Fra moral til metafysikk

Innledning Artikkelen min er om bevegelsen fra moral til metafysikk. All moral har et metafysisk grunnlag. I vår tid er en svært skeptisk overfor alt som har å gjøre med fundament ...

Av: Thor Olav Olsen | 16 september, 2013
Agora - filosofiska essäer

Spår och tecken – en introduktion till Vilhelm Ekelund

Det finns en ej ringa rad av stora svenska författare, som är betydligt mer kända utomlands än här i Sverige. En av dessa är Rolf Ekman, docent i filosofi och ...

Av: Carsten Palmer Schale | 30 maj, 2012
Övriga porträtt

Med historiska rötter

Den sanna historien överträffar ofta fiktionen. Men historisk fiktion överträffar det mesta. Det är en framstående genre på Irland – flera av den gröna öns bästa (och mest säljande) författare ...

Av: Belinda Graham | 14 december, 2012
Essäer

Guds uppfostringsanstalt

Med Gud i katedern och satan under bänklocken och med pastorns medskickade Jesusbilder om lidandet på korset skickligt skuggade i svag ockra med skäggiga män i fotsida klädnader som höjer ...

Av: Benny Holmberg | 15 april, 2011
Kulturreportage

Michelle Paver. Advokaten som får ungdomar att lära sig forntida historia



Michelle PaverMichelle Paver är en engelsk författare som är mest känd för sina barnböcker. Hon har bland annat skrivit en fantasyserie som utspelar sig på stenåldern. Paver har också kommit ut med en ny serie som utspelar sig på bronsåldern som heter Bronsdolken. Den handlar om hedepojken Hylas, vars äventyr tar honom till forntida Egypten och forntida Kreta.

 Jag träffade Paver oför en intervju:

 När insåg du att du ville bli författare?

- Jag skrev min första berättelse när jag var fem år, men det var bara en kort en. Jag bestämde mig för att bli författare när jag studerade i Oxford på universitetet där. Jag studerade biokemi men jag ville hemskt gärna skriva. Jag trodde jag kunde skriva då, var väldigt arrogant och läste mycket böcker. Jag trodde det var lätt att skriva. Då skrev jag en berättelse på tre veckor och skickade in den till ett förlag och de skickade tillbaks den på en gång. Det var nog då jag insåg att det var detta jag ville hålla på med men att det var svårare än jag hade trott. Men det var först när jag fick mitt första kontrakt som jag räknar mig som en författare, först då ville jag kalla mig författare. Jag ville inte kalla mig författare innan dess. Då, när jag fick mitt första kontrakt jobbade jag som advokat och jag kommer ihåg när de ringde från förlaget; jag satt med en kopp kaffe vid mitt skrivbord på arbetet och jag blev så förvånad så att jag gjorde en stor armrörelse och välte ut kaffekoppen och spillde kaffe över hela arbetsbordet. Det var den bästa dagen i mitt liv. Jag var trettiosex och det var 16 år efter min första egna berättelse. Då hade jag varit advokat i fjorton år men velat bli författare en lång tid, säger Paver.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Bestämde du dig för att inrikta dig på barnböcker?

 - Jag hade egentligen aldrig bestämt mig för att skriva just barnböcker. I början skrev jag vuxna kärlekshistorier men när jag studerade i Oxford skrev jag en berättelse om en pojke och en varg, men då tyckte jag inte att den var tillräckligt bra. När jag hade varit författare ett tag så läste jag historien igen och jag kände att jag ville jobba mer med berättelsen men i och med att det handlade om en tolvårig pojke så tyckte jag att den riktade sig mer till barn och ungdomar. Jag tänkte aldrig att jag skulle skriva berättelsen för ungdomar utan historien kom först och sedan blev det så att den passade som ungdomsroman. På den tiden fanns det inte några böcker för barn om stenåldern så det var något nytt. Jag hade berättelsen för de kommande böckerna i huvudet redan då, svarar Paver.

 Hur lång tid tar det för dig att skriva en bok?

 - När jag skriver en bok tar det ganska exakt ett år. Jag har noterat det då jag är van från arbetet som advokat att räkna timmar. Det tar mig ganska exakt tusen timmar att skriva en bok, men då har jag inte räknat med research arbetet. När jag var på Medelhavsmuseet här i Stockholm träffade jag några ungdomar som berättade att de läst ut min bok- Bronsdolken - på en dag, då kom jag att tänka på de timmar jag lagt ner på skrivandet av boken och så tar det endast en dag att läsa ut den. Det är då jag känner att jag lyckats. Då jag lagt ner tid på boken så den blir enkel att läsa. Det är lite som att laga mat. Det tar lång tid att göra men man äter upp den snabbt.

Något jag har svårt att skriva om är den moderna världen. Det känns som att jag inte vet så mycket om den. Jag har tillbringat så mycket tid att skriva om Bronsåldern och Stenåldern. En thriller skulle jag nog absolut inte kunna skriva, eller en mordhistoria eller deckare. Jag vill det inte heller. Men å andra sidan så vet man inte som författare, för om man får en ide så kanske man inte kan hålla sig från att skriva den. Vad jag absolut inte kan skriva om är chicklitt, unga tjejer som shoppar och har pojkvänner. Jag har inte det minsta intresse av att skriva om det, säger Paver.

 Hur ser en arbetsdag ut för dig?

 - En arbetsdag för mig kan låta tråkig men jag sätter mig ner och skriver vid halv nio varje morgon. Jag bor i ett viktorianskt tvåvåningshus i London och på nedervåningen har jag mitt arbetsrum och jag försöker skriva fyra timmar varje morgon. Efter det går jag och handlar mat eller nåt annat jag behöver och så skriver jag två - tre timmar till. Det är inte alltid det blir så men på det sättet ser en bra arbetsdag ut. Ofta ringer min förläggare och ber mig göra något, som att ringa upp en annan förläggare och så går tid åt till det. Jag försöker att ha så lite störande kontakter när jag väl skriver. Har till exempel inte Internet och ingen telefon där jag arbetar, så jag har ingen e- mejl. Jag hade det när jag jobbade som advokat men inte nu längre. Min dator är femton år gammal så jag använder gamla floppydisks till den, svarar Paver.

 Tycker du att det är roligt att besöka Sverige?

 - Jag tycker det är fantastiskt att komma till Sverige, jag har varit här flera gånger tidigare. Jag reser alltid själv när jag gör research och jag är 53 år nu och jag tycker verkligen om Skandinavien. Det känns säkert, inte som att resa i Sydamerika eller mellanöstern. Allt sedan jag var mycket ung, så har jag tyckt om mitten av stenåldern och vikingarna och Oden är min favorit Gud. Mina lärare i skolan skämtade alltid om att jag ville resa norrut medan andra i klassen ville resa söderut. Jag har gjort mycket research i Sverige, bland annat åkte jag till Östersund och Storsjön för att hämta inspiration. Denna gången har jag varit i Stockholm fem dagar i sträck. Tidigare har jag bara rest igenom staden och kanske övernattat, men nu har jag hunnit med att gå till Medelhavsmuseet och Historiska museet vilket var väldigt intressant. Det känns som att vi engelsmän och svenskar är på samma våglängd. Så vi kommer bra överens, säger Paver.

 Vad har du för råd till unga människor som vill börja skriva?

 - Mitt råd till unga som vill börja skriva är att alltid ha med sig en liten skrivbok och en annan intill sängen. Då kan man alltid skriva ner idéer och funderingar både när man ska sova och på dagen. Och skriv ner idéer och funderingar på en gång medan de är färska i huvudet. Skriv om det du tycker om och inte som många säger vad du kan mycket om. När jag var tio så var jag uppfylld av skolan och det var det jag visste mest om, men det jag tyckte om var drakar och prinsessor. Ett annat råd är att skriva om det du har skrivit för ingen får det rätt första gången, inte ens Shakespeare. Jag skriver om mina böcker 30-40 gånger, det är därför det tar ett år att skriva en bok. Och så tror jag att det är bra att läsa mycket också, svarar Paver.

Jonas Lindman

Ur arkivet

view_module reorder

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | Essäer | 12 november, 2011

Materia och ande – den stora gåtan

Vi håller oss med många antiteser. En sådan är människa och natur. Motsättningen kan förefalla självklar, men det är den inte. Människan är en del av naturen, och naturen har ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 24 april, 2014

Missfostren

Hon försvinner i upplösandets skog, mörkrädd och sömnlös Vill inte träffa folk, finner fotspår i miniatyr medan stormfåglar tiger Vill inte posera under trädet, huden sitter inte som den ska, blekfet Fantomer med ...

Av: Jonas Wessel | Utopiska geografier | 06 januari, 2014

Sven Lindqvist och konsten att göra akademiska magplask

När Utrota varenda jävel utkom 1992 fick Sven Lindqvist utstå mycket kritik för sin nattsvarta skildring av 1800-talets kolonialpolitik och rasism, som enligt denna bok ledde raka vägen till nazisternas ...

Av: Rickard Berghorn | Essäer | 01 mars, 2012

 Marie Tonkin

Om förlåtelse som motståndshandling

En ny brinnande aktuell krönika av Marie Tonkin

Av: Marie Tonkin | Gästkrönikör | 24 mars, 2017

Erik Johan Stagnelius

Bortom skuggorna av eländet

Ett kärleksfullt och ökat intresse för Stagnelius dikter har kunnat uppfattas under de senaste decennierna. Så mycket har hänt, så mycket publicerats att fler människor fått möjligheter att bättre tillgodogöra ...

Av: Michael Economou | Essäer om litteratur & böcker | 25 februari, 2015

Johan Heinrich Füssli, Le prince Arthur et la reine des fées. Foto:  BOT

Modernismens fria bildspråk

Tänker, tänker jag, att jag nu tagit mig vatten över huvudet med en text (essä) om en så bred och inkluderande -ism som modernismen med utgångspunkt i den anglosaxiska, latinska ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 juni, 2015

Feministiska serier – en ny typ av uttryck

De senaste åren har kvinnliga tecknare som Liv Strömquist, Sara Granér och Nina Hemmingsson blivit omskrivna och hyllade i kulturvärlden, ofta i litteratursammanhang. Jag vill dock se dessa tecknare ur ...

Av: Sara Broström | Essäer om konst | 24 oktober, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.