Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 2

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | 02 juli, 2013
Essäer om film

Fokus Sceniska rum Retrospektion över äldreboendets dramatik Att bota den gamle från det…

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Robin Bernhardtz | 10 mars, 2013
Reportage om scenkonst

Erland Lagerroth - sökandet är vårt största äventyr

Trots sina åttiosju år är Erland Lagerroth en av våra mest entusiastiska sökare efter nya sätt att se på människan och hennes plats i kosmos. Man tänker sig att människor ...

Av: Antoon Geels | 25 mars, 2011
Essäer

Att dela sitt liv med sig själv

I början av året bestämde jag mig för att läsa om en roman: Fredag eller den andra ön. Jag hittade boken av en slump i en andrahandsbutik och insåg att ...

Av: Daniel Svederud | 15 Maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

  • Essäer
  • Publicerad:

Som ett skillingtryck med många verser




alt Handlingen är som ett gammalt skillingtryck: "Gift kvinna älskar berömd ungkarl. Han planerar en hjältemodig upptäcktsresa. De har hemliga möten. Mannen ifråga startar sin farliga färd. Den slutar tragiskt. Han dör, men kvinnan glömmer honom aldrig."

I själva verket är dessa rader en detaljerad sammanfattning av det öde som drabbade Gurli Linder sedan hon träffat polarfararen Salomon August Andrée.

Professor Lena Kåreland har skrivit en bok om detta märkliga kvinnoöde, "Ett sällsamt dubbelliv. Gurli Linders memoarer om åren med S.A. Andrée" Carlssons, 2011. Berättelsen startar på 1890-talet, den tid då upptäcktsresorna skapade hjältar och jordklotets konturer successivt landade på kartan. Samtidigt satte Ellen Key ned foten i ett traditionsbundet Stockholm där kvinnans villkor var hårda och omgärdade av strikt konvenans.

Gurli Linder, en välbeställd och bildad kvinna, gift och mamma till tre döttrar, drabbas av en häftig förälskelse. Hon faller som en fura, och föremålet är den omtalade Andrée, mannen med de högt flygande planerna. Han är populär i sällskapslivet och en ofta sedd gäst hemma hos familjen Linder. Gurli blir besatt av mannen. Hon skriver och ringer till honom, och till sist bekänner hon sin kärlek. De skickar violbuketter till varandra, plus ett och annat fotografi, och de ses i hemlighet. Men kärleken får hållas i schack, konvenansen håller greppet och bromsar parets lidelse. Gurli skriver tillkämpat att hon vill att Andrée ska fullfölja sin dröm, som är att flyga med ballong till Nordpolen. Han ska inte låta henne hejda detta hjältedåd. Vad han tänker förblir mera okänt. Han skickar inga brev till henne, förefaller något av en mussla.

När så Andrée startar ballongfärden och försvinner, uppstår ett vakuum i Gurlis liv. Hon saknar de hemliga mötena, de förstulna ögonkasten och de kyliga vintervandringarna på tu man hand. Hennes vardag blir allt svårare och äktenskapet kraschar. Hon drar sig fram som barnboksrecensent i DN. Tiden går.

Det är en skärpt kvinna som Lena Kåreland beskriver. Hon är vacker och välklädd och passar bra i Stockholms sällskapsliv. Tidsepoken är framåtblickande, tekniska uppfinningar står högt i kurs och det är ingen brist på pengar hos familjen Linder. Hela den svenska parnassen ingår i umgänget; där finns bland andra Selma Lagerlöf, Viktor Rydberg och Elsa Beskow.

När man 1930 funnit lämningarna efter Andrées expedition på Vitön startar nästa sorgefas. Gurli skriver både officiella minnesanteckningar om Andrée och egna memoarer. Hon förklarar Andrées storhet och försöker ta udden av kritiken som florerar. Hon hjälteförklarar denne man som i mångas ögon gjort en dumdristig och "omöjlig" ballongfärd mot Nordpolen.

Litteraturforskaren Lena Kåreland har utifrån historiskt material skrivit en fyllig fackbok med fotnoter och redovisade källor. Förutom bilden av Gurlis liv ger den en fascinerande inblick i det stockholmska sällskapslivets glittrande välmåga runt förra sekelskiftet. Samtidigt en bild av den betydelse den omstridda Ellen Key hade som föregångare i jämställdhetsfrågor. Gurli gillade denna kvinna för att hon öppnade en irriterande glipa i konventionernas herravälde. Den vänskapen var inte populär hemma i äktenskapet med den 30 år äldre svenskläraren Nils Linder.

Gurli Linder odlade sina självständiga tankar om kvinnans likaberättigande, men hon orkade inte stå emot tidens konvenans när det gällde hennes eget liv. Den ofullbordade kärleken blev hennes olycka. I de många breven och tillbakablickarna, ymnigt redovisade i boken, redovisar den karska kvinnan sin längtan efter närhet och värme. Hennes egen familj söndras, döttrarna slutar besvara hennes sträva kärlek och det blir inga barnbarn.

Lena Kåreland har inte fallit för frestelsen att skriva en roman om Gurli, så vi får ta del av Gurlis upplevelser och tankar utan säljande broderier. Sådana grepp behövs inte; tvånget att försaka ligger tillräckligt naket beskrivet i breven som återges, och lika naket framgår den oändliga tomheten efter August i memoarerna. Citaten kan tyckas för många, men inga sammanfattningar i världen hade bättre än Gurlis egen text kunnat beskriva den sorg som i 50 år oavbrutet tryckte henne.  "Skillingtryckets" upprepade omtag är effektiva. Gurli presterade ingen litterär gestaltning, hon var ett med sin text.

Mycket har förändrats i kvinnornas och männens villkor på de hundra år som gått. Något som inte förändrats är människans livslånga behov av värme och gemenskap. Där har boken något viktigt att förmedla.

Annagreta Dyring är författare

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Gunnar Lundin

Gunnar Lundin. Gerontion

Ur "Poeten och bibliotekarien", Gunnar Lundins nya diktsvit.

Av: Gunnar Lundin | Utopiska geografier | 17 augusti, 2015

Kanon och labyrinten

Litterär kanon. Ett ämne som väcker diskussion fast många kanske inte riktigt vet vad det innebär. Det blir ofta en diskussion om estetik och personlig smak; litteratur som ett slags ...

Av: Daniel Svederud | Essäer om litteratur & böcker | 31 januari, 2012

Three ladies in Cairo. Del I. Love and Loss

Min mormor, Hilda, växte upp i Sundsvall och berättelsen börjar där i och med Sundsvalls stora brand 1888 med hennes mor Ragnhild. Många äventyr senare, träffade Hilda den man som ...

Av: Anne Edelstam | Utopiska geografier | 04 juli, 2014

Den 14 juli firar jag med pannkakstårta och Burgundsenap

Det finns vissa datum som är fastetsade i mitt minne. Jag kan inte nämna alla här, men jag antar att många av dessa överensstämmer med de flesta människors minnesdagar i ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 14 juli, 2016

Lotta Lotass Fjärrskrift- återvändsgränd eller befrielse?

Lotta Lotass nya bokutgåva är en telexremsa som getts namnet Fjärrskrift och som består av en exklusiv upplaga på 100 ex av ett telexband där förlaget Drucksache också filmat remsan ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 07 juni, 2011

Det kom ett brev – som var min röst. Om Pär Lagerkvist

Resan tillhör två världar, den yttre och den inre, den av lust och den av nödvändighet, främst för att den sätter fantasin i rörelse, och den här, för min del ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 13 Maj, 2014

Fragment av surrogatpyret IV

Fragment av surrogatpyret IV Morfar kvickna till av spriten å Dimmu Borgir (”...Still our enemies will keep hiding /In the shadows with betrayal against reason/But with my reprisal ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 23 oktober, 2007

Lucky Dog, deras absoluta första långfilm

Helan och Halvan och den komiska fallhöjden

Att Helan och Halvan är roliga, därom råder eller borde inte råda något tvivel. Åtminstone inte i min, till åren något komna generation. Hur det är med efterkommande generationer vet ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om film | 03 april, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.