Upplevelser i Kappadokien del 2

Kappadokien är beläget mitt på den anatoliska halvön, Asiens utpost mot Europa. Namnet på regionen Kappadokien sägs härleda från persiskan och betyder ”de vackra hästarnas land”. Jag kan riktigt se ...

Av: Lilian O. Montmar, Mats Olofsson | 19 december, 2013
Resereportage

Postludium

Öknen du genomkorsar är brödet som du bryter var en gång säd köttet du tuggar blodet du tillåter devastera mina ådror var en ...

Av: Post Nigredo | 02 mars, 2009
Utopiska geografier

Anders Österling. Armod

En dikt av Anders Österling . Dikten nedan kommer att tryckas i Knut Lindelöfs bok  Ett liv, en tid – Åren 1994–1973 genom kameraögat. Armod Dig, stora fattigdomens barn,dig binda inga band ...

Av: Anders Österling | 01 mars, 2014
Utopiska geografier

Torah på  Synagogan i Köln

Medeltida tolkningar av Torahn

Det finns få texter som är så enkelt och spartanskt skrivna som Torahn. Samtidigt är den från en svunnen tid med andra tanke- och levnadssätt. I denna öken av kargt ...

Av: Gustaf Redemo | 06 maj, 2017
Essäer om religionen

  • Essäer
  • Publicerad:

Bo Cavefors om Sexualitet - i ett historiskt perspektiv



The torture gardenMänniskans sexualitet diskuteras alltför ofta i alltför upphetsade former. Historiska fakta förtiges eller förlöjligas, allt för att göra nutida fobier mer acceptabla. Värdeomdömen om sexuell praxis är alltför ofta alltför emotionella. Detta är det bigottismens syndrom västerländska människor lever med alltsedan Luthers religiösa uppror och fransmännens revolutionära merkantilism påstods ge människan frid, fred, mänskliga rättigheter och broderskap, alternativt systerskap. Så blev det inte. Med franska revolutionen inledde moralismen, men tyvärr inte moralen, sitt segertåg genom världen.

Dubbelmoralen triumferar sedan revolutionären Napoleon förvandlats till borgare och borgarkungen tagit på sig gycklarkåpan. Dagens napoleonskt (dvs diktatoriskt) liberala samhällen runtom i världen talar om aktiv dödshjälp och den aktiva dödshjälp som även fri abort de facto är. Men allt detta saknar resonans i historiens klanglåda. Min död kan aldrig bli enbart min. Abortförespråkarna förespråkar en moralhållning som är fientligt inställd till livet samtidigt som man förnekar att döden är livets fortsättning. Man strävar efter makt över andra människors liv och död. Man ger ett handtag åt den totalitära och inhumana människosyn som skapar ångest och död, som är emot liv och glädje. Man representerar en livshållning som är fientlig mot sexuell frihet och man förordar en typ av samhälle där samlagen reserveras för de sunda och välväxta och enligt lag endast tillåtes förekomma bland människor av samma ras, då barn av annan hudfärg, eller med handikapp, socialt, mentalt eller fysiskt, aborteras, då icke lönsamma utslagna och åldringar förintas. Det behövs inga läger för att förvara dessa utbölingar – hela samhället har förvandlats till ett kategorisamhälle med licenser. Efter det borgerliga bigotteriets segertåg genom världen, då endast sådan sexualitet är tillåten som sker inom det heterosexuella äktenskapets sänggavlar, betraktas all annan sexualitet som icke önskvärd, som falsk och fördärvlig och hänvisad till bevakade områden, typ prideaktiviteter – bevakade områden så det heterosexuella samhället vet att man under uppsikt kan registrera avvikarna.

Sexualitet uppfattas och praktiseras på andra och friare, mänskligare, premisser, än dagens, fram till Luthers uppdykande på den teologiska arenan och före franska revolutionens bombastiska anspråk på att föra mänskligheten framåt. Luthers hat mot revolterande bönder och judar stärkte klassamhället och intensifierade antisemitismen. Med franska revolutionen skapades uniformssamhället. Idag är det angeläget lägga tonvikten på hur homosexualitet, eller snarare bisexualitet, uppfattades och praktiserades för endast några århundraden sedan. Information finns att hämta i otaliga källor vid sidan av muntligt berättade traditioner, som hos Jean Gerson vad gäller "peccatum mollicei", dvs onani och hos Dom Lobineau som i sin Histoire de Bretagne (1707) ingående redogör för riddaren Gilles de Rais (1404-1440) liv och leverne som feodalherre, konstsamlare, bög, anklagad för pedofili, sadism och häresi, av inkvisitionen  dömd till döden. Men Rais var inte summan av kardemumman av tidens fria sexuella vanor.

Chateau de Machecoul de Gilles de RaisGilles de Rais är undantaget. 1400- och 1500-talen var istället den normaliserade sexuella frihetens sista sekler innan borgardömet - som bestod av en alltmer politiskt inflytelserik kader av köpmän, industrialister och hantverkare som börjat producera varor serievis - tar makten och med sitt antisexuella syndrom motarbetar allt, det må vara onani, barns sexuella lekar, utom- och föräktenskapliga förbindelser, flertalet möjliga ställningar vid coitus, sk icke-genitala samlag och alla homosexuella variationer. Medeltidens människor var naturligtvis inte sexuellt otyglade, men utifrån vanligt sunt bondförnuft gav man sig stor frihet att själv bestämma över sexuallivet - och den kyrkliga överhögheten tillät detta. Mycket av det som idag betraktas som sexuella handlingar eller som otuktiga sådana, uppfattades på den tiden helt annorlunda. Människor rörde vid varandra, man smekte varandra och man knullade med varandra också offentligt. Ammor och föräldrar masturberade sina barn för att lugna dem och få dem att sova. Ludvig III:s livläkare Héroard berättar hur den blivande suveränens barnsköterska redan innan han fyllt ett år, när han skrek och bråkade, brukade ta den kungliga penisen mellan fingrarna och runka den.  Vuxna hade sexuella relationer med ungdomar. Onani bekämpades först mot slutet av 1700-talet och då av läkare, ej av Kyrkan. Läkare/medicinare blev/är den antikristna nya världens helbrägdagörerskor. Trots denna kvasivetenskapens intrång i människors vardag så institutionaliserades föräktenskaplig sexualitet i många länder, tex Holland. För studenter och soldater låg hela det sexuella fältet vidöppet. Familjemedlemmar sov nakna tillsammans med tjänstefolket. Furstens dörrvakt var en pojke som ofta lämnade sin post för furstens famn. Man badade nakna tillsammans och vid fester ställde man byns vackraste flicka naken mitt i salen för att beundras. Unik är den vackra fellatioscenen inför hov och gäster när spanska Juana möter Philip den Sköne, far till Karl V och Ferdinand I. Den erotiska humorn var högt utvecklad i ett samhälle utan television. Istället för att höra andras soffsamtal talade man med varandra.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

den sista måltiden bland kvinnorAtt även de homosexuella umgängesformerna utvecklades i ett sådant samhälle, säger sig självt. Århundraden fyllda av korståg och andra krigiska skärmytslingar där det maskulina hyllades, resulterade i att feodalherrar och kyrkofurstar omgav sig med unga älskare. De ägnade tid och pengar åt kläder sydda av tyger av god kvalitet och med sexuellt utmanande skärningar. I borgar och slott kryllade det av glada barn och ungdomar som intet annat hade att göra än att skriva och spela upp mer eller mindre obscena mysteriespel, farser, pantominer och - just det! - sedeskildringar. Homosexualitet var något som förenade tidens manliga del av mänskligheten och en stor del av kvinnorna med kvinnor. Homosexualitet var dels den naturliga umgängesformen mellan pojkar och ogifta unga män samt ett aristokratiskt tidsfördriv som kunde beskådas så sent som långt in på 1800-talet hos tsarerna i St.Petersburg. Homosexualitet var en normal umgängesform bland arbets- och studiekamrater vid festliga tillfällen.  En av det pryda USA:s skapare, Abraham Lincoln, delade under 1840-talet köksbord och bädd med den jämnårige Joschua Speed och upplevde, enligt egen utsago, sitt livs värsta kris när Speed övergav honom.

Mataro Da Vergato Les Demoiselles RoyalesBland korstågsfararna fanns det praktiska skäl för homosexualitet. De föredrog som sängpartners kamraterna i hären framför prostituerade leprasjuka orientaliska kvinnor. England betraktades länge som ett homosexualitetens föregångsland - Oscar Wilde misstog sig på vilket sekel han levde i - och man tänker på Vilhelm Erövraren när man talar om homosexualitet som den "normandiska sjukan". Glöm ej Rickard Lejonhjärta och hans "trubadurer", eller den beryktade pederasten William Longchamp. Shakespeare! Och The Lord Of Sherwood Forest.

Efter konciliet 1102 uttalar sig Kyrkan repressivt om homosexualitet. Vi vet dock endast obetydligt om i vilken utsträckning Kyrkan i praktiken motarbetade homosexuella vanor. Kyrkans agerande var tvetydigt och uppenbart såg man på aktiviteterna ur flera synvinklar. Man talar heller aldrig om "homosexualitet" - ett uttryck från och för den moderna tiden - utan om "sodomi". Huruvida man med "sodomi" menade vad som idag menas med "homosexualitet" har under århundraden förorsakat mången debatt. Den kanoniska rättens förkärlek för juridiska spetsfyndigheter gör det svårt att klargöra Kyrkans praktiska handläggning.

CaravaggioVad som är klart är att förvånansvärt få män och pojkar dömdes för "homosexualitet". När så skedde åberopades emellertid såväl Tredje Mosebok och Paulus som kyrkofäderna Tertullian, Johannes Chrystotomos, Basilius och den Helige Augustinus. Kyrkan övertog ett världsligt rättsförfarande från den romerske kejsaren Theodosius (fjärde århundradet e.Kr.) och man åberopade sig på Codes Justinianus (538 e.Kr.) där man i sin tur hänvisade till Första Mosebok. Med andra ord: en viss rundgång i bevisföringen. Bevisföreningen alltför omfattande för att vara fullt trovärdig.

Teologerna rekapitulerade beslut vid koncilier och synoder i spanska Elvira (305-306), i Ancyra (314), i Tours (567), i Paris (1212) och i Reims (1214). Framför allt tongångarna från Reims lät höra sig eftersom de hördes i en tid då människors religiösa behov stegrades markant samtidigt som klosterlivet förflackades. Det gällde för Kyrkan att disciplinera klosterfolket och få det att återgå till ett liv i askes och munkarna skulle avstå ifrån att, som sekulariserade män, sova två i samma bädd. De äldre munkarna uppmanades att vara försiktiga vid umgänget med yngre bröder. I botböcker nedtecknades de homosexuella formerna och inventeringen omfattande, alltifrån en broderlig kyss till lustfylld kyss, till kyss av vilken följer emissio. Man noterade sexuella lekar mellan barn av samma kön eller mellan barn och ungdomar upp till tjugo år; och mellan vuxna. Det kunde vara onani att gnida låren emot varandra; höjdpunkten var fellatio. Men fortfarande kvarstod skillnaden mellan vad som beslutats under teologiska premisser och vad som de facto accepterades. Kyrkans i praktiken liberala syn på sexualitet har under ett par årtusenden tjänat som motvärn till den världsliga råheten. De sk reformerade kyrkorna gick handihand med den alltmer industrialiserade och sekulära världens krav på bokföring och redovisning även av sexuella variationer. Ordning och reda i kassaböckernas alla moraliserande kolumner och slutsummor.

homosexualiteten i GreklandBigotteriet kom sent till världen och blev de reformerade samfundens livsluft och styrka. Ett starkt artilleri mot Kyrkans öppenhet och kärlek till människans fria vilja. På 1800-talet tog kvinnorna på sig snörliv och sexuella variationer tabubelades, förlöjligades, förhånades och betraktades som dekadens.. Former förbjöds frodas fritt. Ej ens stolsben undgick kliande långstrumpor.

 

Bo I. Cavefors

 

Vi tackar Eva Nylander, bibliotekarie och kulturarvschef på Universitetsbiblioteket, Lunds universitet, där Bo I Cavefors arkiv och rättigheter finns.

Ur arkivet

view_module reorder

Kärleken till de tre bollarna - "bildkonst på rull"

Det finns flera former av biljard. Trevallars carambole är den mest sofistikerade formen, den utförs på ett stort biljardbord utan hål. Det handlar om interaktionen mellan de tre bollarna (en ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om konst | 16 juli, 2017

Aki Onda: Musik skapad av minnen

Den japanske ljudkonstnären var nyligen på besök i Stockhom för att uppträda på konstscenen Weld. Tidningen Kulturens Dev Karnal Fridén var där och passade då också på att prata lite ...

Av: Dev Karnal Fridén | Musikens porträtt | 23 juni, 2010

Hundra år av Hjärtatsoro

Havet är kav lugnt; blankt som en förtrollad spegel. I dag går inga vita gäss på Sundet. Solen lyser varm och luften är hög och klar. I hamnen hörs vilda ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 07 december, 2009

Och snön, den föll och föll

Det snöar ymnigt i litteraturen. Snön faller redan i Heidenstams ”Sverige” som borde varit vår nationalsång om Stenhammars melodi inte varit så svår att sjunga: ”Fall julesnö och susa djupa ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 25 december, 2014

Jorden - vår himmel

I min bok Humanist bland naturvetare har jag (s 169-194) introducerat en tidigare bok av David Abram: The Spell of the Sensuous från 1996. Nu föreligger en ännu större och ...

Av: Erland Lagerroth | Litteraturens porträtt | 07 juni, 2012

Kriget enligt Julius Evola

Vad är krig? Eller rättare sagt: vad innebär krig? Svaren på denna fråga är naturligtvis mångtaliga. Väpnade intressekonflikter mellan klasser eller plutokrater. Meningslöst, mekaniserat lidande. Ett nödvändigt ont i syfte ...

Av: Sven André | Essäer om litteratur & böcker | 22 november, 2010

Det menings-fulla (menings-fyllda) hos Roberto Bolaño

Eftersom jag inte har spanskan i mitt eget språk så sker det mesta av min läsning om den chilenskt födde författaren Roberto Bolaño genom artiklar som förekommer i den engelskspråkiga ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 09 april, 2014

Innesluten i sig själv - en trettiotvåårig dvala blir opera i skärgården

Anders Eliassons kammaropera "Karolinas sömn" hade premiär på Värmdö för några dagar sedan samtidigt som det nya konstcentrat "Artipelag" öppnades. Privata pengar förvandlas till allmän nytta, det är bara att ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 09 juni, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.