Louise Brooks, varken ängel eller hora

Louise Brooks? Bland Hollywoods legender har hon sjunkit i glömskan.Louise Brooks kom från Kansas. Som barn studerade hon dans och piano, det ryktas att hennes mor var en underbar pianist ...

Av: Guido Zeccola | 10 februari, 2012
Essäer om film

Keepalive (2015), skulptur av Aram Bartholl

Den trådlösa konsten

I fotografiets barndom, när tekniken ännu inte var fulländad, uppstod ibland tekniska fel på kameror och film som gjorde att när filmen framkallades i mörkrummen så upptäckte fotografen att det ...

Av: Mathias Jansson | 03 september, 2016
Essäer om konst

Farväl till kärleken: Beckett om tid och lycka

I Samuel Becketts I väntan på Godot finner vi ett odödligt uttryck för vad man skulle kunna kalla en av livets kanske största paradoxer (eller aporier): Livet är kort – ...

Av: Carl Magnus Juliusson | 28 februari, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Minnets förvandlingar. Om Walter Ljungquist

I de fyra första novellerna i Walter Ljungquists En dörr står på glänt sätts de vuxnas liv mot barnets. De vuxna sörjer tomheten från något förlorat. Barnets liv är ett ...

Av: Gunnar Lundin | 17 maj, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Phang Dang Di skildrar världen i symboler och med en pojkes ögon



Phang Dang Di I likhet med det som hände i Japan från 1600-talet till andra hälften av 1800-talet, stängde Vietman, efter sina vinster i kriget mot USA och Kina, dörrarna mot omvärlden. För tjugo år sedan skedde återigen en öppning och marknadsekonomin tog vid i landet. Om dessa förändringar, sedda ur en liten pojkes ögon, handlar regissören Phang Dang Dis film, "Bi, Don't Be Afraid" som belönades i kategorin bästa debut på Stockholms filmfestival. Stockholm filmfestivals motivering lydde enlig följande: "Regissören har med ett skimrande flöde av scener skapat en magnifik skildring av människor som söker fly sin ensamhet, en film där människor fångas genom sitt beteende snarare än en konventionell intrig." Om detta ämne och mycket annat kom också Tidningen Kulturens intervju med regissören, ledd av Roberto Fogelberg Rota, att handla då regissören var på besök i Sverige.

Det finns olika symboler som har en påtaglig användning i din film. Skulle du kunna förklara för oss vad de har för betydelse? Kan du också berätta om alla de frukter och växter som förekommer under filminspelningen, mest förknippade med Bi, den unge killen runt vilken hela filmen rör sig.
- Varje kultur har sina symboler. För mig är vatten och frukter någonting som har mycket att göra med min egen ungdom. Jag vill i färger och symboler visa någonting som lever på ett oskyldigt sätt och vill visa min ungdom och även mitt lands historia.

Det fanns någonting som antyds, nämligen att filmen inte utspelas just idag utan för några år sedan. Är du överens med mig?
- Filmen är samtida men den spelas in i ett äldre hus, som har sett mycket av de händelser som hade att göra med mitt lands historia. Under de senaste tjugo åren har vi sett enorma förändringar och vårt liv ser mycket annorlunda ut nu.

Kan du säga mig någonting om det arbete som du har tillägnat dina skådespelare?
- Jag skrev manuset 2007 och jag har lagt ner mycket arbete på att söka de rätta platserna i Hanoi och mest av allt de rätta skådespelarna. Jag har gjort mycket casting och många repetitioner. Jag ville att de skulle leva med sina karaktärer.
Hur var det att arbeta med huvudrollsinnehavaren som är en liten pojke?
- Det var för mig mycket svårt att hitta honom, men jag lyckades efter en tid. Mer än att låta honom spela, bestämde jag mig för att vara honom så nära som möjligt. Jag följde honom och lekte med honom under filminspelningen. Hans roll är den mest naturliga och verkliga i hela filmen. Han är son till några av mina vänner. Det var verkligen mycket uppmuntrande att arbeta med honom.

Jag var överraskad över de relationsproblem som mostersrollen brottades med. Skulle du kunna berätta lite grand om henne för mig?
- Det är mycket svårt för kvinnor, även om de är unga (det var därför som jag valde en skådespelerska som är en före detta "Fröken Vietnam" i rollen som faster), att hitta en make som kan leva upp till de krav som de med all rätta sätter på män. Det är inte helt ovanligt att många vietnamesiska män efter arbete håller på dricka sig redlösa. Vi är kanske lite grand av för tidigt vuxna barn, som försöker göra vårt bästa. Det är vad som förkommer även med hennes fästman. Hon ser någonting annorlunda i den unge killen, men hon kan inte och får inte inleda ett förhållande med honom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kan du säga någonting om farfar i filmen. Vem är skådespelaren?
- Jag lät en av våra stora teaterskådespelare Tran Tien arbeta med rollen. Jag ville att rollen skulle förbli så dunkel som möjligt eftersom vår historia har varit så dramatisk och full av vändningar.

Kan du säga lite grand om tjejen som arbetar som hårfrisörska i filmen?
- När det gäller skådespelerskan så heter hon Phuong Thao Hoang och har gjort några viktiga roller på television. Hon är inte en prostituerad, som många i Vietnam har trott, men en vanlig tjej som har flyttat ifrån landet till staden och numera lever där. Det är ett vanligt fenomen, eftersom vi är väldigt måna om massage.
Karaktären hon spelar är ytterst sympatisk och vågar behandla fadern, som jag tycker är en ganska eländig person, som han förtjänar. Jag kan tillägga att den enda av skådespelarna som inte har haft någon erfarenhet som skådespelare är Huyhn Anh Lê. Han spelar den unge studenten, och till vardags är han en av våra popstjärnor. Han är rolig och sympatisk lite som en store bror för Bi och han hade bara gjort några mindre tv-roller tidigare.

Jag har sett en stark påverkan från Yasujiro Ozu i dina filmer har han varit en av dina stora inspirationskällor?
- Jag tar det som en komplimang, eftersom jag älskar den japanska filmen, men han är inte min stora inspirationskälla. Jag hade bestämt mig för att jag skulle satsa all min tid på film efter att ha sett ett verk av Satya Ray, den store indiske regissören. Jag är intresserat av hans realism som ofta övergår i poesi. Jag kommer inte upp till hans nivå, men jag har haft det stora nöjet att arbeta med en god vän till mig, Quang Pham Minh. Vi var åtta i filmtruppen. Det var en mycket liten teknisk grupp även för Vietnam. Vi hade få spotlights men Quang Pham Minh fixade allt på bästa sätt. Jag är så tacksam för att ha fått arbeta med honom.

Vilken är din favorit bland Ingmar Bergmans filmer?
- Jag älskar "Viskningar och rop". Det är en vacker farlig och underbar film. Jag trodde inte att man kunde göra en sådan film, men efter att ha sett Sverige ett underbart land förstår jag att det är fullt möjligt.

Roberto Fogelberg Rota

Ur arkivet

view_module reorder

Med smak av Madeleinekaka i strukturellt komplex roman

År 2010 gavs den skönlitterära boken Un roman estonien, skriven av Katrina Kalda, ut i Frankrike. Med sin historia om en karaktär, August, som delvis av slumpen blir en följetongsförfattare ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 26 oktober, 2011

Katarina och katarismen

Katarina Frostenson är en notoriskt svår och dunkel poet. Hon skriver kryptogram snarare än dikter. Hon talar ofta om att se saker från sidan. Egentligen är hon en poet som ...

Av: Bo Gustavsson | Litteraturens porträtt | 30 januari, 2012

Karl Isakson - En konstnär för andra konstnärer

"Ingen blir profet i sitt eget land" lyder ett välkänt ordspråk och detta stämmer i högsta grad in på Karl Isakson som föddes i Stockholm 1878 och dog i Köpenhamn ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 23 april, 2011

Elisabet Lunga

Kan livets smärta förklaras och botas av Billy Idol? Kanske, kanske inte

Vid vissa tillfällen slår livet dig i ansiktet. Hårt och obarmhärtigt snärtar det till dig så att ögonen tåras och kinderna hettar. I det ögonblicket vet du inte ens vad ...

Av: Elisabet Lunga | Gästkrönikör | 22 april, 2015

Klimatskeptiker eller klimatförnekare? Vem är du?

Har det hänt dig att du diskuterat klimatförändringarna och hört någon säga jag är en klimatskeptiker.  Du tänker vad trevligt och ser fram emot lite skarpsynt och intelligent debatt om ...

Av: André Hansson | Essäer om samhället | 11 juli, 2010

Utdrag ur mitt CV, Lovisa Eklund

Lovisa Eklund - estradpoet och skrivpedagog, född och uppvuxen i Oskarshamn men bosatt i Malmö sedan 2005. Bronsmedaljör i poetry slam-SM 2009 och vinnare av flera lokala tävlingar från 2006 ...

Av: Lovisa Eklund | Utopiska geografier | 01 oktober, 2012

"Så man har någonting i alla fall" - Om Bostad först och synen…

För en tid sedan visade teve ett inslag om "Bostad först", en strategisk modell för att motverka hemlöshet genom att fokusera på tak över huvudet som en grundläggande rättighet och ...

Av: Linda Bönström | Essäer om samhället | 22 februari, 2011

Sjukt och friskt - Om kolerans uppkomst och inverkan

Koleran, som främst under 1800-talet – och med pandemisk magnitud – kom att kräva mer än 100 miljoner människoliv (och som fortfarande kräver över 100 000 människoliv om året), kan med ...

Av: Karwan Osmani | Kulturreportage | 27 december, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.