Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

  • Essäer
  • Publicerad:

Bo Cavefors om Sexualitet - i ett historiskt perspektiv



The torture gardenMänniskans sexualitet diskuteras alltför ofta i alltför upphetsade former. Historiska fakta förtiges eller förlöjligas, allt för att göra nutida fobier mer acceptabla. Värdeomdömen om sexuell praxis är alltför ofta alltför emotionella. Detta är det bigottismens syndrom västerländska människor lever med alltsedan Luthers religiösa uppror och fransmännens revolutionära merkantilism påstods ge människan frid, fred, mänskliga rättigheter och broderskap, alternativt systerskap. Så blev det inte. Med franska revolutionen inledde moralismen, men tyvärr inte moralen, sitt segertåg genom världen.

Dubbelmoralen triumferar sedan revolutionären Napoleon förvandlats till borgare och borgarkungen tagit på sig gycklarkåpan. Dagens napoleonskt (dvs diktatoriskt) liberala samhällen runtom i världen talar om aktiv dödshjälp och den aktiva dödshjälp som även fri abort de facto är. Men allt detta saknar resonans i historiens klanglåda. Min död kan aldrig bli enbart min. Abortförespråkarna förespråkar en moralhållning som är fientligt inställd till livet samtidigt som man förnekar att döden är livets fortsättning. Man strävar efter makt över andra människors liv och död. Man ger ett handtag åt den totalitära och inhumana människosyn som skapar ångest och död, som är emot liv och glädje. Man representerar en livshållning som är fientlig mot sexuell frihet och man förordar en typ av samhälle där samlagen reserveras för de sunda och välväxta och enligt lag endast tillåtes förekomma bland människor av samma ras, då barn av annan hudfärg, eller med handikapp, socialt, mentalt eller fysiskt, aborteras, då icke lönsamma utslagna och åldringar förintas. Det behövs inga läger för att förvara dessa utbölingar – hela samhället har förvandlats till ett kategorisamhälle med licenser. Efter det borgerliga bigotteriets segertåg genom världen, då endast sådan sexualitet är tillåten som sker inom det heterosexuella äktenskapets sänggavlar, betraktas all annan sexualitet som icke önskvärd, som falsk och fördärvlig och hänvisad till bevakade områden, typ prideaktiviteter – bevakade områden så det heterosexuella samhället vet att man under uppsikt kan registrera avvikarna.

Sexualitet uppfattas och praktiseras på andra och friare, mänskligare, premisser, än dagens, fram till Luthers uppdykande på den teologiska arenan och före franska revolutionens bombastiska anspråk på att föra mänskligheten framåt. Luthers hat mot revolterande bönder och judar stärkte klassamhället och intensifierade antisemitismen. Med franska revolutionen skapades uniformssamhället. Idag är det angeläget lägga tonvikten på hur homosexualitet, eller snarare bisexualitet, uppfattades och praktiserades för endast några århundraden sedan. Information finns att hämta i otaliga källor vid sidan av muntligt berättade traditioner, som hos Jean Gerson vad gäller "peccatum mollicei", dvs onani och hos Dom Lobineau som i sin Histoire de Bretagne (1707) ingående redogör för riddaren Gilles de Rais (1404-1440) liv och leverne som feodalherre, konstsamlare, bög, anklagad för pedofili, sadism och häresi, av inkvisitionen  dömd till döden. Men Rais var inte summan av kardemumman av tidens fria sexuella vanor.

Chateau de Machecoul de Gilles de RaisGilles de Rais är undantaget. 1400- och 1500-talen var istället den normaliserade sexuella frihetens sista sekler innan borgardömet - som bestod av en alltmer politiskt inflytelserik kader av köpmän, industrialister och hantverkare som börjat producera varor serievis - tar makten och med sitt antisexuella syndrom motarbetar allt, det må vara onani, barns sexuella lekar, utom- och föräktenskapliga förbindelser, flertalet möjliga ställningar vid coitus, sk icke-genitala samlag och alla homosexuella variationer. Medeltidens människor var naturligtvis inte sexuellt otyglade, men utifrån vanligt sunt bondförnuft gav man sig stor frihet att själv bestämma över sexuallivet - och den kyrkliga överhögheten tillät detta. Mycket av det som idag betraktas som sexuella handlingar eller som otuktiga sådana, uppfattades på den tiden helt annorlunda. Människor rörde vid varandra, man smekte varandra och man knullade med varandra också offentligt. Ammor och föräldrar masturberade sina barn för att lugna dem och få dem att sova. Ludvig III:s livläkare Héroard berättar hur den blivande suveränens barnsköterska redan innan han fyllt ett år, när han skrek och bråkade, brukade ta den kungliga penisen mellan fingrarna och runka den.  Vuxna hade sexuella relationer med ungdomar. Onani bekämpades först mot slutet av 1700-talet och då av läkare, ej av Kyrkan. Läkare/medicinare blev/är den antikristna nya världens helbrägdagörerskor. Trots denna kvasivetenskapens intrång i människors vardag så institutionaliserades föräktenskaplig sexualitet i många länder, tex Holland. För studenter och soldater låg hela det sexuella fältet vidöppet. Familjemedlemmar sov nakna tillsammans med tjänstefolket. Furstens dörrvakt var en pojke som ofta lämnade sin post för furstens famn. Man badade nakna tillsammans och vid fester ställde man byns vackraste flicka naken mitt i salen för att beundras. Unik är den vackra fellatioscenen inför hov och gäster när spanska Juana möter Philip den Sköne, far till Karl V och Ferdinand I. Den erotiska humorn var högt utvecklad i ett samhälle utan television. Istället för att höra andras soffsamtal talade man med varandra.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

den sista måltiden bland kvinnorAtt även de homosexuella umgängesformerna utvecklades i ett sådant samhälle, säger sig självt. Århundraden fyllda av korståg och andra krigiska skärmytslingar där det maskulina hyllades, resulterade i att feodalherrar och kyrkofurstar omgav sig med unga älskare. De ägnade tid och pengar åt kläder sydda av tyger av god kvalitet och med sexuellt utmanande skärningar. I borgar och slott kryllade det av glada barn och ungdomar som intet annat hade att göra än att skriva och spela upp mer eller mindre obscena mysteriespel, farser, pantominer och - just det! - sedeskildringar. Homosexualitet var något som förenade tidens manliga del av mänskligheten och en stor del av kvinnorna med kvinnor. Homosexualitet var dels den naturliga umgängesformen mellan pojkar och ogifta unga män samt ett aristokratiskt tidsfördriv som kunde beskådas så sent som långt in på 1800-talet hos tsarerna i St.Petersburg. Homosexualitet var en normal umgängesform bland arbets- och studiekamrater vid festliga tillfällen.  En av det pryda USA:s skapare, Abraham Lincoln, delade under 1840-talet köksbord och bädd med den jämnårige Joschua Speed och upplevde, enligt egen utsago, sitt livs värsta kris när Speed övergav honom.

Mataro Da Vergato Les Demoiselles RoyalesBland korstågsfararna fanns det praktiska skäl för homosexualitet. De föredrog som sängpartners kamraterna i hären framför prostituerade leprasjuka orientaliska kvinnor. England betraktades länge som ett homosexualitetens föregångsland - Oscar Wilde misstog sig på vilket sekel han levde i - och man tänker på Vilhelm Erövraren när man talar om homosexualitet som den "normandiska sjukan". Glöm ej Rickard Lejonhjärta och hans "trubadurer", eller den beryktade pederasten William Longchamp. Shakespeare! Och The Lord Of Sherwood Forest.

Efter konciliet 1102 uttalar sig Kyrkan repressivt om homosexualitet. Vi vet dock endast obetydligt om i vilken utsträckning Kyrkan i praktiken motarbetade homosexuella vanor. Kyrkans agerande var tvetydigt och uppenbart såg man på aktiviteterna ur flera synvinklar. Man talar heller aldrig om "homosexualitet" - ett uttryck från och för den moderna tiden - utan om "sodomi". Huruvida man med "sodomi" menade vad som idag menas med "homosexualitet" har under århundraden förorsakat mången debatt. Den kanoniska rättens förkärlek för juridiska spetsfyndigheter gör det svårt att klargöra Kyrkans praktiska handläggning.

CaravaggioVad som är klart är att förvånansvärt få män och pojkar dömdes för "homosexualitet". När så skedde åberopades emellertid såväl Tredje Mosebok och Paulus som kyrkofäderna Tertullian, Johannes Chrystotomos, Basilius och den Helige Augustinus. Kyrkan övertog ett världsligt rättsförfarande från den romerske kejsaren Theodosius (fjärde århundradet e.Kr.) och man åberopade sig på Codes Justinianus (538 e.Kr.) där man i sin tur hänvisade till Första Mosebok. Med andra ord: en viss rundgång i bevisföringen. Bevisföreningen alltför omfattande för att vara fullt trovärdig.

Teologerna rekapitulerade beslut vid koncilier och synoder i spanska Elvira (305-306), i Ancyra (314), i Tours (567), i Paris (1212) och i Reims (1214). Framför allt tongångarna från Reims lät höra sig eftersom de hördes i en tid då människors religiösa behov stegrades markant samtidigt som klosterlivet förflackades. Det gällde för Kyrkan att disciplinera klosterfolket och få det att återgå till ett liv i askes och munkarna skulle avstå ifrån att, som sekulariserade män, sova två i samma bädd. De äldre munkarna uppmanades att vara försiktiga vid umgänget med yngre bröder. I botböcker nedtecknades de homosexuella formerna och inventeringen omfattande, alltifrån en broderlig kyss till lustfylld kyss, till kyss av vilken följer emissio. Man noterade sexuella lekar mellan barn av samma kön eller mellan barn och ungdomar upp till tjugo år; och mellan vuxna. Det kunde vara onani att gnida låren emot varandra; höjdpunkten var fellatio. Men fortfarande kvarstod skillnaden mellan vad som beslutats under teologiska premisser och vad som de facto accepterades. Kyrkans i praktiken liberala syn på sexualitet har under ett par årtusenden tjänat som motvärn till den världsliga råheten. De sk reformerade kyrkorna gick handihand med den alltmer industrialiserade och sekulära världens krav på bokföring och redovisning även av sexuella variationer. Ordning och reda i kassaböckernas alla moraliserande kolumner och slutsummor.

homosexualiteten i GreklandBigotteriet kom sent till världen och blev de reformerade samfundens livsluft och styrka. Ett starkt artilleri mot Kyrkans öppenhet och kärlek till människans fria vilja. På 1800-talet tog kvinnorna på sig snörliv och sexuella variationer tabubelades, förlöjligades, förhånades och betraktades som dekadens.. Former förbjöds frodas fritt. Ej ens stolsben undgick kliande långstrumpor.

 

Bo I. Cavefors

 

Vi tackar Eva Nylander, bibliotekarie och kulturarvschef på Universitetsbiblioteket, Lunds universitet, där Bo I Cavefors arkiv och rättigheter finns.

Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.