Alphonse Daudet på den västra sidan om södra Rhônedalen

Många av Alphonse Daudets böcker är numera ganska bortglömda utanför Frankrikes gränser. I Sverige är det väl i stort sett bara Brev från min kvarn och möjligen Tartarin från Tarascon ...

Av: Johan Werkmäster | 26 augusti, 2010
Kulturreportage

Carl Milles skulptur

Biblicism i modern film

Människans sägner är så mycket mer än bara ursprungsberättelser och övernaturliga förklaringar på världsfenomen; de erbjuder visdom, moraliska budskap och levnadsregler för dem som söker, skriver Noak Gröning som i ...

Av: Noak Gröning | 12 juni, 2015
Essäer om film

Dikten kan alltid uppväga vad andra kallar slumpen. Om Stéphane Mallarmé och Giuseppe…

 ”… […] och Ungarettimed livets kritor på dödens tavla.Dikten som är fullkomligt möjlig.”/ T. Tranströmer Efter tid av vakna drömmar som är den sovandes verklighet har jag glömt berättelserna men anar att ...

Av: Göran af Gröning | 19 december, 2013
Litteraturens porträtt

Cecilia Davidsson om Cecilia Davidsson

Cecilia Davidsson om Cecilia Davidsson Jag har alltså publicerat tre novellsamlingar, men när ska jag skriva min första roman? Hallå där, jag har faktiskt skrivit en! "Sjunken hjärna", som kom för ett ...

Av: Cecilia Davidsson | 07 december, 2006
Litteraturens porträtt

En intervju med Aija Terauda



Aija Terauda: Många europeiska skådespelerskor har prövat lyckan i Hollywood, men ofta (med undantag möjligen av Marlene Dietrich och Greta Garbo) har de blivit kända för vissa stereotypiska roller. De mest kända europeiska skådespelerskorna har sitt ursprung i en tradition av stark filmkultur, men man kan inte säga att det gäller skådespelerskor från Lettland. Därifrån kommer Aija Terauda, en av de mest eftertraktade skådespelerskorna inom film och teater i New York.

Den lettiska filmen är ironiskt nog mest känd på grund av en i Lettland född regissör, Sergej Eisenstein, som var den store konstnären under Stalin epoken. Hur är situationen för film i dagens Lettland?

- Lettand är ett mycket litet land som producerar få bra filmer om året. Nu finns det en produktion av tre till fem långfilmer per år, men jag känner inte till dem så bra eftersom distributionen är begränsad. Tyvärr finns det stora problem för att kunna finansiera och distribuera lettisk film. Den senaste filmen med en större budget var en film 2008, ”The Guards of Riga”, en krigsfilm. Tyvärr måste alla lettiska filmare brottas med ekonomiska problem.

- Två filmer av regissören Janis Streics som har betytt mycket för mig är “Theatre” från 1978 och “Limo in Jan Day colors” från 1981. De är filmer som jag minns sen jag var barn och de var kända, älskade och populära i Sovjetunionen och i andra länder. Senare kom 1991 en komedi, “The Child of the Man”, som tävlade på Chicago International Children’s Festival och fick pris som årets bästa film. De lettiska regissörerna har försökt att få en övergång från Sovjetunionen till idag och har delvis lyckas med det.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur var det när du gick från modevärlden till filmvärlden, och vilken är skillnaden mellan att söka arbete i dessa två branscher?

- Jag började som modell när jag var 16 år och efter att ha arbetat i Milano några år flyttade jag till New York för att studera och fortsätta karriären. Jag har en agent, Hillary Beckford, som informerade mig om att de sökte en modell för ”Spiderman 3”. Jag kom till castingen, som gick bra, och efter det tyckte jag mycket om att agera framför kameran, så jag fortsatte i branschen. Jag studerade vid HB Studio in New York City. Jag förstod att detta var min bana och åkte tillbaka till mitt hemland Lettland, där en amerikansk regissör, John Kent Harrison, arbetade med ”The Courageous Heart of Irena Sendler”. Han hade behov av en tolk och casting agent. Utan att söka fick jag rollen som den snobbiga frun till en SS-officer. Efter det fick jag en roll i en annan film, ”Molton House”, som ska spelas in i september i Florida och där kommer jag att vara en vampyr.

- Jag får vanligtvis nyheter från mina mode- och skådespelaragenter. Det är stor skillnad mellan de två världarna. Skådespeleri är mycket starkare och svårare. Jag är tvungen att använda mig av hela min själ. Jag brukar inte ta så mycket fasta på komplimanger utan snarare på kritik eftersom jag är i början av min karriär och vill förbättra mig.

Du har arbetat med både Ridley Scott och Martin Scorsese. Vilka likheter och olikheter ser du mellan de två regissörerna och hur var det att arbeta i Scorseses första 3-D film?

- Jag arbetade med Ridley Scott i ”American Gangsters” och med Martin Scorsese i ”Boardwalk Empire”. De är stora personligheter som är både regissörer och producenter. Jag lärde mig otroligt mycket av dem. Jag märkte ingen särskild skillnad mellan 3-D och annan film. Jag var otroligt rädd för att göra fel, men de lyckades att få en nästan gemytlig atmosfär. Det var de bästa stunderna i mitt liv.

Du har som vi tidigare sagt arbetat i Lettland med ”The Courageous Heart of Irena Sendler”. Kan du säga oss hur viktigt det var att arbeta i denna produktion för dig och för den lettiska filmen?

- Det var en otroligt viktig produktion eftersom det var den första film som Hollywood gjorde i Lettland, med ett mycket internationellt filmteam (där fanns medverkande från Los Angeles, Canada, London, Polen och Litauen). Det var inte lätt att anpassa sig till deras arbetsrutiner men efter ett tag blev allt naturligt. Filmen skulle utspelas under andra världskriget i Warszawa, staden blev som bekant total förstörd och tyvärr i dess förstörelse medverkade även lettiska militärer. Det skapade debatt och amerikanerna såg mycket stor likhet mellan det äldre Warszawa och den gamla staden i Riga. Det var en mycket givande erfarenhet och vi fick även studera hur människor tyckte och tänkte under denna period.

Du har också arbetat med "Spiderman 3". Hur var det, och gillar du superhjältar?

- Jag arbetade endast nattetid. Det var svårt för mig eftersom jag är en morgonmänniska. Mycket av det som man ser gjordes av datorer och vi var tvungna att föreställa oss det. Det var verkligen mycket roligt, men jag är inte en läsare av serietidningar och missar mycket av referenserna i sådana filmer.

Tycker du om någon Ingmar Bergman film?

- De är alla så intressanta tack vare hans arbete med skådespelerskorna. Tyvärr är jag född för sent, det skulle ha varit mycket givande att träffa honom.

Man har jämfört dig och Greta Garbo...

- Jag kan bara rodna och tycker inte att jag är det minsta värd att bli jämförd med en så viktig och stor skådespelerska som är en ikon och som hade både skönhet och talang. Det måhända att även jag ser skandinavisk ut eftersom jag är född nära henne rent geografiskt men man varken får eller kan jämföra mig med henne. Fast jag har blivit mycket inspirerad av hennes filmer, mest ”Drottning Kristina” och ”Camille”.

Roberto Fogelberg

 

Ur arkivet

view_module reorder
Philip K Dick

De androida drömmarna av Philip K. Dick

Året är 2021 och invånarna på jorden lever i svallvågorna efter det tredje världskriget. Som en följd av kriget och människans industriella utveckling i allmänhet har jorden gjorts mer eller ...

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 24 november, 2017

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Tabubelagda ämnen utgångspunkt för Caramel

Libanesiska Nadine Labaki kom till Sverige och Stockholm filmfestival för att visa sin debutfilm Caramel. Och hon åkte hem med FIPRESCI-juryns utmärkelse för Bästa Film. Jag fick tillfälle att prata ...

Av: Jessica Drambo | Filmens porträtt | 06 mars, 2008

Festivalsommaren 2009, del 4; Skägg, monotoni och klassiker

"I was crawling through a festival way out west" Orden är Joe Strummers och är bland de sista han sjöng. En fantastisk låt, men ingen framtidsspådom. Vill du se folk som ...

Av: Rasmus Thedin | Kulturreportage | 24 augusti, 2009

Vårens trender i barnboksutgivningen

Vackra barnböcker med retrokänsla: vardagsdramatik för de yngre, övernaturliga överraskningar för de äldre. Vackra barnböcker förgyller vår och sommarläsningen och visst var allt bättre förr? Hm, nej, inte bättre, möjligen annorlunda ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 15 Maj, 2013

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | Utopiska geografier | 19 december, 2011

Aurélien Lugné-Poe Deus ex machina på Le Théâtre de l’Œuvre

En stark och uppmärksammad teaterupplevelse i Paris nyligen var framförandet av Ingmar Bergmans film ”Höstsonaten” från 1978 på  Théâtre de l’Œuvre, grundad 1893 av den unge skådespelaren Aurélien Lugné-Poe. En ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 09 april, 2014

Vem ska man tro på – val 2014

Snart är det val igen och våra etablerade partiledare syns precis överallt. Det är löften och hot, tjuvnyp och flirt. Alla är både med och mot varandra i en salig ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.