Mats Waltre

Poetiska porträtt

Under serien ”Poetiska porträtt” porträtterar jag kända personer i diktform. De som porträtteras kommer företrädesvis att vara politiker, kulturarbetare, journalister, skribenter och andra som framför och har framfört åsikter eller ...

Av: Mats Waltre | 11 december, 2016
Gästkrönikör

Sixtinska kapellets tak  Foto CCBY2.5

Människan som ögonblicksvarelse sett ur evighetens synvinkel

Marcus Myrbäck om Mellan tid och evighet. Eskatologiska perspektiv i den tidiga kyrkan

Av: Marcus Myrbäck | 10 mars, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Tankens ambivalens III

22/1 Bakom mig är mina ögon slutna Den stora generaliseringen har låtit mig vakna kl 04.42. Klockan nu 04.49 och jag är redo i soffan. Vänta… kaffe… måttet, tre skedar…! 04.56. Redo!   Varje ...

Av: Göran af Gröning | 25 september, 2013
Agora - filosofiska essäer

En apologi för det tystade

I det utplånade inre rummet bär inget eko genom tomheten fylld av syntetisk materie av yttre stimuli. Denna störtflod ständig sinnlig omedelbar skenbar tillfredställelse ger en illusorisk känsla av inre ...

Av: Oliver Parland | 06 september, 2010
Essäer

En intervju med Aija Terauda



Aija Terauda: Många europeiska skådespelerskor har prövat lyckan i Hollywood, men ofta (med undantag möjligen av Marlene Dietrich och Greta Garbo) har de blivit kända för vissa stereotypiska roller. De mest kända europeiska skådespelerskorna har sitt ursprung i en tradition av stark filmkultur, men man kan inte säga att det gäller skådespelerskor från Lettland. Därifrån kommer Aija Terauda, en av de mest eftertraktade skådespelerskorna inom film och teater i New York.

Den lettiska filmen är ironiskt nog mest känd på grund av en i Lettland född regissör, Sergej Eisenstein, som var den store konstnären under Stalin epoken. Hur är situationen för film i dagens Lettland?

- Lettand är ett mycket litet land som producerar få bra filmer om året. Nu finns det en produktion av tre till fem långfilmer per år, men jag känner inte till dem så bra eftersom distributionen är begränsad. Tyvärr finns det stora problem för att kunna finansiera och distribuera lettisk film. Den senaste filmen med en större budget var en film 2008, ”The Guards of Riga”, en krigsfilm. Tyvärr måste alla lettiska filmare brottas med ekonomiska problem.

- Två filmer av regissören Janis Streics som har betytt mycket för mig är “Theatre” från 1978 och “Limo in Jan Day colors” från 1981. De är filmer som jag minns sen jag var barn och de var kända, älskade och populära i Sovjetunionen och i andra länder. Senare kom 1991 en komedi, “The Child of the Man”, som tävlade på Chicago International Children’s Festival och fick pris som årets bästa film. De lettiska regissörerna har försökt att få en övergång från Sovjetunionen till idag och har delvis lyckas med det.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur var det när du gick från modevärlden till filmvärlden, och vilken är skillnaden mellan att söka arbete i dessa två branscher?

- Jag började som modell när jag var 16 år och efter att ha arbetat i Milano några år flyttade jag till New York för att studera och fortsätta karriären. Jag har en agent, Hillary Beckford, som informerade mig om att de sökte en modell för ”Spiderman 3”. Jag kom till castingen, som gick bra, och efter det tyckte jag mycket om att agera framför kameran, så jag fortsatte i branschen. Jag studerade vid HB Studio in New York City. Jag förstod att detta var min bana och åkte tillbaka till mitt hemland Lettland, där en amerikansk regissör, John Kent Harrison, arbetade med ”The Courageous Heart of Irena Sendler”. Han hade behov av en tolk och casting agent. Utan att söka fick jag rollen som den snobbiga frun till en SS-officer. Efter det fick jag en roll i en annan film, ”Molton House”, som ska spelas in i september i Florida och där kommer jag att vara en vampyr.

- Jag får vanligtvis nyheter från mina mode- och skådespelaragenter. Det är stor skillnad mellan de två världarna. Skådespeleri är mycket starkare och svårare. Jag är tvungen att använda mig av hela min själ. Jag brukar inte ta så mycket fasta på komplimanger utan snarare på kritik eftersom jag är i början av min karriär och vill förbättra mig.

Du har arbetat med både Ridley Scott och Martin Scorsese. Vilka likheter och olikheter ser du mellan de två regissörerna och hur var det att arbeta i Scorseses första 3-D film?

- Jag arbetade med Ridley Scott i ”American Gangsters” och med Martin Scorsese i ”Boardwalk Empire”. De är stora personligheter som är både regissörer och producenter. Jag lärde mig otroligt mycket av dem. Jag märkte ingen särskild skillnad mellan 3-D och annan film. Jag var otroligt rädd för att göra fel, men de lyckades att få en nästan gemytlig atmosfär. Det var de bästa stunderna i mitt liv.

Du har som vi tidigare sagt arbetat i Lettland med ”The Courageous Heart of Irena Sendler”. Kan du säga oss hur viktigt det var att arbeta i denna produktion för dig och för den lettiska filmen?

- Det var en otroligt viktig produktion eftersom det var den första film som Hollywood gjorde i Lettland, med ett mycket internationellt filmteam (där fanns medverkande från Los Angeles, Canada, London, Polen och Litauen). Det var inte lätt att anpassa sig till deras arbetsrutiner men efter ett tag blev allt naturligt. Filmen skulle utspelas under andra världskriget i Warszawa, staden blev som bekant total förstörd och tyvärr i dess förstörelse medverkade även lettiska militärer. Det skapade debatt och amerikanerna såg mycket stor likhet mellan det äldre Warszawa och den gamla staden i Riga. Det var en mycket givande erfarenhet och vi fick även studera hur människor tyckte och tänkte under denna period.

Du har också arbetat med "Spiderman 3". Hur var det, och gillar du superhjältar?

- Jag arbetade endast nattetid. Det var svårt för mig eftersom jag är en morgonmänniska. Mycket av det som man ser gjordes av datorer och vi var tvungna att föreställa oss det. Det var verkligen mycket roligt, men jag är inte en läsare av serietidningar och missar mycket av referenserna i sådana filmer.

Tycker du om någon Ingmar Bergman film?

- De är alla så intressanta tack vare hans arbete med skådespelerskorna. Tyvärr är jag född för sent, det skulle ha varit mycket givande att träffa honom.

Man har jämfört dig och Greta Garbo...

- Jag kan bara rodna och tycker inte att jag är det minsta värd att bli jämförd med en så viktig och stor skådespelerska som är en ikon och som hade både skönhet och talang. Det måhända att även jag ser skandinavisk ut eftersom jag är född nära henne rent geografiskt men man varken får eller kan jämföra mig med henne. Fast jag har blivit mycket inspirerad av hennes filmer, mest ”Drottning Kristina” och ”Camille”.

Roberto Fogelberg

 

Ur arkivet

view_module reorder

Old Von i Wellington

Några år in på första världskriget bodde D. H. Lawrence och hans tyska hustru Frieda (på långt håll besläktad med flygaresset von Richthofen, den röde baronen) i Cornwall. Där skrev ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 12 juli, 2014

Brahms och själens vägar

En essä och en dikt - tonsättaren och skribenten Emanuel Ladenstein skriver om tanken där allt tar sin början. Det är reflektioner i allhelgonatid som kretsar kring konstnärlig utveckling, konstens ...

Av: Emanuel Ladenstein | Musikens porträtt | 11 november, 2012

Peter Nilsons deus ex machina

Peter Nilson (1937-1998) började under 1960-talet att studera i Uppsala, först matematik, därefter teoretisk fysik, estetik, idé- och lärdomshistoria och astronomi. Från 1977 var Peter Nilson författare på heltid inom ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 03 juni, 2014

Kyrktuppens öga – rörelse och genesis i Lage Lindells måleri

TEMA VÄSTERBOTTEN Lage Lindell. Utsnitt från mural. Bildens begränsning, dess format är irriterande. Helst inget särskilt format, ett berg, en stor vägg vars gränser man inte ser, antagligen för att formen då blir ...

Av: Jonas Lindahl | Essäer om litteratur & böcker | 10 februari, 2008

The fundamental torus geometry of the universe Psychic Spirit in You 2016

Improvement of the Flows of Matter and Energy in the Known Universe

LundaHydro AB, Vårlöksvägen 4, SE-387 92 Borgholm, Sweden

Av: Jan Stenis | Utopiska geografier | 19 september, 2016

Niklas Aurgrunn Date med Björk

Dagens ljus intill en liten sjö i Alperna 62, ett par tultande svartvita år där och nåt cowboyhattsår år i Husqvarna på det, ett rum i ett hus utanför Trollhättan ...

Av: Niklas Aurgrunn | Utopiska geografier | 28 oktober, 2013

Baltiskskalle

Om skallar och skelett

En bok jag tidigt fascinerades av var ett välillustrerat häfte i liggande format med fullt av tabeller, kurvor och diagram som ville visa upp en expansiv industrinations muskler. Det hette ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om samhället | 28 januari, 2015

Crister Enander om Birgitta Stenberg

Birgitta Stenberg fick ta emot ett av de största litterära pris en svensk författare kan få – näst efter Alfred Nobels vill säga – Selma Lagerlöfs litteraturpris. Och tidigare har ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 23 augusti, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.