Mahler mellan glädje och förtvivlan

Gustav Mahler Mats Myrstener om Gustav Mahler i den musikaliska Umeå. En mycket viktig person i mitt musikaliska Umeå där jag växte upp, var discjockeyn i Burmans musikaffär, Stanley. Stanley ...

Av: Mats Myrstener | 10 september, 2008
Essäer om musik

Kreativiteten och patriarkatet

“Ingen vettig människa kan undgå att lägga märke till professorns makt. Till honom hör makten och pengarna och inflytandet. Han är ägaren av tidningen, dess redaktör och under-redaktör. Han är ...

Av: Oliver Bowers | 24 Maj, 2014
Essäer om musik

Den kinesiska vägen till en konstnärlig kampfilm. Intervju med producenten Rui Li

Vid första ögonkastet verkar ”The Sword Identity” vara en ”vanlig” kinesisk kampkonstfilm, men i själva verket är den en högst poetisk kärlekshistoria. Filmen utspelar sig under tiden för Mingdynastin, en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 14 december, 2011
Filmens porträtt

Tillhör inte psyket de humanistiska disciplinerna?

Vad är adekvat? Hjärna eller omgivning? Troligtvis en kombination av bådadera! För drygt tjugo år sedan började jag förstå att hjärnan var upphovet till allt vi kände och tänkte och att ...

Av: Jonas Lindman | 11 november, 2014
Gästkrönikör

Norbergfestivalen fyllde 15



MimerlavenI år (24-26 juli 2014) ägde femtonde upplagan av Norbergfestivalen rum. Det är en viktig händelse för alla fans av mörkare elektronisk musik. Festivalen lyckas samla ihop experimentell elektroakustisk musik, noise, techno, industrial och de viktigaste nyheterna inom kontemporär elektronisk musik. Festivalen har en starkt DIY(do it yourself)-karaktär med öppenhet mot yngre artister som kommer in med kraft och kreativitet på den internationella arenan.

De eminenta arrangörerna lyckas skaka fram intressanta och lovande artister. Följande organisatörer ligger bakom festivalen: “Elektronmusikstudion” (EMS), “Ominous Recordings”, “The Centrifuge”, “Fylkingen”, “Konspirationen” och “Masskultur”.

Vinster från sålda biljetter går inte till privata intressen utan till vidareutveckling av organisationen.

Det är viktigt att påpeka att festivalen inte accepterar extern sponsring av företag, vilket utan tvekan gör den mycket mer sympatisk och trovärdig än många andra “generalist”-festivaler som försöker kopiera och konkurrera med varandra.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Så fort man kommer i närheten av festivalen, i pittoreska och mysiga Norberg, en typisk stad i Västmanland, kan man se direkt genom träden den imponerande “Mimerlaven” som liknar logotypen från “Industrial Records”. Fastigheten, som en gång var en fabrik för utvinning av järn, aktiv från 1957 till 1980, har nu blivit den byggnad som inrymmer den mest industriella och experimentella delen av festivalen. Inuti fanns det också ett rum fullt av kablar och elektriska paneler där man kunde lyssna på musik i hörlurar.

Bredvid Mimerlaven ligger en annan byggnad som kallas “Kraftwerk”, en gammal kraftstation, där konstnärer kan ställa ut mer “technoorienterad” musik.

303 var ett tält där man kunde lyssna på konstnärer med post-dubstep-tendenser, till exempel den svenska producenten Seba, men även inspirerande technostunder, till exempel Akronym under första dagen av festivalen.

DIEM (Danish Institute of Electronic Music) hade sitt eget utrymme och det fanns även ett annat tält, där vem som helst kunde prova Rolandmaskin (TR-8, TB-3, VT-3 och System 19), Teenage Engineering och Elektron (op-1) samt delta i sessionerna. Denna “Really Open Stage” var en nyhet i år och var mycket uppskattad.

Läget är definitivt en av höjdpunkterna i Norberg: festivalen har ett stort område för camping och det är mycket nära till både landet och den vackra sjön Noren, där man kan koppla av och bada, speciellt om temperaturen är upp till trettio grader, vilket hände i år (ganska ovanligt för Sverige!). Vi tackade Thor för det fina vädret!

Redan den första dagen var det möjligt att ta sig till hjärtat och andan i den nordiska festivalen med vackra uppträdanden av konstnärerna från Northern Electronics, en ung och lovande svenska etikett med musiker som varierar från Industrial, Dark ambient till kosmisk kraut och minimal techno producerad med strikt analog instrumentering. Unga konstnärer som Vit Fana, SARS, Ulwhednar och Råd Kjetil Senza Testa i strukturen av Mimerlaven var mycket charmig och spännande.

EmptysetMycket vacker och extrem, bland genomträngande skrik och helvetiska efterklanger, var Rogelio Sosa (även i Mimerlaven) med sin illalåtande och uttrycksfulla användning av rösten filtrerats genom flera maskiner.

I Kraftwerk kunde man njuta av två mycket engagerande live-set: den första av Eomac (irländsk Ian McDonnell); den andra av den svenska duon Shxcxchcxsh som, med täckta ansikten, som en viss tradition dikterar, rörde upp allmänheten till rytmen av bultande techno-industriellt mörker.

Den första dagen avslutades av schweiziska B°tong, som framförde sitt intressanta dark ambient-projekt i Mimerlaven, och ett dj-set av Andrea Parker i Kraftwerk.

Fredagen började på morgonen kl 11 med en serie av multichannel pieces, inklusive Vertikal av den unga och talangfulla italienska musikern Caterina Barbieri.

Engagerande presentation, på eftermiddagen, av “Ominous Recordings” med utförandet av Soviet Jazz, Human Rays e JSH, de sistnämnda glatt våldsam och brutal.

Definitivt inspirerad av performancekonst var Hypnotower, den unga Tanya Byrne, som transporterade publiken i Mimerlaven in i en drömlik kulvertliknande atmosfär.

Strax efter det var det dags för Damien Dubrovnik, dansk duo bildad av Loke Rahbek (Croatian Amour, Vår, Lust For Youth) och Christian Stadsgaard, grundarna av den danska kultetiketten “Posh Isolation”. Det var definitivt en av de bästa och extrema händelser i festivalen, med Loke Rahbek som kunde avge genomträngande skrik, omväxlande med nedsänkningar av huvudet i ett badkar fullt med vatten. Med en undervattensmikrofon den danske ephebickonstnären kunde göra suckar från en person som höll på att drunkna, genom att skapa en klaustrofobisk och beklämmande stämning. Utmärkt var även det instrumentala noise/konkreta stycket av Christian Stadsgaard.

Vi gick tillbaka in på Kraftwerk för att lyssna ett live av Abdulla Rashim, en annan ung konstnär som nyligen debuterade för Northern Electronics, med den utmärkta LP:n “Unanimity” mellan melankoliska och rytmiska, samt kalla och skarpa, atmosfärer. Den mörka technon av Rashim övertygar helt och imponerar på publiken.

En av höjdpunkterna under festivalen har nåtts med utförandet av audiovisuella Emptyset, en grupp som ges ut av det legendariska tyska skivbolaget “Raster Noton”: en fysisk och vild upplevelse av ren, omänsklig och obarmhärtigt brutal elektronik force. Den förvrängda rytmiken dunkande i ren Raster Noton-stil, åtföljdes av störda geometriska projektioner, omväxlande med visuellt brus av “snöeffekt”.

Charmig, lysergik och syntetisk var performancen av Phantom Love, ett projekt av italienska Valentina “Mushy” Fanigliulo. Det ligger någonstans mellan kraut/cold/synth-wave med en atmosfär i stil med en John Carpenter-film. Mycket lämplig är även videon, en cut-up effektiva vetenskapliga dokumentärer, obskyra japanska videor i svartvitt och andra vintage-bio-förslag som vi definitivt uppskattade.

Fredagskvällen erbjöd också ett techno-industriellt dj-set av Anciet Methods (Michael Wollenhaupt). Konstnären dök upp på scenen med Death in June-skjorta och han gjorde vad som förväntades: man måste vara där för att förstå vad det egentligen innebär att dansa i en tid präglad av Kaly Yuga.

På den sista dagen på festivalen såg vi en performance av Adam Basanta, som har skapat ett intressant spel av ljus och intermittent minimal musik i Mimerlaven, genom att betona dess speciella arkitektur.

I Kraftwerk kunde vi också smaka främmande break-noise (lite Venetian Snares-stil) av Qebrus samt utmärkta post-industrial/techno-bruitisme av Shapednoise (Nino Pedone), italienare som sedan flera år är aktiv i Berlin.

Den följdes av de abstrakta drönare och minimala knappande rytmer av Helm, en ung musiker från London. Efter det mättade material och kompromisslös noise av amerikanska konstnären Kevin Drumm. Det var ännu en höjdpunkt på festivalen, som, bokstavligen, skakade väggarna i Mimerlaven.

Sedan var det dags för K 回 IRO, ett samarbetsprojekt mellan konst och elektronisk musik med duon Holly Herndon och Mathew Dryhurst, ganska intressant och engagerande, särskilt för ljusspelet i strukturen.

Stort, som väntat, live-set av Alien Rain, alias Milton Bradley, bland mörk acid techno och minimala analoga ljud från 90-talets rave “; starkt godkänt med glans!

Bra och engagerande var också Beneaths dj-set, mellan mörk post-dubstep och grime. Sannolikt det engelska ljudet av framtiden, för dem som följer den här typen av musik.

Den värdiga slutsatsen av årets Norberg går definitivt till den dark ambient av tyskarna Herbst9 (Henry Emich och Frank Merten), kollaboratörer av Z'ev och älskare av historia och mytologi. Duon har skapat ett av de finaste live-seten på hela festivalen: djup, hypnotisk, magmatisk och mörk. Det visuella var en integrerad del av upplevelsen av deras dark ambient. En konsert upphängd mellan anrop till den mesopotamiska gudinnan Ereshkigal, bilder av egyptiska slavar och glimtar av det gamla assyriska-babyloniska civilisationen fångad i en långsam virvel, en centripetal rörelse, allt drunknande i dominerande färg: rött blod. En av dem hade på sig t-shirt av Bathory, den ena med geten, i uppenbar hyllning till Sverige, vi uppskattar dem för det också!

Vid slutet av festivalen var vi lite trötta eftersom vi inte hade haft tillräckligt med sömn (även på grund av värmen) men vi var mycket nöjda. Årets Norbergfestival var ett mycket välorganiserat och trevligt evenemang, som kan locka fans av elektronisk musik, noise och industrial från hela världen.

Slutligen måste vi nämna det bästa bageriet i Sverige, vilket ligger precis i Norberg: “Elsa Andersons Konditori”. Ett besök där är ett måste!

Ingenting bättre, i en varm svensk sommar, än att börja dagen med en god frukost med tårtor, ett dopp i sjön Noren, och sedan gränslös njutande av ett avantgardistisk elektroniskt musikevenemang som Norbergfestivalen.

Bilder från festival visas på Flickrsidan:

//www.flickr.com/photos/[email protected]/sets/72157646045287185/" target="_blank">https://www.flickr.com/photos/[email protected]/sets/72157646045287185/

 

Marco De Baptistis, Sara De Baptistis,  text
Marco De Baptistis, bilder

Ur arkivet

view_module reorder

Rebellerna förstör Syriens kultur

Ända sedan konflikten i Syrien bröt ut har jag pekat på wahhabismens inflytande i rebellrörelsen. I början var det få som lyssnade och många som tvivlade. Dessutom var och är ...

Av: Mohamed Omar | Gästkrönikör | 11 januari, 2014

Peter Handke. Foto Wikipedia

Liminalitet

En dag bet skrivklådan extra hårt och på ett frustrerande sätt. Jag visste att jag ville skriva, men hade inget att säga, så det blev tramsigt rim och obscena barnvisor ...

Av: Jesper Nordström | Litteraturens porträtt | 26 november, 2015

Mikroprosa av calle flognman

molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.

Av: Calle Flognman | Utopiska geografier | 18 Maj, 2016

Tala med Johan Hammarström!

Med en dig hållen beskrivning av ett "revbensskåpet" (när de behövdes vid introduktioner,) sin ledsagare, åt vilken dikts pluggades in i hållbart formrymsbotten för den tunne, gjort efter den som ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 16 september, 2013

Det finns inte ett landskap som inte är dunkelt – Om Relationens filosofi…

Congrès des écrivains et artistes noirs, kongress för svarta författare och konstnärer, anordnas för första gången i Paris 1956 på initiativ av den senegalesiske publicisten Alioune Diop och hans panafrikanska ...

Av: Viola Bao | Essäer om litteratur & böcker | 06 augusti, 2012

Om Röda korsets arbetsförhållanden och språkförbistringen i Första världskrigets Ryssland

Kärt barn har många namn. Sankt Petersburg, Petrograd, Leningrad, och nu Sankt Petersburg igen… St. Petersburg är en vacker stad med breda gator, öppna platser. I skymningsljuset mot broarnas blånande ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer | 29 juli, 2014

Illustration av Hebriana Alainentalo.

Omoral och amoral och vidare – några reflektioner

Den i Sverige tidigare verksamme professorn i praktisk filosofi, Harald Ofstad, skrev för idag över 40 år sedan en mycket fascinerande och skrämmande bok med titeln: "Vårt förakt för svaghet"; ...

Av: Carsten Schale | Agora - filosofiska essäer | 28 Maj, 2015

Sigrid Combüchen: romaner om samtiden kan bara bli en pastisch

– Det finns en sådan längtan efter att någon ska skriva den stora samtidsromanen, säger Sigrid Combüchen. De som längtar efter den är sällan medvetna om hur svårt det är att ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 29 september, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.