Ida Andersen. Foto: Privat

”Det handlar om att bryta sig ur en identitet ”

Ida Andersen är översättare, skribent med mera. Hennes essäer och intervjuer publiceras i flera tidningar och tidskrifter bland andra Tidningen Kulturen. Nu har Ida Andersen givit ut en roman: ...

Av: Guido Zeccola | 30 augusti, 2016
Litteraturens porträtt

Ty poesins förblivande finns ingenstans

Ambivalenta betraktelser

Av: Göran af Gröning | 14 Maj, 2017
Agora - filosofiska essäer

Yta

Ytan, villfarelese, bedrägeri, lism, grannlåt, kattguld, kram, krimskramset, scruta, pastill, bibelot, boschet, vilior alga, flower border dangle on Potemkin's facades,, the underside of a structural component such as a beam ...

Av: Stefan Hammarén | 11 augusti, 2012
Stefan Hammarén

Greve Zaroffs ande kan man tjäna storkovan på

Vill man nå fram till någon vars försvar är på topp eller i alla fall fungerar någorlunda finns det en metod som är bättre än andra: mekanisk avtrubbning. Genom att ...

Av: Carl Abrahamsson | 24 mars, 2011
Carl Abrahamsson

Titanics hjältar



altDe buro ej kaskar och vapenrock,
ej blänkande stål i hand,
men de dogo dock i en sluten flock
för sitt folk och sitt fädernesland.
Deras folk var bara en mänsklighet
deras land var bara en värld.
Deras yrke och namn är det ingen som vet.
Det var på Titanics färd
("Hjältarna" av Karl Asplund)

Första gången jag hörde namnet Titanic var när vi i folkskolan läste Karl Asplunds dikt "Hjältarna". Sedan dess har jag följt det som skrivits och forskats om fartyget. Dikten finns inte med i senare diktantologier när Asplund är representerad och kanske med all rätt. De tre männen i dikten dog inte för "sitt fädernesland", möjligen för "sitt folk" om man kan inskränka det till dem som befann sig i livbåten. Innehållet i dikten är följande:

Titanic har sjunkit och vänt upp sin "blanka, stålgrå buk" som "en sårad val". Livbåtarna ligger "som skal på havets oändliga duk". En av båtarna är överlastad och styrmannen säger: "Några måste lämna båten" Då reser sig tre män "från fjärde klass" och stiger "så lugnt över bord", en säker död till mötes i det nollgradiga vattnet.

"Stiga över bord" måste vår magister förklara för oss barn. Det var ohyggligt.

Claes-Göran Wetterholm hörde om Titanic första gången 1961 i ett teveprogram. Då var han 9 år. Efter det har hans intresse bara vuxit och numera är han den i världen som kan mest om tredjeklasspassagerarna på Titanic. Han har ständigt föreläst och skrivit om detta fartyg såväl som om andra förlisningar. År 1996 gavs hans stora bok "Titanic" ut av Rabén Prisma och 2008 kom hans bok om fartyget under namnet "Sagoskeppet" på Ekerlids förlag.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Att det var en dikt om Titanic som först väckte mitt intresse medan det var ett teveprogram som gjorde Wetterholm intresserad visar att vi två tillhör olika generationer. Det är emellertid inte så viktigt, för intresset för Titanic är stort och det har vi gemensamt med många. Enligt Wetterholm kommer det ut en bok i veckan sedan 1985 om Titanic.  I "Sagoskeppet" finns ett foto på en tidningskiosk i London från den 16 april 1912 med löpsedlar om förlisningen. Wetterholm berättar att hans mormor råkade befinna sig vid Stureplan i Stockholm just när de tidigare löpsedlarna togs ned och de nya om fartygskatastrofen sattes upp. Titanic hade kolliderat med ett isberg klockan 23.40 lokal tid den 14 april 1912 och hon sjönk den 15 april två timmar och 40 minuter senare.

Oavbrutet framkommer nya fakta. Flera nedstigningar till vraket har gjorts och Wetterholm hoppas på att få vara med om en. De senaste rönen kan vi se på den största utställningen hittills om Titanic i Norden i Båthall 1 vid Vasamuseet i Stockholm fram till den 1.11.2009. Det har tidigare visats utställningar på Sjöhistoriska museet och på Postmuseum i Stockholm, vidare på Sjöfartsmuseet i Göteborg och förstås i många länder runtom i världen. Utställningen i Stockholm är en samproduktion med det spanska bolaget Musealia entertainment. Dess chef Jesus Ferreira var med vid invigningen. Då visade det sig att Wetterholm, som tidigt betonade vikten av kunskaper i engelska i sin forskning, även talar spanska.

altDet är passagerarna som står i centrum för den omsorgsfullt uppbyggda utställningen på Galärvarvet vid Vasamuseet. Där kan man se såväl lyxsviterna, som kostade 16 000 kronor, som de billigaste tredjeklasshytterna för 181 kronor. Det bör jämföras med att en arbetarfamilj då betalade 179 kronor om året för en lägenhet i Stockholm. I dagens penningvärde motsvarar summan cirka 7 700 kronor. Som man kan se på rekonstruktioner var tredjeklashytterna utmärkta, ungefär som på en finlandsfärja i dag. När mina farföräldrar for till Amerika år 1880 var det förvisso inte lika bekvämt för dem men tillräckligt märkvärdigt ändå.  

För förstaklasspassagerarna på Titanic fanns det färsk frukt, blommor och till och med levande sköldpaddor ombord, om någon skulle vilja ha sköldpaddssoppa till middag.

Hur gick allt detta till rent praktiskt? Jag vill inte vara blasfemisk men is kunde säkert ordnas att kyla varorna med. Ett spektakulärt inslag på utställningen är ett "isberg" som man kan lägga handen på. Efter några ögonblick blir handen så kall att det gör ont.

Wetterholm är suverän på att ge ögonblicksbilder och vara konkret. Det är främst tredjeklasspassagerarna och deras ganska obetydliga tillhörigheter som berör mig starkast. En klocka som har stannat. Ett måltidskvitto. Ett par slitna barnkängor. En ring. En anteckningsbok. Att överhuvudtaget något av papper kunnat bärgas från fartyget beror på att livbältena av kork höll den drunknade upprätt så vattnet endast nådde till strax ovanför midjan. Dessa föremål bär på öden som vi besökande kan ta del av när vi lyssnar i hörlurar på svenska, tyska, engelska, spanska, franska, italienska, ryska eller finska. Man får dels följa utställningen på uppförstorade bilder med tydliga siffror högst upp i högra hörnet, dels i montrar med bokstavsbeteckningar. Wetterholm har också satt samman ett häfte i A4-format på 58 sidor. Det innehåller en översikt från och med 1907 då rederiet Vita Stjärnlinjen beslöt att bygga tre stora atlantångare, Olympic, Titanic och Britannic, om själva resan och fram till slutet då fartyget Carpathia nådde fram till olycksplatsen. Boken avslutas med fakta samt foton.  

altFlera med namnet Asplund var med ombord på Titanic. Enligt Wetterholm var de inte släkt med författaren Karl Asplund. Lillian Asplund var den siste passageraren som kunde minnas katastrofen. ( Sagoskeppet s 83 ) En klocka som hittats på hennes fars Carl Asplunds döda kropp såldes för drygt 350 000 kronor på en auktion år 2008. Samtidigt såldes en tredjeklassbiljett som var utställd på honom för motsvarande 392 000 kronor.

De fanns verkligen hjältar ombord på Titanic. En var förste styrman William Murdoch som hade befäl över lastningen av livbåtarna på styrbordssidan. Han brydde sig inte om ordern om "kvinnor och barn" först, utan lastade båtarna så fulla som möjligt. På babordssidan lydde man ordern och ett par livbåtar släpptes i väg utan att vara fullt lastade. De manliga passagerarna hindrades från att gå ner i dem.

altAndra hjältar var elektrikerna som arbetade för att telegrafen skulle fungera. De åtta musikerna spelade till slut uppe på däck, kanske för att lugna passagerarna i den förfärliga förvirringen. De spelade emellertid inte "Närmare Gud till dig" utan andra musikstycken. Tonerna av psalmen över vattnet är en av de vandringsmyter som uppstått efter Titanics förlisning.

Birgitta Milits

      

 

 

  

Ur arkivet

view_module reorder

Bollywood Dreams

– Silence and action, ropar någon ut i en megafon. Någon annan ropar ut direktiv på hindi. Det kryllar av människor. Filmarbetare springer omkring och fixar med sladdar, kablar, ljus ...

Av: Therése Jansson | Kulturreportage | 29 juli, 2012

Vantablack, Källa: Wikipedia

Konstnären som äger det svartaste svarta i konsten

Till konstvärldens förtret har konstnären Anish Kapoor exklusiv rätt till det svartaste svarta i konsten. Han äger sedan 2014 rätten att använda Vantablack som kan absorberar 99.96% av allt ljus.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 mars, 2017

Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 15 april, 2010

Pixelmålaren Hal Lasko dör vid 98 års ålder

Hal Lasko fick en dator när han fyllde 85 år och vid en ålder då de flesta konstnärer avlidit eller lagt penseln på hyllan startade han sin självlärda konstnärliga bana ...

Av: Mathias Jansson | Konstens porträtt | 04 augusti, 2014

Detalj fr omslaget av Eva-Lotta Matsson

Surrealistiska tecken som ropar

Joyce Mansours "Skrik" i svensk översättning ger bredd åt den franska surrealististpoesin. En poetisk läsning som placerar "Skrik" i ett rum där blandade rösters perspektiv behandlar Mansours skrivna tecken.

Av: Pierre Angell | Essäer om litteratur & böcker | 08 september, 2015

En promenad på Lower Manhattan i New York City del 3

Vi befinner oss på New Yorks födelseplats där allting en gång började. Det var på södra Manhattan som holländarna grundade sin koloni ”Nieuw Amsterdam” i första delen av 1600-talet, efter ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 31 januari, 2012

Esoterik – visdom eller bluff? Reflexioner kring en vishetslära

 All esoterik är ful, säger somliga Teosofin är en klassisk, esoterisk tradition. Den kan ses som en fascinerande berättelse om universums utveckling och vår egen plats i densamma. Varken vetenskap eller ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer | 16 december, 2013

en bild ur

Spanien i våra hjärtan…

Adam Hochschild, historikern som är mest känd för ”Kung Leopolds vålnad”, den lika läsvärda som förfärande boken om den belgiska rovdriften och massmördandet i Kongo, har nu skrivit en om ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 07 april, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.