Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

Phang Dang Di skildrar världen i symboler och med en pojkes ögon



Phang Dang Di I likhet med det som hände i Japan från 1600-talet till andra hälften av 1800-talet, stängde Vietman, efter sina vinster i kriget mot USA och Kina, dörrarna mot omvärlden. För tjugo år sedan skedde återigen en öppning och marknadsekonomin tog vid i landet. Om dessa förändringar, sedda ur en liten pojkes ögon, handlar regissören Phang Dang Dis film, "Bi, Don't Be Afraid" som belönades i kategorin bästa debut på Stockholms filmfestival. Stockholm filmfestivals motivering lydde enlig följande: "Regissören har med ett skimrande flöde av scener skapat en magnifik skildring av människor som söker fly sin ensamhet, en film där människor fångas genom sitt beteende snarare än en konventionell intrig." Om detta ämne och mycket annat kom också Tidningen Kulturens intervju med regissören, ledd av Roberto Fogelberg Rota, att handla då regissören var på besök i Sverige.

Det finns olika symboler som har en påtaglig användning i din film. Skulle du kunna förklara för oss vad de har för betydelse? Kan du också berätta om alla de frukter och växter som förekommer under filminspelningen, mest förknippade med Bi, den unge killen runt vilken hela filmen rör sig.
- Varje kultur har sina symboler. För mig är vatten och frukter någonting som har mycket att göra med min egen ungdom. Jag vill i färger och symboler visa någonting som lever på ett oskyldigt sätt och vill visa min ungdom och även mitt lands historia.

Det fanns någonting som antyds, nämligen att filmen inte utspelas just idag utan för några år sedan. Är du överens med mig?
- Filmen är samtida men den spelas in i ett äldre hus, som har sett mycket av de händelser som hade att göra med mitt lands historia. Under de senaste tjugo åren har vi sett enorma förändringar och vårt liv ser mycket annorlunda ut nu.

Kan du säga mig någonting om det arbete som du har tillägnat dina skådespelare?
- Jag skrev manuset 2007 och jag har lagt ner mycket arbete på att söka de rätta platserna i Hanoi och mest av allt de rätta skådespelarna. Jag har gjort mycket casting och många repetitioner. Jag ville att de skulle leva med sina karaktärer.
Hur var det att arbeta med huvudrollsinnehavaren som är en liten pojke?
- Det var för mig mycket svårt att hitta honom, men jag lyckades efter en tid. Mer än att låta honom spela, bestämde jag mig för att vara honom så nära som möjligt. Jag följde honom och lekte med honom under filminspelningen. Hans roll är den mest naturliga och verkliga i hela filmen. Han är son till några av mina vänner. Det var verkligen mycket uppmuntrande att arbeta med honom.

Jag var överraskad över de relationsproblem som mostersrollen brottades med. Skulle du kunna berätta lite grand om henne för mig?
- Det är mycket svårt för kvinnor, även om de är unga (det var därför som jag valde en skådespelerska som är en före detta "Fröken Vietnam" i rollen som faster), att hitta en make som kan leva upp till de krav som de med all rätta sätter på män. Det är inte helt ovanligt att många vietnamesiska män efter arbete håller på dricka sig redlösa. Vi är kanske lite grand av för tidigt vuxna barn, som försöker göra vårt bästa. Det är vad som förkommer även med hennes fästman. Hon ser någonting annorlunda i den unge killen, men hon kan inte och får inte inleda ett förhållande med honom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kan du säga någonting om farfar i filmen. Vem är skådespelaren?
- Jag lät en av våra stora teaterskådespelare Tran Tien arbeta med rollen. Jag ville att rollen skulle förbli så dunkel som möjligt eftersom vår historia har varit så dramatisk och full av vändningar.

Kan du säga lite grand om tjejen som arbetar som hårfrisörska i filmen?
- När det gäller skådespelerskan så heter hon Phuong Thao Hoang och har gjort några viktiga roller på television. Hon är inte en prostituerad, som många i Vietnam har trott, men en vanlig tjej som har flyttat ifrån landet till staden och numera lever där. Det är ett vanligt fenomen, eftersom vi är väldigt måna om massage.
Karaktären hon spelar är ytterst sympatisk och vågar behandla fadern, som jag tycker är en ganska eländig person, som han förtjänar. Jag kan tillägga att den enda av skådespelarna som inte har haft någon erfarenhet som skådespelare är Huyhn Anh Lê. Han spelar den unge studenten, och till vardags är han en av våra popstjärnor. Han är rolig och sympatisk lite som en store bror för Bi och han hade bara gjort några mindre tv-roller tidigare.

Jag har sett en stark påverkan från Yasujiro Ozu i dina filmer har han varit en av dina stora inspirationskällor?
- Jag tar det som en komplimang, eftersom jag älskar den japanska filmen, men han är inte min stora inspirationskälla. Jag hade bestämt mig för att jag skulle satsa all min tid på film efter att ha sett ett verk av Satya Ray, den store indiske regissören. Jag är intresserat av hans realism som ofta övergår i poesi. Jag kommer inte upp till hans nivå, men jag har haft det stora nöjet att arbeta med en god vän till mig, Quang Pham Minh. Vi var åtta i filmtruppen. Det var en mycket liten teknisk grupp även för Vietnam. Vi hade få spotlights men Quang Pham Minh fixade allt på bästa sätt. Jag är så tacksam för att ha fått arbeta med honom.

Vilken är din favorit bland Ingmar Bergmans filmer?
- Jag älskar "Viskningar och rop". Det är en vacker farlig och underbar film. Jag trodde inte att man kunde göra en sådan film, men efter att ha sett Sverige ett underbart land förstår jag att det är fullt möjligt.

Roberto Fogelberg Rota

Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.