Erik Larson i odjurets trädgård

Erik Larson på amerikanska västkusten, han bor i Seattle, är född 1954 och med förflutet som Staff Reporter på Wall Street Journal. Han har också varit flitig i den periodiska ...

Av: Ivo Holmqvist | 04 mars, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Parmenides av Hebriana Alainentalo

Att med tanken kan vi klyva

Melker Garay om tankens flöde.

Av: Melker Garay | 30 september, 2015
Melker Garay : Reflektioner

Veckans porträtt : Anna Kristensen

Anna Kristensen om Anna Kristensen Fråga till mig som jag försöker besvara: Varför målar du på containrar? Jag ställer den frågan eftersom jag precis varit aktuell med mitt containermåleri på galleri ...

Av: Anna Kristensen | 02 november, 2006
Konstens porträtt

Filosofiske anliggender

Å drive med filosofi er å ha kjennskap til virksomhetens opprinnelse, og å kjenne til virksomhetens opprinnelse er å oppnå kunnskap om dens røtter og stamme, dens vugge eller fødsel ...

Av: Thor Olav Olsen | 01 september, 2010
Agora - filosofiska essäer

Intervju med Carl-Johan Vallgren



Carl-Johan Vallgren Foto Caroline AnderssonHan är översatt till tjugofem språk och slog igenom internationellt med Den vidunderliga kärlekens historia som renderade honom Augustpriset. Efter att flera av hans böcker har utspelats i stora delar av Europa är Carl-Johan Vallgren tillbaka i sina barndomskvarter i Falkenberg, där vi i Havsmannen får möta två barn i samhällets skugga.

I samband med lanseringen av Kunzelman & Kunzelman sa du i en intervju med SVD att det kanske inte skulle bli någon mer bok, är det samma känsla nu, eller kanske snarare efter varje bok du har skrivit, att det kan ha varit den sista?

- Nej, inte denna gång, tvärtom har jag fått en väldig lust att skriva, ett slags nytändning kanske, som möjligen beror på att jag för tillfället har lagt min musikkarriär på hyllan. 

Din nya bok Havsmannen utspelar sig i dina barndomstrakter, var det självklart att förlägga handlingen dit?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Ja, själva idén föddes ur havet och min egna barndomskvarter. Och så var det dags för mig personligen att börja utforska mina egna tonår. 

Du skriver om människor i samhällets utkant, människor som inte tas om hand. Ser du en likgiltighet och brist på empati i vårt samhälle?

- Ja, det gör jag dessvärre, och jag tror inte att det enbart beror på en ideologisk kursändring, det verkar ligga i själva tiden, i en annan syn på människan i en globaliserad värld.

Enligt Rädda Barnen levde 248 000 barn i fattigdom i Sverige år 2009, det vill säga 13 procent av alla barn. Har sådana siffror bidragit till att du ville skriva Havsmannen?

- Just den siffran släpptes märkligt nog bara någon dag innan havsmannen kom ut, så jag kände inte till den. Däremot, sen jag själv blev pappa, har jag varit väldigt uppmärksam på allt som har med barns lidande att göra. Det faller sig naturligt, och det har förstås påverkat min berättelse, jag ville verkligen fästa uppmärksamheten vid barn som har det svårt, som inte har några instanser alls att vända sig till, minst av allt de vuxna; barn i ett ekonomiskt och emotionellt vakuum. 

När min bror för dryga tio år sedan var i Berlin hade han ingenstans att sova och då dök du upp och lånade ut din lägenhet, speglar det på något vis hur du önskar att människor och samhällen ska fungera?

- Herregud, det minns jag inte ens, det är något fel på mitt minne, och kanske är det därför jag har blivit författare. men det är säkert sant om du säger det. Och ja, jag försöker att vara en bra människa, ibland lyckas jag, ibland inte. 

När du skriver, har du en tydlig plan med boken, från början till slut eller följer du med och låter boken och dess karaktärer avgöra handlingen efter hand?

- Jag utgår från ett par tre urscener som jag vet kommer att bli bärande för berättelsen och ladda den med kraft, men sedan gäller det att vara öppen för infall, och att kunna värdera dem rätt för att inte hamna för långt bort från grundtemat.

Hur nära upplever du dig komma karaktärerna du skriver om, i det här fallet Nella och hennes lillebror Robert?

- Jag tycker att jag är nära dem båda två, det gäller ju att kunna identifiera sig med sina huvudpersoner, och det är faktiskt alltid lite lättare när man berättar i jagform, jag är så att säga Nella medan jag skriver.

Boken är svart och ångestfylld, var den svår, mentalt, att skriva?

- Nej, men svårt att läsa och redigera, då gjorde det stundtals ganska ont.

Är det någon av dina böcker du känner starkare för än andra?

- Nej, men mina fyra första böcker räknar jag bort, jag ser dem mer som övningsstycken. Allt jag skrivit från och med Rubashov är jag stolt över.

Läser du recensioner av dina böcker?

- Det beror på om de verkar intressanta, men inte nödvändigtvis positiva.

Är insikten om att man inte kan vara älskad av alla, en av de viktigare för det inre lugnet, för att man inte ska hetsa upp sig?

- Ja, definitivt, och det är en insikt som kommer med framgång, ju populärare man blir desto starkare blir också människors åsikter.

Finns det några böcker du själv har läst som på ett tydligare sätt än andra lever kvar i dig?

- Ingen nämnd ingen glömd. 

Du har sagt att en bra ingång i litteraturens värld är Pippi, att de böckerna öppnar dörrar både åt den magiska realismen och uppkäftigheten à la Bukowski, samt att de innehåller ett kärleksbudskap värdigt Tolstoj. Hur ser du på Astrid Lindgrens författarskap i stort?

- Hon var en stor författare med en ohyggligt rik fantasi och tillika empati, som jag nyupptäcker tillsammans med mina barn.

Avslutningsvis, Springsteen kommer till Ullevi i sommar, har du biljett?

- Nej, men jag är beredd att lägga en bra slant på svarta börsen. Någon därute som vill sälja?

 

Björn Augustson

Ur arkivet

view_module reorder

Jack Uppskäraren. En ikon för massmördarna

Även om man kanske inte vet vilka offren var eller hur han tog livet av dem, känner de flesta människor än idag till namnet Jack the Ripper. Den bakomliggande personen ...

Av: Sofie Nikolajsen Bergh | Porträtt om politik & samhälle | 08 januari, 2013

Jelinek mellan brutalitet och skärpa

Jelinek mellan brutalitet och skärpa Elfriede Jelinek skapar polyfonier av kroppar och experimenterar med språket. Hennes språk är vackert och ångestfullt som en seriell kvartett av Anton Webern.

Av: Anders Forsberg | Litteraturens porträtt | 03 september, 2006

KO UN. Diktaren från Syd Korea

Själv kom jag i kontakt med honom på slingriga vägar. Väl framme blev jag överväldigad. I "Mina dikters dröm", en essä som avslutar Sydkoreas store poet, dramaturg, romanförfattare, litteraturkritiker och frihetskämpe ...

Av: Carsten Palmer Schale | Litteraturens porträtt | 04 september, 2012

Performance on-line

Performance är en konstform som utförs live. Historiskt sett har performancekonsten försökt att tänja på gränserna mellan konsten och det vardagliga livet. Många konstnärer har sett performance som en ...

Av: Mathias Jansson | Media, porträtt | 05 juli, 2008

Laokoon och hans söner. Källa Wikipedia

I Laokoongruppens grepp

Laokoon och hans söner i kamp med en jätteorm är en av konstens mest levande och dramatiska skulpturer. Det har funnits många som försökt efterlikna motivet med få har kommit ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 26 oktober, 2017

Emmakrönika XVII, face to facébook och?

på skitstöveljordklotsvägens avtag ett allra diffust ställe på com till, men inte alls mer diffust än följande snart, vid disken väl framme hade jag oppnat cärlet och smakat på tre ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 maj, 2009

Allmän letning

Att ta en sväng på kontinenten blir vanligare och enklare. På TV hörde jag igår med stigande förvåning ett meningsutbyte mellan två kandidater till Europaparlamentet. Den ena av dem tyckte ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 27 februari, 2014

Hammarén talar, och talar för mycket om för mycket den här gången (Tumbling…

Stämpelrött d'breviant skrumpelns, lämnas lika till bedd onåd förd konkursanhållan för Land of Fuck, vet inte vad jag mig talar om här ändå, eller aldrig heller helt annars heller av ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 22 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.