James Wood

Hur fungerar berättelser?

Kritikern James Wood har gått från recenserandet till en professur fast det brukar vara tvärtom. Med sin How fiction works som kom för nio år sedan skrev han in sig ...

Av: Ivo Holmqvist | 17 oktober, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Oslo från Ekebergsrestaurangen. Foto: Björn Gustavsson

Oslo som kulturstad

Det finns många goda anledningar att besöka Oslo; en allt viktigare anledning är att stans konstliv på senare år blivit allt mer spännande. Och den norska huvudstadens satsningar på konstområdet ...

Av: Björn Gustavsson | 19 juli, 2015
Resereportage

En dikt av Stevenson i översättning av Erik Carlquist

 Till R.L.Stevensons korrespondenter under hans tid på Samoa hörde skotten S.R.Crockett (1859-1914), som övergivit prästbanan för att bli romanförfattare. Denna dikt, tillägnad Stevensons landsman, är skriven i "Villa Vailima", Stevensons hem ...

Av: Robert Louis Stevenson | 24 april, 2013
Kulturreportage

Aufgehoben mellan oljud och harmoni

Att jag började gilla den brittiska rockgruppen Aufgehoben lärde jag mig idag, med en tallrik curry framför mig, var genom ett misstag. I mitt ständiga och ivriga och ibland tröttande ...

Av: Gustaf Redemo | 30 januari, 2009
Musikens porträtt

Svenskan som driver en av Europas ledande dansutbildningar



altDet var med mycket envishet och en portion mod som Jessica Iwanson för 35 år startade sin skola för nutida dans i München. I dag räknas Iwanson International School of Contemporary Dance till en av Europas ledande yrkesutbildningar för moderna dansare och danspedagoger. Tidningen Kulturen har pratat med Jessica om skolan, hennes egen karriär som dansare och koreograf samt dans i allmänhet.

När vi kommer in genom dörren på Iwanson International i München är golvet fullt med elever som gör övningar eller förbereder sig inför nästa lektion. Från de ljusa spegelsalarna kommer hög musik och snabba rytmer. Både här och där hörs svenska. Vi befinner oss nämligen på en rätt speciell institution. Iwanson International är Sveriges största dansutbildning utanför Sverige. Vi är här för att träffa skolans grundare och konstnärlig ledare, svenska koreografen Jessica Iwanson.

Egentligen var det ett tragiskt sammanträffande som 1973 förde Jessica till den sydtyska staden. En danslärare hade förlorat livet i en olycka och koreografen Bill Milliés sökte någon som kunde ta över undervisningen. Jessicas lektioner blev snabbt så populära att hon efter bara ett år tog steget och hyrde en liten studio, där hon grundade ett eget kompani.

I dag är den sirliga, blonda svenskan lite av ett fenomen i München. Dansstudion hon öppnade för 35 år sedan räknas för många nämligen som startskottet för en ny, mer internationell danstradition i staden. År 2001 fick hon stadens hedersmedalj "München leuchtet" för sin insats för nutida dans.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jessica, vilken roll hade du att sätta München på den internationella kartan vad gäller dans?

Jessica Iwanson- En avgörande roll skulle jag nästan vilja säga. På den tiden, 1974, fanns nämligen ingen som undervisade modern dans i München alls. Det fanns en otrolig stor och intresserad publik och det fanns unga människor med dansbakgrund som var fascinerade. De samlades omkring mig och den nystartade skolan och utbildades utan att det fanns något som i dag kallas för professionell yrkeslinje. De tränade helt enkelt för mig, repeterade och vi satte upp föreställningar. Så drog det hela igång. Som 25-åring var jag redan koreograf, hade min egen grupp "Iwanson Dance Company" och en skola. Idag är Iwanson International en viktig och aktiv del i Münchens kulturliv och vi har ett mycket nära samarbete med Münchens kulturrråd (Kulturreferat der Landeshauptstadt München).

Som liten flicka började Jessica dansa i sin mamma Gun Schuberts dansstudio. Istället för att ta över mammans verksamhet ville den unga dansaren ut i världen. Hon studerade därför dans i Stockholm och sedan New York, där hon undervisades bl. a. av Martha Graham som räknas som en av 1900-talets mest betydande koreografer. Innan Jessica till slut hamnade i München dansade hon även tre år i Paris.

Den långa utlandsvistelsen till trots har Jessica i sin dans alltid hållit fast vid sina skandinaviska rötter. För den svenska publiken är hon mest känd för sin koreografi Nattfåglar som hon skapade 1997 för SVT. Iwanson International har ett nära samarbete och elevutbyte med Balettakademien i Stockholm. Sedan tre år tillbaka sätter man upp Stockholm Munich Dance Project (SMDP) i Stockholm med de bästa dansarna från Iwanson och Balettakademien.

Vilket inflytande har ditt skandinaviska ursprung haft på dansen?

alt- Modern dans fanns redan på schemat under min förberedande yrkesutbildning på Balettakademien. Jag medverkade i en modern dansgrupp och hade möjligheten att träna för lärare som Kathrin Dunham och Alvin Ailey, i dag några av den moderna dansens legender. Den nordiskt inspirerade delen av mitt koreografiska arbete får sitt uttryck främst i mitt förhållande till naturen. Jag har skapat flera koreografier som har sitt ursprung i människans förhållande till naturen. Titlar som "Nordpol", "Skagen", Skär" och "Mörkvitt" med olika samiska ord för snö som jag skapade för Norrdans säger kanske sitt.

Är det inte ganska ovanligt att koreografer blir skolchefer?

Jo, det är det. Det är helt enkelt en annan typ av arbete. För mig var det nog en naturlig utveckling. Att lära ut dans har helt enkelt alltid varit en viktig del av mitt arbete. Men koreografin är fortfarande min personliga konst.

altIwanson International lockar många unga dansare från Skandinavien. En tredjedel av de över 100 heltidsstuderande kommer från Sverige och Danmark. Utbildningen tar tre år. Jessicas koncept är att se till hela människan. Vad gäller undervisningen förväntas sträng självdisciplin, men man håller samtidigt nära kontakt med studenternas familjer samt hjälper dem med det praktiska som att hitta bostad, få omedelbar läkarhjälp vid skador eller praktikplatser ute på teatrarna.

Undervisningen bygger på en egen metod, som Jessica utvecklat själv och som kallas "Iwanson-tekniken".

Berätta lite om mer om "Iwanson-tekniken".

alt- Träningen är uppbyggd med delvis klassiskt fotarbete samtidigt som överkroppen rör sig fritt och dynamisk. Man tränar upp styrka samtidigt som man arbetar på att slappna av i de muskler som inte är aktiva. Detta behövs i de flesta nutida dansformer. Därför är tekniken en bra grund för att sedan gå vidare till andra stilar.

Har din teknik spridits även till andra skolor?

- Ja, det har den. På 1990-talet startade jag workshops för danspedagoger. Därför finns min teknik i dag på ett eller annat sätt på nästan hälften av alla moderna tyska dansskolor för barn- och ungdomar. Den är inte lika förankrad i Skandinavien, men finns här och där i speciellt Sverige och Danmark. Mycket tack vare mina skandinaviska dansare och elever som tar med sig tekniken hem.

Hur fungerar undervisningen på Iwanson International?

- Vi tycker att den "nutida dansen" rent definitionsmässigt utvecklar sig hela tiden. Att på en yrkesskola endast begränsa sig till traditionella modern-former som "Graham"- och "Limontekniken" räcker inte till i dag. Vi engagerar därför hela tiden internationell kända dansare och koreografer så att studenterna ständigt upplever "sin tids" teknik och estetik.

altJessica berättar att hon upptäckt fördelen med att bjuda in stora koreografer för en begränsad tid.

- Faktum är att de bästa koreograferna inte gärna ger upp sin frihet och tar anställning. Men de flesta har tid för undervisning under en eller några veckor mellan sina projekt. På det viset lockar vi till oss många av de stora och erkända. För eleverna betyder det här systemet omväxling och många olika influenser. Samtidigt händer det ofta att koreograferna lägger märke till talanger bland eleverna, vilket vid flera tillfällen har lett till anställning eller praktik efter avslutad utbildning.

Ser du någon skillnad mellan dina tyska och svenska elever?

- Det är förstås olika från person till person, men oftast har svenskarna mer kreativa förkunskaper. Det beror främst på att det finns estetiska linjer på gymnasiet och många förberedande program runt om i landet. Jag håller ständig kontakt med svenska danskonsulenter och ledare av förberedande skolor och de gör alla ett fantastiskt arbete.

Hur ser du på modern dans i dag?

alt- Dansen i dag går åter igen i riktning mot mer rörelse och det krävs dansare som kan olika stilar för att kunna anpassa sig till dagens koreografer. Det konstnärliga, det kreativa och det fysiska går hand i hand. Att främja sådana dansare är också vår ambition på skolan, då som nu.

35 år senare blickar Jessica Iwanson hellre framåt än bakåt. En dialog pågår med skolpolitikerna i München för att i framtiden starta en dansgymnasieskola i staden. Tillsammans med sin man Stefan Sixt investerar Jessica även mycket tid i den nygrundade stiftelsen Iwanson-Sixt-Stiftung för ung dans. Stiftelsen ger stöd till särskilt begåvade avgångselever. Det ska hjälpa unga talanger att t.ex. finansiera praktikplatser och workshops utomlands. Filosofin är att även mindre summor kan hjälpa.

- Jag och min man har inga barn. Stiftelsen är därför lite av vårt arv. Den ska föra vidare våra ideal i framtiden.  

Linda Karlsson Eldh
Den 13 februari 2010 uppträder fem dansare från Iwanson på Balettakademien i Stockholm inom ramen för Stockholm Munich Dance Project (SMDP).

 

Ur arkivet

view_module reorder

Veckans porträtt: Tuija Nieminen Kristofersson om Tuija Nieminen Kristofersson

Tuija Nieminen Kristofersson om Tuija Nieminen Kristofersson    Tuija Nieminen Kristofersson Foto: Hans Kristofersson Och asterisken, tecknet som Aristarchos uppfann och använde när han hänvisade till en versrad av Homeros, lyste som diktens starka sken en ...

Av: Tuija Nieminen Kristofersson | Litteraturens porträtt | 09 november, 2006

Jeremiah Karlsson

En novell av Jeremiah Karlsson

Jeremiah Karlsson debuterade 2012 med "Tystnadens älskare, stjärnornas vän", Sveriges första socialtjänstthriller, ett slags modern tjänstemannaromaner där polisen är utbytt mot socialarbetare och mordutredningarna mot invecklade familjeproblem. Han har bl.a ...

Av: Jeremiah Karlsson | Utopiska geografier | 30 december, 2016

Brott och Straff 2 Testamentets anda - bouppteckningens materia

Släktingarna kröp omkring som likmaskar och karvade på den avlidnas efterlämnade bråte. Konfrontationer kring varje tings nominella eller påstådda affektionsvärde i arvegodset stegrade den febriga temperaturen. Gamla komposter av osämja ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 31 oktober, 2009

Maja Stenis 1923-2008

Lustig längtan - en sökares samhällssyn

En gång i tiden var jag också en snäll, liten pojke. Mamma tyckte då att det nog inte var så bra för mig att vid fem års ålder sitta ...

Av: Dr Jan Stenis | Utopiska geografier | 23 mars, 2015

Pacifister i det virtuella kriget

I maj 2003 beslöt sig det amerikanska försvaret för att bege sig in på dataspelsindustrins territorium. Stridsklädda soldater ur specialstyrkan invaderade E3 (Electronic Entertainment Expo) understöd av svarta Black Hawk ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 01 oktober, 2008

Vad har David Bowie med Frida Strindberg att göra?

I August Strindbergs lilla trerummare i Blå Tornet börjar hösten 1911 sanden i timglaset rinna ut med allt högre hastighet: ” Nu värker det hela dygnet oberoende av vad jag ...

Av: Kurt Bäckström | Essäer om litteratur & böcker | 10 november, 2011

Klaustrofobisk skräck utlovas på Spårvägsmuséet

I mitten av april gör skräcken entré bland tunnelbanevagnarna på Spårvägsmuséet i Stockholm. Teaterföreställningen Silverpilen 21.32 är ett samarbete mellan muséet och Minerva Produktion där man använder tunnelbanevagnen som arena ...

Av: Marcus Ridung | Reportage om scenkonst | 26 mars, 2012

Seamus Heaney 1939-2013

Irländarna är ett läsande folk som vet att uppskatta sina författare. Man kan möta fyra av dem på konstverk i mer än dubbel storlek i en bokhandel i centrala Dublin ...

Av: Ivo Holmqvist | Övriga porträtt | 31 augusti, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.