Egentligen inte intresserad av film

Illustratio: Ulla-Carin Grafström Egentligen inte intresserad av film Bäst trivs hon med att röja sly i skogen med motorsåg. Att det blev animerad film var mest av en slump för Ulla-Carin ...

Av: Ulf Hjelting | 20 november, 2007
Porträtt om politik & samhälle

Fragment av surrogatpyret XIV

Vi tog oss in i den dunkla pisstinkande salen utan å yttra ett ord, åtminstone ja kräka på, å där fanns två varelser till som morfar ha prata om förut ...

Av: Nikanor Teratologen | 03 mars, 2008
Teratologisk sondering

Belvy Methan

Slutet eller en ny början?

Om någon om 70 år lyckas läsa detta innebär det att mänskligheten lyckades besinna sig och förenas i en aldrig tidigare skådad kamp för överlevnad mot naturens krafter. Naturens hämnd ...

Av: Richard Conricus | 17 maj, 2017
Reportage om politik & samhälle

Ann-Helén Andersson

Ann-Helén Andersson . Till försvar för skenlevnaden

Ann-Helén, alias AHA och andra förnyelsebara alter'egon. Denna doktor i litteraturvetenskap befinner sig på skrivande fot i gränsländerna mellan fiktion och verklighet, hav och fastland, galghumor och gravallvar. "Till försvar ...

Av: Ann-Helén Andersson | 11 december, 2017
Utopiska geografier

Intervju med Carl-Johan Vallgren



Carl-Johan Vallgren Foto Caroline AnderssonHan är översatt till tjugofem språk och slog igenom internationellt med Den vidunderliga kärlekens historia som renderade honom Augustpriset. Efter att flera av hans böcker har utspelats i stora delar av Europa är Carl-Johan Vallgren tillbaka i sina barndomskvarter i Falkenberg, där vi i Havsmannen får möta två barn i samhällets skugga.

I samband med lanseringen av Kunzelman & Kunzelman sa du i en intervju med SVD att det kanske inte skulle bli någon mer bok, är det samma känsla nu, eller kanske snarare efter varje bok du har skrivit, att det kan ha varit den sista?

- Nej, inte denna gång, tvärtom har jag fått en väldig lust att skriva, ett slags nytändning kanske, som möjligen beror på att jag för tillfället har lagt min musikkarriär på hyllan. 

Din nya bok Havsmannen utspelar sig i dina barndomstrakter, var det självklart att förlägga handlingen dit?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Ja, själva idén föddes ur havet och min egna barndomskvarter. Och så var det dags för mig personligen att börja utforska mina egna tonår. 

Du skriver om människor i samhällets utkant, människor som inte tas om hand. Ser du en likgiltighet och brist på empati i vårt samhälle?

- Ja, det gör jag dessvärre, och jag tror inte att det enbart beror på en ideologisk kursändring, det verkar ligga i själva tiden, i en annan syn på människan i en globaliserad värld.

Enligt Rädda Barnen levde 248 000 barn i fattigdom i Sverige år 2009, det vill säga 13 procent av alla barn. Har sådana siffror bidragit till att du ville skriva Havsmannen?

- Just den siffran släpptes märkligt nog bara någon dag innan havsmannen kom ut, så jag kände inte till den. Däremot, sen jag själv blev pappa, har jag varit väldigt uppmärksam på allt som har med barns lidande att göra. Det faller sig naturligt, och det har förstås påverkat min berättelse, jag ville verkligen fästa uppmärksamheten vid barn som har det svårt, som inte har några instanser alls att vända sig till, minst av allt de vuxna; barn i ett ekonomiskt och emotionellt vakuum. 

När min bror för dryga tio år sedan var i Berlin hade han ingenstans att sova och då dök du upp och lånade ut din lägenhet, speglar det på något vis hur du önskar att människor och samhällen ska fungera?

- Herregud, det minns jag inte ens, det är något fel på mitt minne, och kanske är det därför jag har blivit författare. men det är säkert sant om du säger det. Och ja, jag försöker att vara en bra människa, ibland lyckas jag, ibland inte. 

När du skriver, har du en tydlig plan med boken, från början till slut eller följer du med och låter boken och dess karaktärer avgöra handlingen efter hand?

- Jag utgår från ett par tre urscener som jag vet kommer att bli bärande för berättelsen och ladda den med kraft, men sedan gäller det att vara öppen för infall, och att kunna värdera dem rätt för att inte hamna för långt bort från grundtemat.

Hur nära upplever du dig komma karaktärerna du skriver om, i det här fallet Nella och hennes lillebror Robert?

- Jag tycker att jag är nära dem båda två, det gäller ju att kunna identifiera sig med sina huvudpersoner, och det är faktiskt alltid lite lättare när man berättar i jagform, jag är så att säga Nella medan jag skriver.

Boken är svart och ångestfylld, var den svår, mentalt, att skriva?

- Nej, men svårt att läsa och redigera, då gjorde det stundtals ganska ont.

Är det någon av dina böcker du känner starkare för än andra?

- Nej, men mina fyra första böcker räknar jag bort, jag ser dem mer som övningsstycken. Allt jag skrivit från och med Rubashov är jag stolt över.

Läser du recensioner av dina böcker?

- Det beror på om de verkar intressanta, men inte nödvändigtvis positiva.

Är insikten om att man inte kan vara älskad av alla, en av de viktigare för det inre lugnet, för att man inte ska hetsa upp sig?

- Ja, definitivt, och det är en insikt som kommer med framgång, ju populärare man blir desto starkare blir också människors åsikter.

Finns det några böcker du själv har läst som på ett tydligare sätt än andra lever kvar i dig?

- Ingen nämnd ingen glömd. 

Du har sagt att en bra ingång i litteraturens värld är Pippi, att de böckerna öppnar dörrar både åt den magiska realismen och uppkäftigheten à la Bukowski, samt att de innehåller ett kärleksbudskap värdigt Tolstoj. Hur ser du på Astrid Lindgrens författarskap i stort?

- Hon var en stor författare med en ohyggligt rik fantasi och tillika empati, som jag nyupptäcker tillsammans med mina barn.

Avslutningsvis, Springsteen kommer till Ullevi i sommar, har du biljett?

- Nej, men jag är beredd att lägga en bra slant på svarta börsen. Någon därute som vill sälja?

 

Björn Augustson

Ur arkivet

view_module reorder

Veckan från Hans Fallada

Folkrörelseägda Folksam bantar ner sin organisation. Deras deltidsarbetande ombud - folkrörelsetanken! - fick vara med om att konkurrera om de återstående jobben. Så generöst. De som inte klarade av säljmålen ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 03 juli, 2011

Vladimir Oravsky av Elena Piligrim

Mellan Václavsplatsen och Syntagmatorget

Jag satt i ett SAS-plan på väg från Aten - Elefthérios Venizélos flygplats till Københavns Lufthavn i Kastrup. Planet började rulla och jag, tillsammans med övriga passagerare kunde se flygplatsens ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 12 juli, 2015

Erik Carlquist översätter ”Rader” en dikt av Robert Burn

Politiskt kannstöperi och skvaller har gamla anor, och med hjälp av informationsteknologiska framsteg, från tryckpressen till "sociala media", har man numera lyckats driva upp dem till astronomiska nivåer. Redan på Robert ...

Av: Robert Burns | Kulturreportage | 28 maj, 2013

När devising tar sig an Ett drömspel

Jag blir upphämtad vid Östersund C av Teater Verbals producent Olle Olsson. Tillsammans åker vi till den konferensgård cirka en mil utanför centrala Östersund där Teater Verbal huserar sommaren 2011 ...

Av: Anna Nyman | Reportage om scenkonst | 01 augusti, 2011

Veckan från hyllan. vecka 25 - 2012

Fotbolls-EM, vilken tidstjuv! Det blir mycket fotboll, två matcher om dagen, även om jag inte ser alla, blir det långt mer tid framför tv:n än vanligt. Så är det nog ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 16 juni, 2012

Det regnar och det regnar, himlen är grå(Lasse Stefanz)

Det regnar, jag sitter och lyssnar på regnet, sover på kökssoffan en timme, ser ut genom fönstret, det regnar, ingen rör sig på gatan, inte ens lögnaren, fifflaren och bedragaren ...

Av: Bo Bjelvehammar | Gästkrönikör | 21 oktober, 2014

 Matt Haig på besök i Sverige. Foto Belinda Graham.

Matt Haigs öppenhet om sin depression ledde till en world-wide-bestseller - och Skäl att fortsätta leva

Matt Haig är på turné med sin nya bok, som kommer ut på fler och fler språk. Nu finns den också på svenska. Han betraktar kritiskt sin omvärld --- ungefär ...

Av: Belinda Graham | Litteraturens porträtt | 10 oktober, 2016

Ingångar och utgångar ur Borges Bibliotek

Klockan, ja något mellan tidigt och sent, kan inte urskilja riktigt och jag känner mig som insprängd i en målning av George Fredric Watt, eller ur en text av Borges ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 21 oktober, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts