Nelson Mandela, en ikon för vår tid

På Stockholms Auktionsverk den 13 november 2013 såldes ett foto för 395 000 kr av Hans Gedda föreställande Nelson Mandela. (Utrop 200 000 – 250 000 kr). Gjord i 10 ...

Av: Birgitta Milits | 12 december, 2013
Konstens porträtt

Hammarén's memories

Pådyvlat utan att förmå vara desto förankrad i ämnet blev jag lokal tid i natt ordföranden för en dryftande kommitté på Loserförfattarfabriken, att kartlägga Loserförfattarparadisets hotbild med anledning av knäarflickan ...

Av: Stefan Hammarén | 16 februari, 2013
Stefan Hammarén

Ur Skvatt.  Foto: Melker Garay

Med ryckig, sprattlig rörelse

Konstnären Stefan Teleman gav mig sin bok Skvatt. Det var en gåva. På insidan av boken skrev han: Varde ljus Melker! Och kanske menade han att det behövs ljus i ...

Av: Melker Garay | 01 juli, 2015
Essäer om litteratur & böcker

Makten, Penningen och Anden

Deltagarna är placerade i halvcirkel, var och en vid sin mikrofon. Vi befinner oss i en av New Delhis eleganta konferenslokaler. Utanför vårt annex vajar flaggor från nationer över hela ...

Av: Annakarin Svedberg | 11 oktober, 2016
Kulturreportage

Mode på Sven-Harrys



svart/vitt och lustiga kragarSvenskt mode börjar bli internationellt känt främst sedan 2000-talet. Utställningen på konstmuseet Sven-Harrys ”svenskt mode från 2000- 2015” i Stockholm reflekterar denna trend.

Modets kreativa utveckling

Kring millennieskiftet skedde en explosionsartad kreativitet på den svenska modescenen. Sven-Harrys i Stockholm (23 maj – 31 augusti 2014) har med Michael Elmenbeck och Cia Carlsson i spetsen skapat en unik utställning tillägnad denna konstart.

Museet ligger vackert beläget i Vasaparken i en modern byggnad. På nedre plan finns en trevlig restaurang där besökaren kan inta en god lunch.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Modeutställningen sträcker sig även till andra platser: NK till exempel skyltar med några välplacerade modedockor. På Sven-Harrys får man dock en helt annan översikt över det svenskar kan skapa. Flera rum ägnas åt kläder utställda i grupper av olika färgskalor och olika typer av plagg.

Det första rummet är särskilt imponerande med dockor som hängts upp i taket iklädda olika lätta tyger likt svävande astronauter. Jeansen spelar en framträdande roll förstår jag med flera som är inkapslade i plexiglas – ett par har till och med fått äkta guldtråd påsytt! Huvudbonader – svårt att kalla dem för hattar i den klassiska bemärkelsen – visas också. I rummet intill har mannekängerna grupperats enligt färger. Där visas såväl sport- som finkläder samt en del skor. Filmer från modevisningar och fotografier blandas med mannekängerna.

Slow artDe kanske mest uppseendeväckande kläderna visas på övervåningen med en svart klänning som jag redan sett på Nationalmuseets utställning Slow Art för några år sedan. För dessa kreationer är minutiöst tillverkade i papper eller med glas från solglasögon! Metervis med tyll har använts för att tillverka en kjol som liknar en ballerinas. I montrarna ligger handskar med ditsatta långa naglar, smycken och solglasögon utsmyckade med pantrar.

Hur kreationerna har kommit till kan besökaren se på de teckningar som visas.

Till sist rekommenderar jag en tur på taket för där finns också kläder utställda i speciella montrar som tål regn och rusk men även starka solstrålar. Blandat med olika skulpturer ter de sig väl. All konst går att sammanföra utan att någon förlorar på det.

Bland de svenska modeskapare som gjort skillnad på 2000-talet kan räknas Acne Studios, Cheap Monday, Ann-Sofie Back, Helena Hörstedt, Tiger of Sweden, V Ave Shoe Repair med flera. De flesta finns representerade på Sven-Harrys.

Generellt kan påpekas att svenska modedesigners gillar att blanda uppklätt med vardagskläder: en lång silkesklänning kan till exempel kombineras med en tjock tröja eller ett par rejäla boots. Det är den mest slående skillnaden tyckte jag mellan parisiskt mode och svenskt.

Anne Edelstam, Stockholm

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Stefan Whilde

En 50-årings anteckningar (Del 2 av 4)

Här ska det inte knusslas. Skål ta mig fan! Och det bör tilläggas med rakryggad ärlighet; julmat kan man äta när fan man vill, till och med i svartmuskiga februari!

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 februari, 2017

Tjugotalets New York: smuggelsprit på speak-easies

”Kräftor kräva dessa drycker” stod det med en fyndig allitteration på en affisch där en barsk Albert Engström gav sig in i kampanjen kring ett rusdrycksförbud i Sverige 1922. Som ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 27 april, 2013

Ensamheten är inskriven i en social väv. Intervju med Tova Gerge

Tova Gerge är författare, scenkonstnär och aktivist. Hon har nyligen släppt boken Rakel delat med tio, en text som jag skulle beteckna som en kortroman. Boken är släppt på två ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 20 mars, 2013

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | Konstens porträtt | 01 februari, 2007

Foto Hugo Kuhlin

Paris (Strupen) av Hugo Kuhlin

Denna reseskildring skrevs av mig efter att jag och en vän hade besökt Paris tillsammans. Den skrevs för att jag kände för det och för att roa mig och min ...

Av: Hugo Kuhlin | Utopiska geografier | 22 april, 2017

Virginia Woolf trendextrapolerar

I sitt berömda föredrag A Room of One’s Own (Ett eget rum), som Virginia Woolf höll på två kvinnliga colleges vid universitetet i Cambridge 1928, sa hon att Jane Austen ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 09 februari, 2014

Pernilla Pålsson – Fyra dikter – Det finns inte ett värde i att…

Jag kommer från den delen av arbetarevärlden där det inte finns något värde i att dikta. Min far tillhörde den världen. Vi läste mycket i familjen, men diktning var dravel ...

Av: Pernilla Pålsson | Utopiska geografier | 17 september, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.