Captain Beefheart 1941-2010

Don Van Vliet är död och världen har berövats ytterligare ett unikt kreativt och oersättligt sinne.Don Van Vliet var mer känd som Captain Beefheart, och med skivor som "Safe As ...

Av: Peter Sjöblom | 19 december, 2010
Musikens porträtt

Bild: Hebriana Alainentalo

Det uppbrutna

Texterna som här följer är ett slags mini-essäer och fungerar till största del som ett slags introduktioner till några av de författare som haft/har stor betydelse för min litterära värld ...

Av: Göran af Gröning | 16 juni, 2016
Essäer om litteratur & böcker

Ingen äger Emily Dickinson! (Om klassiker och kanon del III)

Min Emily Dickinson Emily Dickinson och det autonoma poetiska rummet: kampen för integritet och självständighet, och den sublimerade längtan till den andreJag ska börja med att tolka Emily Dickinsons ...

Av: Lidija Praizovic | 28 juni, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Al Namrood  logo

Att leva och dö som Joe Strummer

I Marcus Birros roman Att leva dö som Joe Strummer (2010) möter vi en medelålders man som växt upp i Göteborg men som numera bor i Norrköping. Som ung i ...

Av: Mohamed Omar | 15 mars, 2016
Essäer

Svenskan som driver en av Europas ledande dansutbildningar



altDet var med mycket envishet och en portion mod som Jessica Iwanson för 35 år startade sin skola för nutida dans i München. I dag räknas Iwanson International School of Contemporary Dance till en av Europas ledande yrkesutbildningar för moderna dansare och danspedagoger. Tidningen Kulturen har pratat med Jessica om skolan, hennes egen karriär som dansare och koreograf samt dans i allmänhet.

När vi kommer in genom dörren på Iwanson International i München är golvet fullt med elever som gör övningar eller förbereder sig inför nästa lektion. Från de ljusa spegelsalarna kommer hög musik och snabba rytmer. Både här och där hörs svenska. Vi befinner oss nämligen på en rätt speciell institution. Iwanson International är Sveriges största dansutbildning utanför Sverige. Vi är här för att träffa skolans grundare och konstnärlig ledare, svenska koreografen Jessica Iwanson.

Egentligen var det ett tragiskt sammanträffande som 1973 förde Jessica till den sydtyska staden. En danslärare hade förlorat livet i en olycka och koreografen Bill Milliés sökte någon som kunde ta över undervisningen. Jessicas lektioner blev snabbt så populära att hon efter bara ett år tog steget och hyrde en liten studio, där hon grundade ett eget kompani.

I dag är den sirliga, blonda svenskan lite av ett fenomen i München. Dansstudion hon öppnade för 35 år sedan räknas för många nämligen som startskottet för en ny, mer internationell danstradition i staden. År 2001 fick hon stadens hedersmedalj "München leuchtet" för sin insats för nutida dans.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jessica, vilken roll hade du att sätta München på den internationella kartan vad gäller dans?

Jessica Iwanson- En avgörande roll skulle jag nästan vilja säga. På den tiden, 1974, fanns nämligen ingen som undervisade modern dans i München alls. Det fanns en otrolig stor och intresserad publik och det fanns unga människor med dansbakgrund som var fascinerade. De samlades omkring mig och den nystartade skolan och utbildades utan att det fanns något som i dag kallas för professionell yrkeslinje. De tränade helt enkelt för mig, repeterade och vi satte upp föreställningar. Så drog det hela igång. Som 25-åring var jag redan koreograf, hade min egen grupp "Iwanson Dance Company" och en skola. Idag är Iwanson International en viktig och aktiv del i Münchens kulturliv och vi har ett mycket nära samarbete med Münchens kulturrråd (Kulturreferat der Landeshauptstadt München).

Som liten flicka började Jessica dansa i sin mamma Gun Schuberts dansstudio. Istället för att ta över mammans verksamhet ville den unga dansaren ut i världen. Hon studerade därför dans i Stockholm och sedan New York, där hon undervisades bl. a. av Martha Graham som räknas som en av 1900-talets mest betydande koreografer. Innan Jessica till slut hamnade i München dansade hon även tre år i Paris.

Den långa utlandsvistelsen till trots har Jessica i sin dans alltid hållit fast vid sina skandinaviska rötter. För den svenska publiken är hon mest känd för sin koreografi Nattfåglar som hon skapade 1997 för SVT. Iwanson International har ett nära samarbete och elevutbyte med Balettakademien i Stockholm. Sedan tre år tillbaka sätter man upp Stockholm Munich Dance Project (SMDP) i Stockholm med de bästa dansarna från Iwanson och Balettakademien.

Vilket inflytande har ditt skandinaviska ursprung haft på dansen?

alt- Modern dans fanns redan på schemat under min förberedande yrkesutbildning på Balettakademien. Jag medverkade i en modern dansgrupp och hade möjligheten att träna för lärare som Kathrin Dunham och Alvin Ailey, i dag några av den moderna dansens legender. Den nordiskt inspirerade delen av mitt koreografiska arbete får sitt uttryck främst i mitt förhållande till naturen. Jag har skapat flera koreografier som har sitt ursprung i människans förhållande till naturen. Titlar som "Nordpol", "Skagen", Skär" och "Mörkvitt" med olika samiska ord för snö som jag skapade för Norrdans säger kanske sitt.

Är det inte ganska ovanligt att koreografer blir skolchefer?

Jo, det är det. Det är helt enkelt en annan typ av arbete. För mig var det nog en naturlig utveckling. Att lära ut dans har helt enkelt alltid varit en viktig del av mitt arbete. Men koreografin är fortfarande min personliga konst.

altIwanson International lockar många unga dansare från Skandinavien. En tredjedel av de över 100 heltidsstuderande kommer från Sverige och Danmark. Utbildningen tar tre år. Jessicas koncept är att se till hela människan. Vad gäller undervisningen förväntas sträng självdisciplin, men man håller samtidigt nära kontakt med studenternas familjer samt hjälper dem med det praktiska som att hitta bostad, få omedelbar läkarhjälp vid skador eller praktikplatser ute på teatrarna.

Undervisningen bygger på en egen metod, som Jessica utvecklat själv och som kallas "Iwanson-tekniken".

Berätta lite om mer om "Iwanson-tekniken".

alt- Träningen är uppbyggd med delvis klassiskt fotarbete samtidigt som överkroppen rör sig fritt och dynamisk. Man tränar upp styrka samtidigt som man arbetar på att slappna av i de muskler som inte är aktiva. Detta behövs i de flesta nutida dansformer. Därför är tekniken en bra grund för att sedan gå vidare till andra stilar.

Har din teknik spridits även till andra skolor?

- Ja, det har den. På 1990-talet startade jag workshops för danspedagoger. Därför finns min teknik i dag på ett eller annat sätt på nästan hälften av alla moderna tyska dansskolor för barn- och ungdomar. Den är inte lika förankrad i Skandinavien, men finns här och där i speciellt Sverige och Danmark. Mycket tack vare mina skandinaviska dansare och elever som tar med sig tekniken hem.

Hur fungerar undervisningen på Iwanson International?

- Vi tycker att den "nutida dansen" rent definitionsmässigt utvecklar sig hela tiden. Att på en yrkesskola endast begränsa sig till traditionella modern-former som "Graham"- och "Limontekniken" räcker inte till i dag. Vi engagerar därför hela tiden internationell kända dansare och koreografer så att studenterna ständigt upplever "sin tids" teknik och estetik.

altJessica berättar att hon upptäckt fördelen med att bjuda in stora koreografer för en begränsad tid.

- Faktum är att de bästa koreograferna inte gärna ger upp sin frihet och tar anställning. Men de flesta har tid för undervisning under en eller några veckor mellan sina projekt. På det viset lockar vi till oss många av de stora och erkända. För eleverna betyder det här systemet omväxling och många olika influenser. Samtidigt händer det ofta att koreograferna lägger märke till talanger bland eleverna, vilket vid flera tillfällen har lett till anställning eller praktik efter avslutad utbildning.

Ser du någon skillnad mellan dina tyska och svenska elever?

- Det är förstås olika från person till person, men oftast har svenskarna mer kreativa förkunskaper. Det beror främst på att det finns estetiska linjer på gymnasiet och många förberedande program runt om i landet. Jag håller ständig kontakt med svenska danskonsulenter och ledare av förberedande skolor och de gör alla ett fantastiskt arbete.

Hur ser du på modern dans i dag?

alt- Dansen i dag går åter igen i riktning mot mer rörelse och det krävs dansare som kan olika stilar för att kunna anpassa sig till dagens koreografer. Det konstnärliga, det kreativa och det fysiska går hand i hand. Att främja sådana dansare är också vår ambition på skolan, då som nu.

35 år senare blickar Jessica Iwanson hellre framåt än bakåt. En dialog pågår med skolpolitikerna i München för att i framtiden starta en dansgymnasieskola i staden. Tillsammans med sin man Stefan Sixt investerar Jessica även mycket tid i den nygrundade stiftelsen Iwanson-Sixt-Stiftung för ung dans. Stiftelsen ger stöd till särskilt begåvade avgångselever. Det ska hjälpa unga talanger att t.ex. finansiera praktikplatser och workshops utomlands. Filosofin är att även mindre summor kan hjälpa.

- Jag och min man har inga barn. Stiftelsen är därför lite av vårt arv. Den ska föra vidare våra ideal i framtiden.  

Linda Karlsson Eldh
Den 13 februari 2010 uppträder fem dansare från Iwanson på Balettakademien i Stockholm inom ramen för Stockholm Munich Dance Project (SMDP).

 

Ur arkivet

view_module reorder

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Nazister paraderar. Foto: Wiki

Homosexualitet och nazism

Bo I Cavefors om de udda relationerna mellan nazism och homosexualitet.

Av: Bo I Cavefors | Essäer om politiken | 14 augusti, 2015

Exit- en röst som vill förändra

Mellan den 9 och 13 Juli, pågick Exit, en årlig musikfestival i Petrovaradin fortet - som härstammar från 1600-talet - i Novi Sad, Serbien. Festivalen röstades för ett par år ...

Av: Senka Islamovic | Kulturreportage | 09 augusti, 2009

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 20 juli, 2014

En bemerkning om selvbestemmelse som grunnverdi

Det gis mange ulike verdier og grunnverdier, verdier og grunnverdier som ikke alltid lar seg forene innenfor en og den samme matrise/struktur. Eksempler på verdier og grunnverdier, i denne forstand ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 07 september, 2011

Dystopiernas bästa tid är nu! - Hungerspelen gjorde oss hungriga efter mer

”Vår bästa tid är nu!” sjöng en gång Jan Malmsjö. Kanske är det så, att vår bästa tid är nu, i alla fall om man kollar in science-fiction dystopierna som ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 01 april, 2014

Captain Beefheart 1941-2010

Don Van Vliet är död och världen har berövats ytterligare ett unikt kreativt och oersättligt sinne.Don Van Vliet var mer känd som Captain Beefheart, och med skivor som "Safe As ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 19 december, 2010

Skotska folkomröstningen: bakgrund, argument, konsekvenser

När Storbritanniens premiärminister David Cameron satt i Harpsundsekan i somras så slängde han månne en förstulen blick på bottenpluggen. En tidigare upplaga sjanghajades av republiken Jämtlands förste president Yngve Gamlin ...

Av: Andrei Liberec | Essäer om politiken | 18 september, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.