskare. Martins stakar sig i sitt improviserade föredrag och gör slutgiltigt bort sig när han får svåra frågor om T. S. Eliot och andra litteraturens sofistikerade stormän, och vad han anser om den –ism som råkar vara inne för dagen.

En bror eller i varje fall släkting till Holly Martins är huvudperson i Patrick Modianos Minnets kvarter (i den franska originaltiteln är kvarteret försvunnet och förlorat: Quartier perdu). Översättningen av Anne-Marie Edéus kom i Norstedts Panter-serie 1986, två år efter originalet, och kommer väl i nytryck snart nu när så mycket annat av honom ges ut på nytt inför prisutdelningen den tionde december. Det är en kort roman på 150 sidor som bara tar någon timme att läsa. Om man ska dyka ner i Modianos författarskap är det här en bra början (hans debutroman Place de l´étoile är däremot påfrestande i sin svårartade name-dropping som mest verkar vara falskt franskt djupsinne, men han var ju heller inte gammal när den skrevs).

Berättaren Ambrose Guise är en framgångsrik författare till dussindeckare som bor i England sedan tjugo år tillbaka men som är parisare och innan han brådstörtat tog sig över Engelska kanalen hette något helt annat, Jean Dekker. Boken börjar med att en förlagsman från Tokyo sammanträffar med honom på ett hotell i Paris för att få en underskrift på översättningskontrakt och annan marknadsföring. De båda diskuterar vad Jarvis-serien av Guise är för något. Japanen påstår att det inte är litteratur, det är någonting annat: ”Det är ingenting att skämmas över, monsieur Guise. Ni följer i Peter Cheneys och Ian Flemings fotspår.” Och Gusie/Dekker håller med.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Modianos roman om honom är däremot litteratur, visserligen med ingredienser som skulle kunna platsa i en kioskdeckare. Historien relateras under ideliga tillbakablickar och växlingar mellan då och nu av en knappt fyrtioårig man som går i spåren på den han en gång var, en ung man på väg att bli författare och med en krets av äldre män som hjälper honom och yngre kvinnor som han förälskar sig i. Två av dem kommer han sedan att återse när han är på sitt tillfälliga besök i Paris, i berättelsens nuplan. Ett mord som skedde tjugo år tidigare finns också med, berättaren låter oss få läsa polisrapporter från den gången, och vi får reda på vem som var mördaren på några korta och skickliga slutrader i denna spaning efter en tid som flytt.

Den tunna intrigtråden av kriminalitet – det finns en hel del skumma figurer, kriminella element och knark i bakgrunden – betyder mycket mindre än exemplen på hur minnet kan fungera. Framför allt är miljöskildringen av Paris alldeles lysande, med mängder av precisa platsangivelser och med melankoliska skymningsdagrar av  l´heure bleu längs Seines kajer. Man kan kanske tycka att det finns andra franskråkiga författare som minst lika mycket hade förtjänat ett Nobelpris: i det förgångna den oerhört produktive och alltid lika suveräne Georges Simenon (han förekom länge i diskussionerna om prisfähiga kandidater och jag råkar veta att en akademiledamot som var en författare av mera allvarligt syftade romaner den gången läste honom flitigt), och bland de levande Michel Tournier som spänner över vidare fält än Patrick Modiano, det ser man redan av hans romaner Fredag och Älvakungen. Men visst är det bra att Svenska akademien den här gången valt en ovanligt läsbar och riktigt njutbar författare.

Ivo Holmqvist

 

Ur arkivet

view_module reorder

Ett intellektuellt storeuropa?

Européer startade första världskriget. Och förlorade. Alla förlorade. Följden blev ett hypnotiserat beteende som resulterade i en nationalism vars logiska följd blev andra världskriget. 1914 var flertalet författare och politiker ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer | 17 maj, 2014

Noemi Scéci, Krizstina Tóth, Anna Jókai, Ágnes Judit Kiss  Foto: Linda Johansson

Kvinnliga författare från Ungern kämpar vidare under Bokmässans invigningsdag

Balassi-institutets ledare lämnade alla invigningen efter att blivit hårt kritiserade av kända författare, bland andra författarinnan Masha Gessen, vilka öppet kritiserade det statligt finansierade kulturinstitutet och bokmässans samarbete.

Av: Linda Johansson | Essäer om litteratur & böcker | 30 september, 2015

Ögonblickets metafysik. Handbok i poesiläsning

Vårt krigsbyte är vetskapen om världen: den är så stor att den ryms i ett handslag, så svår att den låter sig beskrivas med ett leende, så ovanlig som ekot i en bön ...

Av: Mattias Lundmark | Essäer om litteratur & böcker | 10 maj, 2012

Lenke Rothman  Träd (från Lenke Rothmans homepage)

Lenke Rothman vill med konsten laga världen

”Sy ihop orden, orden till ett stort täcke, ord och meningar, det sedda, det som sker. Sy ihop. Sy ihop fogarna, trottoarens kvadratiska stenar. Sy ihop. Sy ihop fotsulorna med ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 30 juni, 2017

Människans frihet och ansvar

Är vi genernas slavar och offer för vårt undermedvetna?Vid femtio års ålder blev stugan mig trång och jag lyfte från litteraturen - som i och för sig var ett underbart ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 14 september, 2010

Skarabéerböckerna utgivenhet

Första skarabéerboken, h;ström Text & Kultur 2010Största skarabéerbokenTredje generation skarabéerbok Skrev självrespektören kallolitteratör auteur Dante Havsboda ”Världens sista roman” är frågeställningen mer talande än att gjorde. Fan sinnrik titel, han gjorde ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 05 september, 2012

”Sag mir wo die blumen sind” Marlene Dietrich -en blå ängel i byxor

Den gravt alkoholiserade divan sängliggande sedan åratal, tungt drogad, nu åldrande i sitt förfall, en mager kvinnan som levde i självvald ensamhet fjättrad vid sängen, plågad av njursvikt med cirkulationsproblem ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om film | 28 maj, 2012

En rämna i ordvävens ytskikt. Overklighetens Janet Frame

Verkligheten gled undan som en försåtlig illusion. Skräcken ockuperade henne. Inte ens ormbett eller jordbävningar kunde mäta sig med det som gjorde Janet så rädd. Hon satt i en inskränkt ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 13 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.