Arne Sucksdorff

Ett stort äventyr med en stor filmare!

Vilken var den förste svensk som belönades med en Oscar? Rätt svar på denna TP fråga är inte Ingmar Bergman. Rätt svar är Arne Sucksdorff. För första gången går det ...

Av: Belinda Graham | 22 april, 2017
Filmens porträtt

Träff

Den 15-årige Kipland Kinkel från Thurston High sköt sin pappa till döds och för att skona mamman från sorgen sköt han även henne, varsamt med ett skott i huvudet och ...

Av: Vladimir Oravsky | 21 september, 2013
Gästkrönikör

Tankar kring Marmorklipporna

Ernst Jünger gjorde sin debut som författare redan 1929 med krigsskildringen I stålstormen, och levde och verkade ända fram till 1998. Hans skrivande präglas genomgående av en distanserad hållning till ...

Av: Tobias Harding | 17 december, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Nietzsche av Munch beskuren

Nietzsche, postmodernismen och högern

Jag skall börja med påståendet, att jag egentligen inte tycker att det är vettigt att läsa Nietzsche filosofiskt. En sådan läsning tar bort vad som finns av värde där – ...

Av: Simon O. Pettersson | 26 Maj, 2017
Agora - filosofiska essäer

Intervju med Xiaoling Zhu



altDen vackra filmen "The Rice Paddy", om en risodlarfamilj, är en film som är ett ypperligt bevis på fransk filmteknik i asiatisk miljö, menar Roberto Fogelberg Rota som också fick möjlighet att träffa regissören Xiaoling Zhu under hennes närvaro i samband med festivalen.

Skulle du kunna berätta för oss hur du fick idén till filmen och varför har du valt en nästan typisk hollywoodsk struktur med tre akter när själva berättandet är mycket mer nertonat och avdramatiserat?
- Jag ritade den första storyboarden över idén om riset, vilket i Asien är lika viktigt som vetet i Europa. Jag ville göra en snarast dokumentär film om det och hittade historien i mina hemtrakter, befolkande av en minoritet, Dongfolket, som är en tibetansk/burmesisk folkgrupp vid Guizhou. Min film förändrades när jag fann en 12-årig flicka, Yang Yingqiu, som blev huvudrollsinnehaverska i filmen. Vårt möte var verkligen slumpmässigt. Jag ville söka efter en by där det fanns så få moderna inslag som möjligt. Jag hittade denna ytterst välbevarade by, som nu tyvärr är helt nerbrunnen. Mamman Yang Xiaoyuan hade fotograferats av filmens fotograf för tjugo år sedan, eftersom hon var den vackraste kvinnan i trakten.
Jag kommer från dokumentärfilmen och hittade en intressant historia: den om en familj i vilken den yngsta generationen ständigt lever i kontakt med den äldsta, eftersom föräldrarna är tvungna att arbeta i fabrikerna och på andra platser, i staden. Jag ville följa Yingquis problem och även belysa hur viktiga studierna är för många unga kineser.

Har du arbetat med improvisation eller har du förberett manus och storyboards för karaktärerna?
- Jag hade en liten teknisk trupp som bestod av fyra personer: en kameraman som är mycket duktig, Philippe Bottiglione, en ljudtekniker, Dana Farzenahpour, och en ljuskille samt vid några tillfällen inhyrda ljustekniker från Peking. Jag ville arbeta så naturligt som möjligt och för att kunna behålla verklighetskänslan i filmen, men även föra fram ett intressant budskap, bestämde jag mig för att diskutera före varje tagning med familjen om hur de skulle ha agerat och vad de skulle ha sagt i en liknande situation. Det var genom dessa ständiga dialoger som vi fick fram replikerna och även många av situationerna. Jag har blivit mycket påverkad av den italienska neorealismen och eftersom jag kommer ifrån dokumentärfilmen har jag försök att hämta inspiration från den. Av denna anledning har jag medvetet valt en mycket sparsam, nästan obefintlig belysning, endast med några få spotlighter som jag tog ifrån Peking.

Kan du berätta lite grand hur du gjorde med valet av musiken som jag tycker är mycket lämplig?
- Där hade jag den stora lyckan att när jag åkte till Paris fick jag kontakt med Bruno Coulais som är en mycket duktig, sympatisk, smart och öppen tonsättare. Han fick se bilderna och blev oroligt förälskad i dem. Han påpekade att musiken inte fick "våldta" händelserna och att man skulle fokusera på en perfekt balans mellan musik och rörelser.

Vilka är dina kommande projekt?
- Mitt kommande projekt är alltid i gränsområdet mellan dokumentärfilm och fiktion. Jag är mycket intresserad av denna genre och hoppas kunna filma i Kina igen.

Roberto Fogelberg Rota

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Gud bor i cancern

Mörkret är djupt, ödsligheten skrämmande och faktumet fasansfullt. Så oerhört hopplöst att det liknar sagan om Gud. En skröna utom mänsklig kontroll. Cancerbeskedet som begrepp är dock ändå av mänsklig ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om religionen | 06 augusti, 2010

Kanadas Atlantkust – hav, hummer och glesbygd

Kanadas Atlantkust bjuder på orörd natur, havsbad och hummer, men också tynande näringar, avfolkning och skräpmat. Vi badar, paddlar kajak, smakar kulinariska specialiteter och utforskar våra släktband på Nova Scotias ...

Av: Elin Miller | Resereportage | 03 april, 2013

Robert Schumann & misslyckandets triumf

Detta porträtt är huvudsakligen ett försök till att finna svar på varför Robert Schumanns (1810-1856) konstnärliga misslyckande kan ha varit en betydelsefull och kanske större faktor för musikens utveckling ...

Av: Stefan Thorsson | Musikens porträtt | 19 december, 2012

August Strindberg 2012

Om August Strindbergs liv, leverne, texter och persona tvistar de lärde ständigt. De flesta har en uppfattning om Strindberg och ofta en ganska stark sådan. Det är anmärkningsvärt att en ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 07 januari, 2012

Problemet med Grekland eller Greklands problem

Visst är Grekland korrupt och ineffektivt. Det låter hemskt svepande att säga så men det är sant. De 320 miljarder dollar som landet fått i stöd från EU de senaste ...

Av: Pierre Gilly | Essäer om samhället | 12 Maj, 2010

Frankfurt am Main

Frankfurt am Main – sedan länge Tysklands ledande finansstad – har onekligen ett strategiskt läge, mitt på den europeiska kontinenten. Här strålar järnvägar och motorvägar samman, och här finns en ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 17 december, 2016

Bild Hebriana Alainentalo

Jag gillar personer som kan allt och har svar på allt

Alltid säker, som om hon alltid var ofelbar och kunde allt om så gott som allt, ställde Sveriges Radios Mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén, frågan om framtida krig i Mellanöstern till Paul ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 25 juli, 2016

Döden och utplånandets möjlighet

I alla tider har föreställningen om döden varit avgörande för formandet av den kulturella identiteten. Döden är en ofrånkomlig realitet och de mänskliga skaparkrafterna har också en av sina starkaste ...

Av: Simon Henriksson | Agora - filosofiska essäer | 31 Maj, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.