Från Warszawa med kärlek

Det känns som om Warszawa är en stad i förvandling. En stad som fortfarande balanserar på gränsen mellan öst och väst, men som sakta håller på att tippa över mot ...

Av: Mathias Jansson | 11 augusti, 2010
Resereportage

Den Gudomliga komedin (del 1)

Dante Alighieri föddes i florens 1265. Han var bl.a. apotekare och läkare, samt deltog aktivt i stadens politiska liv. Han dömdes i en partistid 1302 till egendomsförlust och landsflykt. Han ...

Av: Hans-Evert Renérius | 11 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

De försvann

"Dave ... stop. Stop, will you? Stop, Dave. Will you stop, Dave? Stop, Dave. I'm afraid. I'm afraid, Dave. Dave ... my mind is going. I can feel it. I ...

Av: Jonas Wessel | 27 juli, 2009
Utopiska geografier

Postemmakrönika 4

Enorma energimängder frilägges nu när jag inte mer är författare, med en massa onödiga sysselsättningar, har flera nätter renoverat gamla läderband (mest halvfranska) (och när jag behövde några prickar lim ...

Av: Stefan Hammarén | 08 april, 2010
Stefan Hammarén

Intervju med Carl-Johan Vallgren



Carl-Johan Vallgren Foto Caroline AnderssonHan är översatt till tjugofem språk och slog igenom internationellt med Den vidunderliga kärlekens historia som renderade honom Augustpriset. Efter att flera av hans böcker har utspelats i stora delar av Europa är Carl-Johan Vallgren tillbaka i sina barndomskvarter i Falkenberg, där vi i Havsmannen får möta två barn i samhällets skugga.

I samband med lanseringen av Kunzelman & Kunzelman sa du i en intervju med SVD att det kanske inte skulle bli någon mer bok, är det samma känsla nu, eller kanske snarare efter varje bok du har skrivit, att det kan ha varit den sista?

- Nej, inte denna gång, tvärtom har jag fått en väldig lust att skriva, ett slags nytändning kanske, som möjligen beror på att jag för tillfället har lagt min musikkarriär på hyllan. 

Din nya bok Havsmannen utspelar sig i dina barndomstrakter, var det självklart att förlägga handlingen dit?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Ja, själva idén föddes ur havet och min egna barndomskvarter. Och så var det dags för mig personligen att börja utforska mina egna tonår. 

Du skriver om människor i samhällets utkant, människor som inte tas om hand. Ser du en likgiltighet och brist på empati i vårt samhälle?

- Ja, det gör jag dessvärre, och jag tror inte att det enbart beror på en ideologisk kursändring, det verkar ligga i själva tiden, i en annan syn på människan i en globaliserad värld.

Enligt Rädda Barnen levde 248 000 barn i fattigdom i Sverige år 2009, det vill säga 13 procent av alla barn. Har sådana siffror bidragit till att du ville skriva Havsmannen?

- Just den siffran släpptes märkligt nog bara någon dag innan havsmannen kom ut, så jag kände inte till den. Däremot, sen jag själv blev pappa, har jag varit väldigt uppmärksam på allt som har med barns lidande att göra. Det faller sig naturligt, och det har förstås påverkat min berättelse, jag ville verkligen fästa uppmärksamheten vid barn som har det svårt, som inte har några instanser alls att vända sig till, minst av allt de vuxna; barn i ett ekonomiskt och emotionellt vakuum. 

När min bror för dryga tio år sedan var i Berlin hade han ingenstans att sova och då dök du upp och lånade ut din lägenhet, speglar det på något vis hur du önskar att människor och samhällen ska fungera?

- Herregud, det minns jag inte ens, det är något fel på mitt minne, och kanske är det därför jag har blivit författare. men det är säkert sant om du säger det. Och ja, jag försöker att vara en bra människa, ibland lyckas jag, ibland inte. 

När du skriver, har du en tydlig plan med boken, från början till slut eller följer du med och låter boken och dess karaktärer avgöra handlingen efter hand?

- Jag utgår från ett par tre urscener som jag vet kommer att bli bärande för berättelsen och ladda den med kraft, men sedan gäller det att vara öppen för infall, och att kunna värdera dem rätt för att inte hamna för långt bort från grundtemat.

Hur nära upplever du dig komma karaktärerna du skriver om, i det här fallet Nella och hennes lillebror Robert?

- Jag tycker att jag är nära dem båda två, det gäller ju att kunna identifiera sig med sina huvudpersoner, och det är faktiskt alltid lite lättare när man berättar i jagform, jag är så att säga Nella medan jag skriver.

Boken är svart och ångestfylld, var den svår, mentalt, att skriva?

- Nej, men svårt att läsa och redigera, då gjorde det stundtals ganska ont.

Är det någon av dina böcker du känner starkare för än andra?

- Nej, men mina fyra första böcker räknar jag bort, jag ser dem mer som övningsstycken. Allt jag skrivit från och med Rubashov är jag stolt över.

Läser du recensioner av dina böcker?

- Det beror på om de verkar intressanta, men inte nödvändigtvis positiva.

Är insikten om att man inte kan vara älskad av alla, en av de viktigare för det inre lugnet, för att man inte ska hetsa upp sig?

- Ja, definitivt, och det är en insikt som kommer med framgång, ju populärare man blir desto starkare blir också människors åsikter.

Finns det några böcker du själv har läst som på ett tydligare sätt än andra lever kvar i dig?

- Ingen nämnd ingen glömd. 

Du har sagt att en bra ingång i litteraturens värld är Pippi, att de böckerna öppnar dörrar både åt den magiska realismen och uppkäftigheten à la Bukowski, samt att de innehåller ett kärleksbudskap värdigt Tolstoj. Hur ser du på Astrid Lindgrens författarskap i stort?

- Hon var en stor författare med en ohyggligt rik fantasi och tillika empati, som jag nyupptäcker tillsammans med mina barn.

Avslutningsvis, Springsteen kommer till Ullevi i sommar, har du biljett?

- Nej, men jag är beredd att lägga en bra slant på svarta börsen. Någon därute som vill sälja?

 

Björn Augustson

Ur arkivet

view_module reorder

”Genom bråddjup av ovetbarhet” Nära Birgitta Trotzig

I texten 'Från en ort till en annan' i Allt om Böcker nr 1 1982 skriver Birgitta Trotzig om en ort, dels den faktiska fysiska plats som diktaren kan befinna ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 05 januari, 2014

Om den sämre formen av kapitalism

Om den sämre formen av kapitalism Fungerar den amerikanska formen av kapitalism bättre än den europeiska? Tidningen Kulturens korrespondent från New York, Pierre Gilly, hävdar att det är tvärt om ...

Av: Pierre Gilly | Essäer om politiken | 12 oktober, 2006

Gisela Nordell. Dikter

Gisela Nordell är född i Stockholm 1956. Hon arbetat inom folkmusiken sedan 1996, litterära visan. Hon finns att höra på cdn "Ferlin- I livets villervalla" 1999  och "Visor från gränderna" 2002, utgivet på Ljudmanufaktur.Hon har medverkat ...

Av: Gisela Nordell | Utopiska geografier | 17 februari, 2014

Cigarreter på vita duken

Cigaretter är filmens mest använda rekvisita. Fortfarande, trots att till och med James Bond slutade röka. Jim Jarmusch gjorde tre kortfilmer och en långfilm med den gemensamma titelnCoffee and Cigarettes. Långfilmen ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 17 augusti, 2013

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld."

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld." Ett samtal med Carl Johan De Geer. Text & foto: Carl Abrahamsson Det finns ingen annan Carl Johan De Geer än Carl Johan De ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 01 november, 2009

Historisk – biografisk liv

Innledning For en tid tilbake fikk jeg utgitt disse to artiklene i Tidningen Kulturen: Biografisk liv, respektivt, Å leve i historien. Begge artiklene handler om å ha et historisk – biografisk ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 juni, 2014

Hela Sverige inklusive Paret Truxa övar repövning

Idag var jag nere i Järva fältet och ända bort mot Solna. Kulvertarna når så långt, fast det kan ingen tro. När man tar bussen är det ju som om ...

Av: Boel Schenlaer | Kulturreportage | 30 september, 2009

 ”Gravest Hits” – de två första singlarna i form av en tolvtums-EP

Bandet som Gud glömde men som Djävulen älskade

Med Peter Sjöblom som ciceron återvänder Tidningen Kulturen till det sista sanna rock'n'roll-bandet The Cramps.

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 09 Maj, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.