Den bortglömde Strindberg

I våra dagar är poeten August Strindberg helt bortglömd. En orsak kan vara att hans genomslagskraft som romanförfattare och dramatiker har fått överskugga lyriken. En annan orsak kan vara att ...

Av: Bo Gustavsson | 09 september, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Tanke Ord av Benny Holmberg

Två nya dikter av Benny Holmberg

Av: Benny Holmberg | 11 februari, 2017
Utopiska geografier

Cirklar

Strindberg föreställde sig samhället bestående av cirklar; inom varje cirkel ett sällskap, och människorna i en cirkel begrep sig föga på människorna i en annan. Ofta är det en märklig ...

Av: Gunnar Lundin | 24 november, 2013
Agora - filosofiska essäer

Brott och straff 4 Jordabalkens potens - köpekontraktets konsistens

När fast egendom står på spel blir arma människor som förbytta och antar paragrafiska skepnader. I egendomens förbannelse blir lagarna till magiska redskap, hävstänger för trollkonster och förklädnader och möjliga ...

Av: Benny Holmberg, | 17 november, 2009
Essäer om konst

En intervju med Aija Terauda



Aija Terauda: Många europeiska skådespelerskor har prövat lyckan i Hollywood, men ofta (med undantag möjligen av Marlene Dietrich och Greta Garbo) har de blivit kända för vissa stereotypiska roller. De mest kända europeiska skådespelerskorna har sitt ursprung i en tradition av stark filmkultur, men man kan inte säga att det gäller skådespelerskor från Lettland. Därifrån kommer Aija Terauda, en av de mest eftertraktade skådespelerskorna inom film och teater i New York.

Den lettiska filmen är ironiskt nog mest känd på grund av en i Lettland född regissör, Sergej Eisenstein, som var den store konstnären under Stalin epoken. Hur är situationen för film i dagens Lettland?

- Lettand är ett mycket litet land som producerar få bra filmer om året. Nu finns det en produktion av tre till fem långfilmer per år, men jag känner inte till dem så bra eftersom distributionen är begränsad. Tyvärr finns det stora problem för att kunna finansiera och distribuera lettisk film. Den senaste filmen med en större budget var en film 2008, ”The Guards of Riga”, en krigsfilm. Tyvärr måste alla lettiska filmare brottas med ekonomiska problem.

- Två filmer av regissören Janis Streics som har betytt mycket för mig är “Theatre” från 1978 och “Limo in Jan Day colors” från 1981. De är filmer som jag minns sen jag var barn och de var kända, älskade och populära i Sovjetunionen och i andra länder. Senare kom 1991 en komedi, “The Child of the Man”, som tävlade på Chicago International Children’s Festival och fick pris som årets bästa film. De lettiska regissörerna har försökt att få en övergång från Sovjetunionen till idag och har delvis lyckas med det.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur var det när du gick från modevärlden till filmvärlden, och vilken är skillnaden mellan att söka arbete i dessa två branscher?

- Jag började som modell när jag var 16 år och efter att ha arbetat i Milano några år flyttade jag till New York för att studera och fortsätta karriären. Jag har en agent, Hillary Beckford, som informerade mig om att de sökte en modell för ”Spiderman 3”. Jag kom till castingen, som gick bra, och efter det tyckte jag mycket om att agera framför kameran, så jag fortsatte i branschen. Jag studerade vid HB Studio in New York City. Jag förstod att detta var min bana och åkte tillbaka till mitt hemland Lettland, där en amerikansk regissör, John Kent Harrison, arbetade med ”The Courageous Heart of Irena Sendler”. Han hade behov av en tolk och casting agent. Utan att söka fick jag rollen som den snobbiga frun till en SS-officer. Efter det fick jag en roll i en annan film, ”Molton House”, som ska spelas in i september i Florida och där kommer jag att vara en vampyr.

- Jag får vanligtvis nyheter från mina mode- och skådespelaragenter. Det är stor skillnad mellan de två världarna. Skådespeleri är mycket starkare och svårare. Jag är tvungen att använda mig av hela min själ. Jag brukar inte ta så mycket fasta på komplimanger utan snarare på kritik eftersom jag är i början av min karriär och vill förbättra mig.

Du har arbetat med både Ridley Scott och Martin Scorsese. Vilka likheter och olikheter ser du mellan de två regissörerna och hur var det att arbeta i Scorseses första 3-D film?

- Jag arbetade med Ridley Scott i ”American Gangsters” och med Martin Scorsese i ”Boardwalk Empire”. De är stora personligheter som är både regissörer och producenter. Jag lärde mig otroligt mycket av dem. Jag märkte ingen särskild skillnad mellan 3-D och annan film. Jag var otroligt rädd för att göra fel, men de lyckades att få en nästan gemytlig atmosfär. Det var de bästa stunderna i mitt liv.

Du har som vi tidigare sagt arbetat i Lettland med ”The Courageous Heart of Irena Sendler”. Kan du säga oss hur viktigt det var att arbeta i denna produktion för dig och för den lettiska filmen?

- Det var en otroligt viktig produktion eftersom det var den första film som Hollywood gjorde i Lettland, med ett mycket internationellt filmteam (där fanns medverkande från Los Angeles, Canada, London, Polen och Litauen). Det var inte lätt att anpassa sig till deras arbetsrutiner men efter ett tag blev allt naturligt. Filmen skulle utspelas under andra världskriget i Warszawa, staden blev som bekant total förstörd och tyvärr i dess förstörelse medverkade även lettiska militärer. Det skapade debatt och amerikanerna såg mycket stor likhet mellan det äldre Warszawa och den gamla staden i Riga. Det var en mycket givande erfarenhet och vi fick även studera hur människor tyckte och tänkte under denna period.

Du har också arbetat med "Spiderman 3". Hur var det, och gillar du superhjältar?

- Jag arbetade endast nattetid. Det var svårt för mig eftersom jag är en morgonmänniska. Mycket av det som man ser gjordes av datorer och vi var tvungna att föreställa oss det. Det var verkligen mycket roligt, men jag är inte en läsare av serietidningar och missar mycket av referenserna i sådana filmer.

Tycker du om någon Ingmar Bergman film?

- De är alla så intressanta tack vare hans arbete med skådespelerskorna. Tyvärr är jag född för sent, det skulle ha varit mycket givande att träffa honom.

Man har jämfört dig och Greta Garbo...

- Jag kan bara rodna och tycker inte att jag är det minsta värd att bli jämförd med en så viktig och stor skådespelerska som är en ikon och som hade både skönhet och talang. Det måhända att även jag ser skandinavisk ut eftersom jag är född nära henne rent geografiskt men man varken får eller kan jämföra mig med henne. Fast jag har blivit mycket inspirerad av hennes filmer, mest ”Drottning Kristina” och ”Camille”.

Roberto Fogelberg

 

Ur arkivet

view_module reorder

Enbusken och apelsinträdet – en omläsning av Vilhelm Mobergs “din stund på jorden”

Under fyra månader på sensommaren och framåt hösten i sitt sextiofjärde år gör svensk-amerikanen Albert Carlson upp bokslutet över sitt liv. Han utvandrade från Småland 1920 (redan året därpå blev ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 17 augusti, 2012

Lillian Ross

Lillian Ross 1918-2017

”Tell you what, Huston said, in his amazed tone. I´m going to show you how we make a picture! And then come out to Hollywood and you can see everything ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 26 september, 2017

Det urolige sinn. Del I

Innledning Artikkelen miner om tre ulike oppfattelser om menneskesinnet, der den enkelte oppfattelse utgjør et element i en mer omfattende teori om hvilke ting som fins i universet. Det gis, etter ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 december, 2012

Kvinna, 1969. Foto: Anne Edelstam

Det sprakar av färger på Waldemarsudde

Vardagslivets poesi kallas utställningen (t.o.m 4 juni 2017) med verk av den spanske surrealisten Joan Miró - en av 1900-talets mest uppmärksammade konstnärer. Besökaren möter skulpturer, tavlor och affischer med ...

Av: Anne Edelstam | Kulturreportage | 03 mars, 2017

Abdel-Qader Yassine

”Vi vill inte ha er här...!!”

”Vart är du på väg?” frågar han mig och kommer helt nära. Baksmällan kommer tidigare än väntat.

Av: Abdel-Qader Yassine | Gästkrönikör | 06 december, 2017

BRYT

En person jag känner har varit utbränd och sjukskriven i många år. Nu har regeringen ändrat reglerna för fas 3, vilket drabbar henne. Efter att ha gått på vad hon ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 16 juni, 2011

Bild av Anikó Bodoni Lind

Den fria rörligheten

Under Naturmorgons tidiga timmar i P 1 kunde man häromdagen lyssna till den önskade fria rörligheten. Det handlade då om djur det vill säga. vargar. En specialist önskade sig en ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 02 april, 2016

Årskrönika av Crister Enander

Det blir bara ytligare. Det blir mindre betydande. Halten sjunker i snabb takt och det som kan kallas för bestående förvandlas alltmer till något mossigt och absurt antikvariskt. Men var ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 24 december, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.