Bergen-Belsen och Theresienstadt

Till det som Christer Nilsson just skrivit här på sidan om Wannsee-konferensen, Auschwitz och Birkenau kan fogas ett par minnesbilder jag har av besök på två andra liknande ställen, eller ...

Av: Ivo Holmqvist | 11 juni, 2013
Essäer om samhället

20. Ingrid

Det hade hänt så mycket de sista veckorna. Jobbiga saker, men också fina saker. Det är så livet är lilla Mia, hade Ines sagt med ett litet leende på läpparna ...

Av: Ingrind | 27 april, 2012
Lund har allt utom vatten

Från tjejer till killar och allt däremellan

Från tjejer till killar och allt däremellan - En massa glitter, skägg och politik, svarar Kristin på frågan om vad vi har att vänta oss i Gallerian på Pride.

Av: Sara Degerhammar | 04 augusti, 2007
Reportage om politik & samhälle

Omöjliga intervjuer – Milla-Elina Bylund-Lepistö intervjuar Jesus

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Milla-Elina Bylund-Lepistö | 22 Maj, 2012
Essäer

Poul Bjerre av Carl Milles

Om skapandets läkande kraft



Eva-Karin Josefson om allkonstnären Viking Dahl och samhället omkring honom. 

Om Viking Dahl


De brev Viking Dahl skriver till Bjerre visar att han aldrig kunde ge upp sin idé att skapa ett allkonstverk och att han vid sidan av sin gärning som organist och musikpedagog även författade skrifter, där han utvecklar sina idéer om ett allkonstverk.
Viking Dahl. Foto: Wikipedia

Viking Dahl. Foto: Wikipedia

Annons:

Ett koreografiskt poem

När den 25-årige prästsonen Viking Dahl 1920 slagit sig ned i Paris för konst-och musikstudier, väckte han omedelbart uppmärksamhet bland kompositörer och artister av skilda slag och av olika nationaliteter. Som hand i handske passade hans ambitioner att skapa ett allkonstverk in på Svenska balettens ideal: både dess ledare Rolf de Maré och dess koreograf Jean Börlin hade som målsättning att med sina baletter skapa just detta, då de samma år inledde sin verksamhet på Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Helt utan självförtroende var ynglingen inte: han kontaktade själv Svenska Baletten och erbjöd sina tjänster.

Resultat: ett "koreografiskt poem" , ett beställningsarbete till baletten Dårarnas hus, baserad på en text av Pär Lagerkvist med Nils Dardels expressionistiska dekor. Skådespelet väckte stort rabalder: "De erfarenheter jag fick under den tid mitt verk uppfördes kan knappast överskattas", skriver han några år senare. I samband med uppsättningen fick han personlig kontakt med bland andra Darius Milhaud och Francis Poulenc och var under en period en daglig gäst hos den världsberömda dansösen Isadora Duncan.

Som Anders Edling påpekar i sin intressanta avhandling Franskt i svensk musik 1880-1920 (1982) förefaller han ha känt ett större släktskap med Kandinsky, Skrajabin, Schönberg, Pär Lagerkvist och Gösta Adrian-Nilsson än med exempelvis Debussy. Upptagen som han var av att förena sin strävan efter att skapa ett allkonstverk med ett ständigt sökande med religiösa förtecken förefaller han också ointresserad av konstnärsliv på Pariskaféerna. (Det är inte uteslutet att han, liksom Carl Wilhelmsson, även han med en schartauansk bakgrund, föredrog Svenska kyrkan i Paris framför utsvävningar i parisisk krogmiljö.) Bland franska kompositörer som Ravel och Milhaud betraktades Viking Dahl redan 1920 som mycket lovande. Hilding Rosenberg karakteriserade hans skapande som "det första moderna av betydenhet i Sverige."

Dårarnas hus gjorde redan vid sitt uruppförande ett djupt intryck på honom, vilket redovisas i den intervju som Anders Edling gjorde med honom under sitt avhandlingsarbete.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

På senare år har Viking Dahl uppmärksammats på nytt, inte minst genom den bok, Dårarnas hus och kärlekens (2005), som Agneta Dahl, hans brors brorsbarn skrivit om hans liv och verksamhet som allkonstnär.

Poul Bjerre

Hans liv tog en tragisk vändning, när han tvingades återvända till Sverige, där han för att försörja sig utbildade sig till organist, varefter han så småningom hamnade i Varberg. En kärlekshistoria som varade i tretton år slutade med att han förlorade sin älskade. (I sin bok har Agneta Dahl publicerat de brev som han skickade till henne.) Ytterligare en pusselbit i fråga om hans karriär, som inleddes så framgångsrikt i ett internationellt konstnärssammanhang på kontinenten och som slutade i misär på svenska västkusten, representeras av de brev som han i sin förtvivlan över att inte få utvecklas i sitt skapande riktade till Poul Bjerre, en av Sveriges främste själsläkare, under 1900-talets första decennier flitigt anlitad av konstnärssjälar i nöd. (Breven förvaras i Kungliga Bibliotekets handskriftssamlingar.) Som framgår av den omfattande bibliografi som Björn Sahlin sammanställt var Poul Bjerres internationella kontaktnät och hans samarbete med expertis världen över imponerande. Han träffade Freud i början av 1900-talet.

Mötet slutade dock med att de råkade i luven på varandra. Psykoanalysen som behandlingsmetod presenterade Bjerre på 1910-talet, först i Finland, där han tidigt kom i kontakt med Rolf Lagerborg, därefter i Sverige. När Louise Ǻkerman översatt hans bok Hur själen läkes till franska på 1920-talet vann den ett stort gehör hos bland andra Charles Baudouin, psykoanalytiker verksam i Schweiz. Gemensamt för de båda läkarna är deras intresse för konstnärliga gestaltningar, både som en metod att betvinga mörkret och att som läkare göra sig en bild av vad som rör sig i en människas inre. (Bland de konstnärer som besöker Bjerres hem Vårstavi återfinns Kandinsky.)

I Frankrike representeras i våra dagar detta sätt att förhålla sig till själsliga processer, översatta med hjälp av det konstnärliga uttrycket, av Jean Clair, arrangör av den uppmärksammade utställningen "Melancholia" på Grand Palais i Paris för några år sedan, och av neurobiologen och konstsamlaren Jean-Pierre Changeux, sedan mer än fyrtio år tillbaka en uppskattad föreläsare på det prestigefyllda Collège de France.

Allkonstnären

De brev Viking Dahl skriver till Bjerre visar att han aldrig kunde ge upp sin idé att skapa ett allkonstverk och att han vid sidan av sin gärning som organist och musikpedagog även författade skrifter, där han utvecklar sina idéer om ett allkonstverk. Första mötet med Bjerre ägde rum i Lund 1925 och visar att läkaren, som också var konstutövare, gjort ett djupt intryck på honom. Det brev som avsänds 1938 tyder på själsligt betryck och ett starkt behov av ett samtal. Han lider alldeles uppenbart av den kulturella isoleringen i Varberg och följer uppmärksamt och med stort intresse de föredrag som Poul Bjerre regelbundet ger i radio.

Visserligen hävdar han att han kroppsligen och själsligen är "mycket frisk", men han plågas av att inte finna någon förståelse för det allkonstnärliga företaget han sedan länge förberett och inte vill överge. Orsak till den bristande förståelsen?

"Den gammalschartaunska andan som varje modernt orienterad människa måste finna antikverad. De hinder som den kyrkliga uppfattningen lägger i vägen för all kulturell verksamhet (är) i längden outhärdlig. Uttrycket andlig tortyr skulle jag i flera fall vilja ha använt på vissa händelser som förekommit här."

Det framgår också att han skulle uppskatta att få ta del av Bjerres uppfattning om hans allkonstverk Allsegraren, en förening av ton-, dikt- och danskonst. Konstspelet var försett med ett språk som han själv uppfunnit och var färdigställt 1943, två år före hans död. Liksom han gjorde i Paris erbjuder han även i Sverige sina tjänster. Uppenbarligen hade Bjerre planer på att sända andaktsstunder i radio och Viking Dahl skulle gärna medverka med improvisation och preludiering.

I sina sista brev till Poul Bjerre förefaller han vara i ett desperat behov av att bryta sin kulturella isolering: "Jag är laddad med idéer och projekt, full av skaparlust och verksamhetsbegär men alldeles lamslagen därför att jag ej kan få gehör för idéer, som dock äro både aktuella, realiserbara och direkt behövliga."

Den möjlighet till en själens läkning, som en förlösning av skapardriften sannolikt skulle ha medfört, förvägrades honom. Han dog i frustration femtio år gammal.

Eva-Karin Josefson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Thorilds aforism över dörren till Uppsala Universitets stora aula. foto Ann-Sofi CUllhed

Att tänka fritt eller rätt?

Thomas Thorilds sentens "Tänka fritt är stort, tänka rätt är större" kan synas märklig och liknar en uppmaning till följsamhet och politisk korrekthet. Detta kunde dock knappast vara rektor Carl ...

Av: Kjell-Åke Forsgren | Litteraturens porträtt | 19 augusti, 2017

Minnets deformationer och transformationer

Bonniers konsthall utgör navet för utställningen ”Minneskonst” som för närvarande presenteras på flera institutioner och platser runt om i Stockholm. Ambitionen att överskrida gränser mellan kulturella uttryck, utställningsformer och aktuell ...

Av: Henrik Örnlind | Essäer om konst | 15 september, 2013

Buss 171 mellan Malmö-Lund

 Vid min sida, på bussen mellan Malmö och Lund, sitter en kvinna som jag misstänker är ifrån östasien, möjligtvis den koreanska halvön, fast jag gissar egentligen bara, hon skulle lika ...

Av: Henrik Johansson | Gästkrönikör | 24 Maj, 2012

November

Nu sugs människorna in i sina inre novembervirvlar igen. Avstånden och skuggorna växer. Parabolantennerna lyser utanför husfönstren som receptiva jättesnäckor. Ovanför ruvar kråkkraxhimlen.

Av: Bruno Franzon | Utopiska geografier | 29 juni, 2009

Den avtrubbade framtiden är redan här

Förhållandet mellan fiktion och verklighet tycks mer och mer glida in i en gråzon av “transparens”. Jag menar inte i mitt eget huvud, även om det säkert stämmer där också ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 26 augusti, 2011

Lindsay Bottos,

På trolljakt i samtidskonsten

Troll. Nej, det är inte John Bauers sagotroll som står och lurar bland träden i den svenska skogsidyllen som jag tänker på, utan på nättrollen. De som sprider sina hatiska ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 28 oktober, 2015

Når det gode livet er om å kjenne seg lykkelig hver eneste dag

Innledning. Å ha et helt liv å føre betyr ikke det samme som å snakke om og kjenne at livet har i seg en form for helhet, e.g. at begrepsliggjøringen av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 05 mars, 2012

Hett som i helvetet

Notting Hill Carnival 2006: Hett som i helvetet Tidningen Kulturens Carl Abrahamsson besöker Notting Hill Carnival i London och trängs bland hundratusentals människor. Välkommen till Notting Hill...

Av: Tidningen Kulturen | Bildreportage | 08 september, 2006

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts